richard-branson

خوندن کتاب به روشای مختلفی در موفقیت و پولدار شدن شما اثر میذاره پس اونو جدی بگیرین و وقت خاص ای رو به خوندن کتاب اختصاص بدید.

به گزارش آلامتو و به نقل از سایت چیجوری؛ اگه بخوایم پولدار شیم، شایدً بهترین کار اینه که پای صحبت پولدارها بشینیم. اما مگه پولدارها جایی بند می شن که بشه ۵ دقیقه خِرِشون رو گرفت؟ اکثرشون داخل اقیانوس آروم جزیره های شخصی دارن و دست هیچ احدی بهشون نمی رسد. حتی مأمور بررسی کنتور آب رو هم به خونه شون راه نمی بدن چه برسه به من و شما. اما حالا خوبیش اینه بعضی از پولدارها کتاب هایی نوشته ان و راز پولداری خودشون رو در اون کتاب ها برملا کرده ان. این شما و این ۱۰ کتاب برتر که آدم پولدارها نوشته ان.

بین خودمون بمونه، اگه صداش رو در نمی بیارید باید بگم که بیشتر ماه ها به آدم های پولدار حسودی مون می شه (دست کم یه ریزه). به نظر می رسد زندگی واسه پولدارها آسانتره؛ پولدارها نگران روزای آخر ماه نیستن و عادت ندارن نیم ساعت به مبلغ شارژ ساختمون خیره بشن و به اختلاس مدیر ساختمانشان مشکوک باشن. قیمت ماشینی که سوارش هستن از کل خونه و زندگی ما بیشتره، مسافرت های خوب می روند، غذاهای خوب می خورند، واسه تولد زن و بچه شون، به اندازه پول دیه ی بنده خرج می کنن و درباره دوران پیری و عصا به دست گیری هم اصلا و ابدا استرس ندارن.

البته ما بی پول ها کارای دیگری هم می کنیم. مثلا می نشینیم و فکر می کنیم چیجوری می توان پولدار شد؟ مغز آدم پولدارها جور دیگری فکر می کنه؟ فرمولی، وردی، جادویی، چیزی دارن که ما نداریم؟ جواب هر دو سوال آخر «بله» است، بسته به این که سوال تون درباره کدوم آدم پولدار باشه.

حالا اگه شرایطی جفت و جور می شد که می تونستید برید پای صحبت پولدارها بشینین و ازشون سوال کنین چجوری می شه پولدار شد، این کار رو می کردین؟ اگه جوابتون مثبته، این ۱۰ کتاب رو بخونین و خاک مغزتون رو با تصور خوشبختی طلبی، حاصلخیز کنین.

۱. The Secrets of the Millionaire Mind, by T Harv Eker – اسرار ذهن میلیونرها، به نوشته تی هارو اِکِر:

میتونین واسه چند روز درباره هیچ چیزی غُر نزنین؟ یه روز چیجوری؟ جناب اِکِر عقیده داره که غُر زدن یا غُر نزدن همون چیزیه که پولدارها رو از بی پول ها جدا می کنه. چکیده این کتاب اینه که هممون از سنین خیلی کم، ذهنیتی درباره پول واسه خودمون می سازیم و این تصور ما رو به خودش محدود می کنه. داخل خودمون ترموستاتی نصب می کنیم که به ما می گوید میتونیم چقدر پول در بیاریم و با اون زندگی کنیم. آدم های بی پول، معمولا دارای ذهنیتی هستن که خودشون رو قربونی می پندارند و دائم از این چیز و اون چیز شاکی هستن؛ آدم های بی پول مرد عمل نیستن؛ اما آدم های پولدار عمل گرا هستن. کتاب رو که خوب بخونین می ببینن پولدارها و بی پول ها از نظر ذهنی، ۱۷ فرق با هم دارن. نثر اصلی این کتاب بسیار ساده و روونه و خوندنش فرقی با تفریح کردن نداره.

