به گزارش آلامتو به نقل از مجله مهر: شکست تیم امید ایران از قطر در بازی دوم از مرحله گروهی انتخابی المپیک ۲۰۱۶ – ریو واسه علاقمندان به فوتبال بسیار تلخ بود اما این باخت، حاشیه خاص و باحال این بازی رو تحت تاثیر قرار داره؛ آنهم حضور میلاد و مهرداد محمدی دو قلوهای جوون فوتبال ایران، در ترکیب تیم امید. این دو قلوها، در یکی دو فصل گذشته با درخشش در تیم راه آهن چهره شده و حتی به اردوی آماده سازی تیم ملی بزرگسالان هم دعوت شدن که میلاد یه بازی هم واسه تیم ملی انجام داد. بازی با قطر اما فرصت بسیار خوبی واسه اونا بود تا در دیدار رسمی بین المللی کنار همدیگه به میدون برن.

تاریخ تولد اونا هفتم مهرماه سال ۱۳۷۲ بوده که میلاد ۵ دقیقه بزرگ تر از مهرداده. جاوید تیم اول هر دوی داداش بود و بعد به پاراگ، داماش تهران و استیل آذین رفتن. دوران مقدس سربازی اما اونا رو از هم جدا کرد. میلاد به نیروی زمینی رفت و مهرداد به عقاب، تا تو یه باشگاه ورزشی این دوران رو سپری کنن. هرچند این دو در نیم فصل اول لیگ پانزدهم در تیم راه آهن بودن اما به نظر می رسه بازم قراره بین اونا فاصله بی افتد چون بحث انتقال میلاد به تیم «ترک گروژنی» جدی شده.

داستان باحال زندگی اونا به بازیدر تیم محلی «جاوید فلاح» برمیگرده که هر دو ۱۴ – ۱۵ ساله بودن. به دلیل اینکه دیر به تیم ملحق شدن، فقط واسه یکی از اونا کارت بازی صادر شد، بخاطر این مهدی نصرتی مربی تیم، به شکل متناوب به هر دو بازی بازی داد تا هر دو با یه کارت در مسابقات به میدون برن.

هرچند در گذشته برادرانی در فوتبال ایران چهره شدن که بعضی تو یه تیم و بعضی در تیمای متفاوت به میدون رفتن اما میلاد و مهرداد محمدی رو میشه اولین دوقلوهایی شمرد که تو یه باشگاه و تیم ملی با همدیگه به میدون رفته ان. قبل از اونا برادران مشهوری از جمله غلامحسین و پرویز مظلومی، مهدی و مرتضی فنونی زاده، شاهرخ و شاهین بیانی، مهدی و هادی مهدوی کیا، علی، فرشید و میلاد کریمی، حسین و رسول خطیبی، فرهاد و فرزاد مجیدی، سرژیک و آندرانیک تیموریان، محرم و رسول نویدکیا و مهدی و مجتبی شیری بودن که در فوتبال ایران چهره های مطرح و شناخته شده ای بودن.

در تاریخ ورزش جهان هم دو قلوهایی بودن که با درخشش در مسابقات بین المللی، خاطرات خوبی رو از خود برجای گذاشتن. از اواخر قرن نوزدهم تا به امروز ۱۷۳ دوقلو ورزشکار شناسایی شدن که تنها فیلیپ و ترسی نویل غیر هم جنس بودن. در زیر با دوقلوهای شاخص ورزشکار آشنا میشین:

ویلفرد و هربرت بادلی

ورزشکاران دوقلو

قدیمی ترین دو قلوهای تاریخ ورزش جهان برادران تنیس باز بادلی هستن که روز ۱۱ ژانویه سال ۱۸۷۲ ژانویه ۱۱ در شهر بروملی به دنیا اومدن. این دو داداش در سالای (۱۸۹۱، ۱۸۹۴، ۱۸۹۵ و ۱۸۹۶) قهرمون رقابتهای دوبل گراند اسلم ویمبلدون شدن. ویلفرد داداش بزرگ تر در سالای (۱۸۹۱، ۱۸۹۲ و ۱۸۹۵) قهرمون شد و هربرت در سالای (۱۸۹۴، ۱۸۹۵ و ۱۸۹۶) در جمع ۴ مرد برتر رقابتهای تکی این گراند اسلم قرار گرفت. ویلفرد درحالی درسال ۱۸۹۱ قهرمون این جام معتبر شد که ۱۹ ساله بود، رکوردی که ۹۴ سال بعد از راه بوریس بکر شکسته شد. در آخر هربرت زودتر از داداش بزرگش یعنی در روز ۲۴ ژانویه سال ۱۹۲۹ در شهر منتون فرانسه درگذشت و ویفرد هم در ۲۰ جولای سال ۱۳۹۱ در شهر کن فرانسه دیده از جهان فروبست.

