در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، تاریخ نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) به نقطه عطف خود رسید. در این روز آخرسر مبارزات مردم مسلمون به بار نشست و پادشاهی ۲۵۰۰ ساله و ظلم و استبداد بیشتر از ۵۰ ساله رژیم پهلوی در ایران، ریشه کن شد و به خواست الهی حکومت جمهوری اسلامی تأسیس شد.

نهضت اسلامی ایران در سال ۱۳۴۱ با اعتراض شدید حضرت امام خمینی و روحانیت پیشرو به لایحه انجمنای ایالتی و ولایتی و اون چیزی که محمدرضا شاه اونو انقلاب سفید شاه و ملت می خواند شروع شد. در این لایحه، قید اسلام از شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان حذف و به جای قسم به قرآن، قسم به کتاب آسمونی آورده شد و به زنان هم حق رأی داده شد. پس از اون محمدرضا پهلوی، پیشنهادات ششگانه ای رو طرح و تو یه رفراندوم نمایشی به تصویب رساند. امام خمینی و مراجع قم نوروز سال ۱۳۴۲ رو عزای عمومی اعلام کردن.

در دوم فروردین ۱۳۴۲ مجلسی که به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) تشکیل شده بود با حمله مزدوران ساواک رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه قم به خاک و خون کشیده شد و بعضیا از طلاب شهید و زخمی شدن. حادثه مدرسه فیضیه قم، روحانیت و مردم رو مصمم تر کرد و حضرت امام در سخنرانی تاریخی خود در عاشورای همون سال به شاه و آمریکا و اسرائیل حمله شدیدی کردن.

به دنبال این سخنرانی مهم و تاریخی، عوامل رژیم، حضرت امام رو در شب ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دستگیر و به تهران منتقل کردن. با اعلام این خبر در شهرهای جور واجور، تظاهرات بزرگی بر پا شد و رژیم پهلوی دستور سرکوب این قیام رو داد. در قیام تاریخی پونزده خرداد ۱۳۴۲ که نقطه عطفی در اول نهضت اسلامی بود، هزاران نفر از مردم شهرهای جور واجور به شهادت رسیده و یا زخمی شدن.

تحقیق در مورد انقلاب اسلامی ایران

حضرت امام در ۱۸ فروردین ۱۳۴۳ آزاد شدن و از همون اول آزادی به سخنرانی و مقابله علیه رژیم ادامه دادن. ایشون که از اول جوونی شعار قرآن ” قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی ” رو اولویت کار خود قرار داده و تنها راه اصلاح در جهان رو قیام لله می دونستن، در تاریخ ۴ آبان ۱۳۴۳ در عکس العمل به تصویب لایحه مصونیت مستشاران آمریکایی در ایران (کاپیتولاسیون) طی یه سخنرانی سرنوشت ساز در مسجد بزرگ قم به برملاسازی شدید اللحنی علیه رژیم پرداخته و کاپیتولاسیون رو عامل بردگی ایرانیان و ناقص استقلال کشور و مایه ننگ رژیم پهلوی دونستن.

رژیم سفاک پهلوی که از روشنگریای رهبری نهضت به تنگ اومده بود چاره رو در تبعید ایشون دونست و بدینگونه حضرت امام رو در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ به ترکیه تبعید کردن. در ۱۳ مهر ۱۳۴۴ امام، به همراه فرزندشون آیت الله سیدمصطفی خمینی به نجف منتقل شدن. حضرت امام از بهمن ماه ۱۳۴۸، درس ولایت فقیه خود رو که واقعا پایه های نظری حکومت اسلامی بود، شروع کردن.
سلسله مباحث ولایت فقیه به شکل کتابی مرتب در ایران و کشورای عربی انتشار یافت. هم اینکه حضرت امام به مناسبتای جور واجور از جمله در جریان جشنای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی، به روشنگری خود علیه رژیم پهلوی ادامه می دادن. در سالای اولیه دهه ۱۳۵۰، درآمد حاصل از نفت بیکباره زیاد شد و شاه که در غرور و نخوت، غرق شده بود، برنامه خود با عنوان رسیدن به تمدن بزرگ رو اعلام کرد. هم اینکه اون در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۵۳ حزب رستاخیز رو به عنوان تنها حزب گسترده اعلام کرد و خودکامگی و استبداد خود رو بیشتر از قبل نمایان ساخت.

