ساختن خونه ای با ظاهر جدا و متفاوت با اون چه در گذشته وجود داشته، همیشه نگرانی معماران بزرگ در سراسر دنیا بوده. خیلی از خونه هایی که مورد توجه مردم قرار گرفتن و بعدا به معروفیت رسیدن، معماری هایی شبیه با طبیعت و در اصطلاح «زیست گرا» داشته ان. معماران این خونه ها تلاش کردن خونه ای رو طراحی کنن که هیچ نمونه مشابهی نداشته باشه. بعضی از این خونه ها صاحبانشون رو مشهور کرده ان و تبدیل به منبع درآمد بزرگی براشون شده ان. با چند نمونه از این خونه های عجیب و غریب آشنا شید.

کاخ فردیناند شوال « کاخ ایده آل» – فرانسه

آقای شوال خالق این اثر هنری یه پستچی معمولی بود. اما بعد از این که یکی از دوستانش سنگ حکاکی شده ای به اون هدیه داد، فکر ساختن این بنا به سرش زد. شوال کارش رو رها کرد و شروع به جمع آوری سنگ و صخره و حکاکی روی اونا کرد.

اون با این که از معماری چیزی حالیش نمی شد اما سی و یه سال با ذوق و سلیقه ادامه داد تا اینکه این کاخ رو واسه خودش ساخت. این کاخ در دهه سوم قرن بیستم میلادی مورد توجه «پابلو پیکاسو» و «آندره برتون» قرار گرفت. آقای شوال دوست داشت بعد از مرگش در این کاخ قشنگتر دفن شه. اما دولت فرانسه این اجازه رو به اون نداد و شوال در خارج از شهر دفن شد. این کاخ در سال ۱۹۶۹ میلادی به عنوان نماد تاریخ و فرهنگ فرانسه شناخته شد.

خونه سوتیاگین – روسیه

در سال ۱۹۹۲ نیکولاری سوتیاگین یه روز عزمشو جزم کرد خونه دو طبقه کهنه اش رو نوسازی کنه و سه طبقه روی اون بذاره. اما پس از اضافه کردن سه طبقه دلش راضی نشد و طبقات دیگری به این خونه اضافه کرد تا این که ساخت خونه رو در طبقه سیزدهم متوقف کرد. اون تموم مراحل کار رو از نقشه کشی تا ساخت به تنهایی انجام داد.

باحال اینجاس که این خونه بدون لوازم خاص واسه کنترل باد و طوفان ساخته شد و تا مدت زیادی در آب و هوای یخبندان این منطقه دووم آورد. این خونه آسانسور نداره و واسه رفتن به طبقات آخر باید از نردبون استفاده کرد. سازنده این برج با این که به معروفیت رسید، اما تموم سرمایه اش رو پای این برج ریخت و زندگی فقیرانه ای رو همراه خونواده اش در طبقه همکف تجربه کرد. از این ساختمون در کنفرانس «سازه های چوبی کشورای شمالی» در نروژ به عنوان «سازه ای فوق العاده» یاد شد. اما دولت روسیه در سال ۲۰۰۸ ساخت و ساز این خونه رو غیر مجاز دونست و ۴ طبقه از این خونه تخریب کرد. بعد از اون این ساختمون در سال ۲۰۱۲ در آتیش سوخت و تموم رویاهای سازنده اش رو خاکستر کرد.

خونه سنگی- پرتغال

این خونه ترکیب معماری و طبیعته. نمای این خونه خیلی ها رو یاد کارتون «عصر حجر» میندازه. قرار گرفتن دو سنگ بزرگ در دو طرف این خونه نمای عجیب و غریبی به اون داده.

طراح و معمار این خونه آقای «ویکتور رودریگز» است و این خونه از روی کارتون معروف «عصر حجر» در سال ۱۹۷۴ ساخته شده. با این که این بنا مثل خونه های ما قبل تاریخه، اما واسه زندگی مناسبه. در این خونه سنگی یه شومینه، پلکان چوبی و یه استخر حفر شده در سنگ قرار داره. بعد از ساخت این خونه توریست ها به سمتش حمله آوردن و خونواده آقای رودیگرز نتونستن مدت زیادی رو اینجا سپری کنن و مجبور شدن که خونه زیبایشان رو ترک کنن.

خونه گوش ماهی و صدف دریایی- مکزیک

این خونه رو نقاش مشهور مکزیکی «اکتاویو اوکامپو» در جزیره بانوان (Isla mujeres) در سواحل کانکون مکزیک ساخته. این خونه حلزونی شکل با ۲ اتاق خواب با تخت خوابای بزرگ و ۲ حموم جدا از هم ساخته شده.

این خونه به علاقمندان اجاره داده می شه و عروس و دامادهای پولدار زیادی واسه گذروندن ماه عسل سراغ این خونه میان.

خونه ناتیلوس – مکزیک

در مکزیکوسیتی هم یه خونه حلزونی صدفی به اسم « ناتیلوس» هست که سازنده اون معمار مشهور مکزیکی « خاویر سنوسیاین» است.

معماری این خونه از نوع معماری « زیست گرا» است. این نوع معماری تلاش می کنه میان محل زندگی آدم و محیط دور و برش هماهنگی و هارمونی بسازه.

