یه مدیر دیجیتال مارکتینگ باید دارای درک قوی از وسایل موجود در فضای دیجیتال واسه بازاریابی و هم اینکه یه روش هدف دار قوی باشه. اون باید بتونه با در نظر گرفتن بودجه های اختصاصی واسه هدف مشخص از اول شروع کار تا وقتی که کار به انجام برسه گروه رو هدایت کنه.

دیجیتال

مفاهیم بازاریابی طی چند سال گذشته دارای تغییرات زیادی بوده. دیجیتال مارکتینگ یا همون بازاریابی دیجیتال به عنوان یه پدیده نوظهور تونسته­ است مرزهای جغرافیایی رو در رسوندن خدمات و اجناس به­ دست مشتریان، نابود کنه. شغل ­های تحلیلگر داده (Data  Analyst)، پیشرفت­ دهنده (Developer) و مدیر دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing Manager) جزو مشاغل پرطرفداری هستن که بیشترین درخواست واسه اونا هست و بالطبع، حقوق دریافتی خیلی بالایی دارن. طبق گزارشات جهانی، اندازه حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ، کمی پایین ­تر از دکتر و دندون­دکتر، در رده سوم لیست حقوق مشاغل قرار داره. جالبه بدونین که حدود ۹۰ درصد مدیران بازاریابی دیجیتال، در توانایی ­های کلیدی این شغل، کمبود دارن.

تحقیقات نشون داده که تنها ۸ درصد از شرکت­ ها در مورد دیجیتال مارکتینگ قوی هستن. آدمایی که خواهان این هستن تا مدیر دیجیتال مارکتینگ شن، باید توانایی ­های زیادی در این مورد داشته باشن تا بتونن موفق شن. حالا می­خواهیم بدونیم این توانایی­ ها و وظایف چیه و مدیر دیجیتال مارکتینگ تا چه حد باید با این مفاهیم آشنا باشه.

 یه مدیر دیجیتال مارکتینگ، به­ مانند رهبر ارکستریه که با نوازندگان مسلط ­دست، سازهایشان و تعداد زیادی مخاطب واسه اجرای یه سمفونی باشکوه سر و کار داره.

مدیر دیجیتال مارکتینگ باید پتانسیلای موجود در فضای دیجیتال رو شناخته و چگونگی به کار گیری اونا رو بدونه.هم اینکه مسئول نظارت بر تیم دیجیتال مارکتینگ خود و رهبری اوناس.

 

وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی درزمان بیست سال گذشته به ­طور زیادی پیشرفت کرده و پیچیده ­تر شده. الان راه های مختلفی واسه فروش اجناس و خدمات هست. یه مدیر دیجیتال مارکتینگ باید روشای هدف دار بازاریابی سازمان رو تدوین کرده و بر اجرای اون نظارت داشته باشه تا به وسیله اون به اهداف کوتاه مدت و دراز مدت سازمان برسه.

اگه در سازمان شما به غیر از دپارتمان بازاریابی دیجیتال، واحدهای دیگری هم مثل بازاریابی آفلاین و روابط عمومی هست، مدیر دیجیتال مارکتینگ باید با مدیران اون واحدها هماهنگ شه تا مطمئن شه که اهداف بازاریابی سازمان، تو یه جهت و متمرکز می­ باشه.

دنیای دیجیتال، دنیایی با تغییرات سریع

بزرگترین چالشی که یه مدیر دیجیتال مارکتینگ با اونو به ­رو می­ شه، سرعت بسیار زیاد تغییراته. به­ عنوان مثال واسه تبلیغات در اینستاگرام چه مقدار بودجه باید در نظر گرفته شه؟ در حالی که گزینه ­های تبلیغات در این شبکه همیشه و به ­سرعت در حال تغییر هستن.

موبایل مارکتینگ (Mobile Marketing) هم تونست خیلی سریع به یه نیاز تبدیل شه چون در دنیای دیجیتال الان، مردم بیشتر از هر وقتی از گوشیای هوشمند خود جهت تعامل و رابطه با برنده ها و بقیه مردم استفاده می ­کنن. امروزه یه روش هدف دار کامل دیجیتال مارکتینگ نمی­ تونه، موبایل مارکتینگ و شبکه های اجتماعی رو در نظر نگیره.

