این فرق همون چیزیه که بعضی وقتا با کلاه سفید و کلاه سیاه از اون یاد می شه. مثلا، هکرهای کلاه سفید، کسائی هستن که بوسیله شرکت ها واسه شکستن شبکه های رایانه شون و کشف نقاط آسیب پذیر استخدام می شن اما هکرهای کلاه سیاه، از خارج یه سیستم به شکستن اون سیستم به خاطر ایجاد آسیب یا واسه کسب منافع مالی اقدام می کنن.

به گزارش آلامتو به نقل از میهن شارژ ، هر چند تعاریف مختلفی هست، اما حالا واژه هکر به طور گسترده واسه اشخاصی که شبکه های رایانه ای رو می شکنند به کار می رود و بیشتر دارای بار منفیه.

بعضی در حرفه خود قانون شکنی می کنن، اما خیلی از اونا هم نقش تولید کننده (و حقوقی) در صنعت رایانه دارن. در این نوشته چند هکر مشهور رو می شناسیم.

  • کوین میتنیک

کوین میتنیک متولد ۱۶ آگوست۱۹۶۳، یه مشاور امنیتی رایانه ای و نویسنده س. ایشون اواخر قرن بیستم یه هکر رایانه ای بود که در زمان دستگیری اش بوسیله وزارت دادگستری آمریکا به عنوان یاغی ترین مجرم رایانه ای تاریخ آمریکا معروف شد.

از اواخر دهه ۱۹۹۰، میتنیک به جرم استفاده غیرقانونی و سرقت اطلاعات و نقض حریم شخصی شبکه های رایانه ای تحت تعقیب بود.

میتنیک سال۲۰۰۲ در کتابش با عنوان «هنر فریفتن» اعلام کرد رسیدن ایشون به کلمات عبور از طریق مهندسی اجتماعی بوده است.

نکته قابل توجه اون که میتنیک از نرم افزارهای هک و دستگاه دیجیتال دیگری واسه کسب اطلاعات استفاده نکرده بود.

حالا میتنیک یه شرکت مشاوره امنیت رایانه ای داره.

  • کوین پولسن

کوین پولسن، یکی از قهارترین هکرهای دنیاس. اون واسه سازمان بین المللی SRI کار می کرد و روش های هک کردن و حتی شکستن قفل امنیتی رو آموخت.

وقتی که FBI پولسن رو تحت تعقیب قرار داد، خودشو مخفی کرد و فراری شد. پولسن یه بار به برنامه تلویزیونی «معماهای حل نشدنی» دعوت شد و خطوط تلفنی برنامه رو به شکل مرموزی دچار اختلال کرد. آخرسر پولسن در فوریه ۱۹۹۵ به دام افتاد.

مهم ترین عملیات هک پولسن، تحتِ کنترل درآوردن تموم خطوط تلفن ایستگاه رادیویی KIIS-FM در لس آنجلس بود.

در این عملیات اون وعده داده بود که صد و بیستمین تماس گیرنده در این برنامه هستش و در آخر هم موفق شد و جایزه Porsche 944 S2 رو از اون خود کرد.

اون در ژوئن ۱۹۹۴ به سرقت هفت حساب ایمیل، کلاهبرداری رایانه ای و پولشویی متهم و هم اینکه به ۵۱ ماه زندان و پرداخت جریمه ۵۶ هزار دلاری محکوم شد.

این حکم، یکی از سنگین ترین حکم هاییه که تا به امروز واسه هکرها صادر شده. با اینحال، پولسن بیکار ننشست و بعد از اونم چند رایانه FBI رو هک و اطلاعات پنهونی تجاری اونا رو سرقت کرد.

  • آدریان لمو

آدریان لمو با نام مستعار «هکر بی خانمان» معروفه. به عنوان یه هکر، به شبکه های شرکت های بزرگ مانند یاهو، مایکروسافت، گوگل و MCI WorldCom نفوذ کرده؛ اما اون بیشتر با شرکت ها تماس گرفته و به اونا در مورد چاله های امنیتی اخطار داده. در بعضی موارد، اون واسه برطرف کردن این چاله ها به شرکت ها کمک کرده بدون این که دستمزدی بخواد.

در سال ۲۰۰۳، ایشون وقتی که نیویورک تایمز رو هک کرد به دردسر افتاد. اون گنجینه اطلاعاتی در اونجا پیدا کرد که شامل اطلاعات شخصی هزاران نفر که در اون روزنامه مطلب نوشته بودن، از افراد مشهور تا روسای جمهور قبلی، بود.

در سال های گذشته، نام اون همراه با بردلی منینگ ـ سرباز آمریکایی که سال ۲۰۱۰ به اتهام در اختیار قرار دادن اطلاعات طبقه بندی شده به سایت ویکی لیکس در عراق بازداشت شد ـ در اخبار مطرح شده. نقش لمو در این موضوع که در اون به عنوان یه روزنامه نگار معرفی شده، هنوز مورد اختلافه.

  • گری مک کینون

گری مک کینون(Gary McKinnon)، هکریه که بزرگ ترین حمله هک ثبت شده در تاریخ اینترنت رو انجام داده و نام خود رو به عنوان بزرگ ترین تبهکار اینترنت جاودانه کرده.

دولت آمریکا می گوید: مک کینون از فوریه ۲۰۰۱ تا مارس ۲۰۰۲ ده ها مرکز رایانه ای ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی و وزارت دفاع آمریکا و هم اینکه ۱۶ رایانه ناسا رو هک کرده. وقتی که خبرنگاران درباره این کار از اون پرسیدن، اون جواب داد من مرتکب گناهی نشده ام و هیچ جایی رو هک نکرده ام، فقط واسه کنجکاوی این کار رو انجام دادم. ورود من به سیستم امنیتی ارتش آمریکا یعنی این که در سیستم های امنیتی این کشور ضعف هست. اگه گری مک کینون در این موضوع متهم شناخته شه شاید مجبور به تحمل ۷۰ سال زندان هستش.

  • آلبرت گونزالس

سال ۲۰۰۹، آلبرت گونزالس متهم به سرقت ۶/۴۵ میلیون شماره کارت اعتباری و کارت سپرده از شرکت های TJX شده بود.

گونزالس این حمله رو از جولای ۲۰۰۵ شروع کرد، در حالی که شرکت های TJX دسامبر ۲۰۰۶ متوجه این حمله شدن. هر چند تقریبا۷۰ درصد از این کارت ها باطل شد، ولی با این حال، این شرکت هزینه زیادی رو تحمل کرد؛ هزینه ای بیشتر از ۱۷۰ میلیون دلار.

موضوع تعجب آور در مورد گونزالس اینه که اون تا سال ۲۰۰۸ به دولت آمریکا واسه نفوذ به باند هکرها و خلافکاران جور واجور کمک کرده و به اونا درباره دزدان کارت های اعتباری اطلاعات می داد.

 اما اون در آخر به ۲۰ سال حبس محکوم شد. البته گونزالس با مطرح کردن این موضوع که از سندرم آسپرگر و اعتیاد به رایانه رنج می برد، تلاش می کنه مدت مجازات خود رو کم کنه.

آلبرت گونزالس مطالب باحال روز