رپورتاژ تبلیغی / ممکن است زمانی که نام شارژر باطری را میشنوید به فکر باطری های گوشی های هوشمند بیفتید اما تنها این باتری ها نیستند که از شارژر استفاده میکنند.

بسیاری دیگر از باتری ها مانند باتری دزدگیر وجود دارند که قابلیت شارژ و استفاده مجدد را دارند. در هنگام خرید باتری دقت کنید تا از میان انواع شارژر باتری شارژر مناسب را خریداری کنید.

این روزها که تکنولوژی در حال درنوردیدن مسیرهای جدید و باز کردن راه خود به درون زندگی انسان ها است میتوان حضور باتری ها را بیشتر احساس کرد.

پیشنهاد امروز

سفارش آنلاین کرم چشم مولتی افیکیسی نئودرم

سفارش آنلاین کرم چشم مولتی افیکیسی نئودرم

رشد این صنعت از زمان هایی بسیار قبل و با تولید اولین باتری ها اغاز شد و کم کم نقش خود را در این زندگی پیچیده، پررنگ تر کرد.

دنیای باتری ها بسیار بزرگ است و هر کدام برای ایفا کردن نقشی به وجود امده اند لذا خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

میتوان دسته بندی کلی باتری ها را به این صورت بیان کرد:

1.      قابل شارژ

2.      غیر قابل شارژ

·         باطری های غیر قابل شارژ:

این مدل از باطری ها که اولین نسل ان ها را باتری های روی کربن و یا همان پیل خشک ها تشکیل میدادند امروزه دامنه گسترده تری را در بر میگیرند.

در این دسته بندی میتوان باتری های الکالاین غیرقابل شارژ، لیتیوم و.. را قرار داد. باتری های روی کربن نیز امروزه جای خود را به باتری های دیگر داده اند.

هر کدام از این باتری ها خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند که در اینجا به ان ها نمیپردازیم. میتوان در این خصوص به مقاله ی دیگری مراجعه کنید.

·         باطری های  قابل شارژ:

این باتری ها که تاریخچه کوتاه تری نسبت به باتری های غیر قابل شارژ دارند توانسته اند تا جایگاه مناسبی در قفسه فروشگاه ها پیدا کنند.

در واقع تکنولوژی موجود در این باتری ها به این صورت است که پس از خالی شدن باتری، کاتد اقدام به اکسید شدن میکند که این کار به تولید الکترون می انجامد.

این الکترون ها توسط اند دریافت میشود و اند شروع به کاهش یافتن میکند این امر موجب میشود تا باتری شارژ شده و دوباره قابل استفاده شود.

این باتری ها نیز روند صعودی طی کردند و این طور نبوده که از همان ابتدا به این شکلی که امروزه در اختیار ما قرار دارند بوده باشند.

اولین باتری های شارژی که به بازار روانه شدند عمر قفسه کمی داشتند و همین امر موجب میشد تا مشتری قبل از اولین استفاده اقدام به شارژ ان ها کند.

*(زمانی که باتری ها خارج از دستگاه باشند شروع به خالی شدن میکنند. مدت زمانی که طول میکشد تا بیشترین میزان از ظرفیت باتری خالی شود را عمر قفسه باتری میگویند.)

این باتری ها اغلب برای دستگاه های پرمصرف استفاده میشوند چرا که در طولانی مدت صرفه اقتصادی بیشتری دارند تا این که از باتری های غیرقابل شارژ استفاده کنید.

 

 

شارژر باتری:

زمانیکه یک وسیله از باتری های شارژی استفاده میکند باید بتواند تا باتری خود را شارژ کند و دوباره از ان استفاده کند. برای این امر شرکت ها اقدام به تولید شارژر باتری کردند.

همانطور که میدانید باتری ها در انواع مختلفی تولید میشوند لذا نمیتوان برای همه ی ان ها از یک نوع شارژر استفاده کرد لذا شارژر باتری ها در انواع مختلفی به تولید میرسند که باید با توجه به نوع باتری، شارژر متناسب با ان را تهیه کنید.

زمانی که اقدام به خرید وسیله ای الکترونیکی میکنید که به وسیله باتری شارژی کار میکند همراه با ان شارژر متناسب را نیز دریافت میکنید.