موبایل

طراحی یه روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ

روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ یه نظم پیچیده س که نیاز به مهارت­ های زیادی واسه موفقیت داره. شرکت ­های بزرگ معمولا” دپارتمان­ های مجزایی واسه سئو، شبکه­ های اجتماعی و روابط­ عمومی آنلاین دارن که دیجیتال مارکتینگ رو به ترکیبی از راه هدف دار­ ها­ و تاکتیک ­­ها تبدیل کرده. واسه تبدیل شدن به یه مدیر دیجیتال مارکتینگ موفق، شما باید با شکلای جور واجور کانالای بازاریابی آنلاین آشنایی داشته باشین. اما خیلی از بخش­ های بازاریابی همپوشانی دارن، مثلا، بخش روابط عمومی با بخش سئو همپوشانی داره. واسه تبدیل شدن به یه مدیر دیجیتال مارکتینگ موفق، شما باید یه روش هدف دار موثر واسه تعیین تک ­تک تاکتیک­ها در واسه رسیدن به اهداف شرکت خود داشته باشین.

در زیر، لیست مهارت­هایی که باید مدیر دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing Manager) داشته باشه رو آورده­ ایم و به صورت جداگونه، در مورد هر کدوم بحث می کنیم.

        • تحلیل داده
        • ایمیل مارکتینگ
        • بازاریابی موتور جستجو
        • پیشرفت مهارتها با وسایل فناوری
        • بازاریابی شبکه­ های اجتماعی
        • تولید محتوا
        • بازاریابی محتوایی
        • بازاریابی محتوا

  • موبایل مارکتینگ
  • بازاریابی ویروسی
  • بازاریابی ویدئویی

دوره کامل مدیریت بازاریابی دیجیتال

هرآنچه واسه تبدیل شدن به یه مدیر بازاریابی دیجیتال موفق نیازه رو بدونین

مدیر دیجیتال مارکتینگ شید

  ۱- تحلیل داده

این روزا اصطلاح “بیگ دیتا” (big data) بیشتر به صورت تصادفی مورد بحث قرار می­ گیرد؛ اما این کافی نیس. یکی از مزیتای دیجیتال مارکتینگ امکان اندازه گیری پارامترهای جور واجور از جمله تعداد کاربران، مدت زمان حضور اونا در سایت، صفحات پر بازدید و اندازه تبدیل واسه اهداف کسب و کاره. با اینحال امکانات و گزارشا نیاز به علم تحلیل داده واسه اراده کردن هدف دار بیشتر از قبل احساس می شه. اگه مدیر دیجیتال مارکتینگ بتونه تحلیل درستی از داده های جمع آوری شده داشته باشه، می تونه اقدامات هدف دار موثری رو اجرا کنه. با تحلیل داده­ های گرفته شده از فضای دیجیتال، به­ راحتی می­ توان نیازای مخاطب و رفتار اونو شناسایی کرد و در جهت جذب ترافیک جدید سایت اقدامات موثرتری انجام داد.

اراده کردن

خیلی از مدیران دیجیتال مارکتینگ توانایی تحلیل و اراده کردن هدف دار رو ندارن. تحلیل داده کاری بسیار سخته و این دقیقا” همون چیزیه که دنیای دیجیتال مارکتینگ امروزی به اون نیاز داره. تحلیل ­گر داده می تونه حلقه گمشده موفقیت یه مدیر دیجیتال مارکتینگ باشه.

۲- ایمیل مارکتینگ

وقتی به­ عنوان سریعترین روش ارتباطی میشناختنش، امروزه از اون به عنوان وسیله ­ای جهت رابطه با مشتریان بالقوه یا سرنخ (lead) و تشویق اونا واسه تبدیل  شدن به مشتری استفاده می شه.
بر خلاف باور عموم، ایمیل مارکتینگ موثرترین کانال بازاریابی دیجیتال براساس اندازه برگشت سرمایه (ROI) هستش(به نمودار بالا توجه کنین). بیشتر کمپین ­های بازاریابی دیجیتال که موفق بوده ­ان و در نتیجه فروش بیشتری رو به­ همراه داشته­ ان، موفقیت خود رو مدیون همین آدرسای ایمیل هستن. مدیر دیجیتال مارکتینگ باید بتونه روش هدف دار ایمیل مارکتینگ رو هم جهت با روش هدف دار­ های کلان کار و کاسبی سازمان، طراحی کنه.

