sesame oil

این روزا روغن کنجد رو با اسم روغن خواص تبلیغ میکنن! البته خیلی هم بی ربط نیس. با ما در این مقاله همراه شید تا با خواص عجیب روغن کنجد آشنا شید.

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ تحقیقات جدید نشون داده خواص روغن کنجد واسه سلامت خیلی زیاده. هم اینکه روغن کنجد واسه پوست و مو هم عالیه. هم اینکه از این روغن می تونین در آشپزی و واسه اضافه کردن طعمی فوق العاده به غذای خود استفاده کنین.

از روغن کنجد به عنوان چربی سالم استفاده کنین

بیشتر ما میدونیم که چربیا شکل های جور واجور مختلفی دارن. بعضی خوب و بعضی بد هستن و واسه سلامت ضرر دارن. روغن کنجد سرشاره از چربیای دارای حلقه های اشباع نشده و چربیای غیر اشباع و هم اینکه اندازه چربیای اشباع شده اش هم پایینه. چربیای غیر اشباع و چربیای دارای حلقه های اشباع نشده واسه سلامت قلب به درد بخور هستن و کمک می کنن کلسترول تحتِ کنترل در بیاد. از طرف دیگه چربیای اشباع و چربیای ترانس التهاب و کلسترول کلی رو تقویت می کنن که واسه قلب بده. یه چهارم فنجون روغن کنجد شامل حدود ۶.۷۵ گرم چربی غیر اشباع، ۷.۸۴ گرم چربی دارای حلقه های اشباع نشده و ۲.۵۰ گرم چربی اشباع شده.

از روغن کنجد واسه ماساژ پا قبل از خواب استفاده کنین

بعضی از ما قبل از خواب روتین خاصی داریم. دندون هامون رو مسواک می زنیم، صورتمون رو می شوییم، به پوست صورتمون کرم می زنیم، اما یه چیز آرامش بخش مانند ماساژ پا چه؟ ماساژ دادن خود یکی از قسمتای اساسی برنامه درمانی آیوروداه و هم اینکه روغن کنه واسه پوست هم خوبه. مالیدن یه قاشق چای خوری روغن کنجد یا بیشتر به کف پا قبل از خواب کمک می کند می کنه شب خواب راحت تری داشته باشین. یادتون باشه بعد از مالیدن روغن کنجد به کف پا جوراب بپوشید.

روغن کنجد به درد بخور واسه بهداشت دهن و دندون

اجداد ما واسه داشتن دندانایی سالم و رفع بوی بد دهن مسواک نداشتن، پس مدتا پیش اونا از شستشوی دهن با روغن استفاده می کردن ( در این روش یه قاشق غذا خوری روغن رو به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در دهن خود می چرخونید و بعد بیرون میریزید ). تحقیقات پزشکی نشون داده این کار می تونه مقدار باکتریای دهن رو کم کنه و به سالم نگه داشتن دهن و لثه ها کمک کنه.

روغن کنجد پوست و استخوانتان رو تقویت می کنه

مواد مغذی روغن کنجد مانند دانه کنجد نیس چون روغن از بخش جدا شده دانه اصلی درست می شه. اما یکی از مواد معدنی که در روغن باقی می مونه زینکه. بیشتر وقتی به یاد زینک می افتیم که دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده باشیم چون می تونه مدت زمان یا شدت علائم مریضی رو کم کنه. اما زینک در بدن واسه ساخت کلاژن هم استفاده می شه و به پوستمون انعطاف بیشتری می بخشه. زینک حتی می تونه به تراکم استخوانتان هم کمک کنه.

روغن کنجد روان کننده رودهه

هممون ممکنه بعضی وقتا دچار یبوست شیم. نوشیدن مقدار زیادی آب و اضافه کردن فیبر به برنامه غذایی به روان کردن روده ها کمک می کنه اما بعضی وقتا در مصرف فیبر غفلت می کنیم و یا دارویی می خوریم که باعث یبوستمان می شه. یکی دیگه از امتیازات روغن کنجد اینه که کمک می کنه همه چیز دوباره به حرکت دربیاد. استفاده یه یا دو قاشق غذا خوری روغن کنجد کمک می کنه روده ها چرب شن و شدت یبوست کم بشه.