آناتونی و سرگئی بلوگلازوف

ورزشکاران دوقلو

ستاره های کشتی روسیه برادران دوقلوی بلوگلازوف هستن که در تاریخ ششم سپتامبر ۱۹۵۶ در شهر کالینینگراد روسیه به دنیا اومدن. سرگئی با کسب دو مدال طلا در المپیکای (۱۹۸۰ – روسیه و ۱۹۸۸ – سئول و ۶ مدال طلای قهرمانی جهان در وزن ۵۷ کیلوگرم از پرافتخارترین کشتی گیران تاریخ هستش. داداش دوقلوی اون آناتولی بلوگلازوف هم در وزن ۵۲ کیلوگرم قهرمون المپیک ۱۹۸۰ مسکو و سه بار قهرمون جهان شد. سرگئی با قد ۱۵۴ سانتی متری کوتاه تر از آناتولی با ۱۵۹ سانتیمتر بود اما در وزن سنگین تری کشتی می گرفت، کشتی گیرانی که به دلیل تحریم المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس، شانس به دست آوردن مدال در اون رقابتها رو از دست دادن.

تاشی و نونگشی مالیک

ورزشکاران دوقلو

دو آبجی دوقلوی کوهنورد ۲۱ ژوئن ۱۹۹۱ در بیمارستان نظامی در شهر میروت هندوستان دیده به جهان باز کردن که جوون ترین دخترائی لقب گرفتن که هفت قله معتبر رو در قاره های جور واجور جهان فتح کردن. این دو در فوریه ۲۰۱۲ قله کلیمانجارو (بلندترین قله آفریقا)، در می ۲۰۱۳ قله اورست (بلندترین قله جهان و آسیا)، در آگوست ۲۰۱۳ قله البروس (بلندترین قله اروپا)، در ژانویه ۲۰۱۴ قله آکونکاگوا (بلندترین قله آمریکای جنوبی)، در مارس ۲۰۱۴ قله هرم کارستنز (بلندترین قله استرالیا)، در ژوئن ۲۰۱۴ قله مک کینلی (بلندترین قله آمریکای شمالی) و در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ قطب جنوب رو فتح می کنه و در آخر در آوریل ۲۰۱۵ واسه اسکی به قطب شمال می رن. نام اونا به عنوان اولین دوقلوهای دختر که به قله اورست صعود کردن، در کتاب گینس هم ثبت شده.

فرانک و رونالد دی بوئر

ورزشکاران دوقلو

معروف ترین دوقلوهای فوتبال این دو ستاره هلندی هستن که متولد ۱۵ می سال ۱۹۷۰ در شهر هورن هستن؛ حتی مشهورتر از «رنه و ویلی فن دکرکوف» که ۱۹ سال زودتر از اونا به دنیا اومده و واسه تیم ملی این کشور هم به میدون رفتن. هر دو فوتبال خد رو در آکادمی آژاکس شروع کرده و در سال ۱۹۹۹ به بارسلونا ملحق شدن. البته رونالد به مدت دو سال در تیم توئنته بازی کرد و سال ۱۹۹۳ دوباره به آژاکس برگشت. فرانک که مدافع بود، تا سال ۲۰۰۳ در بارسا موند و از اونجا به گالاتاسرای، گلاسکو رنجرز، الریان و الشمال قطر رفت و در ۱۱۲ بازی ملی، ۱۳ گل به ثمر رساند اما رونالد در پست هافبک خیلی موفق نبود و در سال ۲۰۰۰ به رنجرز رقت و در سال ۲۰۰۴ به همراه برادرش به الریان رفت و بعد به الشمال قطر ملحق شد. اون در ۶۷ بازی ملی ۱۳ گل زد. فرانک درزمان سالای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ در تیم ملی هلند مربی بود اما امروز سرمربی آژاکسه؛ درحالیکه رونالد در این تیم هلند یه مربیه.

