مقایسه مصرف شیر و لبنیات در ایران با بقیه کشورا

تولید شیر کشور در سال ۱۳۸۱ حدود ۸/۵ میلیون تن گزارش شده. پس آمار تولید سرانه هر ایرونی با احتساب جمعیت، ۹۰ کیلوگرم می شه که با در نظر گرفتن ضایعات شیر هنگام تولید، فرآوری، پخش و یا موارد دیگه، مصرف سرانه شیر و فرآورده های اون براساس شیر حدود ۷۵ کیلوگرمه. البته مصرف شیر در بعضی از استانا مخصوصا چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی و شرقی از متوسط کشور بیشتره. اندازه مصرف هر فرد بالغ از طرف سازمانای ملی و بین المللی، روزانه نیم لیتر شیر مایع، ۲۵ تا ۳۵ گرم پنیر و ۲۰۰ گرم ماست پیشنهاد شده.

مصرف سرانه شیر و فرآورده های اون در کشورای اروپای غربی ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم در سال در نوسانه. در کشور فرانسه که متعادل ترین برنامه غذایی رو در رابطه با بیماریای قلبی و مغزی و طول عمر داراس، مصرف سرانه حدود ۴۰۰ کیلوگرم در ساله.

در آمریکا به دلیل مصرف زیادتر از اندازه گوشت قرمز، اندازه مصرف سرانه شیر کمتر از کشورای اروپای غربی و حدود ۲۸۰ کیلوگرمه و با در نظر گرفتن مشکلات مستقیم اون از جمله افزایش بیماریای قلبی عروقی، سکته مغزی و افسردگی، با اطلاع رسانی همه جانبه از راه رسانه های کشور، الان مصرف سرانه اون به بیشتر از ۳۰۰ کیلو رسیده.

از طرف کارشناسان تغذیه مصرف شیر و فرآورده های اون در سنین زیاد به توضیح زیر پیشنهاد می شه:

کودکان: روزانه ۲ فنجون شیر+ ۲۱ فنجون ماست+ ۱۵ گرم پنیر

نوجوانان: روزانه ۲ لیوان شیر + ۱ لیوان ماست+ ۲۵ گرم پنیر

زنان آبستن و شیرده و افراد سن و سال دار: روزانه ۳ لیوان شیر+ ۱ لیوان ماست+ ۳۵ گرم پنیر

دست کم نیاز هر فرد به شیر و فرآورده های اون در سال ۱۵۶ کیلوگرم، حد مطلوب ۳۰۰ کیلو و اندازه ایده آل ۴۵۰ کیلوگرمه.

خواص ماست واسه پوست و موی سر

پیشنهاد های تغذیه ای مناسب درمورد شیر

لبنیات