۳-بازاریابی موتور جستجو یا SEM

موتورهای جستجو، راحت ­ترین راه دسترسی مردم به نیازها و اون چیزی که می ­خواهند، است. شک نداشته باشین اگه نام برند ما بالاتر از همه در لیست جستجو قرار گیرد، در آگاهی برند و هم اینکه جذب بیشتر مخاطب و مشتری، خیلی موثره. واسه این که بتونین در جایگاه خوبی از لیست جستجو باشین، دو روش هست. یا اینکه با به کار گیری بهینه سازی سایت و محتوای اون تلاش کنین که به ­صورت طبیعی در لیست موتورهای جستجو در رتبه های بالاتر دیده شید و یا اینکه با کمک وسیله  Google Ads (که قبلا به اون Google AdWords می گفتن) و با پرداخت هزینه، سایت خود رو میان برترینای لیست جستجو ببینین.

سئو

بهینه سازی سایت واسه رسیدن به صفحه اول گوگل نیاز به زمان داره و هیچ راه میانبری واسه این کار وجود نداره. اما مهمه که بدونین با این روش، در طول زمان سهم ترافیک با کیفیت و زیادی به سمت سایت شما جذب می­ شه. با به کار گیری تولید محتوای منظم، مدت زمان بیشتری زمان میبره تا سایت شما  بالای لیست جستجو بمونه.

واسه بهینه سازی سایت باید موارد زیر رو رعایت کنین:

  1. قدرت به کار گیری مالتی مدیا (ویدیو، عکس، اینفوگرافیک و … ) رو دست کم نگیرید.
  2. از کلمات کلیدی در بین ۱۰۰ کلمه اول مقاله خود استفاده کنین.
  3. سایت خود رو به شکلی طراحی کنین که واسه استفاده در موبایل و تبلت مناسب باشه. (Responsive طراحی کنین)
  4. از لینکای خروجی در مطلب خود استفاده کنین. (به منابع مقاله خود لینک بدین)
  5.  از لینکای داخلی به صفحات دیگه سایت خود استفاده کنین.
  6.  سرعت سایت خود رو زیاد کنین.
  7.  تصاویر خود رو بهینه کنین. از کلمات کلیدی در نام فایلای تصویری و Alt (متن جانشین) استفاده کنین.
  8.  امکان به اشتراک گذاری مقاله خود رو در شبکه های اجتماعی جور واجور مثل لینکدین، فیس بوک و … جفت و جور کنین.
  9. محتوای طولانی تولید کنین.
  10.  DWell تایم (زمان موندگاری مخاطب در سایت) خود رو زیاد کنین.

 درباره بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) بدونین

هر اون چیز که نیازه درباره بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) بدونین

همین حالا بخونین

 ۴-پیشرفت مهارت ­ها با وسایل دیجیتال

در گذشته مدیر بازاریابی وظیفه داشت تا واسه تبلیغات با شرکت­ ها و آژانس­ ها در رابطه باشه و تلاش در تولید روش هدف دار برند واسه مجموعه خود رو داشته باشه. اما امروزه تعداد بسیار زیادی وسیله هست که مدیر دیجیتال مارکتینگ می­ تونه از اونا واسه رسیدن به این مهم، استفاده کنه. ابزارهایی مانند: freepik (سایتی واسه عکسای گرافیکی و اینفوگرافیکای منحصر به فرد با کیفیت بالا و رایگان)، google trende (اندازه محبوبیت در جستجوی کلمات و عبارات کلیدی در موتور جستجوی گوگل رو به نمایش میذاره.
گوگل ترندز این توانایی رو به کاربران میده تا یافته ها رو براساس یه موقعیت جغرافیایی یا یه زبون خاص فیلترگذاری کنن)، google alerts (یه سرویس هشداره که براساس serach termایی که شما مشخص می کنین مطالب جدید روی وب رو واسه شما ایمیل می کنه)، buffer (ابزاری واسه ارسال زمان بندی شده پستا در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر، لینکدین و چیزای دیگه ای به جز اینا)، IFTTT (به شما کمک می کنه چند برنامه به صورت همزمان با هم کار کنن مثلا براش شرط می ذارین اگه فردا بارانی بود واسه من یه ایمیل ارسال کن) canva (سایتی واسه طراحی لوگو، اینفوگرافیک و …) iransocial ( ربات افزایش دنبال کننده اینستاگرام که توانایی ارسال پست زمان بندی شده رو هم داره) بیشتر این وسیله ها با توانایی ­ها و کارکردهای پیشرفته، به شما خدمت می­ بدن و می ­تونید با به کار گیری این وسیله ها، با قدرت بیشتری، قدم در میدون جنگ با رقبا بذارین.

