مجله تایم مثل سالهای گذشته، با نزدیک شدن به روزای آخر سال ۲۰۱۱ به طبقه بندی ۱۰ تحقیق و کشف برتر پزشکی در این سال پرداخت که درمان پیشگیرانه ایدز و تست خون واسه پیشگویی مرگ جزء در طبقه بندی هستن.

معرفی 10 کشف برتر پزشکی در سال 2011

به گزارش آلامتو به نقل از خبرگزاری مهر، در نسخه جدید این طبقه بندی که همه ساله انجام می شه به کار گیری مثل سازی واسه ایجاد سلولهای بنیادی تونست رتبه اول و به کار گیری از تست خون واسه پیشگویی مرگ به وجود اومده بوسیله حملات قلبی رتبه آخر رو به دست آورد.

۱- محققان از مثل سازی واسه ایجاد سلولهای بنیادی استفاده می کنن

این دقیقاً به معنی مثل سازی آدم نیس اما می تونه به اون نزدیک باشه. محققان بنیاد سلولهای بنیادی نیویورک در ماه اکتبر گزارش دادن که از نسخه اصلاح شده فوت وفن ” انتقال هسته سلول سوماتیک” (SCNT) روی سلولهای آدم استفاده کردن. SCNT تکنیکیه که در ایجاد “دالی”، اولین پستانداران مثل سازی شده استفاده کرده شد.

در این تحقیق جدید، DNA سلول یه آدم بزرگسال با ماده ژنتیکی یه سلول تخم ترکیب و موجب راحت تر شدن تقسیم سلولی شد و اجازه داد که نسلی از سلولهای بنیادی ایجاد شن.

بهرحال، این سلولهای بنیادی به طور کاملً نرمال نبودن، بلکه شامل یه مجموعه اضافی از کروموزمها بودن که از سلول تخم به اونا رسیده بود. این محققان امیدوارن از این روش واسه درمان آسیبهای نورونی از جمله پارکینسون و قطع نخاع استفاده کنن.

۲- آزمایش بالینی اولین واکسن مالاریا

اولین واکسن مالاریا روی گروهی از کودکان ساکن جنوب صحرای آفریقا آزمایش شد و نشون داد که در این کودکان خطر دچار شدن به مالاریا به نصف کم شد.

محققان GlaxoSmithKline Biologicals با همکاری بنیاد بیل و ملیندا گیتس در ۱۱ منطقه آفریقا این واکسن رو که با عنوان RTS,S شناخته می شه آزمایش کردن و نشون دادن که واکسن ضد مالاریا یکسال پس از مصونیت، خطر دچار شدن به این مریضی رو در کودکان ۵ تا ۱۷ ماه به اندازه ۵۶ درصد کم کرد و هم اینکه در جلوگیری از موارد سخت مریضی بازده ۴۷ درصد رو به ثبت رساند.

این آزمایش که روی ۱۵ هزار و ۴۶۰ کودک آفریقایی آزمایش می شه تا سال ۲۰۱۴ تکمیل می شه. کلا، واکسنهای مقابله کننده با بیماریهای کودکان مثلا سرخک باید به اندازه بازده ۷۰ تا بیشتر از ۹۰ درصد برسن.

۳- درمان پیشگیرانه HIV

درمان HIV به خاطر داروهای “ضد ویروسهای پسگرد” (ARV) که سطوح ویروس رو در بدن پایین میارن می تونن خطر انتقال HIV رو کم کنن و هم اینکه می تونن به مواظبت از مردم سالم در جلوگیری از آلوده شدن کمک کنن.

محققان دانشگاه واشنگتن یه داروی ضد ویروس پسگرد با عنوان “تروادا” رو روی ۴ هزار و ۷۵۸ زوج که یکی از دو طرف آلوده به ویروس “اچ. آی. ایشون مثبت” بود انجام دادن و کشف کردن که پس از ۳ سال مصرف دارو، خطر انتقال ویروس به فرد سالم در زوج- گروه نسبت به زوج- گروه کنترل ۷۳ درصد کم شد.