خونه قوری – آمریکا

این خونه عجیب و غریب سال در۱۹۵۰ شهر گالستون در ایالات تگزاس آمریکا ساخته شده. می گن این خونه به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می گرفته. اما حالا مدت زیادیه که هیچ کسی صاحب خونه رو ندیده. بعضی وقتا هم یه نگهبان استخدام می شه تا به این خونه اسرارآمیز سر بزنه و وضعیت اون رو بررسی کنه.

شنیده می شه این خونه در زمان توفان های معروف در امریکا هیچ اتفاقی براش نیفتاده و بازم محکم سر جاش وایس تاده.

خونه وارونه- لهستان

این خونه رو یه تاجر لهستانی به نام « دانیل شاپیوفسکی» در مدت ۸ ماه و در روستای کوچیکی ساخته. این خونه هر ساله گردشگران زیادی رو به سمت این داهات می کشوند. بعد از معروفیت این خونه، هنرمندان زیادی به تقلید از اون، خونه های مشابه دیگری همینطوری ساخته ان که یکی از اونا در شهر مسکوه.

از نکات باحال این خانه س که گردشگران بعد از بازدید حانه دچار سرگیجه و سردرد می شن چون همه اثاثای این خونه هم به صورت وارونه قرار دارن. حتی در پارکینگ خونه، اتومبیل هم به صورت وارونه قرار داره.

خونه سفینه فضایی – آمریکا

فکر ساخت این خونه هم از داستان تخیلی و فیلم جنگ ستارگان بوده. این خونه در ۸ کیلومتری شهر چاتانوگا در ایالت تنسی قرار داره و در سال ۱۹۷۲ ساخته شده. چند وقت پیش این خونه خوب تعمیر و بازسازی شد و حالا آماده س تا به علاقمندان اجاره داده شه.

مساحت این خونه ۲۰۰۰ متر مربعه و ۳ اتاق خواب و ۲ حموم داره. رودخانه تنسی هم از نزدیکی این خونه عبور می کنه.

خونه قارچی – آمریکا

آقای « تری براون» استاد معماری و طراح داخلی دانشگاه «سین سیناتی» وقتی این خونه رو خرید ۱۰ سال روی اون زحمت کشید تا این خونه رو به این شکل در بیاره. اون این خونه رو با کمک و همراهی دانشجویانش ساخت و تقریبا خونه دومش شد. بعد از اون با این که نقشه این خونه به طور کامل مسکونی بود، ولی تبدیل به محل کار استاد شد.

این خونه در سال ۲۰۰۶ به فروش گذاشته شد و آقای براون دو سال بعد در گذشت. در این خونه از مصالحی مانند چوب، شیشه های رنگی، سرامیک و فلزات جور واجور استفاده شده.

خونه حلزونی- بلغارستان

این خونه رنگارنگ و خوشحال رو آقای سیموئن، معمار بلغاری در شهر صوفیه، پایتخت بلغارستان ساخته. ساخت این حلزون خوشحال، ۱۰ سال زمان برد. این خونه گوشه نداره و از مصالح سبکی در ساخت اون استفاده شده که وزن اون حدود یه چهارم وزن آبه.

این حلزون ۵ طبقه از سال ۲۰۰۹ که ساخته شده مورد بازدید توریستا قرار گرفته. می گن که برنامه ریزیایی واسه تبدیل این خونه به مدرسه ای واسه دانش آموزان نخبه در دستور کار قرار گرفته.

خونه سوراخ- تگزاس

این خونه به طور طبیعی ساخته شده و معماران، فقط کمی اون رو دست کاری کردن. چاله قیف مانندی که دراین خونه هست در زمان توفان وحشتناک ۲۰۰۵ در این مکان و وقتی که این خونه مانند دژی بزرگ در داخل خونه دیگری فرو رفت به وجود اومد.

این خونه بعد از این توفان کمی تعمیر و بازسازی شد و به عنوان یادبودی از فاجعه اون سال و کشته های توفان نگه داشته شده.

خونه متحرک به روی چرخ – کالیفرنیا

این خونه متحرک رو ۱۲ نفر از دوستداران ژانر علمی تخیلی « استیم پانک» طراحی کرده ان.

ساخت این خونه قطاری شکل، ۴ ماه زمان برده و به کمک موتورهای دیزلی جابه جا می شه.

خونه ماشینی – آلمان

این خونه رو شرکت «مرشی موبایل» طراحی کرده. این خونه بسیار مرفه، دارای اتاق خواب، سرویس بهداشتی، تراس و امکاناتی مانند ۸ تلویزیون ۴۰ اینچیه.

این خونه در دو رنگ سفید و طلایی تولید شده و اون طور که در خبرها اومده، قیمت اون سه میلیون دلاره.

خونه کفشی- ایالت پنسیلوانیا – آمریکا

سرهنگ «ماهالان هینز» خونه کفشی رو در۱۹۸۴ ساخت و از تبلیغات اون به نفع کارش استفاده کرد. این سرهنگ مهربون از یه خانوم سن بالا که هیچ کس اون رو نمی شناخت دعوت کرد تا در این خونه با هزینه اون مثل یه ملکه زندگی کنه.

این خونه سه اتاق خواب، آشپزخانه و ۲ حموم داره. چند وقت پیش این خونه بازسازی شد و حالا تبدیل به موزه ای واسه یاد بود سرهنگ هینز تبدیل شده.

خبرگزاری مهر نشر دوباره