۵-بازاریابی شبکه ­های اجتماعی

بازاریابی شبکه ­های اجتماعی شامل بخش­ های پیچیده و پویای زیادیه. مدیر دیجیتال مارکتینگ باید با تموم وسیله ها و پلتفرمای شبکه­ های اجتماعی آشنایی داشته باشه و چگونگی به کار گیری اونا رو بدونه. امروزه تعداد این شبکه ­ها در دنیای مجازی کم نیس، اما مهمترین اونا اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، فیسبوک و چیزای دیگه ای به جز اینا هستن. اینم بگیم که می ­توان از پیام ­رسان­ ها هم مانند شبکه ­های اجتماعی جهت بازاریابی دیجیتال سود برد.

هرکی در شبکه های اجتماعی دارای یه پروفایل شخصیه و افراد می تونن براساس نیازای خود گروه هایی در شبکه های جور واجور اجتماعی تشکیل. این ویژگی به ما اجازه میده تا در روند بازاریابی گروه های مورد نظرمون رو خیلی راحت پیدا کنیم. مثلاً گروه هایی که به کتاب علاقه دارن محل مناسبی واسه بازاریابی و فروش کتاب هستن. البته گروه ها به اشکال مختلفی در شبکه های اجتماعی وجود دارن مثلاً در تلگرام یا برنامه های مثل اون کانال یا گروه هست یا در اینستاگرام پیچا یا صفحات افراد رو دورهم جمع می کنه.
هشتگا یکی از وسایل شبکه های اجتماعی حساب می شن و جایگزینی واسه گروه ها در بعضی از شبکه های اجتماعی هستن که به کاربران اجازه میدن تا مطالب خود رو طبق موضوعات جور واجور دسته بندی و منتشر کنن. در این حالت از علامت (#)  یا هشتگ در مطلب استفاده می شه مثلاً وقتی مطلبی با موضوع بازاریابی شبکه های اجتماعی منتشر می کنین می تونین از هشتگ #بازاریابی_شبکه_های_اجتماعی استفاده کنین، علاقه مندان در صورت جستجوی این هشتگ مطلب شما رو پیدا می کنن، از طرفی این هشتگا کلیک پذیر هستن و هر جا منتشر شن، با کلیک روی اونا کاربر به صفحه دلخواه هدایت می شه.

 جنبه سرگرمی و تفریح باعث شده که شبکه های اجتماعی طرفداران خیلی زیادی داشته باشن و این ویژگی موجب شده تا به عنوان ابزاری مناسب و قوی واسه بازاریابی استفاده شن. افراد در شبکه های اجتماعی فقط بیننده نیستن بلکه می تونن نظرات و عقاید خود رو بگن، موضوعی که در رسانه های دیگه کمتر پیدا میشه.

رشد نجومی کاربران شبکه های اجتماعی و حضور فعال کاربران، اونا رو تبدیل به بستری کم مثل واسه بازاریابی کرده. مثلا کاربران در اینستاگرام هر روز ۲۵۰ میلیون استوری به اشتراک می ذارن. استوری در کنار بقیه وسایل شبکه های اجتماعی مثل پخش زنده (لایو) بسترهای مناسبی واسه بازاریابی و فروش در شبکه های اجتماعی حساب می شن. موضوع درگیر بودن و تعامل کاربر ویژگی منحصربه فردیه که شبکه های اجتماعی دارن، که واسه بازاریابی و تبلیغات خیلی خیلی مهمه. شبکه های اجتماعی یه شکل خوب سرگرمی هستن، و کاربران از کار با اونا حال می کنن! کاربران شبکه های اجتماعی بیشترً دائم هستن، و اونا رو چک می کنن، امکانی که در بقیه رسانه های اینترنتی وجود نداره. تبلیغات در شبکه های اجتماعی حتی با هزینه صفر شدنیه!

