معنی فبلت واسه بسیاری قابل فهم نیس و در توضیحی کوتاه میشه گفت:«فبلت گوشیایی هستن بزرگ تر از ۵٫۳ اینچ و کوچیک تر از ۷ اینچ که از دو کلمه (phone)+(tablet) بوجود اومده (phablet)».

این نوع گوشیا معمولا واسه آدمایی ساخته شدن که دوستدار صفحه نمایشی بزرگ مشابه تبلتا هستن در واقع تبلتا اندازه ۷ اینچ تا ۱۰ اینچ رو دارن که کمی حمل و نقل اونا نسبت به فبلتا مشکل تره و هم اینکه فبلتا اکثرا در جیب شلوار یا کت جای می گیرن که این برتری فبلتا نسبت به تبلتا هستش.

فبلت

بعضی تبلتا شیار سیم کارت ندارن یا در صورت وجود اون، امکان صحبت تلفنی وجود نداره. پس فبلتا واسه پرتابل بودن و شباهت زیاد اونا به موبایل، فرق زیادی با تبلتا دارن و انگار وجود اونا نیاز بود.

سامسونگ که تقریبا از سال ۲۰۱۰ شروع به ساخت گوشیای هوشمند کرده بود، واسه رقابت با رقیبانش نیاز به خلاقیت و نوآوریای تازه داشت.

کهکشانیای سامسونگ هم از همون سال در این میدون پا گذاشتن تا قدرت سامسونگ رو در مورد ساخت گوشی به همه ثابت کنن اما پس از اولین سری کهکشانیا یعنی گلکسی اس، موفقیت چندانی نصیب سامسونگ نشد و مثل همیشه اپل با آیفون بر بازار گوشیای هوشمند سلطه داشت.

در سال ۲۰۱۱ پس از گوشی فوق العاده گلکسی اس ۲ و رقابت خیره کننده اون با آیفون ۴ و ۴اس سامسونگ تشویق شد تا مدلی بزرگ تر از این پرچمدار رو تولید کنه و از ۴٫۳ اینچ به ۵٫۳ جهش پیدا کرد. سامسونگ با این عمل موجی سنگین از انتقادات کارشناسان و مردم رو به جون خرید اما در آخر این گلکسی نوت بود که پیروز شد.

فروش فوق العاده این سری به همه نشون داد که اکثریت صفحه نمایش بزرگ رو بهتر می دونن. این شروعی بود واسه همه شرکتا که در این میدون قدم بذارن و اونا هم قدرت خود رو به همدیگه نشون بدن.

سامسونگ به دلیل فروش بسیار خوب، مبادرت به ساخت مدلای بعدی کرد. حالا که به چگونگی بوجود اومدن این اصطلاح و معنی کامل اون فهمیدیم می خوایم چند فبلت از شرکتای جور واجور رو به شما معرفی کنیم.

Samsung Galaxy Note 3

فبلت

گلکسی نوت ۳ سومین نسل از سری نوت سامسونگ و مطمئنا بهترین گوشی ساخته شده از راه این شرکت تا به حاله. این گوشی از صفحه نمایش فوق العاده با کیفیت ۵٫۷ اینچی با رزولوشن Full HD یعنی ۱۹۲۰*۱۰۸۰ و پردازنده پر قدرت ۴ هسته ای با فرکانس ۲٫۳ و ۳ گیگابایت رم استفاده میکرد.

این گوشی یه گجت همه جانبه حساب می شه که با خرید اون از خرید گوشی جدا، تبلت و حتی دوربین راحت میشین Spen در این سری پیشرفته تر شده و مانند یه خودکار، راحت در دست شما قرار میگیره.

شما با این خودکار می تونین خیلی از کارای خود مثل: یادداشتا، اس ام اسا و حتی نقاشی رو دقیقا با دست خط خود انجام بدین که این بسیار دوست داشتنیه.

حتی در خیلی از موارد می تونین با در نظر گرفتن دست خط خود یادداشتایی رو که قبلا نوشته بودین رو پیدا کنین که این توانایی هم بسیار کارآمده. قلم هوشمند هر سال پیشرفته تر می شه و یکی از دلایل محکم خرید سری نوت، قلم هوشمند اون هستش.

