8-things-every-woman-should-know-about-her-libido

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ دکتر لورن اشترایشر استادیار بالینی زنان و زایمون در بیمارستان نورث وسترن در شیکاگو میگه: میل جنسی پیچیدگیای عجیبی داره، یه روز هست و یه روز نیس. اما این فراز و فرودها همه طبیعی هستن. تموم خانوما در زندگی دوره هایی رو تجربه می کنن که خوشحال و خرم هستن و هم اینکه دوره هایی که حال هیچی رو ندارن. دلایل زیادی واسه افزایش و کاهش میل جنسی هست، اگه کنجکاوین که بیشتر در این مورد بدونین در ادامه براتون توضیح میدم.

مغز بزرگترین بخش جنسی تونه

مغز جاییه که جرقها شروع می شن، ۵ مورد از مهمترین مناطق:

استریاتوم: در سال ۲۰۱۲ یه تحقیق نشون داد وقتی چیزی میبینین که باعث بالا رفتن میل جنسی می شه این ناحیه در مغز روشن می شه.

آمیگدال: بعضی تحقیقات اعلام داشتن که ممکنه مقدار میل جنسی تون متناسب با اندازه آمیگدال در مغز باشه. آمیگدال مرکز احساسی بادامی شکلی در مغزه.

هیپوتالاموس: وقتی چیزی با ارزش رو تجربه می کنین ( مانند یه بوسه ) این قسمت از مغز دوپامین تولید می کنه، انتقال دهنده عصبی که واسه لذت و انگیزه خیلی با اهمیته.

غشاء مغزی: لایه خارجی قسمت خاکستری مغز مسئول عملکردهای بسیاریه، از جمله افکار شما درباره نزدیکی. این قسمت عامل ایجاد واکنشی زنجیره ایه که در آخر باعث تولید هورمونای جنسی می شه.

غده هیپوفیز: این غده از خود هورمون جسم زرد ترشح می کنه، که تخمدان رو تحریک به تولید استروژن می کنه. این غده هورمون مادری پرولاکتین هم تولید می کنه که هنگام بارداری و شیردهی میل جنسی رو کم می کنه.

میل جنسی ممکنه با بالا رفتن سن زیاد شه

در سال ۲۰۱۰ یه تحقیق نشون داد باروری زنان در ۳۰ و ۴۰ سالگی افول می کنه، و فانتزیای جنسی اونا بیشتر و قوی تر می شه، و روی هم رفته میل جنسی شون زیاد می شه. محققان فکر می کنن که این یه ترفند تکاملیه، که می خواد با افزایش عمل نزدیکی شانس تولید مثل رو بالا ببره. دکتر اشترایشر میگه: شرایط زندگی هم این وسط اجرای نقش می کنن، هرچقدر بیشتر با همسرتون راحت باشین و کمتر نگران بارداری میل جنسی هم بیشتر بالا میره. هم اینکه اعتماد بنفسیه که با بالا رفتن سن به وجود میاد: تو یه تحقیق بزرگ که سال ۲۰۱۵ انجام شد محققان به این نتیجه رسیدن خانمایی که با بالا رفتن سن میل جنسی شون زیاد میشه به تصور خود از بدنشون ارزش میدن. به هر حال هیچ چیزی مثل حس جذاب بودن نمی تونه شما رو سر حال بیاره!

قرصای صورتی هم امتیازات دارن هم خطر

سال پیش، سازمان غذا و دارو آمریکا ( FDA ) Addyi رو به عنوان اولین داروی افزایش میل جنسی واسه خانوما تایید کرد. بر خلاف ویاگرا همتای مردونه خود که با افزایش جریان خون در ناحیه تناسلی کار می کنه، Addyi با تغییر تعادل انتقال دهنده های عصبی ( مانند سروتونین و دوپامین ) در مغز خانوما میلشون رو بالا می بره. Alas، قرص روزانه ای که واسه خانمای یائسه تایید شده، مشکلات جانبی غیر جنسی داره – از جمله حالت تهوع، گیجی، و خواب آلودگی . واسه خانمای یائسه انتخابای دیگری هست که می تونه میل جنسی شون رو زیاد کنه، از جمله کرم تستوسترون یا هورمون درمانی .

استرس میل جنسی تون رو میکشه

تحقیقات نشون داده خانمایی که استرس رو تجربه می کنن، وسطح کورتیزولشان بالا میره نسبت به عوامل تحریک جنسی واکنشی ضعیف تر دارن. استرس توانایی دقیق شدن و فوکوس کردن وحضور کامل رو نابود می کنه، اما حواس پرتی تنها عامل نیس. تنش می تونه واسه رابطه هم گران تموم شه، تحقیقات نشون داده همسرانی که در موقعیتای استرس زا قرار داده شدن کیفیت رفتارشون با همدیگه کاهش پیدا کرده. خشم و عصبانیت نمی تونه از عوامل افزایش میل جنسی باشه. استرس حتی از درست خوابیدن هم جلوگیری می کنه، که همین باعث استرس و کاهش میل جنسی است. تحقیقات در سال ۲۰۱۵ نشون داد حتی یه ساعت خواب اضافی در بیست و چاری می تونه تا ۱۴ درصد میل جنسی رو زیاد کنه.

بعضی داروها می تونن روی میل جنسی تاثیر بذارن

بعضی داروها ممکنه باعث شن میل جنسی تون کاهش پیدا کنه. اگه به هرکدوم از داروهایی که مصرف می کنین مشکوکید از پزشکتون بخواین یه جانشین پیشنهاد دهد.