از طرفی شبکه های اجتماعی به افراد امکان میدن که نظرات خود رو بگن و با افراد همفکر خود در گروه های مشترک به رد و بدل کردن نظر بپردازند. این آزادی در بیان عقاید با احتمال خیلی کم در سایتا و وبلاگا هست و موجب ایجاد وابستگی عمیق مخاطب می شه و تاثیر تبلیغات شما رو شدیدا زیاد می کنه. مثلاً ایمیل رو افراد دیربه دیر چک می کنن یا وبلاگا و سایتا با احتمال خیلی کم و فقط در وقتی که لازمه چک می شن. این موضوع دلیل شده که ظرفیت بزرگی واسه رابطه با مخاطب و بازاریابی و فروش اجناس و خدمات ایجاد شه. پس لازمه با این علم جدید آشنا باشیم، وسایل شبکه های اجتماعی رو بشناسیم و از امتیازات و امکانات اونا واسه بهتر شدن کسب وکارمون استفاده کنیم. موضوع مهم اینه که خیلی از رقبای ما در این رسانه ها حضور فعال دارن و نبود حضور ما موجب از دست دادن بخش بزرگی از مخاطبان می شه.
علاوه بر موارد فوق چند ویژگی دیگه باعث می شه که حتماً از بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده کنیم:

  • رایگان هستن: بیشتر شبکه های اجتماعی دارای ویژگیا و امکانات زیادی هستن و تقریباً تموم اونا رایگان هستن.
  • ایجاد تعامل با مخاطبان: مردم دوست دارن از کسائی خرید کنن که با اونا در تعامل باشن، این موضوع روند فروش در شبکه های اجتماعی رو بسیار راحت تر از بقیه رسانه ها می کنه، چون که میتونین به صورت مستقیم با مخاطبان خود در رابطه باشین.

  • پاسخگویی بیشتر به نیاز مخاطبان: وقتی با مخاطبان خود در رابطه باشین نظرات و نیازای اونا رو دریافت می کنین و می تونین اونا رو پوشش بدین. این توانایی در رسانه های دیگه به این سادگی عملی نیس.

  • ایجاد روابط کاری: شبکه های اجتماعی نه فقط باعث ایجاد رابطه با مشتریان می شه بلکه روابط کاری با بقیه شرکتا و کسب وکارها بوجود میاره که باعث موقعیتای با ارزشی می شه.

به همه دلایل گفته شده مدیر دیجیتال مارکتینگ باید کار کردن با شبکه های اجتماعی رو بلد باشه و همه فوت و فنای اونو بدونه تا بتونه از اونا به درست ترین شکل ممکن هم جهت با اهداف سازمان در مورد دیجیتال مارکتینگ استفاده کنه.

 درباره روش هدف دار شبکه های اجتماعی بدونین

روش هدف دار شبکه های اجتماعی در ۸ قدم

همین حالا بخونین

۶-تولید محتوا

محتوا، هسته اصلی تموم تلاش ­های مدیر دیجیتال مارکتینگ واسه رسیدن به  جذب و نگهداری مشتری در دنیای دیجیتال مارکتینگه. مدیر دیجیتال مارکتینگ واسه به نتیجه رسیدن کمپین­ ها، نیاز داره که از عکس، ویدیو، اینفوگرافیک، کتاب­های الکترونیکی و محتواهای متنی استفاده کنه. پس باید با وسیله ها و نرم افزارهای مربوط به این فعالیتا آشنایی داشته باشه که در زیر به بررسی تعدادی از اونا می پردازیم:

