رژیمای لاغری افزایش دهنده وزن

شروع یه رژیم لاغری سخت با هدف کاهش وزن و تناسب اندام آنقدرها هم بد به نظر نمی رسه اما وقتی که قرار باشه همه زحمات تون بی فایده باشه واقعاً ادامه دادن رژیم سخت میشه.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله قرمز؛ تکرار رژیم های غذایی ممکن باعث اضافه وزن شما شه.دلیل این اتفاق برداشتیه که مغز ما از رژیمای غذایی داره.مغز تصور میکنه که در بدن ما قحطی آماده س! یه قحطی موقت.در نتیجه فرد رو مجبور به خوردن چربی هرچه بیشتر می کنه تا در آینده از قحطی در امان باشه.این تحقیقات در دانشگاه های اگزتر (شهری در جنوب انگلستان) انجام شده.

به چه دلیل نمی توانیم بعد از رژیم لاغر بمونیم؟

این اظهارات روشن می کنه که به چه دلیل آدمایی که با هدف انتخاب می کنن وقتی که رژیمشان به پایان می رسد،به شکل افراطی غذا می خورن و در نتیجه نمی تونن در وزن ایده آل خود بمونن و در مقابل،آدمایی که رژیم نمی گیرند در واقع به خود یاد می گیرن که منابع غذایی همیشه در دسترس هستن و احتیاجی به ذخیره ی چربی بیشتر نیس.

تحقیقات انجام شده در “مجله تکامل” براساس زیر نظر گرفتن حیواناتی مثل پرنده ها صورت گرفته.

حیوانات در جواب به قحطی یا کمبود غذا ، وزن اضافه می کنن.واسه همینه که پرنده های باغستانی در زمستون چاق تر هستن چراکه دسترسی به دانه ها و حشرات در این فصل کمتر می باشه.

محققان روی گونه ای از حیوانات ، که ساختار ریاضی مغز اونا به شکلی بود که متوجه این موضوع، که الان غذا به زیادی یافت میشه یا خیر می شدن، اما نمی تونستن زمان تغیرات رو تشخیص بدن، تحقیق به عمل آوردن.

نتیجه اینکه، این جور قبل اینکه تصمیم بگیره چقدر باید چاق شه تا موقع قحطی در امان باشن اول باید یاد می گرفت این تغییر چیجوری و چه وقتی رخ می دهد.

این جور نشون داد اگه در بیشتر مواقع دسترسی به منابع غذایی سخت باشه (که موقع رژیم هست) حیوان باید وزن اضافه کنه.

دکتر اندرو هیگینسن (Andrew Higginson) سخنران ارشد روانشناسی در دانشگاه اگزتر گفت:در آخر حیرت زدگی، گونه مورد آزمایش اثبات کرد میانگین اضافه وزن در آدمایی که همیشه رژیم می گیرند بیشتر از کسائی است که تاحالا رژیم نگرفته ان

“دلیل این اتفاق اون است که دسته دوم می دانند که ذخایر غذایی همیشه در دسترس هستن پس نیاز کمتری به ذخیره ی چربی می باشه”

در حالی که روز به روز تعداد افراد چاق دنیا بیشتر می شه محققان به دنبال دلیلی هستن که بتونه توضیح بده: به چه دلیل بیشتر افراد براشون سخته که از زیادتر از اندازه دوری کنن.

آدم ها در جهانی تکامل یافته ان که بعضی وقتا غذا به زیادی یافت می شده و بعضی وقتا هم هم خیلی کم پیدا بوده.در درجهٔ دوم، همیشه تصور شده که افراد چاق که چربی بیشتری دارن احتمال زنده ماندنشان بیشتر بوده.

امروزه مردم زیادی گرفتار چرخه ی خراب اضافه وزن و گرفتن رژیم های غیر قابل تحمل شده ان که به اون “yo-yo dieting” یا رژیم های ناپایدار نام داده ان و تنها توجیه راضی کننده ی این، اون هستش که مغز می خواهد چربی بیشتری واسه بدن ذخیره کنه

گونه ای که مورد آزمایش قرار گرفت اثبات کرد که میل به غذا خوردن و پرخوری هنگام رژیم گرفتن شدیدا افزایش پیدا می کنه و این ولع حتی وقتی فرد دچار اضافه وزن هم می شه هم کم نمی شه چون مغز دیگه راضی شده که قحطی نزدیکه.

پروفسور جون مک نامارا (John McNamara) از دانشگاه Bristol’s School of Mathematics اضافه کرد: این نمونه ساده که مورد آزمایش واقع شد نشون داد وزن اضافه کردن به این معنی که فیزیولوژی آدم ها بد عمل یا ایراد داره نیس بلکه مغز می تونه بسیار بی مشکل بکنه اما نا معلوم بودن دسترسی به ذخایر غذاییه باعث صادر شدن دستور اضافه وزن می شه.

راه حل چیه؟

پس مردم چیجوری باید وزن کم کنن؟

دکتر Higginson: بهترین راه واسه وزن کم کردن ایجاد یه وضعیت ثابت و پایداره.کافی است به شکل همیشگی کمی کمتر از حد عادی بخورین و هم اینکه ورزش کنین، در این صورت احتمال اینکه به وزن مناسب و ایده آل خود برسین بیشتره تا اینکه بخواین رژیمای کم کالری بگیرین.

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

بهترین نوشیدنیای چربی سوز واسه آب کردن شکم

رژیم لاغری مجله قرمز