به گزارش آلامتو و به نقل از آی بانو؛ مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D بیشتر نادره، اما اگه زیادتر از اندازه مصرف شه، نشدنی نیس. تجمع زیادتر از اندازه ویتامین D در بدن بیشتر درزمان زمان اتفاق می افته.

تقریبا مصرف زیادتر از اندازه تموم شکلای جور واجور ویتامین D از مصرف بیشتر از اندازه مکملا نشآت میگیره. جذب زیادتر از اندازه ویتامین D از نور خورشید و غذا تقریبا غیر ممکنه.در این مقاله به بیان جزئیاتی درباره مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D و اینکه مصرف چقدر ویتامین D واسه بدن زیاده، پرداخته شده.

مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامینD چیجوری اتفاق می افته؟

مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامینD نشون دهنده اون هستش که مقدار ویتامین D موجود در بدن زیاد شده که موجب آسیب به بدن می شه. این فزونی ویتامین D یا افزایش ویتامین D در بدن هم خونده می شه.

ویتامین D در گروه ویتامینای محلول در چربی قرار داره که در تقابل با ویتامینای محلول در آب هستن، خلاص شدن از ویتامینای محلول در چربی واسه بدن سخته. به خاطر همین، زیاده روی در مصرف اون موجب ذخیره اون در بدن می شه.

ساختار دقیقی که در اون طرف مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D نهفتهه بسیار پیچیده س و به طور کامل هم مشخص نیس.با این وجود، ما میدونیم که کارکرد نوع فعال ویتامین D به فعالیت هورمون استروئید بسیار شباهت داره.

اونا درون سلولا حرکت کرده، به اونا میگه که ژنا رو فعال یا غیر فعال کنن.

معمولا، بیشترِ ویتامین D موجود در بدن مخفی و محدود به گیرنده های ویتامین D یا پروتئینای حامل هستن. پس ویتامین D آزادِ بسیار کمی باقی می مونه.با این وجود، وقتی که در جذب ویتامین D زیاده روی شه، اندازه اون به اندازه ای زیاد می شه که فضایی واسه گیرنده ها یا پروتئینای حامل باقی نمی مونه.

همین امر منتهی به افزایش حجم ویتامین D آزاد در بدن می شه که می تونه درون سلولا حرکت کرده و روند مخابره پیامایی که باید تحت تاثیرِ ویتامین D انجام شه رو دچار نقصان می کنه.

یکی از اصلی ترین فرایندهای مخابره ایی تحت تاثیر نقصان در کارکرد ویتامین D جذب زیادتر از اندازه کلسیم از طرف دستگاه گوارشه.در نتیجه، اصلی ترین علامت مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D فزونی کلسیم در بدنه یا همون تجمع زیادتر از اندازه کلسیم در خون.

تجمع زیادتر از اندازه کلسیم علائم زیادی رو بوجود می آورد، هم اینکه کلسیم می تونه بافتای دیگه رو هم ناراحت سازه و به اونا آسیب برسونه. این آسیب شامل کلیه ها می شه.

سطح ویتامین D خون: حد مطلوب در مقابل زیاده روی

ویتامین D در گروه ویتامینای حیاتی جای داره و تقریبا تموم سلولای بدن مجهز به یه گیرنده ویتامین D هستن.

وقتی که پوست در برابر نور خورشید قرار میگیره، ویتامین D می سازه. مهم ترین منبع تغذیه ایی ویتامین D روغن کبد ماهی و ماهیای چرب هستن.

واسه آدمایی که به اندازه کافی در برابر نور خورشید قرار نمی گیرن، مصرف مکملای ویتامین D ضروریست.

ویتامین D واسه سلامت استخونا از اهمیت خاص ایی برخورداره و با سلامت سیستم ایمنی بدن و مقابله با شکلای جور واجور سرطان پیوند خورده.

راهنمای سطح ویتامین D خون به توضیح زیره:

اندازه کافی: ۲۰-۳۰نانوگرم یا ۵۰- ۷۵ نانومول.

