در سال ۱۹۵۵ یه موزه پزشکی در شیکاگو ۳۵۰ اسلاید ظریف و با ارزش از مغز انیشتین جفت و جور کرد. این برنامه اجرایی که با به کار گیری اسلایدهای مغز انیشتین ساخته شده به محققان این امکان رو میده که مغز برنده جایزه نوبل رو به شکلی بررسی  کنن که گویی اونو زیر میکروسکوپ قرار دادن.

استیو الندرز از مشاوران موزه ملی بهداشت و پزشکی شیکاگو که این برنامه رو طراحی کرده، گفت: واسه این که ببینم محققان چه چیزایی کشف می کنن بسیار بی قرار هستم. تصور می کنم که انیشتین هم از این کشفیات حیرت زده شه.

پس از درگذشت انیشتین یه پاتولوژیست به نام تواس هاروی با انجام یه کالبد شکافی مغز انیشتین رو به امید اینکه محققان آینده بتونن روی رازهای نبوغ ایشون تحقیق کنن از بدنش خارج کرد. هاروی نمونه هایی از این تحقیقات رو روی یه منطقه از مغز انیشتین در سال ۱۹۹۹ منتشر کرد. این تحقیقات روی لوب آهیانه انجام و مشخص شد که این منطقه از مغز انیشتین از بقیه ۱۵ درصد بزرگتر بوده. لوب آهیانه واسه درک ریاضیات، زبون و روابط سه بعدی و فضایی خیلی مهمه.

دکتر فیلیپ اپستین عصب شناس و مشاور این موزه گفت: این برنامه جدید آی پد به محققان این امکان رو میده که با نگاه کردن عمیق تر به مناطق مغز انیشتین که تجمع سلولهای عصبی در اون زیادتر از اندازه عادیه دلیل نبوغ ایشون رو کشف کنن.

اما از اونجا که این اسلایدها از این بافت قبل از ظهور فناوریهای مدرن تصویربرداری ارائه شده ممکنه واسه محققان درک این مسئله که دقیقاً این اسلاید واسه کدوم بخش از مغز انیشتینه سخت باشه، اما این برنامه اجرایی اسلایدها رو در منطقه خاص خود قرار داده.

براساس اظهارات جاکوپو انسی از موسسه تحقیقات مغز دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو، تصاویر سه بعدی از مغز انیشتین وجود نداره، چیزی که هست اسلایدها یه اینچ در سه اینچیه که تنها یه بخش از مغز رو تشکیل میدن.

انسی نمونه دیجیتالی از مغز هنری مولیسون رو که در سال ۱۰۰۸ پس از سالها فراموشی از دنیا رفت جفت و جور کرده تا از اون واسه تحقیقات علمی استفاده کنه، مولیسون خود در زمان زندگی در این تحقیقات حضور داشت و حضور ایشون موجب درک تازه ای از یادگیری و حافظه شده بود.

حالا یه سایت از تصاویر قابل جستجو با بیشتر از ۲۴۰۰ اسلاید از تموم مغز مولیسون هست که در دسامبر امسال در دسترس عموم قرار میگیره.

جیم پاگلیا عضوهیئت مدیریه این موزه گفت: این برنامه اجرایی می تونه الهام بخش نسل جدیدی از عصب شناسا باشه.