تحقیق در مورد انقلاب اسلامی ایران

از شروع سال ۱۳۵۵ شمسی تاریخ رسمی کشور از حزب دموکرات به ریاست جمهوری آمریکا رسید و با اعلام سیاست حقوق بشر خود، محمدرضاشاه، ناگزیر واسه جلب رضایت بیشتر از قبل اون فضای باز سیاسی رو اعلام کرد. انقلاب اسلامی با شهادت مشکوک آیت الله سیدمصطفی خمینی در نجف اشرف توسط عوامل رژیم، وارد مرحله تازه ای شد و امواج خروشانی در بین مردم به پا کرد. امام خمینی این حادثه رو از الطاف خفیه الهی دونستن.

روز ۱۷ دی ۱۳۵۶، در روزنامه اطلاعات مقاله توهین آمیزی با عنوان “ایران و استعمار سرخ و مشکی” با امضای مستعار “احمد رشیدی مطلق” و واقعا با دستور شاه و دربار علیه امام خمینی به چاپ رسید. مراجع، مردم و طلاب قم در اعتراض به این مقاله توهین آمیز، قیامی تاریخی رو در ۱۹ دی ۱۳۵۶ به ثبت رساندند که این قیام توسط عوامل رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده شد.

مراجع تقلید خواهان برگزاری مراسم چهلم شهدای قم، در سراسر کشور شدن و در بیشتر نقاط ایران مراسمی برگزار شد؛ اما اینبار نوبت مردم رشید تبریز بود تا در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ قیام اونا به خاک و خون کشیده و حماسه ای دیگه در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شه. نوروز سال ۱۳۵۷ عزای عمومی اعلام شد و مردم، مراسم چهلم شهدای تبریز رو در شهرهای جور واجور برگزار کردن که قیام مردم یزد با سرکوب شدید رژیم پهلوی، برگ ننگین دیگری در تاریخ رژیم پهلوی ثبت کرد.

در ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ سینما رکس آبادان توسط عوامل ساواک به آتیش کشیده شد و مردم بیگناه جون سپردند. جمشید آموزگار که در سال ۱۳۵۶ به جای امیرعباس رو بر مصدرنخست وزیر تکیه زده بود با گسترش امواج انقلاب اسلامی مجبور به انصراف شد و جعفر شریف امامی، که با شعار دولت آشتی ملی تلاش در فریب افکار عمومی داشت به اول وزیری رسید. اون تاریخ شاهنشاهی رو لغو و قمارخانها رو تعطیل و مطبوعات رو آزاد و حزب رستاخیز رو منحل کرد؛ اما هشیاری رهبری انقلاب و مردم مسلمون نقشه رژیم رو نقش بر آب کرد.

مقاله درباره دهه فجر

روز ۱۳ شهریور ۱۳۵۷ نماز عید فطر در قیطریه تهران به امامت آیت الله مفتح به راه عالی برگزار شد و با تظاهرات مردم در روز ۱۶ شهریور، اعلام حکومت نظامی شد. روز جمعه ۱۷ شهریور، مردم، بیخبر از حکومت نظامی به خیابونا ریخته و ارتش شاه در میدون ژاله (شهدا) به روی مردم بی دفاع آتیش گشود و خیابونای دور و بر رو غرق در خون مردم بیگناه کرد. هفده شهریور ۱۳۵۷ بدین شکل در تاریخ انقلاب به جمعه مشکی معروف گردید. با شروع سال تحصیلی، دانشجویان و دانش آموزان حضور مؤثرتری پیدا کردن. امام در ۱۳ مهر ۱۳۵۷ راهی فرانسه شدن و از اونجا سکان کشتی مردم رو در امواج خروشان انقلاب اسلامی هدایت کردن. دهکده نوفل لوشاتو در نزدیک پاریس تبدیل به کانون خبرساز جهان گردید و مردم و خبرنگاران از همه نقاط دنیا واسه مصاحبه با حضرت امام به اونجا سرازیر شدن.