بالاتر از حد، اما بی ضرر: ۶۰نانوگرم یا ۱۵۰ نانومول.

سمی: بیشتر از ۱۵۰ نانو گرم یا ۳۷۵ نانومول.

جذب روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ واحد ویتامین(D ۲۵-۱۰۰ میکروگرم) واسه سطح بهینه و مطلوب تامین ویتامین D خون واسه بیشتر مردم کافیه.

جذب چقدر ویتامین D زیاده؟

از اونجایی که اطلاعات محدودی درباره روند ایجاد مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D هست، پس تعیین حد دقیقِ جذب ویتامین D و اینکه جذب چقدر ویتامین D بی ضرره و چقدر سمی، خیلی سخت هستش.

طبق اعلان انجمن دارویی، جذب ۴۰۰۰ واحد ویتامین D در روز هرچند بالاتر از حد عادی اما بی ضرره. با این وجود گزارشی مبنی بر ایجاد مسمومیت در افراد سالمی که روزانه ۱۰۰۰۰ واحد جذب کردن هم گزارش نشده.

مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D عموما به وجود اومده از طریق زیاده روی در مصرف مکملای ویتامین D هستش و نه به وجود اومده از طریق تغذیه یا قرار گرفتن در برابر نور خورشید.

با اینکه مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D پدیده ایی شدیدا نادره، اما در گزارشات گذشته، مسمومیت به وجود اومده از طریق مصرف مکملا به ثبت رسیده.

اگه یه فرد به مدت چندین ماه روزانه ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ واحد(۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میکروگرم) جذب کنه، علائم مسمومیت در ایشون رو می شه.

این اندازه ۱۰ تا ۲۵ بار زیادتر از اندازه پیشنهاد شده. اندازه ویتامین D موجود در خون آدمایی که دچار مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D شدن، بیشتر بالغ بر ۱۵۰ نانوگرم گزارش شده.

در چندین مورد هم مسمومیت به وجود اومده از طریق خطای کارخانه سازنده در درج اندازه دقیق ویتامین D موجود در مکمل بوده. در این موارد مسمومیت، اندازه ویتامین موجود در خون بین ۲۷۵-۶۲۰ نانوگرم یا ۶۴۴- ۱۵۴ نانومول گزارش شده.

مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D معمولا قابل درمانه، اما در موارد زیاد منتهی به نقصان در کارکرد کلیه ها و احتباس کلسیم در شریانای حیاتی بدن می شه.

نشونه های مسمومیت مصرف زیادتر از اندازه ویتامین دی

نشونه های مسمومیت مصرف زیادتر از اندازه ویتامین دی

علائم و درمان مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D

اساسی ترین نتیجه مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D تجمع کلسیم در خونه که فزونی کلسیم هم خونده می شه. نتیجه های اولیه فزونی کلسیم شامل تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست و ضعفه.

تشنگی بیشتر از اندازه، هشیاری زیادتر از اندازه، افزایش فشار خون، تجمع کلسیم در لوله های کلیوی، نقصان در کارکرد کلیه و کاهش شنوایی هم در موارد پیشرفته مشاهده می شه.

تجزیه کلسیم اضافی جمع شده در بدن به وجود اومده از طریق جذب زیادتر از اندازه مکملای ویتامین D می تونه چندین ماه به طول انجامد. چون ویتامین D در چربیای بدن انباشته می شن و به آرومی در خون آزاد می شن.

واسه درمان مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D فقط کافیه در برابر نور خورشید قرار نگیرید، مواد غذایی شامل ویتامین D رو از برنامه غذایی خود حذف کرده و مکملای ویتامین D رو کنار بذارین.

هم اینکه دکتر می تونه واسه تنظیم سطح کلسیم، محلولای قلیایی درون وریدی مانند نمک روون و دیگه مایعای روون رو تجویز کنه.

حتی بدون وجود علائم مسمومیت، مصرف زیادتر از اندازه ویتامین D می تونه مضر باشه. مصرف زیادتر از اندازه ویتامین D در هر صورت مضر و آسیب رسانه، حتی اگه علائم مسمومیت بدون این دست اون دست کردن رو نشن.