اما بسیاری از وسایل وجود دارند که همزمان میتوانند از باتری قابل شارژ و یا از باتری غیرقابل شارژ استفاده کنند در این زمان نیاز است تا پس از خرید باتری شارژی اقدام به خرید شارژر باتری متناسب با ان کنید.

 

 

انواع شارژر باتری:

همانطور که پیشتر گفتیم برای اغلب باتری ها، شارژر متناسب با ان وجود دارد که در هنگام خرید دستگاه، شارژر را نیز تحویل میدهند.

اما زمانی که اقدام به خرید باتری شارژی قلمی و یا نیم قلمی میکنید باید جداگانه برای خرید شارژر ان نیز اقدام کنید. در این زمان با انواع مدل شارژر مواجه میشوید.

بیایید تا تفاوت میان این دو نوع شارژر را بررسی کنیم:

·         شارژر هوشمند:

شارژر هوشمند همانطور که از نام ان بر می اید به گونه ای طراحی شده است که میتواند به صورت هوشمندانه پس از شارژ باتری ان را از دستگاه جدا کند به این صورت که عمل شارژ متوقف میشود.

هم چنین زمانی که همزمان دو الی چند باتری را در این دستگاه قرار میدهید هر کدام بدون این که برای دیگری اختلال ایجاد کنند اقدام به شارژ شدن میکنند. و در نهایت این که این شارژر میتواند حافظه هر باتری را نیز خالی کند.

*(زمانی که یک باتری به طور کامل خالی نشده باشد و به شارژر وصل شود دارای حافظه میشود که این امر از کارایی باتری میکاهد. شارژر هوشمند با پاک کردن این حافظه به عمر مفید باتری کمک میکند.

شارژر این کار را به این صورت انجام میدهد که اقدام به خالی کردن باتری میکند سپس ولتاژ ان را اندازه گیری میکند. پس از ان باتری را کاملا شارژ میکند و بار دیگر ان را کاملا خالی میکند و ولتاژ ان را اندازه گیری میکند. شارژر این کار را انقدر ادامه میدهد تا حافظه باتری پاک شود و در نهایت ان را کاملا شارژ میکند)

·         شارژر غیرهوشمند:

این شارژر کاملا برعکس شارژر هوشمند عمل میکند. یعنی عمل شارژ باتری ها پس از تکمیل شدن ظرفیت باتری هم چنان ادامه میابد.

هم چنین باتری ها به صورت جداگانه شارژ نمیشوند و همگی از یک جریان مستقیم بهره میبرند. در برخی از مدل های گران تر این نوع شارژر، میتوان گزینه “قطع کن” هم داشت اما با این حال باز هم همه ی باتری ها از یک جریان استفاده میکنند.

اگر از این شارژر استفاده میکنید میتوانید به صورت دستی مدت زمان مورد نیاز برای شارژ باتری را با استفاده اطلاعات موجود بر روی باتری محاسبه کنید و خودتان به صورت دستی باتری را در زمان درست جدا کنید.

·         شارژرهای سولار یا خورشیدی:

این شارژرها با نور خورشید کار میکنند. به این صورت که پنل های خورشیدی نور را دریافت میکنند و ان را به برق تبدیل میکنند. برای استفاده از این شارژر باید محفظه مناسبی برای قرار دادن باتری ها داشت تا در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرند.

هم چنین اگر شارژ باتری شما در شب تمام شود تا فردا نمیتوانید باتری خود را شارژ کنید چرا که خورشیدی در اسمان نیست.

·         شارژرهای سریع:

این شارژرها برای باطری هایی مناسب است که روزانه باید شارژ شوند. اگر باتری شما نیازی به شارژ روزانه ندارد پس از این شارژرها استفاده نکنید چرا که موجب میشوند تا کارایی باتری ها پایین بیاید. با این حال مدت زمان شارژ را به نصف کاهش میدهند.

 

 

نکاتی در خصوص خرید شارژر باتری:

1.      شرکت تولیدکننده شارژر باتری نقش به سزایی در کارایی باتری ندارد. اگر مشخصات باتری با مشخصات شارژر میخواند نیازی نیست تا حتما هر دو از یک شرکت سازنده باشند.

2.      اگر از باتری های شارژی متفاوتی استفاده میکنید پیشنهاد میکنیم تا اقدام به خرید شارژر هوشمند کنید تا هر کدام بدون اینکه برای دیگری اختلال ایجاد کنند به عمل شارژ خود بپردازند.

منبع