Heroin

باخبر بودن از نوعای جورواجور ماده مخدر و مضرات مصرف اونا میتونه در نبود گرفتار شدن به دام اعتیاد اثر داشته باشه؛ در این مقاله لیستی از معروف ترین مواد مخدر رو معرفی کردیم.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ باید گفت که در کمال تأسف و ناباوری هر کدوم از ما طوری با مواد مخدر و اثرات داغون کننده اون در تماس بوده ایم. بعضی خود در دام این بلای خانمانسوز گرفتار بوده و یه سریای دیگه تماشاگر رنج اعضای خونواده، دوستان یا نزدیکان خود از این موضوع بودن. یه سریای دیگه الان خوبیش اینه هیچ کدوم از این شرایط ناخوشایند رو درک نکرده اما در کوچه و خیابون متوجه اثرات داغون کننده این مواد روی افراد شدن. امروزه در خیلی از کشورها و به خصوص کشور خودمون مبحث مواد مخدر به یه موضوع پیچیده و تهدید کننده سلامت جامعه تبدیل شده. کشورها در جواب به این معضلات همیشه قوانین و راهکارهای جدیدی رو ارائه داده و امتحان می کنن.

یکی از این راهکارها واسه کاهش مصرف مواد مخدر صنعتی ارائه مواد مخدر طبیعی مانند تریاک به صورت قانونی و در مقادیر مشخص به افراد معتاده که تازگیاً در کشورمون به این موضوع پرداخته شده و قانونی درباره اونم تصویب گردیده که تا اجرا و دیدن یافته های اون راه درازی در پیش داریم. روی هم رفته اینجور قانونی با در نظر گرفتن خطرات جبران ناپذیر مواد مخدر صنعتی که روز به روز مشکلات بیشتری رو واسه جامعه بوجود می آورد می تونه باعث شه که معتادان کمتر به طرف مواد مخدر صنعتی و البته ارزون قیمت جهت پیدا کنن. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۱۰ ماده مخدر اصلی و اثرات داغون کننده اونا روی فرد آشنا کنیم. با ما همراه باشین.

۱۰. هروئین

هروئین ماده مخدریه که مستقیما از فرآوری شیره تریاک بدست میاد. این ماده اولین بار واسه کمک به مریضایی که به مورفین معتاد شده بودن ساخته شد. هروئین پس از گذشتن از مانع خونی. مغزی که بدون این دست اون دست کردن پس از تزریق شدن اون در جریان خون اتفاق می افته به مورفین تبدیل می شه که کارکرد اندروفینا رو تقلید کرده و حس بهبودی و سلامت رو به فرد میده. حس سرخوشی و شادی که پس از این موضوع در بدن فرد به وجود میاد به یه حس لذت جنسی که در درون شکم اتفاق می افته تشبیه شده. یکی از روشای اصلی مصرف هروئین، تزریق درون وریدی هستش.

۹. کوکائین

کوکائین یه آلکالوئید تروپان کریستالی شده که از برگای گیاه کوکا به دست میاد. این ماده مخدر هم سیستم عصبی مرکزی رو تحریک کرده و اشتها رو شدیدا کم می کنه و هم حسی خیالی و پر از هیجان و شور و شعف همراه با انرژی زیادی رو در شخص بوجود میاره. از این ماده مخدر به طور تفریحی و موردی واسه رسیدن به اینجور حالتی استفاده می شه. کوکائین در تحریک سیستم عصبی مرکزی بدن شدیدا موثره و تاثیر اون بین ۲۰ دقیقه تا چند ساعت در بدن فرد باقی می مونه که به اندازه مصرف، خلوص و روش مصرف بستگی داره.

اولین نشونه های پس از مصرف این ماده مخدر شامل فعالیت زیادتر از اندازه، بی قراری، افزایش فشار خون، بالا رفتن ضربان قلب و خوشی زایدالوصفه. این شادی و شعف بعضی وقتا با احساس آروم نبودن و افسردگی و میل شدید به مصرف دوباره همراه س.. هم اینکه این ماده مخدر شدیدا میل جنسی رو در فرد زیاد می کنه. از اثرات داغون کننده جانبی این ماده مخدر میشه به لرزش، توهم پارانویایی و ضعف جنسی اشاره کرد که معمولاً با افزایش دفعات مصرف بیشتر می شه.

