ازدواج marriage

قدیما وقتی حرف از رسیدن زمان ازدواج فردی به میان می اومد ، خونواده ، فامیل و همسایه ها بسیج می شدن و هر کدوم موردی رو واسه ازدواج معرفی می کردن تا در آخر یکی از اونا منتهی به ازدواج شه و همه چیز خیلی ساده و به قولی خاکی برگزار می شد.

عجیبه که تعداد ازدواجای موفق اون زمانها خیلی بیشتر از الان بود با وجود اینکه در ازدواجای امروزی بیشتر ، افراد زمان زیادی رو واسه شناخت همدیگه و خونواده ها صرف می کنن.

وقتی به دادگاه های خونواده سر زدیم و دلیل خیلی از ناسازگاریای زندگیای تازه پا گرفته رو جویا شدیم، دیدیم خیلی از موارد بی ارزش مثل رفتار همسر تو یه مهمانی ، یه سوء تفاهم کوچیک وبهانه همیشگی نبود تفاهم ، یه ازدواج که وقتی با کلی عشق وتفاهم شروع شده بود رو به ویرانی و نفرت میکشونه.

اما حالا می خوایم معیارهای دختران امروزی ایرونی رو واسه انتخاب همسر از زبون یه روانشناس خونواده بشنویم.

علی باجلان روانشناس خونواده با بیان اینکه ازدواج یکی از مهمترین انتخابای هر فرد در زندگیه، گفت: طبق قوانین عقلی هر چی انتخاب مهم تر باشن باید بیشتر روی اون تمرکز کنیم و معیارها رو دقیق تر در نظر بگیریم.بعضی از ملاکای ازدواج مانند مسئولیت پذیری ، خوش اخلاقی و ایمان در بین افراد جور واجور مشترکه که به این ملاکا ، ملاکای عمومی می گیم که معمولا براساس تجربیات عنوان می شه.

همه جا آسمون یه رنگه!

این صاحب نظر گفت: بعضی از معیارها مخصوص هر فرد و جداگونه از شرایط اجتماعی ، اندازه تحصیلات و خانوادگیه. در خیلی از کشورها از جمله ایران ملاکای ازدواج تغییر کرده.

ایشون در ادامه در مورد تقسیم بندی دختران ایرونی در انتخاب ملاکای ازدواج گفت: دسته ای از دختران تحصیل کرده و شاغل هستن ، در نتیجه از جایگاه اجتماعی خاص واعتماد به نفس بالایی برخوردارهستند که بیشتر این دختران به جای در نظر گرفتن ملاکای سطحی واسه ازدواج ، ملاکای جدی تری دارن مثلا به جای در نظر گرفتن وضعیت مالی به خصوصیات اخلاقی فرد توجه می کنن.

دخترائی که فقط با پسران پول دار ازدواج می کنن!

باجلان در ادامه گفت: دسته ای از دختران هستن که نتونسته ان واسه خود جایگاه اجتماعی مناسبی جفت و جور کنن و یا تحصیلات عالی داشته باشن، در نتیجه از دید اعتماد به نفس هم درموقعیت مناسبی قرار ندارن. این دختران معمولا ملاکای سطحی تری مانند وضعیت مالی و خصوصیات ظاهری رو به عنوان ملاک ازدواج خود در نظر می گیرن.

ایشون خاطر نشون کرد: این دختران بیشتر راحت تر از دختران دسته اول انتخاب و ازدواج می کنن پس این غلطه که بگیم ملاک همه دختران پول و وضعیت مالی شده بلکه تنها دختران دسته دوم هستن که به این ملاک اهمیت میدن .اما منظور ما این نیس که دختران دسته اول به وضعیت مالی اهمیتی نمی دن بلکه این ملاک واسه دختران دسته اول در الویت اول قرار نداره.

یه مثقال زندگی پایدار می خوام

این روانشناس خونواده عقیده داره : ملاک وضعیت مالی تازگیا جزو ملاکای اصلی ازداوج شده و از اهمیت بالایی برخورداره اما این معنیش این نیس که در گذشته ملاک نبوده بلکه در زمان گذشته الویت اول نبوده.واسه دختران دسته دوم که ملاکای ظاهری و سطحی واسه ازدواج دارن ، ملاک دوم وضعیت ظاهری ، تیپ و قیافه فرده که بعضی وقتا این ملاک می تونه از دید اهمیت جای ملاک اول که وضیت مالیه رو بگیره.

ایشون خاطر نشون کرد: ملاک مالی واسه دختران دسته اول که در موقعیت اجتماعی خوبی قرار دارن خیلی اهمیتی نداره و این دسته از دختران، به بلوغ فکری و اجتماعی فرد بیشتر اهمیت میدن و اینکه فرد از دید شخصیتی در وضعیت روحی پایداری قرار داشته باشه و احساسات و احساسات خود رو کنترل کنه تا بشه در زندگی به اون تکیه کرد.

چرخش ۱۸۰ درجه ای در ملاکای ازدواج!

باجلان با بیان اینکه در خیلی از موارد بلوغ فکری و اجتماعی با وضعیت مالی تطبیق نداره، گفت: بلوغ فکری یعنی فرد اهل دوستی اجتماعی واهل رفت و اومد با خونواده و حتی با دوستان باشه و از ملاکایی که امروزه واسه افراد الویت پیدا کرده اینه که بتونن با فرد تفریحات و اوقات خوبی رو داشته باشن.

ایشون تاکید کرد: دختران دسته اول در ازدواج به دنبال ارضای نیازای سطح پایین مثل وضعیت مالی، شرایط ظاهری هستن و دختران دسته دوم به دنبال ارضای نیازای سطح بالاتر خود مانند احترام و بلوغ فکری و اجتماعی هستن که در ایران امروز دختران دسته دوم اکثریت دارن.

ایشون اضافه کرد: اگه زمان گذشته ملاک اخلاقی اولین ملاک و مالی دومین ملاک بود الان معیارمالی اولین ملاک واخلاقی دومین معیاره یعنی سلایق ۱۸۰ درجه تغییر کرده اما نباید این رو به تموم افراد گسترش بدیم.

ازدواج دختران پایین شهری با پسران بالا شهری!

این روانشناس در مورد اختلاف سطح زندگی در ازدواج گفت: در زمان گذشته بیشتر ازدواج به ازدواج با همسایه و فامیل و هم محلی می شد اما الان بیشتر دخترهای جنوب شهر با پسرای بالا شهر و برعکس ازدواج می کنن که این اختلاف سطح زندگی در خیلی از موارد مشکل ساز می شه.

ایشون اخطار داد: از جمله تغییراتی که در موضوع ازدواج در زمان گذشته و حال به وجود اومده ، نقش خونواده س تا جایی که در گذشته بدون تایید خونواده ازدواج وحتی آشنایی اتفاق نمی افتاد اما حالا جوانان بدون موثر کردن نظرات والدین فرد مناسب واسه ازدواج خود رو انتخاب می کنن و میشه گفت نقش اونا خیلی کمرنگ شده.

شاید این تفکر که دختران و پسران تحصیل کرده در انتخاب همسر نسبت به بقیه جوانان سختگیرانه تر عمل میکنن ، تفکر اشتباهی باشه و بهتره بگیم که این دسته از جوانان معیارهای پایدارتری رو واسه ازدواج در نظر دارن تا بتونن زندگی پایدارتری رو بنا کنن.

مهارتای ازدواج موفق چیه؟

چیزایی که نباید به همسر گفت

باشگاه خبرنگاران روانشناسی