در تحقیق دیگری که روی هزار و ۲۰۰ فرد سالم (زن و مرد) بوسیله مرکز کنترل و پیشگیری مریضی آمریکا انجام شد، داروی “تروادا” خطر آلودگی به “اچ. آی. ایشون” رو ۶۳ درصد کم کرد. به گفته این محققان، داروهای خونواده ARVs می تونن به کنترل رشد اپیدمی ایدز کمک کنن.

۴- یه بشقاب جای هرم غذایی رو گرفت

هر ۵ سال یه بار، وزارت کشاورزی با همکاری وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، “کتاب رهنمودهای مربوط به رژیم غذایی آمریکاییها” (DGA) رو اصلاح می کنه.

در همین زمینه، در ژانویه ۲۰۱۱ این دستور العمل به روز شده از مردم خواست که رویهم رفته کمتر غذا بخورند و به خصوص پیشنهاد کرد که خوردن قندهای افزودنی، نمک و چربی رو کم کنن، به جای اون سبزیجات و غذاهای گیاهی و دریایی مصرف کنن و بزرگسالان دست کم ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت متعادل ورزشی داشته باشن.

هم اینکه در ماه ژوئن، دولت آمریکا از ” MyPlate” (بشقاب من) رونمایی کرد. “بشقاب من”، نماد جدید غذاخوردن سالمه که جانشین هرم غذایی شده. این بشقاب که نماد جدید تغذیه سالمه به چهار بخش تقسیم می شه. از این چهار بخش، دو قسمت اون به میوه و سبزیجات اختصاص داره.

۵- بخشهایی از بدن در آزمایشگاه رشد می کنن

در ماه مارس محققان موسسه پزشکی ترمیمی “ویک فارست” به سرپرستی دکتر “آنتونی آتالا” موفق شدن بخشهایی از بدن “مجرای خروج ادرار” رو در آزمایشگاه رشد بدن.

۶- رابطه عجیب میان باکتری و سرطان روده بزرگ

در ماه اکتبر دو گروه تحقیقاتی نتیجه های یکسانی رو در مورد یه باکتری به نام “فوکوسوباکتری” منتشر کردن که در میان باکتریهای معمولی قرار داره که در روده آدم زندگی می کنن. اما انگار این باکتری موجب رشد سلولهای سرطان روده بزرگ می شه و با دامنه های وسیعتر این مریضی رابطه داره.

این محققان با مقایسه بافت سالم روده بزرگ با بافت سرطانی این اندام کشف کردن که اندازه “فوکوسوباکتری” در سلولهای سرطانی روده بزرگ صدها برابر بیشتر از اندازه اون در بافت سالمه.

در اول تصور شد که این باکتری مستقیماً با سرطان روده بزرگ رابطه داره اما تحقیقات بعدی نشون داد که این میکروب با افزایش خطر پیشرفت زخمهای روده ربط داره. زخمهای روده در سلولهای روده بزرگ التهاب ایجاد می کنن و این التهاب خطر پیشرفت سرطان رو زیاد می کنه.

۷- یه گلوله نقره ای واسه کاهش وزن

وسواس کاهش وزن هر روز در جهان زیاد می شن. در همین زمینه تحقیقات محققان نشون میده که یه داروی آزمایشی به نام “کیونکسا” می تونه موجب کاهش ۱۰ درصدی وزن (در طول یکسال) در بیماران گرفتار به چاقی بیش از اندازه شه. این قرص، ترکیبی از دو داروی موجود به اسمای داروی کاهش وزن “فنترمین” و داروی ضد صرع “توپیرامیت” است.

کارکرد این قرص در دو مرحله انجام می شه: “فنترمین” که یکی از اعضای دور خونواده “آمفتامینا” است موجب کاهش اشتها می شه و “توپیرامیت” که حملات صرع رو کنترل می کنه میتونه با تنظیم ارتباطات الکتریکی میان عصبها در مغز روی اشتها و توانایی بدن در سوزوندن کالریها اثر بزاره.

مریضایی که در این آزمایش از این قرص مصرف کردن بهبود فشار خون، قند خون و سطوح کلسترل رو نشون دادن.