۸. متامفتامین

متامفتامین که معمولاً به اون «meth» یا «یخ» هم می گن یه ماده مخدر روانگردان و شبه سمپاتیکه که پس از ورود به مغز باعث می شه که هورمونای نوراپی نفرین،دوپامین و سروتونین در مغز ترشح شن. از اون جا که این ماده مخدر راه پاداشی مزولیمبیک رو تحت تاثیر قرار میده باعث حالت شادی و شعف در فرد می شه و به زیاده روی و اعتیاد منجر می شه. افراد مصرف کننده متامفتامین ممکنه دچار وسواس شده و کارای تکراری بکنن مانند تمیز کردن خونه، دست شستن یا باز کردن و دوباره بستن بعضی اشیا. ترک اعتیاد به این ماده مخدر با خوابیدن و خوردن زیادتر از اندازه و نشونه هایی مثل افسردگی و هم اینکه اضطراب و میل شدید به مصرف دوباره این ماده مخدر همراه س.

۷. کراک کوکائین

کراک کوکائین که کعمولاً به طور خلاصه «کراک» نامیده می شه در اوایل دهه ۱۹۸۰ ساخته شد و در اندازه زیادی استفاده شد. به دلیل خطرات به کار گیری اتر واسه تولید کوکائین خالص واسه تولید کنندگان، اونا عزمشونو جزم کردن که مرحله جدا کردن رسوب کوکائین خالص رو از محلول آمونیاکی حذف کنن. در نتیجه مراحل تصفیه هم خود به خود حذف شدن. امروزه معمولاً بیشتر از جوش شیرین به جای آمونیاک به عنوان پایه استفاده می شه که هم بوی کمتری داشته و هم کمتر سمیه. با این وجود از مواد پایه دیگری هم میشه واسه تولید کراک کوکائین استفاده کرد. بعد از ساختن کراک نسبت کوکائین به بی کربنات یه به یه یا دو به سه هستش.

۶. ال اس دی

لیسرجیک اسید دی اتیل آمید (Lysergic acid diethylamide) که با اسمای دیگری مانند «LSD» و «اسید» هم شناخته می شه، یه ماده مخدر نیمه صنعتی توهم زا از خونواده تریپتامین (tryptamine) است. این ماده مخدر که در میان مواد توهم زا از همه شناخته شده تر و قوی تر هستش یه ماده مخدر انتئوژنه که به صورت تفریحی استفاده میشن. اثرات روانی ال اس دی که با واژه «سفر» (trip) خلاصه می شه از هر فرد به فرد دیگه به طور کاملً متفاوت بوده و به فاکتورهایی مثل تجربیات قبلی، شرایط ذهنی و محیطی و هم اینکه مقدار و قدرت دُز مورد استفاده بستگی داره.

هم اینکه هر «سفر» با «سفر» بعدی و قبلی و حتی مراحل یه سفر هم متفاوت هستش. سفر ال اس دی ممکنه اثرات داغون کننده روانی عاطفی طولانی یه مدت داشته باشه طوری که بعضی ادعا کردن مصرف این ماده باعث تغییرات شدید شخصیتی و دیدگاه اونا نسبت به دنیا شده.

۵. اکستاسی

قرص اکستاسی (Ecstasy) یا «MDMA» یه ماده مخدر نیمه صنعتی روانگردان انتاکتوژن (entactogen) از خونواده فنتیلامین (phenethylamine) است که تجربیات و توهمات تصویری اون نسبت به بسیاری دیگه از داروهای روانگردان کمتر اما قدرت تحریک جسمی اون بیشتر هستش. این ماده روانگردان معمولاً به صورت تفریحی و موردی استفاده شده و به عنوان یه داروی انتئوژن واسه افزایش کارکرد جسمی یا نابود کردن علائم افسردگی استفاده میشن.

از اثرات این ماده روانگردان میشه به افزایش هوشیاری همه حواس، احساس رهایی و آزادی، خوشی، همدلی، عشق، شادی، خودآگاهی بیشتر از اندازه، احساس شفافیت ذهنی و علاقه فراوون به موسیقی و حرکات بدنی همیشگی اشاره کرد. حتی حس لامسه در بعضی از افراد شدیدا تقویت می شه که تماس بدنی داشتن با بقیه رو واسه ایشون بسیار لذتبخش می کنه. از مشکلات دیگه این ماده روانگردان میشه به فشردن آروارها روی هم و افزایش ضربان قلب اشاره کرد.