مایک و باب برایان

ورزشکاران دوقلو

رابرت چارلز «باب» و مایکل کارل «مایک» رو میشه جزو موفق ترین دو قلوهای ورزش شمرد چون یه مدال طلا و یه برنز المپیک رو در کارنامه ورزشی خود دارن. اونا متولد ۲۹ آوریل سال ۱۹۷۸ در فوریدا آمریکا هستن که مایک دو دقیقه زودتر به دنیا اومد. این دو قلوها در مسابقات تنیس دوبل المپیک ۲۰۰۸ چین به مدال برنز و المپیک ۲۰۱۲ لندن به مدال طلا رسیدن. قهرمانی در مسابقات آزاد ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ استرالیا، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۳ فرانسه، ۲۰۰۶، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۱ ویمبلدون و ۲۰۰۵، ۲۰۰۸، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ آزاد آمریکا هم در کارنامه ورزشی اونا قرار داره. مایک راست دست و باب چپ دسته که به خاطر همین به «دوقلوای آئینه ای» مشهور هستن. البته این دو در مسابقات تکی تنیس خیلی توفیقی نداشتن و تنها برایان در مسابقات آزاد استرالیا در سال ۲۰۰۰ به مرحله سوم راه یافت.

فیلیپ و تریسی نویل

ورزشکاران دوقلو

آبجی و برادرهای دو قلوی معروف انگلیسی در ۲۱ ژانویه ۱۹۷۷ در شهر بوری به دنیا اومدن. فیلیپ در راه حرکتی داداش بزرگش گری قرار گرفت و درحالیکه ۱۳ ساله بود، وارد آکادمی منچستریونایتد شد. اون که سابقه بازی در همه رده های فوتبال انگلستان رو داره و ۵۹ بار پیراهن تیم ملی کشورش رو برتن کرده، در سال ۱۹۹۵ وارد تیم بزرگسالان منچستر شد و به مدت ۱۰ سال در این تیم بود. بعد به تیم اورتون رفت و تا آخر سال ۲۰۱۳ که از فوتبال خداحافظی کرد، در این تیم بود. تریسی آبجی دوقلوی فیلیپ اما به جای فوتبال به نت بال علاقمند بود و در مسابقات کشورای مشترک المنافع در سال ۱۹۹۸ کوالالامپور به مدال برنز رسید. آبجی برادران مشهور فوتبال انگلستان، در سال ۲۰۰۸ و به دلیل مصدومیت، از ورزش حرفه ای انصراف کرد.

حمیت و هلیل آلتین تاپ

ورزشکاران دوقلو

دو قلوهای فوتبال با نژادی ترک که در هشتم دسامبر سال ۱۹۸۲ در شهر گلزن کرشن آلمان بدنیا اومدن. این دو فوتبال شون رو از سال ۲۰۰۰ و در تیم واتنشید شروع کردن که بعد از ۳ سال، حمیت که ۱۰ دقیقه از هلیل بزرگتره، به شالکه رفت در سال ۲۰۰۷ از این تیم راهی بایرن مونیخ شد. اون که ۷۷ بازی ملی با ۸ گل زده داره، در سال ۲۰۱۱ به رئال مادرید رفت و بعد از یه سال به تیم گالاتاسرای ملحق شد. هلیل اما در سال ۲۰۰۳ راهی کایزرسلاترن شد و بعد از ۳ سال به شالکه رفت. اون در سال ۲۰۱۰ به اینتراخت ملحق شد و بعد از یکسال با تیم ترابزون اسپور ترکیه قرارداد بست. داداش کوچیک آلتین تاپا ۳۸ بازی ملی با ۸ گل زده در کارنامه اش داره.

جئورجینیا و کرولاین اورس سویندل

ورزشکاران دوقلو

موفق ترین خواهران دوقلوی تاریخ ورزش، این دو قایقران نیوزلندی هستن که در تاریخ ۱۰ اکتبر سال ۱۹۸۷ در شهر هیستینگز بدنیا اومدن. این دو در المپیکای ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ چین به مدال طلای دوبل رسیدن و در مسابقات جهانی ۲۰۰۲ سویا، ۲۰۰۳ میلان و ۲۰۰۵ جیو هم بر سکوی اول ایستادند. به دست آوردن مدال نقره در مسابقات جهانی ۲۰۰۱ لوسرن و مونیخ ۲۰۰۷ و برنز در ۲۰۰۶ اتون از دیگر افتخارات این خواهران نیوزلندیه. این دو بعد از پایان المپیک ۲۰۰۸ در بالاترین درجه از دنیای قهرمانی خداحافظی و در همون سال جایزه ورزشکار برجسته المپیکی رو از کمیته ملی المپیک نیوزلند گرفتن.

