بررسی شباهتا و تفاوتای رفتاری آدما و حیوانات همیشه واسه محققان و محققان جذاب بوده طوریکه هرچند وقت یه بار یافته های این تحقیقات عجیب و غریب و بیشتر بامزه با روی خوش رسانه ها روبرو می شه.

مجله مهر- عطیه همتی: فهمیدن اینکه حیوانات هم مانند آدما احساسات و احساسات دارن شاید کمی عجیب به نظر برسه اما رفتارشناسی محققان روی حیوانات باعث شده تا اشتراکات و مقایسه های جالبی از زندگی اونا در رسانه ها منتشر شه که در نگاه اول کمی عجیب به نظر می رسه.

تمرکز آدما از ماهی قرمز هم کمتر شده

مایکروسافتیا در تحقیق جدیدی نتیجه گرفتن که دامنه توجه آدم، الان از ماهی قرمز هم کمتره. این تحقیق که روی ۲ هزار شرکت کننده کانادایی و بررسی مغز ۱۱۲ نفر دیگه انجام شده نشون میده که دامنه توجه آدم از ۱۲ ثانیه در سال ۲۰۰۰ به ۸ ثانیه رسیده در حالی که این دامنه واسه ماهی قرمز حدود ۹ ثانیه س. این تحقیق هم اینکه نشون میده که توانایی انجام کارهمزمان از طرف آدم الان نسبت به قبل ارتقا پیدا کرده طوریکه آدم های امروزی می تونن علاوه بر تماشای تلویزیون به طور همزمان دستگاه های نمایشگر دیگه مانند موبایل و تبلت شون رو هم چک کنن.

مورچها از آدما خوش سلیقه ترن

termidor-fire-ant.jpg

محققان در پژوهشی با اتصال فرستنده های کوچیکی به مورچها و گذاشتن دو لونه با ویژگیای متفاوت ، در راه اونا به آزمایش کارکرد مورچها پرداختن.

در این مطالعه مورچها لونه باشکوه و قشنگ تر رو انتخاب کردن هر چند این لونه دورتر از لونه ساده بود ترجیح دادن راه بیشتری رو واسه رسیدن به اون طی کنن. این بررسی هم اینکه نشون میده مورچها مانند خیلی از حشرات دیگه به طور اجتماعی و گروهی عمل میکنن و حتی تصمیم می گیرن. این در حالیه که خیلی از آدما به دلیل خود رای بودن و مشورت نکردن با بقیه ممکنه تصمیم درستی نگیرند در حالی که مورچها باتوجه به زندگی اجتماعی خود همیشه تصمیم مناسب تری می گیرن.

گربه ها احساسات آدما رو به بازی می گیرن

در تحقیق جالبی هم که محققان دانشگاه ساکس روی گربه ها انجام دادن اعلام شد گربه ها هنگام روبرو شدن با آدم ها یه جور صدای التماس از خود ایجاد می کنن تا آدم رو واسه کمک به اونا تشویق کنن. تحقیقات جدید نشون میده گربه ها خوب می تونن از احساسات آدم نسبت به خود واسه رسیدن به خواسته هاشون مانند غذا بهره ببرن. اونا با زیرکی تموم می تونن احساسات آدم ها رو واسه رسیدن به خواسته هاشون به بازی بگیرن. این جاندارن یه جور صدا مثل صدای گریه رو با صدای مخصوص خود ترکیب کرده و به این شکل صاحب خود رو واسه جفت و جور غذا تشویق می کنن.

سگا از آدما ۷ برابر بزرگتر هستن

سگا بسیار سریع تر از آدما بالغ و پیر می شن. بخاطر این اصطلاح رایجی واسه سگا به نام «سن انسانی سگ» هست. به طوری که بلوغ یه سگ یکساله ۷ برابر انسانه و به همین ترتیب رشد و بلوغ یه سگ ۲ ساله برابر یه آدم ۱۴ ساله س. بخاطر این یه سگ ۸ ساله بسیار پیر حساب می شه.

