Corporate Social Responsibility

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ مسئولیت اجتماعی شرکتی اشاره به روش هایی داره که شامل ابتکار عمل هایی می شه که واسه جامعه به درد بخور واقع می شه. مسئولیت اجتماعی شرکتی یه کسب وکار می تونه مجموعه متنوعی از تاکتیک ها رو در بر می گیرد، از بخشیدن یه تیکه از دارایی و درآمد شرکت به مؤسسات خیریه تا اجرای عملیات مربوط به کسب کار به روش های سبز تر.

چند دسته کلی در دسته مسئولیت اجتماعی هست که خیلی از کسب و کارای امروزی در عملیات خود به کار می گیرند:

۱. تلاش های زیست محیطی:

یکی از کلی موارد تمرکز مسئولیت اجتماعی شرکت محیط زیست و طبیعته. کسب و کارای جور واجور بدون در نظر گرفتن اندازه و اندازه خودشون حجم بالایی از کربن رو در محیط زیست وارد می کنن. هر قدمی که بتونن این شرکت ها به منظور کاست از این حجم از دی اکسید کربن بردارن هم واسه شرکت و هم واسه جامعه بسیار به درد بخور و اثربخشه.

۲. آدم دوستانه:

کسب وکارها هم اینکه مسئولیت اجتماعی خود رو از راه کمک کردن به مؤسسات و مجموعه های خیره ملی و بین المللی بیان می دارن. کسب وکارها به طورکلی دسترسی بسیار خوب و مناسبی به منابع مختلفی دارن که می تونن واسه خیریه ها و هم اینکه برنامه های کامل محلی به درد بخور باشن.

۳. روش های اخلاقی کار:

از راه داشتن رفتار مساوی و بر اساس اصول اخلاقی، شرکت قادر به اثبات مسئولیت اجتماعی خودشون می باشن. این موضوع خصوصاً واسه کسب وکارهایی صادقه که در موقعیت های جغرافیایی بین المللی و براساس اون دسته از قوانین کار فعالیت می کنن که متفاوت از قوانین کار وضع شده در کشور اصلی خودشون می باشن.

۴. کارای داوطلبانه:

شرکت کردن در رویدادهای داوطلبانه حرف های بسیار زیادی در مورد رفتار رو راست شرکت بازگو می کنه. از راه انجام دادن کارای خوب و مثبت و البته بدون چشم داشت، شرکت ها قادر به بیان دیدگاه و نگرانی های خود در مورد مسائل خاص و پشتیبانی از سازمان های خاص هستن.

به چه دلیل مسئولیت اجتماعی شرکت ها اهمیت دارن؟

امروزه پایداری و پیشرفت پایدار نه فقط واسه مردم و جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخورداره، بلکه واسه موفقیت کسب وکارها هم از اهمیت بسیار زیادی بهره مند هست. از طرفی جوامع هم با مشکلاتی دست وپنجه نرم می کنن که ازنظر اندازه در سطح جهان بوده و ازنظر ساختاری هم چندوجهی در نظر گرفته می شن – مثلاً مریضی ابولا، فقر طولانی، تغییر شرایط آب وهوا کره زمین. ازاین رو مشکلات موردی واسه درگیر شدن شرکت ها در اون ها و نشون دادن مسئولیت اجتماعی خودشون به طور کاملً روشن بوده هیچ گونه شک و تردیدی در مورد اون ها وجود نداره.

ازآنجایی که آگاهی مصرف کنندگان در مورد مسائل جهانی بازم در حال افزایش پیدا کردنه، اهمیتی که این مشتریان واسه مسئولیت اجتماعی شرکت ها در زمان انتخاب برند یا محل دلخواه واسه خرید خود قائل می شن هم در حال افزایش پیدا کردنه. هم اینکه توجه به این نکته هم لازمه که نسل بعدی کارمندان عموماً به دنبال استخدام شدن در شرکت هایی هستن که سه عامل مهم رو در سودآوری شرکت خود دید کنن و اون ها شامل مردم، محیط زیست و درآمد هست و البته این طرز فکر دیر یا زود به تموم دنیا تسری پیدا می کنه.

دراین باره می توان به دو مسئولیت اجتماعی دو برند زیر در سطح بین المللی در فعالیتای بازاریابی و فروش خودشون اشاره کرد:

قهوه استارباکس سیاست هایی رو برقرار ساخته که براساس اون ها هر منبع جفت و جور قهوه واسه تولید قهوه استارباکس که شناسایی می شه باید از سه دید اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی موردبررسی قرارگرفته و مورد تائید باشه. یا مثلاً برند کامل شو Tom Shoe به ازاء هر جفت کفشی که یه مشتری از ایشون می خرد، یه جفت کفش به یه فرد نیازمند در نقطه ای دیگه از این کره خاکی تقدیم می کنه.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

آی بازاریابی