واسیلی و الکسی ولادیمیرویچ

ورزشکاران دوقلو

برادران «ولادیمیرویچ» متولد ۲۰ ژوئن سال ۱۹۸۲ در شهر مسکو روسیه هستن. «تورپلدو زیل» اولین باشگاه واسیلی بود و بعد از ۲ سال به تیم «زسکا موسکو» ملحق شد و در ۱۴ سال گذشته ۳۰۳ بازی واسه این تیم انجام داده. ایشون ۹۴ بازی هم واسه تیم ملی روسیه انجام داده و ۴ گل هم به ثمر رسونده. برادرش الکسی هم فوتبالش رو با تیم «تورپلدو زیل» شروع و بعد از یه فصل به تیم «چرمومورتس» رفت اما از سال ۲۰۰۱ تا به امروز با پیراهن «زسکا موسکو» به میدون رفته. همبازی بودن با داداش، در تیم ملی هم ادامه داره اما اون تنها ۵۵ بار به عنوان مدافع در تیم روسیه بازی کرده؛ آنهم بدون گل زده.

کاترین و کریستین لونده

ورزشکاران دوقلو

خواهران دو قلویی که نقش مهمی در موفقیتای بزرگ تیم هندبال نروژ داشتن، متولد ۳۰ مارچ سال ۱۹۸۰ در شهر کریستیان ساند هستن. اونا هندبال رو به شکل حرفه ای از «واگ ویپر» شروع و در سال ۲۰۰۴ به «آلبورگ» ملحق شدن. ۳ سال بعد راهی «ویبورگ» شدن، آخرین تیمی که به شکل مشترک در اون بازی کردن چون کریستین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ در «آی.کی واگ» بازی کرد اما کاترین به تیم «گیوری» رفت و بعد از ۵ سال بازی در این تیم، در سال ۲۰۱۵ راهی «روستون دان» شد. کریستین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ واسه تیم ملی نروژ بازی کرد و در ۱۸۱ مسابقه ۴۹۶ گل به ثمر رساند اما کاترین که دروازه بانه، یه سال بعد پیراهن تیم ملی نروژ رو برتن کردن و تا به امروز ۲۴۴ بازی انجام داده و ۳ گل هم زده. قهرمانی در المپیکای ۲۰۰۸ چین و ۲۰۱۲ لندن، قهرمانی در جام جهانی هندبال در سال ۲۰۱۱ و کسب سه طلای مسابقات قهرمانی اروپا در سالای ۲۰۰۴، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ بخشی از افتخارات این دو آبجی در تیم هندبال نروژ بود.

کنجی و تسوگی هارو اوگیوارا

ورزشکاران دوقلو

پر افتخاترین دو قلوهای آسیایی، برادران ژاپنی هستن که در ۲۰ دسامبر سال ۱۹۶۹ بدنیا اومدن. البته کنجی افتخارات بیشتری نسبت به برادرش بدست آورد. اون در دو المپیک زمستونی ۱۹۹۲ آلبرتویل و ۱۹۹۴ لیلهمر در رشته (۱۰X۳ کیلومتر) به مدال طلا رسید. این اسکی باز در مسابقات جهانی ۱۹۹۳ فالون در دو ماده (۱۰X۳ کیلومتر و ۱۵ کیلومتر)، در ۱۹۹۵ توندربای در ماده (۴X۵ کیلومتر تیمی) و در ۱۹۹۷ تروندهیم در ماده (۱۵ کیلومتر) صاحب مدال طلا شد و در ۱۹۹۹ رامسائو در ماده (۷.۵ کیلوکتر) به مدال برنز رسید اما تسوگی هارو فقط در مسابقات جهانی ۱۹۹۵ توندربای در ماده (۴X۵ کیلومتر تیمی) به همراه برادرش و ماساشی آبه و تاکانورو کونو به مدال طلا رسید که این تنها افتخار دوران ورزشی اش بود. کنجی که مدال «هولمن کولن» رو در سال ۱۹۹۵ گرفت تا اولین شخص غیر اروپایی و اولین آسیایی باشه که این افتخار رو به دست می آورد، در سالای گذشته وارد میدون سیاست هم شده و در حذب ریبرال کشورش به فعالیت می پردازه.