در آبان ماه اعتصابات کارکنان شرکت نفت، مخابرات، بانک ملی، سازمان آب، رادیو و تلویزیون و … بر دامنه مبارزات اضافه کرد. در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ تظاهرات دانش آموزان و دانشجویان مقابل دانشگاه تهران به خاک و خون کشیده شد. ۱۴ آبان ارتشبد غلامرضا ازهاری مأمور تشکیل کابینه شد. تظاهرات تاسوعا و عاشورا، به صورت همه پرسی علیه رژیم شاهنشاهی درآمد و مردم در شعارهایشان خواهان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شدن.
رژیم شاه آخرین نقسها رو می کشید و آخرین تیر ترکش شاه و اربابان غربیش اول وزیری شاپور بختیار از اعضای قدیمی جبهه ملی بود که با شعار سوسیال دموکراسی اومده و خود رو مرغ توفان می دونست. تمهید دیگه شاه واسه حفظ تخت و تاج خود تشکیل شورای سلطنت بود و در ۲۶ دی ۱۳۵۷، محمدرضا شاه پهلوی ناچار به خروج از ایران شد. امام که دولت بختیار رو غیر قانونی اعلام کردن و شورای انقلاب رو تشکیل داده بودن با فرار محمدرضا شاه از ایران، آماده عزیمت به میهن اسلامی شدن. بختیار فرودگاه ها رو بست و پرواز امام یه هفته به تأخیر افتاد اما آخرسر روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ حضرت امام پس از ۱۵ سال تبعید به ایران برگشتن.

ورود امام به میهن رو میلیونا نفر از تهران و بقیه نقاط کشور استقبال کردن. امام خمینی پس از ورود به تهران، ضمن حضور بر مزار هزاران شهید انقلاب اسلامی، در سخنرانی خود در بهشت زهرا، دولت بختیار رو غیرقانونی اعلام کرده و فرمودن که بزودی به پشتوانه رأی ملت و حق شرعی خود، دولت تعیین می کنن. امام بعد در مدرسه علوی و رفاه مستقر شدن و در ۱۶ بهمن، مهندس بازرگان رو بهنخست وزیر دولت موقت منصوب کردن. در رور ۱۹ بهمن پرسنل نیروی هوایی ارتش به محضر امام رسیدن و با ایشون بیعت کردن.

شب ۲۱ بهمن، در نیروی هوایی تهران، درگیری مسلحانه بین بعضیا از افراد این نیرو و گارد شاهنشاهی اتفاق که با دخالت مردم، درب پادگانا به روز مردم باز شد و سلاحایی به دست مردم افتاد. بزرگان ارتش دست اندر کار کودتا شدن و در روز ۲۱ بهمن از ساعت چهار بعدظهر اعلام حکومت نظامی شد. امام اعلام کردن که مردم به حکومت نظامی توجه نکنن.

مردم در روز ۲۲ بهمن به مراکز دولتی، نظامی، انتظامی و رادیو و تلویزیون حمله کرده و اونا رو فتح کردن. با فرار بختیار از ایران و اعلام بیطرفی ارتش در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، انقلاب اسلامی ایران پس از سالها مجاهدت، ایثار، فداکاری و مقاومت در راه رضای الهی با رهبری عالی حضرت امام خمینی و به همت مردم سرافراز ایران به پیروزی پایانی رسید.