۲. The Richest Man in Babylon, by George Clason – ثروتمندترین مرد بابِل، به نوشته جورج کِلَسون :

این کتاب تقریبا کوچیک که در سال ۱۹۶۲ و به شکل داستانی خیالی نوشته شده، درباره ی ثروتمندترین مرد دنیای قدیمی و ۷ درسیه که اون به دو دوست خود می دهد تا بتونن پولدار شن. درس هایی که اصلا قدیمی نمی شن. با خوندن این داستان، بدون اینکه بخواین زور بزنین، مفاهیمی مثل «پول ات رو پس انداز کن» و «کمتر از چیزی که درمیاری خرج کن» به زیر پوست تون میره.

۳. The Automatic Millionaire, by David Bach – میلیونر خودکار، به نوشته دیوید باخ :

چند بار شده که این نصیحت رو شنیده باشین، «اگه هر روز فلان خرج الکی رو نکنی، سر سال ۵ میلیون ذخیره کردی؟» مغز این کتاب هم همینه. دیوید باخ می آموزد که میلیونر شدن راهی آهسته و پیوسته س و واسه رسیدن به اون باید چیزای کوچیکی مثل این خرج های الکی روزمره رو فدا کرده و قطره قطره جمع کنین، وانگهی دریا شه. اون قارچ و پنیر اضافه هر روزی رو بی خیال شید تا چندرغازی ذخیره شه. همین چندرغازها رو جمع کنی تا آخر سال خودش حکم وام بانکی رو داره. البته علاوه بر دوری از اینجور خرده خرج ها، این کتاب نصیحت دیگری هم داره و اون اینه که درصدی از درآمدتون رو خیلی سریع و قبل اینکه به حساب صاحب خونه و اداره جات جور واجور واریز کنین، یا اصلا قبل اینکه دست خودتون بهش برسه، به حساب خودتون واریز کنین. باخ باور داره که واسه پولدار شدن باید عادت ذخیره سازی رو در خود جا بندازین. از اون کتاب های کاربردیه.

۴. Think and Grow Rich, by Napoleon Hill – فکر کنین و پولدارتر شید، به نوشته ناپلئون هیل :

از اسم کوچیک نویسنده مشخصه که این کتاب مال زمان بابابزرگ های من و شماس و راستش رو بخواین، نوشته خیلی مدرن و باحالی هم نداره. اما همینکه هنوزم اون رو در آمریکا با اصلاحات قرن بیست و یکمی دارن چاپ کنن، نشون می دهد که چه کتاب به دردبخوریه. شادروان هیل هم مثل اِکِر مُصِره که پولدار شدن یه چیز ذهنیه. آدم هدف می گذارد که در ۵ یا ۱۰ سال آینده به جایی برسه. تلاش می کنه همه ی تمرکزش رو هم بزاره روی این اهداف. اگه انرژی فکری روی این اهداف بذارین، به اون ها دست پیدا می کنین. هیل در این کتاب، پرده از ۸ قدم ذهنی برمی داره که اگه روشون تمرین کنین، هر روز پولدارتر از دیروز می شید.

۵. The Millionaire Next Door, by Thomas Stanley and William Danko – میلیونر همسایه، به نوشته توماس استنلی و ویلیام دانکو:

براساس عقاید عالیجنابان استنلی و دانکو، آدم های پولدار زیادی در همسایگی ما زندگی می کنن که ما تصورش رو هم نمی کردیم تا این حد پول و پَله داشته باشن. این دوستان تحقیقاتی در این مورد انجام داده ان و فهمیده ان که: تعداد خیلی از ثروتمندان «زیر سطح میانگین توقعاتشان» زندگی می کنن و به جای اینکه پول های شون رو خرج «اسباب بازی» بکنن، اونو به سرمایه گذاری عاقلانه ای تبدیل می کنن. اینا کسائی هستن که هر وقت درآمدشون بیشتر شد، سبک زندگی شون یه شبه تغییر نمی کنه و مثل چیز ندیده ها نمی روند فِرتی محل سکونت شون رو به بالاشهر انتقال بدن و یه اتومبیل ۸ سیلندر بخرن و روی ماسه تموم سواحل دنیا طرحی از گُلابی دربیندازند. این جور آدم ها تا موقعی که خیال شون از اثبات شدن وضعیت شون روشن نشه، با پول شون پُز نمی بدن و اون رو طوری عاقلانه سرمایه گذاری می کنن. این کتاب ارزش خوندن داره و «اسباب بازی» نیس. همونطور که گفتم واسه نوشتن این کتاب، تحقیقات پدر-مادر-داری انجام شده.