مونیکا و جاکلین لامورکس

ورزشکاران دوقلو

این دو آبجی آمریکایی رو میشه موفق ترین ورزشکاران ورزشای زمستونی دونست که در سوم جولای سال ۱۹۸۹ در شهر گراند فورکس به دنیا اومدن. اونا هاکی روی یخ رو در ۱۲ سالگی و در تیم «پیوی آ بویز» شروع کردن و به خاطر شباهت چهره و نوع بازی «پادشاه گندم» لقب گرفتن و بعد به کالج «مریز» رفتن که ۳ عنوان مهم رو با تیم این دانشگاه گرفتن. به خاطر کارکرد خوب شون در ۱۹ سالگی به تیم ملی آمریکا دعوت شدن و تا به امروز موفق به کسب دو مدال نقره در المپیکای زمستونی سال ۲۰۱۰ ونکوور و ۲۰۱۴ سوچی شدن. اونا در جامای جهانی ۲۰۰۹ فنلاند، ۲۰۱۱ سوئیس، ۲۰۱۳ کانادا و ۲۰۱۵ سوئد به مدال طلای مسابقات رسیدن و حالا امیدوارن در المپیک زمستونی بعدی، به مهمترین افتخار ورزشی شون یعنی مدال طلای اونا رقابتها برسن.

آندره و آرون هریسون

ورزشکاران دوقلو

غولای مشکی پوست و جوون بسکتبال آمریکا که متولد ۲۸ اکتبر سال ۱۹۹۴ در شهر سان آنتیو آمریکا هستن. هر دو در مدرسه «تراویس» اصول اولیه بسکتبال حرفه ای رو آموختند و در سال ۲۰۱۳ راهی تیم «کنتاکی» شدن. در اول سال ۲۰۱۵، آرون راهی تیم «شارلوت هورنتس» شد تا آرزوهاش واسه بازی در NBA برآورده شه اما آندره فعلا به تیم «لوا انرژی» پیوسته که در سطح اول بسکتبال آمریکا حضور نداره. هرچند «استفان و جویی گراهام»، «داریوژ و کسیستوف لاورینوویچ»، «دیک و کامل وان آرسدال» و «مارکیف و مارکوس موریس» دیگه دو قلوهای بسکتبال دنیا، معروف تر از این دو داداش هستن اما آرون ۲۱۲ سانتی متر قد که ۹۶ کیلوگرم وزن داره و آندره ۲۱۰ سانتی متری که ۹۵ کیلوگرمه، جوانترین دوقلوهای بلندقد قاره آمریکا حساب می شن. البته «بروک و روبین لوپز» که قد هردوی اونا دو ۲ متر و ۱۳ سانتی متره، لقب قد بلند ترین ورزشکاران دوقلوی دنیا رو به خود دادن.

داوین و جیسون مک کارتی

ورزشکاران دوقلو

دو داداش مشکی پوست که در ۱۳ اوت ۱۹۸۷ در شهر نیاک نیویورک آمریکا به دنیا اومده و از چهر های شاخص فوتبال آمریکای هستن. اونا فعالیت حرفه ای خود رو از دانشگاه زاتگرز شروع کردن اما امروز داوین با ۱۹۵ سانتی متر و وزن ۸۸ کیلوگرم در تیم «نیوانگلند پاترویوتس» بازی می کنه و جیسون با ۱۹۳ سانتی متر قد و وزن ۸۸ کیلوگرم واسه تیم «تنسی تیتانس» به میدون میره. البته رویارویی این دو در مسابقات ورزشی جذابیت و حساسیتای خاصی هم داره.

رافائل و فابیو داسلیوا

ورزشکاران دوقلو

برادران فوتبالیست برزیلی که در ۹ جولای ۱۹۹۰ در شهر ریودوژانیرو برزیل به دنیا اومدن. هر دو فوتبال شون رو به شکل مشترک از تیم فلومیننسه شروع و در سال ۲۰۰۸ به منچستریونایتد رفتن. رافائل ۷ سال در منچستر موند و در ۱۰۹ بازی ۵ گل واسه این تیم به ثمر رساند اما در سال ۲۰۱۵ راهی لیون شد اما فابیو در سال ۲۰۱۲ به کوئینزپارک رنجرز رفت و یه سال بعد راهی کاردیف سیتی شد. هر دو داداش دو بازی ملی واسه برزیل انجام دادن اما به همراه تیم امید برزیل در المپیک ۲۰۱۲ حضور یافت و با این تیم به مدال نقره اون رقابتها رسید.

البته فوتبالیستای دو قلوی دیگری از جمله «ابه و پیتر ساند»، «آندریاس و توماس راولی» و … هم بودن که به ترتیب واسه تیمای ملی دانمارک و سوئد موفقیتایی رو گرفتن اما در این گزارش به اونا اشاره نشده.