بهار هنرمنده، باور ندارین؟ نگاهی به دور و بر خود بندازین و ببینین وقتی که میاد چیجوری به همه چیز رنگی تازه می بخشه…

بهار هنرمنده، باور ندارین؟ نگاهی به دور و بر خود بندازین و ببینین وقتی که میاد چیجوری به همه چیز رنگی تازه می بخشه.
شکوفه ها روی شاخه های درختان خشک و بی برگ می شینه و گلای بنفشه دوباره همه جا رو میگیره. پس بهار رو باید به چشم یه هنرمند نگاه کرد.
به مناسبت اومدن بهار، این هنرمند بزرگ، گذری داریم بر زندگی هنرمندان کشورمون که در ایام نوروز متولد شدن.

ژاله علو
«ژاله علو» یکی از بازیگران خوبیه که اونو در سریالای تلویزیونی چون مختارنامه، روزی روزگاری و… دیده ایم. این هنرمند متولد اولین روز بهار سال ۱۳۰۶ه. اون در میدونایی چون گویندگی رادیو و دکلمه موسیقیا حضور داشته و در هنر دوبله یکی از هنرمندان مطرحه. این هنرمند از برگزیدگان هشتمین همایش چهره های موندگار سال ۱۳۸۹ه.

سلمان هراتی و سیدحسن حسینی
اول فروردین سالروز تولد ۲ شاعر خوب کشورمون سلمان هراتی و سیدحسن حسینیه که هر دو دیگه در میان ما نیستن. یاد حسینی و هراتی که با هم دوستان خوبی بودن، در خاطره همه هنردوستان جاودانه هستش.

سلمان که یکی از شاعران کشورمون بعد از پیروزی انقلاب اسلامیه، اول فروردین سال ۱۳۳۸ در روستای مرزدشت تنکابن مازندران به دنیا اومد و پس از گذروندن دوره تحصیلات خود به تدریس در مدارس روستاها مشغول شد. افسوس که عمر کوتاهی داشت و در ۲۷ سالگی در نهم آبان ۱۳۶۵ هنگام عزیمت به لنگرود تو یه حادثه رانندگی درگذشت.

سیدحسن حسینی بعد از مرگ سلمان هراتی یکی از بهترین آثار خود به نام «بیدل، سپهری و سبک هندی» رو تقدیم به اون کرد و مرحوم قیصر امین پور هم کلیات اونو منتشر کرد.

«از آسمون سبز»، «دری به خونه خورشید» و «از این ستاره تا اون ستاره» از جمله آثار این شاعر هستن.
سیدحسن حسینی سال ۱۳۳۵ در محله سلسبیل تهران به دنیا اومد. اون دارای مدرک دکترای زبون و ادبیات فارسی و از فعالان بخش هنری بود که در سال ۱۳۵۸ مسوولیت بخش ادبیات و شعر رو به همراه قیصر امین پور رو دوش داشت. بخش فعالیت هاش شامل شعر، تحقیق، ترجمه و تالیفه و در سالای آخر عمرش به سبک شناسی قرآن و زبون شناسی حافظ مشغول بود و در ۹ فروردین ۱۳۸۳ بر اثر سکته قلبی درگذشت.
«همصدا با حلق اسماعیل»، «برادها»، «گنجشک و جبرئیل»، «مشت در نمای بزرگ»، «شقایق نامه» و «سفرنامه گردباد» از جمله آثار اونه.

خسرو صبر
خسرو صبر احتیاجی به معرفی نداره و همه اونو بخوبی می شناسن و بازی هاش رو در سینما و تلویزیون فراموش نمی کنن. این هنرمند ۷ فروردین ۱۳۲۳ تو تهران به دنیا اومد. ایشون فعالیت حرفه ای خود در میدون سینما رو با بازی در فیلم «خط قرمز» مسعود کیمیایی در سال ۱۳۶۱ شروع و نزدیک به ۴۰ فیلم سینمایی بازی کرد. بازی در نقش «حمید هامون» در فیلم «هامون» ساخته داریوش مهرجویی یکی از ماندگارترین نقش هاییه که اجرا کرده. صبر واسه بازی در این فیلم در هشتمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین گرفت.
اون واسه بازی در فیلم «کیمیا» ساخته احمدرضا درویش، دوباره برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر شد. اون سومین سیمرغ خود رو هم واسه بازی در نقش عادل مشرقی در فیلم «سالاد فصل» فریدون جیرانی گرفت.
صبر آخرین جایزه اش رو از ششمین جشن ماهنامه «دنیای تصویر» واسه بازی در فیلم «کاغذ بی خط» گرفت. کارای به یاد موندنی اون در تلویزیون مثل «روزی روزگاری»، «خونه سبز»، «کاکتوس»، «تفنگ سر پر» و «در کنار هم» هنوزم واسه بینندگان جعبه جادویی شیرینه.

صبر ۲۸ تیر ۱۳۸۷ به دلیل سرطان کبد و مشکل قلبی درگذشت.

علیرضا افتخاری
نسل جوون بیشتر اونو با آلبوم «نیلوفرانه» اش می شناسن و قدیمی ترها با آوازی به نام «قصه گیسو» که سال ۱۳۶۳ تیتراژ سریال تلویزیونی «امیرکبیر» بود. ایشون ۱۰ فروردین ۱۳۳۷ در اصفهان به دنیا اومد و در کودکی نواختن ساز ویولن رو آموخت. در ۱۴ سالگی به کلاس آواز رفت و ردیفای دستگاه موسیقی ایرونی رو از تاج اصفهانی آموخت. سال ۱۳۶۲ اولین آلبوم خود رو با نام «آتیش دل» منتشر کرد.
در اوایل دهه ۷۰ آلبومایی چون نازنگاه، نیلوفرانه، سرو سیمین، یاد استاد و… رو منتشر کرد.

محمدرضا گلزار
این ستاره سینمای ایران ۱۱ فروردین ۱۳۵۶ به دنیا اومد. اون که از همون کودکی به هنر علاقه مند بود چند سال به عنوان نوازنده گیتار با گروه آریان همکاری می کرد. آشنایی اتفاقی اش با ایرج قادری باعث شد تا در فیلم «سام و نرگس» بازی کنه.