قرصای ضد بارداری: سطح فعالیت استروژن و تستوسترون رو کاهش میدن. قرصای تنها شامل پروژسترون و IUDا درست مانند قرصای ضد بارداری عمل میکنن فرقش اینه که روی میل جنسی تون تاثیر نمی ذارن.

بازدارنده های بازجذب سروتونین ( SSRIS ): این داروهای ضد افسردگی به عنوان سرکوب کنندگان میل جنسی شناخته می شن. اما نوع دیگری از داروها – بوپروپیون – کمتر روی میل جنسی تاثیر دارن.

داروهای فشار خون: تو یه تحقیق فرانسوی، ۴۱ درصد از خانمای یائسه ای که از این داروها استفاده کرده بودن گزارش دادن میل جنسی شون کاهش پیدا کرده. بتا بلاکرها، معمولا واسه درمان فشار خون بالا استفده می شن، و از مقصران اصلی هستن. شاید بهتر باشه والزارتان نوع دیگری از داروی ضد فشار خون رو که نشون داده می تونه میل جنسی رو زیاد کنه، استفاده کنین.

آنتی هیستامینا: این داروها سلولای تولید کننده موکوس در سراسر بدن رو خشک می کنن، از جمله واژن. اما نسل دوم آنتی هیستامینا مشکلات جانبی کمتری دارن ( مواردی مانند Zyrtec و Claritin ). درمانای غیر دارویی هم واسه حساسیت هست، مانند تزریقا و قرصای ایمنی درمانی.

یوگا می تونه کمک کنه

حرکت Downward Dog واقعا میل جنسی رو بالا می بره؟ تو یه تحقیق از خانوما خواسته شد به مدت ۱۲ هفته روزانه یه ساعت یوگا کار کنن، در آخر محققان به این نتیجه رسیدن که ۷۵ درصد از این خانوم احساس رضایت بیشتری از زنگی جنسی خود دارن. با در نظر گرفتن خاصیت آرامش بخش یوگا این تاثیر معنا پیدا می کنه. دکتر تیموتی مک کال، نویسنده کتاب ” یوگا به عنوان درمان ” میگه: یوگا به صورت خودکار تنفس عمیق تر رو آسون کردن و سیستم عصبی رو آروم می کنه، پس به خون رسانی بیشتر و بهتر به ارگانای لگنی هم کمک می شه. از کیت هانلی مربی یوگا خواستیم حرکاتی که بیشترین کمک به میل جنسی رو می کنن به ما معرفی کنه و اون این حرکات رو پیشنهاد داد: حرکت کبری ( تحقیقات نشون داده این حرکت می تونه تستوسترون رو بالا ببره ) حرکت Extended Side Angle ( قسمت لگن رو میکشه ) و حرکت Savasana ( این حرکت ذهن رو آروم می کنه ).

اگه میل جنسی تون رو به کل از دست دادین، با متخصص مشورت کنین

واسه هر کسی ممکنه پیش بیاد که یه مدت میلش فروکش کنه، اما یه وقتی که دیگه باید باعث نگرانی تون شه ۵ هفته س. ممکنه دلیلش یه مشکل مخفی سلامت باشه، در بالاترین جایگاه لیست احتمالات کم کاری تیروئید قرار داره، که می تونه روی تولید هورمونای جنسی تاثیر بزاره. مورد بعدی افسردگیه، که انتقال دهنده های حس خوب رو تحت تاثیر قرار میده. مشکل حتی می تونه فشار خون بالا یا حتی دیابت نوع ۲ تشخیص داده نشده باشه. هر مشکل مزمنی می تونه روی میل جنسی تون تاثیر منفی داشته باشه، چون دیگه بدنتون واسه کارای دیگه انرژی کمی داره. اگه میل جنسی تون رو به کل از دست دادین با دکتر خود مشورت کنین، راه حلا و درمانش می تونه دوباره به راه برتان گردونه.

بعضی غذاهای خاص می تونن کمک کنن

دکتر سینتیا ساس، متخصص تغذیه، غذاهایی رو به ما معرفی کرد که می تونن میل جنسی رو زیاد کنن:

توتا: توتا شامل آنتی اکسیدانی هستن به نام آنتوسیانین، که باعث تقویت گردش خون، و ایجاد تاثیری طبیعی مثل ویاگرا می شه. براساس تحقیقات سال ۲۰۱۱ هفته ای یه فنجون می تونه باعث کاهش فشار خون هم بشه.

هندوانه: به لطف سیترولین، ماده مغذی که با تاثیر زنجیروارش رگای خونی رو آروم می کنه و جریان خون رو به تموم قسمتای بدن زیاد می کنه، هندوانه می تونه به افزایش میل جنسی کمک کنه.

نخود: نخودها منابع مناسبی از زینک هستن، که نشون داده می تونه به تنظیم تستوسترون در مردها کمک کنه. واسه افزایش میل جنسی باید به فکر همسرتون هم باشین پس هر چند وقت شب شام وعده ای شامل نخود به اون بدین!

شیرین بیان: تو یه تحقیق مشخص شد بوی آبنبات شیرین بیان وقتی با بوی خیار میکس می شه می تونه تا ۱۳ درصد جریان خون در منطقه مهبلی رو زیاد کنه.

نشونه های دوست داشتن واقعی پسران

چیجوری یه زن موفق باشم؟

بدونیم زنان مشکلات جنسی