تقریبا امکان نداره که علائم مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D به سرعت رو شن و در بیشتر بروز این علائم بیشتر از ماه ها و حتی چند سال زمان میبره.همین امر تشخیص مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D رو خیلی مشکل می کنه.

چندین گزارش از آدمایی که ماه ها اندازه بسیار زیادی ویتامین D مصرف می کردن و هیچ گونه نشونه هایی به وجود اومده از طریق مسمومیت در اونا مشاهده نشده بود، هست، با این وجود آزمایش خون، افزایش شدید کلسیم و علائم نقصان در کلیه رو رو ساخت.

اثرات داغون کننده ویتامین D بسیار پیچیده س. مصرف زیادتر از اندازه ویتامین D موجب آسیب افزایش کلسیم بدون علائم مسمومیت شه و هم اینکه می تونه بدون آسیب افزایش کلسیم و فقط علائم مسمومیت باشه.

واسه حفظ سلامت خود نباید بیشتر از ۴۰۰۰ واحد در روز مصرف کنین و البته قبل از اون با دکتر یا متخصص تغذیه مشورت کنین.

vitamin-d

اندازه مجاز مصرف شکلای جور واجور ویتامین دی

جذب دیگه ویتامینای محلول در چربی، تغییری در مقاومت در برابر ویتامین D بوجود میاره؟

مفروضات مربوط به اینه که دو نوع دیگه از ویتامینای محلول در چربی یعنی ویتامین K و ویتامین A نقش مهمی در سمی کردن ویتامین D اجرا می کنن.

ویتامین K به تنظیم اندازه کلسیم در بدن کمک زیادی می کنه، حال اینکه افزایش ویتامین D در بدن منتهی به تحلیل ذخیره ویتامین K می شه.

جذب حداکثری ویتامین A منتهی به پیشگیری از تحلیل ذخیره ویتامین K می شه و این با پیچ و تاب دادن ویتامین K ذخیره شده اتفاق میفته.

از دیگر مواد مغذی مهم و موثر منیزمه. این ماده مغذی واسه بهبود سلامت استخونا موثره.

جذب ویتامین A، ویتامینK و منیزیم همراه با ویتامین D کارکرد استخونا رو بهتر کرده و مانع از تجمع کلسیم در بافتا می شه. یادتون باشه که اینا همه فرضیات هستن، اما اطمینان از جذب مواد مغذی دیگه در کنار مصرف ویتامین D، به طور کامل عاقلانه و قطعیه. عکس العمل افراد جور واجور به جذب بالای ویتامین D فرق داره. پس محاسبه دقیق اندازه مضر و به درد بخور خیلی هم ساده نیس.

مسمومیت به وجود اومده از طریق ویتامین D می تونه منتهی به اثرات جبران ناپذیری شه که گاه تا ماه ها و چند سال پس از مصرف خود رو رو نمی کنن.عموما مصرف افراطی جذب ویتامین D که بالغ بر ۴۰۰۰ واحد در روز باشه، پیشنهاد نمی شه.

هیچ گونه ارتباطی بین مصرف زیادتر از اندازه ویتامین D و بهره مندی از امتیازات بیشتر بر سلامت وجود نداره، پس مصرف زیادتر از اندازه اون به طور کامل غیرضروریست.

بعضی وقتا مواقع مصرف زیادتر از اندازه ویتامین D واسه آدمایی که گرفتار به کمبود این ویتامین هستن، پیشنهاد می شه، اما همیشه قبل از هر گونه تغییر در مصرف ویتامین D پیشنهاد شده با دکتر یا متخصص تغذیه مشورت کنین.

روی سخن فقط با ویتامین D نیس، بلکه شامل مابقی مواد مغذی هم می شه که مصرف زیادتر از اندازه و افراطی همیشه هم معنی با بهتر و مفیدتر بودن نیس.

رابطه کمبود ویتامین D و افسردگی زنان

کمبود ویتامین چه نشونه هایی داره؟

آی بانو ویتامین ویتامین D