۶. Rich Dad, Poor Dad, by Robert Kiyosaki – پدر پولدار، پدر بی پول، به نوشته رابرت کیوساکی :

داستان این کتاب درباره پسر کوچکیه که مثلاً دو تا پدر داره. اولی پدر بیولوژیکیش (پدر بی پول) است و دومی پدر معنویش (پدر پولدار – در واقع بابای یکی از دوست هاش) است. هر کدوم از این پدرها درس هایی درباره پول به این پسر بچه یاد می گیرن که از زمین تا آسمون با همدیگه فرق داره. پدر بی پول شَم اقتصادی خیلی بالایی نداره، واسه تأمین پول لازم واسه معیشت خود کار می کنه و بلد نیس کار چندانی با پول بکنه. پدر پولدار اما واسه پول کار نمی کنه. پول براش کار می کنه. از نظر مالی آدم باسوادیه و در آخر ۶ درس به این پسرک یاد می دهد که چیجوری پولدار شه.

این کتابِ خیلی خیلی پرفروش شدیدا مغزتون رو به کار می اندازد و دیدگاه های رک و راستی درباره ثروت بهتون می بخشه، متن ساده و بامزه ای داره و بیشتر کتابفروشی ها اون رو می شناسن.

۷. How to Get Out of Debt, Stay Out of Debt and Live Prosperously, by Jerrold Mundis- چیجوری بدهی خود رو بپردازید، از بدهکار موندن به دور بمونین و با خوشبختی زندگی کنین، به نوشته ژرولد موندیس :

لابد از روی اسم قطار مانند و پر از قرض و بدهی این کتاب فکر می کنین « این چه ربطی به پولدار شدن داره؟»، اما ربط داره. فقط تفاوتش این جاست که شما رو از راهی جداگونه به ایستگاه پولدار شدن می رساند. داستان این کتاب، ریشه در زندگی شخصی خود ژرولد موندیس، معنی بدهی و فرآیندی داره که بر اون گذشت تا بتونه تصور اشتباه «غیرقابل دوری بودن بدهی» رو از ذهن خود جارو کنه و به بیرون بریزه. وقتی خودتون رو از شر بدهی هاتون خلاص کنین تازه اون موقعه که می تونید چشم بند بدهکاری رو از چشماتون وردارین، اون وقت می ببینن که فرصت های پس انداز و سرمایه گذاری الکی نیستن و می تونن شما رو به ثروت برسانند. من که حتماً این کتاب رو واسه یکی از آشنایانم که تا تقریبا گردن غرق بدهی ست می خرم بلکه تونست خود رو آزاد کنه!

۸. Get Rich Carefully, by Jim Cramer – با دقت پولدار شید، به نوشته جیم کریمر :

جیم کریمر مال کسائیه که که دائم در تلویزیون سر و کله اش پیدا می شه و اگه فرصت کردین ویدئوهایش رو در اینترنت ببینین و از صحبت هاش مستفیض شید. جیم کسیه که با سرمایه گذاری دست و رویش رو می شید و از راه همین شور و شوق خاص تونسته چندین و چند میلیون دلار ثروت به جیب بزنه. بر خلاف خیلی از ثروتمندان که تلاش می کنن قیافه بگیرن، جیم از اون آدم هاییه که از شنیدن صحبت هاش انرژی می گیرید. قشنگ می توان حس کرد که طرف بلده اشتیاق خودشو به بقیه منتقل کنه. این کتابش هم دستورالعملیه واسه موشکافی مفاهیمی مثل شرکت، سهام و روند های بازار. خیال تون راحت که بعد از مطالعه ی این کتاب، دیگه پول هاتون در بانک خاک نمی خوره.

