training

شما روی کدوم یکی از شکل های جور واجور تمرینات تمرکز میکنین؟ مقاومتی یا استقامتی؟

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ اگه شما چیزی در مورد ورزش بدونین، پس شاید از دو روش متفاوتی که افراد استفاده می کنن، آگاهی دارین تمرین مقاومتی و تمرین استقامتی. در حالیکه تمرین مقاومتی معمولا روی پرورش سیستم بی هوازی شما و قوی تر شدن تمرکز می کنه، تمرین استقامتی به پرورش سیستم هوازی توجه داره که به شما امکان میده قبل از خسته شدن، فعالیت بیشتری انجام بدین. قبل اینکه به سراغ این متدهای تمرینی بریم، (از جمله اینکه شما باید روی کدوم یکی تمرکز کنین) اجازه بدید یه نگاه خلاصه به دو سیستم انرژی در بدن بندازیم.

سیستم انرژی بی هوازی

سیستم انرژی بی هوازی، چیزیه که بدنتون در طول حرکات سریع انفجاری، استفاده می کنه یعنی وقتی که بدنتون، اونقدر زمان نداره که اکسیژن رو از راه سیستم هوازی بفرستد. در حالیکه سیستم بی هوازی، بسیار سریع و کارامده، اما بسیار سریع از کار میفته. تمرین مقاومتی، بهترین راه واسه بهبود این سیستم و اطمینان از اون هستش که در بهترین وضعیتش باقی می مونه. شما خواه یهه سنگین اسکات رو کامل می کنین یا از دست یه خرس فرار می کنین، اگر فعالیت تون شدید باشه و کمتر از ۳۰ ثانیه طول بکشه، شما بیشترً از سیستم بی هوازی تون واسه تامین انرژی استفاده می کنین.

سیستم انرژی هوازی

در حالیکه سیستم انرژی بی هوازی واسه فعالیتهای کوتاه و انفجاری، انرژی جفت و جور می کنه اما سیستم هوازی در وقتی که تمرین طولانی باشه، جای اون رو میگیره. تا بحال فکر کردین که به چه دلیل می تونین ۱۰۰ متر رو با بیشترین حد سرعت بدوید اما یه ماراتن رو نه؟ دلیلش اینه که سیستم بی هوازی در طول دوی کوتاه، سریع ATP (منبع سوخت بدن) تولید می کنه. وقتی که سیستم بی هوازی خسته می شه، سیستم هوازی، مسئولیت تولید اون رو بعهده میگیره.

در حالیکه سیستم هوازی، مدت زیادی دووم می آورد اما فرستادن اکسیژن از راه این سیستم واسه تامین ATP، مدت بیشتری زمان میبره. پس اگه شما تصمیم دارین از این سیستم انرژی واسه ورزش استفاده کنین، بوسیله محدودیتهای اون، محدود میشین. به این دو سیستم، مانند دو روی یه سکه نگاه کنین: یکی از اونا سریعه اما فقط مدت کوتاهی دووم می آورد، در حالیکه دیگری آهسته س اما می تونه مدت بسیار طولانی تری دووم بیاره. بهترین راه واسه بهبود سیستم هوازی، از راه تمرین استقامتیه.

با این اوصاف، من چه نوع تمرینی باید انجام دهم؟

مردم بیشتر به این فکر می کنن که چه ورزشی بهتره، قدرتی یا استقامتی؟ بدیش اینه این سوال، کمی پیچیده س.

جواب کوتاه: به چیزی که می خواین از ورزش بدست بیارید، بستگی داره.

تمرین مقاومتی، سیستم بی هوازی رو بهتر کنه و در عین حال قدرت و توده عضلانی رو زیاد می کنه. در سمت مقابل، تمرین استقامتی به بهتر شدن سیستم هوازی کمک می کنه و به شما امکان میده بدون احساس خستگی، مدت بیشتری تمرین کنین و بیشتر در وقتی که هدف پایانی شما کاهش وزنه، بهتره چون شما می تونین بدون احساس خستگی واسه دوره های طولانی تر تمرین کنین.

اگه هدف شما رسیدن به وضعیت جسمی بهتره، به شما پیشنهاد می کنم که گرفتن بیشترین حد فایده، ترکیبی از تمرین استقامتی و مقاومتی رو در برنامه تون جای بدید. شما می تونین قدرت تون رو واسه کمک به آسون تر کردن فعالیتهای روزانه زیاد کنین و در عین حال ایستادگی تون رو بهتر کنین تا مطمئن شید قبل از بالا رفتن از چند رشته پله کان خسته نمی شین.

واسه جای دادن هر دوی اینا در برنامه تمرینی تون، روزای تمرین استقامتی و مقاومتی رو از هم جدا کنین. اگه می خواید هر دوی اونا رو تو یه جلسه انجام بدین، مطمئن شید اول تمرین مقاومتی رو انجام می دید و در آخر، به سراغ تمرین استقامتی می رید. این کار به شما کمک می کنه که در طول بخشای اولیه تمرین تون (یعنی زمانیکه هنوز تازه نفس هستین) فرم مناسب رو حفظ کنین.

افزایش قد با حرکات کششی ستون فقرات

چیجوری چربی بیشتری بسوزونیم؟

تمرینات ورزشی مجله تناسب اندام