      • مهارت­ های نوشتاری: همونطور که گفته شد، محتوا در دیجیتال مارکتینگ خیلی مهمه و اصلی ­ترین محتوایی که در دنیای دیجیتال هست، متنه. مدیر دیجیتال مارکتینگ باید نیازای مخاطبان رو به­ خوبی درک کنه تا بتونه با فوت وفن­ های بهینه ­سازی به تولید محتوای متنی مورد نظر برسه.
      • مهارت ­های ویرایش فیلم: بازاریابی تصویری به ­عنوان بزرگترین روند در بازاریابی دیجیتال در چند سال گذشته شناخته شده. بیشتر از ۷۶ درصد از مدیران بازاریابی به بازاریابی تصویری باور خاص­ ای دارن و از اون به­ عنوان بالاترین بخش واسه برندینگ نام می­ برند. تعجبی نداره که شرکت­ ها در این بخش بیشتر از قبل سرمایه گذاری کنن. با این اوصاف اگه تیم مارکتینگ در بخش ویدیو مارکتینگ فعاله، مدیر دیجیتال مارکتینگ باید آشنایی نسبی با این موضوع داشته باشه تا بتونه بر روند تولید ویدیوها به درستی نظارت کنه.
      • سرمایه گذاری

  • سیستم مدیریت محتوا  (CMS): اگه مدیر دیجیتال مارکتینگ مسئولیت ایجاد محتوای وبلاگ شرکت رو رو دوش بگیره، شناختن سیستم  ­های مدیریت محتوا از اهمیت بسیار زیادی بهره مند میشه. حتی اگه این شرکت به­ عنوان بخشی از بازاریابی داخلی یا  Inbound Marketing خود به دنبال وبلاگ­ نویس مهمون باشه، می تونه بیشتر هم اثر داشته باشه.

درباره افزایش تاثیر بازاریابی محتوا در اینستاگرام

افزایش تاثیر بازاریابی محتوا به روش اینستاگرام

همین حالا بخونین

۷-بازاریابی محتوایی

به عنوان یه مدیر دیجیتال مارکتینگ محتوای مهم و به درد بخور باید به عنوان هسته مرکزی بازاریابی شما قرار گیرد. بازاریابی محتوایی یه راه و روش بازاریابی استراتژیکه که روی ایجاد و پخش محتوای مهم، در رابطه و موافق واسه جذب و نگهداری یه مخاطب تعریف شده و در آخر به هدایت مشتری سود رسون تمرکز می کنه. به جای تبلیغ همیشگی محصول و یا سرویساتون باید در اول با ایجاد محتوا و مقاله های به درد بخور و واقعی در بخش کار و کاسبی خود به مخاطبان تون اطلاعات کافی بدین و در حل مسایل به اونا کمک کنین.

مثلاً اگه محصولی مانند عینک دارین لازمه محتوای مهم و کاربردی در مورد خرید عینک، تشخیص عینکای اصل، انتخاب عینک مناسب و بقیه اطلاعاتی که مشتری در مرحله قبل از خرید به دنبال اوناس جفت و جور کنین. این محتواها می تونه به شکل ویدیو، صوت، متن، عکس، اینفوگرافیک و هر چیزی که به مخاطب کمک کنه تا راحت تر و راحت تر خرید کند باشه. واسه انتخاب محتوا و موضوع اون می تونین از مخاطبان نظرسنجی کنین یا از آمار بازدید محتواهای قبلی یافته ها با ارزشی استخراج کنین.

واقعا سه دلیل اصلی واسه شرکتایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنن، هست:

  • افزایش فروش
  • صرفه جویی در هزینه
  • افزایش مشتریایی که وفاداری بیشتری دارن

۸-موبایل مارکتینگ

بازاریابی گوشی موبایل یه روش هدف دار بازاریابی دیجیتالی چند کانالهه که هدف اون رسیدن به یه مخاطب هدف در گوشیای هوشمند، تبلت و  یا بقیه دستگاه های گوشی موبایل از راه وب سایتا، ایمیل، SMS ،MMS و بقیه رسانه های اجتماعی و برنامه های کاربردیه. همه کارا از بررسی ایمیل تا بازدید از یه سایت جهت خوندن محتوای جدید که یه کاربر می تونه با کامپیوتر شخصی بکنه الان با گوشی موبایل هم قابل انجامه.