۹. The Millionaire Fast Lane, by M.J. DeMarco- لاین سرعت میلیونرها، به نوشته ام.جی.دی مارکو :

دی مارکو نظر جالبی داره و می گوید مردم از سه «لاین» زندگی رو می پیمایند. پیاده رو واسه بی پول ها، لاین آهسته واسه قشر متوسط و لاین سرعت واسه پولدارها. بعد عکس العمل هر دسته به نصیحت قدیمی «اگه می خواهی ثبات مالی داشته باشی، خوب درس بخوان تا شغل خوبی داشته باشی و واسه دوران بازنشستگی پولی رو ذخیره کن» رو بررسی می کنه.

آدم بی پول یا اصلا این نصیحت به گوششون نخورده، یا اینکه بهتر می دونن بی خیالش شن و به خاطر همین با سرعت یه رهگذر در پیاده رو به جلو می ‏روند، اما قشر متوسط این نصیحت رو آویزه ی گوش شون می کنن. اینا دانشگاه شون رو تموم می ‏کنن، نیازمندی های روزنامه رو برمی ‏دارن، دور فرصت های شغلی دایره های کج و کُلاج می‏ کشن، نامه ای رو ضمیمه ی رزومه شون می کنن و داخلش می‏ نویسند که چقدر انگیزه واسه کار کردن دارن، شغل رو می گیرند و با سرعتی مطمئن از لاین آهسته مسیرشون رو طی می کنن. حرکت از لاینی شلوغ و خسته کننده.

دی مارکو می گوید: «ورود به لاین سرعت یعنی این که من نصیحت قدیمی رو شنیده ام، اما با کمال احترام ترجیح می دهم خطر کنم و دنباله روی میل داخلی ام باشم و کار و کاسبی ای واسه خودم بسازم.» در این راه یه سری هاشون به گارد ریل می زنند و حتی چپ می کنن، اما در آخر کسائی از این گروه هستن که جلو می افتند و به جای تحمل دود و دم ترافیک، می تونن از منظره زیبای دور و بر جاده لذت ببرن. اگه روح کارآفرینی دارین، این کتاب مال شماس.

۱۰. Screw It, Let’s Do It, by Richard Branson – (ترجمه مؤدبانه) به جهنم، برو تو کارش، به نوشته ریچارد برانسون:

کتابی از کارآفرین مشهور و صاحب خطوط هوایی Virgin، ریچارد برانسون، که به صورت اتوبیوگرافی نوشته و اونقدر الهام بخشه که اگه اون رو واسه سنگ بخونی، بلند می شه و کار و کاسبی ای واسه خودش راه می اندازد و به قطب نمای پول درآوردن تبدیل می شه. برانسون که این اواخر با اشتیاق تموم در حال آزمایش هواپیماهاییه که مسافر عادی رو به فضا ببره، در لابلای داستان هاش، اصول رسیدن به موفقیت و ثروت رو با لحنی بسیار خودمونی (مثل عنوان کتاب) بیان می‏ کنه. بیشترین بُردی که از خوندن این کتاب می کنین، اینه: اگه در دلتون شعله ی اشتیاقی روشنه و واسه عملی شدنش هیچ تلاشی نمی کنین، نه خوشحال میشین و نه پولدار. اگه این کتاب رو خوندین و خطر پذیرتر نشدید، حاضرم تا یه سال خونه تون رو جارو بکشم.

شما چه کتاب هایی در این مورد خونده اید که به دردتون خورده؟ به ما هم معرفی کنین تا بخونیم و به سوادمان اضافه بشه. شاید بعدا پولدار شدیم و یه پول مشکی هم بهتون ندادیم، اما حداقلش اینه که از شما پول دستی هم طلب نمی کنیم.

فواید خوندن رمان چیه؟

امتیازات خوندن کتاب واسه افزایش طول عمر

موفقیت چیجوری کتاب