نوشابه Beverage

کدوم نوشابه بهتره؛ زرد، سفید یا مشکی؟ 

نوشابه یکی از نوشیدنی های پرمصرف در بین خونواده های ایرانیه که رنگ اون در مشکلات ایجاد کننده، ممکنه اثر داشته باشه.

شهاب اولیایی متخصص تغذیه گفت: هر کدوم از مواد تشکیل دهنده نوشابه ها مثل آب، شکر، طعم دهنده، اسید کربنیک، اسید فسفریک، افزودنی ها، رنگ دهنده و مواد نگهدارنده ( که واسه جلوگیری از کپک زدن نوشابه به دلیل وجود شکر استفاده می شه) می تونن مضر باشن.

ایشون درباره نوشابه های مشکی گفت: اسید فسفریک درون این نوشابه ها باعث مشکل در گوارش غذا، اسیدی شدن خون، ورود کلسیم از استخوانها به خون، دفع کلسیم و در آخر پوکی استخون، فشار به کلیه ها، ایجاد سنگ کلیه و بهم خوردن تعادل فسفر کلسیم بدن می شه.

اولیایی با بیان اینکه گاز کربنیک اون نبود جذب کلسیم، از بین رفتن مینای دندون و ریفلاکس شدید سیستم گوارشی رو به همراه داره، بیان کرد: آب گازدار تشکیل دهنده نوشابه دلیل ایجاد مشکلات گوارشی، قندبالای اون موجب افزایش قندخون و درآخر دیابت و چاقی به عنوان ام الامراض( مادر تموم مریضی ها) می شه.

این متخصص تغذیه نوشابه رو یکی از عوامل موثر در سوء تغذیه دونست و گفت: جانشین نوشابه به جای آب، میوه و آبمیوه مصرف کننده رو دچار کمبودهای ویتامینی و همچین کافئین درون اون علاوه بر تپش قلب، سیستم عصبی مرکزی رو تحریک و حس وابستگی بوجود میاره.

ایشون گفت: همونطور که همه واقف هستن از نوشابه های مشکی واسه پاک کنندگی جرم و کثیفی (مخصوصا واسه تمیز کردن چربی روغن ماشین در تعمیرگاه ها) استفاده می شه و این به دلیل اسیدیته قوی اون هستش، بنابر این وقتی این ماده وارد معده می شه هرچند که قادر به تحمل اون هستش اما با تنبل بارآوردن معده در ترشح اسید خود ، اگه دیگه با غذا نوشابه میل نشه سیستم گوارشی بدن دچار مشکل می شه.

اولیایی رنگ نوشابه های مشکی رو بخاطر کارامل ( وقتی قند رو زیاد گرما میدن به اون رنگ تبدیل می شه) بدون مشکل دونست و اضافه کرد: عوضش رنگ دهنده های مصنوعی اضافه شده به نوشابه های زرد باعث ایجاد سرطان های جور واجور می شه.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه ضرر تموم نوشابه ها یه جوره و فرق رنگ اونا ماجرا رو عوض نمی کنه، گفت: هرچند که اول نوشابه های سفید (به دلیل نداشتن رنگدانها)، بعد مشکی (با داشتن کارامل تقریبا بی ضرر) و در آخر زرد (به دلیل رنگ دهنده های مصنوعی) به ترتیب در وضعبت بهتری نسبت هم مطرح می شن اما هیچ کدوم از اونا به دیگری ارجحیت ندارن.

ایشون یادآو شد: ایران مقام اول رو واسه مصرف نوشابه در دنیا داره چون که سرانه مصرف نوشابه در دنیا حدود تا ۱۰ تا ۱۲ لیتر اما در ایران بیشتر از ۴۰ لیتره.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

بازنشر باشگاه خبرنگاران