مورچها از بچه های پنجم ابتدایی باهوش ترن

محققان دانشگاه «نووسیبیرسک» و دانشگاه علوم رایانه ای و ارتباطات از راه دور سیبری می گن مورچها به طور حتم در حل کردن مسائل ریاضی از یه بچه کلاس پنجمی باهوش ترن. به گفته محققان گونه های بسیار اجتماعی مورچها مثل مورچهای سرخ می تونن اطلاعاتی درباره ارقام رو به اعضای گروه مورچها انتقال بدن و هم اینکه عمل های ساده ریاضی رو بکنن.

مورچه

محققان واسه آزمودن برتری مورچها، ابزاری مارپیچی و تو در تورو به وجود آوردن که در نقاطی خاص از اون غذا قرار گرفته بود. رها کردن مورچها در میون این مارپیچ نشون داد علاوه بر اینکه مورچها از راه به جا گذاشتن رایحه از خود راه رو به هم گروهی هاشون نشون می دادن، بلکه پیام هایی رو درباره ارقامی مربوط به مارپیچ ها، فاصله اونا و تعداد قدم هایی که باید واسه رسیدن به غذا ورداشته شن رو به همدیگه منتقل می کنن.

عنکبوتا عاشق بوی بدپا و خون آدم هستن

spider

براساس آزمایشات دانشگاه کانتربری در نیوزلند، پای آدم نسبت به جوراب، بو رو مدت بیشتری نگه می داره و یه جور از عنکبوتا عاشق این بود هستن. محققان این دانشگاه این عنکبوتا تو یه شیشه قرار دادن طوری که اونا اجازه حرکت داشتن و تلاش کردن بوی پای برهنه و پای دارای جوراب رو وارد منطقه عنکبوتا کنن و فهمیدن عنکبوتا به دنبال بوی پای برهنه رفته و ۱۰ تا نیم ساعت بیشتر واسه این شکار صبر کردن.

شامپانزها بیشتر از آدما از خود گذشتگی دارن

محققان آلمانی فهمیده ان که شامپانزه ها بدون هیچ چشم داشتی نسبت به آدم، که از گونه دیگه ایه، ایثار و از خودگذشتگی نشون میدن.در آزمایش های این محققات، شامپانزه ها مرتب به آدم هایی که تلاش می کردن به چوبی در قفس شامپانزه ها برسن، کمک می کردن. با اینکه این آدما به شامپانزها هیچ غذایی نداده بودن اما این موجودات بامزه بازم در تلاش بودن که به اونا کمک کنن. روزنامه تایمز در این باره می نویسه:« با اینکه آدم شناسا ایثار و از خودگذشتگی رو یه عامل اصلی و مهم در ایجاد جوامع بافرهنگ وپیچیده می دونن اما این آزمایش نشون میده که شامپانزها از خود گذشتگی بیشتری از خود نشون میدن.»

طلاق میان مرغ عشقا بیشتر از انسانه

یافته های محققان آلمانی نشون میده نسبت طلاق در میون این پرندگان حدود ۵۰ درصد بوده در حالیکه نسبت طلاق در میان شهروندان آلمانی ۴۴/۲ درصده. این تحقیقات که بوسیله موسسه پژوهشی «ماکس – بلانک» در شهر مونیخ انجام شده هم اینکه نشون میده این پرنده بسیار قشنگتر از فضولترین پرندگان و حیواناته.دلیل اصلی بالا بودن نسبت طلاق در میان مرغ عشقا، متهم شدن مرغ عشقای ماده از طرف مرغ عشقای نر به تخم گذاری کمه، به خاطر همین مرغ عشقای نر پس از طلاق به دنبال مرغ عشقای ماده ای می گردن که آمادگی بسیار واسه تخم گذاری داشته باشن

زندگینامه میلیونرهای خودساخته

فواید گوش دادن به موسیقی واسه بدن

noindex خبرگزاری مهر عکس حیوانات مطالب باحال روز