افزایش یهویی به کار گیری تلفن ­های همراه هوشمند، خیلی از مدیران دیجیتال مارکتینگ رو غافلگیر کرد. خیلی از شرکت­ها سایت­ هایی داشتن که واسه گوشی­های همراه بهینه ­سازی نشده بود. هم اینکه شرکت­ها اپلیکیشنی واسه رابطه راحت­ تر با مشتری رو نداشتن. حالا عصر تعاملات آنیه؛ هرچه بیشتر در دسترس باشین، بیشتر می­تونید برند و شرکت خود رو به موفقیت نزدیک­تر کنین. واسه راه اندازی یه روش هدف دار موبایل مارکتینگ در اول مخاطبان هدف خود رو مشخص کنین. مخاطبان هدف شما نماینده شکلای جور واجور مختلفی از مشتریان شمان؛ وقتی که شما یه تصویر روشن از مخاطبان خود داشته باشین تعیین کانال پیام رسانی واسه شما بسیار ساده تر میشه. تحقیقات نشون می ده:

  • ۶۵% از همه ایمیلا واسه اولین بار در دستگاه موبایل باز می شه.
  • ۴۸% کاربران از راه تلفنای همراه اطلاعات لازم خود رو تو یه موتور جست و جو وارد می کنن.
  • ۹۵% از بزرگسالان از تلفنای هوشمند خود واسه دسترسی به اطلاعات و محتوا استفاده  می کنن.
  • ۵۶% از خریداران B2B بیشتر از گوشیای هوشمند واسه دسترسی به محتوای فروشندگان استفاده می کنن.

آمار فوق نشون میده که تعداد بسیار خیلی از ادما از موبایلای هوشمند خود واسه خیلی از کارای روزمره استفاده  می کنن پس واسه اینکه احتمال موندگاری مخاطب رو در سایت خود بالا ببرین، سایت خود رو واسه استفاده موبایل و تبلت بهینه کنین یعنی به فکر Responsive کردن اون باشین.

۹- بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing از اهمیت بسیار زیادی برخورداره؛  و به این معنا هستش که بشه پیام شرکت و یا برند خود رو به ­صورت ویروسی در کل دنیا واسه خیل بزرگی از مشتریان و مخاطبان پخش کرد.  بازاریابی ویروسی روش هدف دار تجاریه که از شبکه های اجتماعی موجود واسه گسترش محصول استفاده می کنه. نام اون اشاره به این داره که چیجوری مصرف کنندگان اطلاعات محصول ما رو با بقیه در شبکه های اجتماعی خود منتشر می کنن، و این بسیار مشابه همون گسترش ویروس از یه فرد به فرد دیگه س. درجه مهم بودن این کار از دید آگاهی و شناساندن برند، بسیار بالا هستش.

۱۰- بازاریابی ویدئویی

بیشتر بازاریابان این واقعیت رو باور دارن که با به کار گیری تصاویر گرافیکی بیشتر دیده می­شن. این رو به ­وضوح می ­توان از راه پست­ هایی که در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می­ شه فهمید. تحقیقات نشون داده که پست­های گرافیکی، می تونن ترافیکی نزدیک به دو برابر پست­های متنی بسازن. در واقع ویدیو بین چیزی که شما می گین و چیزی که واقعا هستین، رابطه برقرار می کنه. ویدیو یه منبع سئو هستش! که به شما در ساخت بک لینکای سایت تون کمک می کنه، سرعت likeا و shareاتون رو بالا می بره ( که می تونه واسه بالا بردن رتبه شما در جست و جو اثر داشته باشه) و ترافیک زیادی رو به سمت سایت شما هدایت می کنه.

بک لینک

یادتون نره که YouTube واسه شرکت گوگله پس ویدئوهای خود رو در YouTube به اشتراک بذارین و کلمات کلیدی خود رو تگ کنین.

جمع بندی

در این مقاله در مورد وظایف یه مدیر دیجیتال مارکتینگ صحبت کردیم. لیستی از مهارتایی در بخش فضای دیجیتال که یه مدیر دیجیتال مارکتینگ باید به اونا تسلط داشته باشه از جمله تحلیل داده،  ایمیل مارکتینگ، بازاریابی موتور جستجو، پیشرفت مهارتها با وسایل فناوری، بازاریابی شبکه­ های اجتماعی، تولید محتوا، بازاریابی محتوایی، موبایل مارکتینگ، بازاریابی ویروسی و بازاریابی ویدئویی به صورت کامل توضیح داده شد. در مقالات بعدی بررسی کامل تر در هر کدوم از بخشای بالا داریم.

به چه دلیل این مقاله رو واسه خود ذخیره نمی کنین؟