Nokia Lumia 1520

فبلت

اگه به دنبال یه گوشی با صفحه نمایش بزرگ ویندوز فونی هستین، لومیا ۱۵۲۰ یه انتخاب بسیار عالیه. این فبلت الان با پردازنده قوی، دوربین بسیار خوب و رم بهینه، پرچمدار نوکیاه.

این غول ۶ اینچی با دقت فول اچ دی، پردازنده چهار هسته ای ۲٫۲ گیگاهرتز، ۲ گیگابایت رم و هم اینکه دوربین ستودنی با سنسور ۲۰ مگاپیکسلی، به بهترین شکل واسه رقابت با بقیه فبلتا آماده شده.

سنسور ۲۰ مگاپیکسلی مانند لومیا ۱۰۲۰ از تکنولوژی pureview استفاده کرده که امکان تنظیمات دستی پیشرفته رو هم در اختیار کاربران قرار میده. در کل با لرزشگیر بسیار موثر اون عکسایی رو ثبت می کنه که تقریبا در میان فبلتا بی رقیبه.

HTC One Max

فبلت

اچ تی سی وان مکس در واقع داداش بزرگ وان حساب می شه که با صفحه نمایش بی حریف ۵٫۹ اینچی و دو اسپیکر فوق العاده واسه اون دسته از آدمایی مناسبه که علاقه بسیاری به نگاه کردن فیلم و یا گوش دادن به موسیقی دارن.

در قلب این فبلت پردازنده ای چهار هسته ای با فرکانس ۱٫۷ گیگاهرتز، رم ۲ گیگابایتی، دوربین ۴ مگاپیکسلی اولترا پیکسل و هم اینکه حسگر اثر انگشت هست که در آیفون ۵ اس هم اونو دیده ایم. این حسگر موجب می شه که اطلاعات درون گوشی خود رو در امنیت کامل نگه دارین.

بیشترین حد ۳ اثر انگشت میشه در اون ذخیره کرد و خیلی از برنامه های گوشی از راه این حسگر امنیت کامل رو دارن که این موجب می شه خیال شما از دزدیده شدن اطلاعات گوشی خود راحت باشه.

دو اسپیکر تعبیه شده روی این گوشی حیرت انگیزند و قدرت صدای تولید شده از راه اونا بالا هستش. این اسپیکرها به شما اجازه میدن در میان جمعیت و نویز محیط خیلی راحت به موسیقی گوشی بدین.

Sony Xperia Z Ultra

فبلت

می خوایم بزرگترین فبلت ساخته شده تا به امروز رو معرفی کنیم. سونی اکسپریا زد الترا با صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی تقریبا یه تبلت حساب می شه و به نظر ما ابعاد اون طوریه که واسه دست گرفتن اون خیلی باید مراقب بود.

این صفحه نمایش بزرگ با رزولوشن فول اچ دی یه سینمای خونگی همراه س و تماشای فیلم روی اون بسیار لذت بخش به نظر می رسه. هم اینکه همونطور که گفتیم شما از خرید یه گوشی جدا و حتی تبلت راحت هستین.

تو یه نگاه عاشق این فبلت میشین چون با ابعاد مستطیلی شکل و قطر ۸٫۵ میلی متر ظاهری جذاب به خود گرفته. جنس بدنه بسیار مرغوب، ضد آب بودن و تحمل نیم ساعت زیر آب در عمق ۱٫۵متری همه کیفیت ساخت این گوشی رو نشون میدن. صیقلی ترین و بزرگترین صفحه نمایش رو میان فبلتا اکسپریا زد الترا داره.

جمع بندی:

بازار فبلتا روز به روز داغ تر می شه و همه شرکتا به دنبال رقابت با همدیگه هستن و تلاش دارن هر سال پیشرفته تر از بقیه باشن. این موجب ظهور نو بیاریای تازه ای می شه که بعضی از اونا رو گفتیم و نشون میده هر برند می تونه چه خلاقیتا و نو بیاریایی داشته باشه.

زندگینامه میلیونرهای خودساخته

فواید گوش دادن به موسیقی واسه بدن

باشگاه خبرنگاران مطالب باحال روز