روغن کنجد کمک می کنه موها نورانی و پر بمونن

بیشتر ما بطریای نیمه پری از اجناس مراقبت از مو داریم که به خاطر تاثیر نداشتن رهاشون کردیم. روغن کنجد شامل ویتامین B، ویتامین E، منیزیم، کلسیم و فسفره – مواد مغذی لازم که موها و پوست کف سر رو تغذیه می کنن. این بار به جای قفسه شامپوهای داخل حموم به سراغ روغن کنجدی که در آشپزخانه دارین برید. مقداری روغن کنجد رو به ریشه موها و کف سر ماساژ بدید و بذارین نیم ساعت بمونه. صبح روز بعد با آب گرم و شامپو شستشو بدین.

با رادیکالای آزاد مقابله می کنه

رادیکالای آزاد باعث آسیب رسیدن به DNA، سلولا و پروتئین بدن ما می شن. این نوع آسیب می تونه منتهی به بروز بیماریایی مثل فراموشی، پارکینسون و سرطان شه. مواد خاصی مانند الکل، دود تنباکو، آفت کشا، آلودگی هوا و غذاهایی که می خوریم باعث تولید رادیکالای آزاد می شن. مهمه که برنامه غذایی پر از آنتی اکسیدان استفاده کنیم تا با آسیب رادیکالای آزاد مقابله کنیم و استرس اکسیداتیو رو کاهش بدیم. حتی تحقیقات جدید نشون داده آنتی اکسیدانا به مقابله با آرتروز، پیشرفت سرطان، آسیبای عصبی و التهاب کمک می کنن.

روغن کنجد گرما رو تحمل می کنه

روغن نارگیل و یا روغن اکسترا ویرجین زیتون هم واسه پخت و پز مناسبه اما می تونین روغن کنجد رو هم که می تونه گرما بالا رو تحمل کنه هم به این جمع اضافه کنین. روغن سوخته به جز بد بو کردن آشپزخانه و خراب کردن غذا واسه سلامتمون هم مناسب نیس. نقطه دود کردن روغن حرارتیه که در اون روغن شروع به شکستن می کنه و شروع به آزاد کردن رادیکالای آزاد و بو می کنن. یکی از چیزای خوبی که در مورد روغن کنجد هست اینه که نقطه دودش حدود ۴۰۰ درجه فارنهایته. پس بدون اینکه غذا رو دچار مشکل خاصی کنه می تونه در پخت و پز مورد استفاده قرار بگیره.

واسه غدد چشایی وسوسه انگیزه

روغن کنجد جدای فواید و ویژگی مقاوم بودن در برابر سوختن به عنوان طعم دهنده ای عالی هم در آشپزی استفاده میشن. روغن کنجد طعمی آجیلی داره و در غذاهای چینی و کره ای و هم اینکه هندی زیاد استفاده می شه. روغن کنجد رو می تونین به دو شکل روغن کنجد بو داده و روغن کنجد معمولی پیدا کنین. روغن کنجد بو داده رو از دانه های بو داده کنجد درست می کنن و تیره رنگ تره و واسه اضافه کردن طعم آجیلی و دودی غذاها به کار میره. روغن کنجد معمولی رو هم با به کار گیری دانه های کنجد غیر بو داده تولید می کنن. در درجه اول واسه پخت و پز استفاده می شه. هر دوی این روغنا رو باید در یخچال نگهداری کرد تا از فاسد شدنشون جلوگیری شه، مخصوصا اگه مرتب استفاده شون نمی کنین.

یه مقدار کم کلی کار می کنه

فقط با مقدار کمی روغن کنجد می تونین تاثیر زیادی روی غذا بذارین. روغن کنجد قدرت طعم دهندگی و بوی قوی داره.

چاشنی سالم و خوش طعمه

اگه از روغن کنجد واسه پخت و پز استفاده نمی کنین، شرط می بندم الان کنجکاو شدین که این روغن رو به کار بگیرین. به کار گیری روغن کنجد به عنوان یه چاشنی بسیار رواج داره و در صورت جفت و جور اون لازم نیس نگران این باشین که حالا چیجوری استفاده اش کنین می تونین اون رو در بیشتر غذاهای همیشگی مورد استفاده بذارین. کافیه چند دستور پخت که در اونا از روغن کنجد استفاده شده رو مورد بررسی بذارین تا مقدراش هم دستتون بیاد.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

بازنشر دکتر کرمانی روغن