هنوز تحقیقات بیشتری واسه تائید تاثیر و ایمنی این دارو نیازه. در آخرین بررسیها، سازمان غذا داروی آمریکا با تصویب این دارو مخالفت کرد و از شرکت سازنده خواست که آزمایشات جدیدی رو در مورد ایمنی این قرص و مخصوصا اثرات اون روی مشکلات قلبی و تولیدمثلی انجام بده.

۸- سگهایی که می تونن سرطان ریه رو بو بکشن

سگها علاوه بر کمکهای خاص ای که به آدم در عملیاتهای پلیس و کمک رسانی ارائه می کنن می تونن حتی در کشف سرطان ریه به پزشکان کمک کنن.

واقعا گروهی از محققان آلمانی فکر می کنند که حس بویایی سگ به حدی بالاست که می تونه حتی در تشخیص سرطان ریه هم به درد بخور باشه.

در همین زمینه، این محققان گروهی از سگها رو واسه تشخیص میان نوع نفسه های بیماران گرفتار به سرطان ریه و نفس افراد سالم تربیت کردن.

این تحقیق نشون داد که سگها تونستن از ۱۰۰ نمونه نفس بیماران سرطانی، ۷۱ مورد رو به دقت شناسایی کنن. هم اینکه دقت شناسایی نمونه نفسه های افراد سالم در این سگها برابر با ۹۳ درصد بود.

۹- شما به همون پیری آب دهنتون هستین

باوجود وسایل پیشرفته پزشکی قانونی، هنوز نمیشه به طور قطعی سن یه بدن رو در زمان مرگ تعیین کرد. واقعا به نظر می رسه  DNA با گذشت زمان پیر نمی شه. پس آزمایشات DNA نمی تونن در این مورد کمکی به پزشکی قانونی کنن.

در ماه ژوئن محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس نشون دادن که چیجوری میشه سن یه جسد رو موقع مرگ از ماده ژنتیکی اون تشخیص داد. این محققان روی تغییرات “اپیژنیک” در DNA نمونه های بزاق بررسی کردن.

این تعییرات که به دلیل اثرات محیطی چون رژیم غذایی، استرس، قرار گرفتن در برابر نور آفتاب، سرطانها و حتی مواد سموم رخ میدن خود DNA رو تغییر نمی دن اما در بالای ژنوم لایه دار می شن و روی روند روشن و خاموش شدن ژنها اثر می ذارن.

در این ناحیه خاص ژنوم، این تغییرات، شکل کروموزمی رو افزایش یا کاهش میدن و پس می تونن سن یه فرد رو با حدود ۵ سال پیشگویی کنن.

۱۰- پیشگوی خطر مرگ

محققان دانشگاه “اوپسالا” در سوئد در ماه آگوست گزارش دادن که یه آزمایش خون ساده می تونه مرگ به وجود اومده بوسیله بیماریهای قلبی یا سرطان رو پیشگویی کنه. در طول این تحقیقات که ۱۲ سال به طول رسید محققان روی حدود ۲ هزار نفر بررسی کردن و به این نتیجه رسیدن آدمایی که در خون اونا سطوح بالاتر آنزیمی به نام “کتپسین اس.” وجود داشت با احتمال مرگ بیشتری نسبت به افراد دارای سطوح پایین مواجه بودن.

این آنزیم که به جدا کردن بعضی از پروتئینها کمک می کنه در افراد گرفتار به مشکلات قلبی، تصلب شریانی و سرطان بیشتر تولید می شه.

“کتپسین اس” هم اینکه در بافتهای چربی هم به اندازه زیادی هست. پس جای تعجب نیس که افراد دارای اضافه وزن و یا گرفتار به چاقی بیش از اندازه با خطر بیشتری واسه حوادث قلبی مواجه شن. اینطوری، محققان نشون دادن که این آنزیم می تونه به عنوان یه شاخص معتبر در پیشگویی خطر پیشرفت این بیماریها و درصد مرگ به وجود اومده بوسیله اونا به کار رود.

noindex