۴. تریاک

تریاک یه ماده مخدر رزینیه که از شیرابه خارج شده از غلاف دانه های بالغ نشده گیاه خشخاش به دست میاد. این شیره شامل مقادیر زیادی مورفین تا حدود ۱۶ درصده که یه ماده مخدر آلکالوئیدی بوده و معمولاً واسه تولید هرویین به صورت شیمایی فرآوری می شه. معمولاً مواد مخدر صنعتی، نیمه صنعتی خالص تری جانشین تریاک شده که تاثیر اونا روی بدن از تریاک بیشتره. واسه اولین بار این کار در سال ۱۸۱۷ انجام شد و فردی به نام فردریش ویلهلم آدام سرتورنر ادعا کرد که بعد از ۱۳ سال تحقیق و آزمایش مصیبت بار اون روی خود و سه پسربچه دیگه تونسته مورفین خالص رو از تریاک جدا کنه.

۳. ماری جوآنا

شاهدانه (Cannabis) که بیشتر با نام «ماری جوآنا» در شکل گیاهی خود شناخته می شه یه ماده روانگردانه که از گیاه گل شاهدانه به دست میاد. آدما از دوران قبل تاریخ هم از شاهدانه استفاده می کردن اما در قرن بیستم به کار گیری اون در سطح زیادی به صورت تفریحی یا در مراسم مذهبی و روحانی و هم اینکه در مورد پزشکی شدت گرفت. براساس برآورده ها بیشتر از ۴ درصد ساکنان کره زمین به طور هرساله از این ماده مخدر استفاده می کنن. مصرف شاهدانه مشکلات روانی و جسمی خاصی رو به دنبال داره و معمولاً به صورت خوراکی یا مانند سیگار مصرف می شه. نئشگی حاصل از مصرف افراطی و غیر اصولی این ماده از یکی به یکی دیگه و با در نظر گرفتن قدرت بدنی فرد، اندازه مصرف، ترکیبات شیمیایی، روش مصرف و شرایط مصرف متفاوت هستش.

۲. قارچای هذیون آور

قارچای هذیون آور (Psilocybin mushrooms) قارچایی هستن که شامل مواد روانگردان سیلوسیبین و سیلوسین و بعضی وقتا دیگر مواد روانگردان تریپتامینی هستن. وقتی که سیلوسیبین وارد بدن شه، تجریه شده و از اون سیلوسین تولید می شه که اثرات خیالی به دنبال داره. اثرات سمی قارچای سیلوسیبین با در نظر گرفتن دُز مورد استفاده، روش آماده سازی و متابولیسم شخص مصرف کننده بین ۳ تا ۷ ساعت زمان میبره. توهمات به وجود اومده از طریق مصرف این قارچا معمولاً از نوع تصویری و شنیداری بسیار قوی بوده و از نشاط تا افسردگی و اضطراب متفاوت هستش. حتی ممکنه در بعضی افراد مصرف این قارچا هیچ اثرات جانبی نداشته باشه.

۱. پی سی پی

پی سی پی (PCP) یا «فنسیکلیداین» (Phencyclidine) یه ماده مخدر تجزیه ایه که قبلاً به عنوان یه عامل بیهوشی مورد استفاده قرار می گرفت که اثرات خیالی و نوروتوکسیک داشت. این ماده مخدر با عنوان «غبار فرشته» (Angel Dust) هم معروف بوده و اسمای دیگری مثل «خیس»، «شِرمن همزلی»، «هالک هوگان» و بسیاری اسامی دیگه هم واسه اون به کار میره. هر چند اثرات روانگردانی اون تنها چند ساعت ادامه پیدا می کنه اما پاکسازی کامل بدن از اون طولانی تر هستش و معمولاً هفته ها به طول می رسه. پی سی پی معمولاً به صورت تفریحی از راه افراد استفاده شده و تولید اون به صورت غیرقانونی انجام میشه.

این ماده معمولاً به صورت مایع یا پودری بود اما معمولاً به صورت اسپری روی برگای ماری جوآنا، نعناع، پونه کوهی، جعفری و یا زنجبیل پاشیده شده و به شکل سیگار کشیده می شه. این داروی مخدر تاثیر زیادی روی سیستم عصبی گذاشته و به شکل توهمات، ایده های عجیب و خنده دار، فکرای عجیب و غریب و هذیون گویی، قدم براداشتن و حرکات بدن ناهماهنگ و پریشون، حرکات چشمی بی نظم و عجیب، افزایش ضربان قلب و تغییر شدید دمای بدن خود رو نشون میده. در کل این ماده مخدر اخلاق و رفتار فرد رو شدیدا تغییر داده و باعث می شه که فرد مصرف کننده رابطه خود رو با واقعیت از دست داده و یا حرکات مثل زامبی از خود نشون بدن.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

خواص عشق واسه بدن

خبرهای داغ روز ما مضرات