تموم علاقه مندان به بازیای ویدیویی می دونن که خرید بازی یکی از هیجان انگیز ترین قسمتای گیمر بودنه. اگه دفعات زیادی رو واسه خرید بازی به فروشگاه خاصی مراجعه می کنین، شک نداشته باشینً بعد از گذشت یه مدت این فروشگاه به محلی منحصر به فرد واسه شما تبدیل می شه. هممون خاطراتی از بحث در مورد انتخاب بهترین بازی و مشورت گرفتن با بقیه خریداران واسه انتخاب عنوانی مناسب داریم و متن زیر از سایت یوروگیمر هم داستان یکی از همین فروشگاه ها هستش. فروشگاهی که به دلیل رشد خرید بازیا به صورت دیجیتال و مشکلات دیگه، در آستانه تعطیلی همیشگی قرار داره.

مکانای مثل این جا خیلی کم پیدا می شن. جعبهایی که روی همدیگه چیده شدن، به سقف می رسن. واسه صاحب فروشگاه Console Connections، کریس بوومن، این مغازه نقطه بالاترین درجه اشتیاق در تموم زندگی اون بوده.

این فروشگاه ۲۲ سال پیش بازگشایی شده اما ریشه های اون به خیلی قبل تر از اون برمیگرده. «من اولین فروشگاه خود رو در ۱۳ سالگی داشتم.» اون ادامه میده: «یه فروشگاه تعویض بازی در شهر مقابل وجود داشت و من تموم بازیای خود رو در اون جا مبادله می کردم و فهمیدم پول خوبی در این تجارت هست.»

وقتی که اون تحصیلات دانشگاهی رو کنار گذاشت، عزمشو جزم کرد تا فروشگاه خود رو تاسیس کنه و همین موضوع باعث شروع به کار Console Connections شد.

اون میگه ما بازیای زیادی رو معرفی و عرضه می کردیم اما حال چهره خیابون کلا تغییر کرده و همه خرده فروشان پنهون شدن و فروشگاه های جداگونه کمتری وجود دارن. این فروشگاه ها با تهدیدهایی مانند بالا رفتن آمار فروش دیجیتالی روبرو هستن.

اون خیلی از مشتریان خود رو با نام اصلیشون می شناسه و با اونا بحثایی در مورد بازیا داره. وقتی که ما در حال صحبت کردن هستیم، یه مشتری واسه بررسی این که امروز بازی جدیدی هست یا نه، وارد می شه.

بیشتر اونا والدینی هستن که مشورتی در مورد این موضوع که جفت و جور چه عنوانی واسه کودک اونا مناسب تره ، دارن. بوومن به پدر و مادری که به مغازه اومده بودن، خرید دو بازی ارزون پلی استیشن ۲ رو پیشنهاد می کنه.

بوومن در مورد این کار خود میگه: «من می دونم وقتی که اونا به این شهر اومدن، در اول نشانی بانک غذای رایگان رو می خواستن. شیلتون یه شهر فقیر با تاریخ پر افتخاره. این جا اولین محل راه آهن عمومی در جهان بود اما امروزه با آمار بیکاری بالایی روبروس.»

اون میگه: «من یاد دارم که اونا یه بار ده پوند رو در گوشه ای از مغازه پیدا کردن و اونو به من تحویل دادن. پس از چند هفته، هیچ شخصی ادعا نکرد که این پول واسه اونه و پس من اونو به اونا دادم و اونا هم پول رو صرف خرید بازی کردن.»

بوومن فروشگاه رو یه نقطه حیاتی واسه رابطه با جامعه محلی شهر کوچیک خودش می بینه: «ما نیرویی محرکه واسه جامعه خود هستیم. اونا در سوپر مارکت نمی رن تا در مورد بازیا با شخص دیگری صحبت کنن، بلکه به این جا میان.»

اما با افزایش فروش آنلاین بازیای دیجیتال و خرده فروشیای مجازی، هر سال برپا موندن Console Connections سخت تر از گذشته می شه. از اون پرسیدیم ایشون هم از این به بعد بازیای خود رو آنلاین به فروش می ذاره: «من هیچوقت آنلاین این کار رو انجام نمی دم و این موضوع باعث غافلگیر شدن عده زیادی شده. من هر روزه در فروشگاه هستم و از این جهت وقت بسته بندی و ارسال بازیا و انجام قسمتای دیگه رو ندارم.»

اونم اینکه میگه زمان واسه ورود به بازار آنلاین بسیار دیر شده: «اگه بین سالای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ به این صنعت وارد نشده باشین، هیچ وقت فرصت حضور در اونو پیدا نمی کنین.»

یه موضوع که در مورد اون زیاد بحث کردیم، سود کم در فروش بازیای جدیده. بوومن می تونه با خرید کلا با پخش کنندگان تواقع کنه و پول بازیا رو به قیمت کلی فروشی بپردازه. پس خرید نقدی بازیای جدید خطر زیادی داره، مخصوصاً اگه نتونه تموم نسخه های اونو بدون این دست اون دست کردن به فروش برسونه. پس اون همیشه تعدادی رو واسه پر کردن قفسه ها جفت و جور می کنه.

این موقعیت عجیب باعث شده تا واسه کریس آسون و ارزون تر باشه که یه بازی جدید رو از خرده فروش آنلاین جفت و جور کرده تا اونو از کلی فروش بخره. با در نظر گرفتن سود کم و مشکلات بازیای جدید از اون پرسیدیم که فروش اونا ارزشش رو داره و اون گفت که واسه فروش بازی دسته دوم در اول نیاز به بازی جدیده تا این چرخه سخت شروع شه.

اون میگه خیلی از مشتریان بازیایی مثل کال اون دیوتی و فیفا رو خریداری کرده و تا سال دیگه سراغ بازی نمی رن، در گذشته و در دهه قبلی، شما بازی رو می خریدین، از اون خسته شده و دوست داشتین تا اونو تعویض کنین.

حالا مواردی مانند محتوای دانلودی و چیزای دیگه ای به جز اینا باعث شدن تا عمر بازیا نسبت به گذشته بیشتر شه. هم اینکه به گفته اون فروش کدهای دیجیتالی مثل کد FIFA Ultimate Team سود زیادی نداره مگه اینکه هزاران عدد از اونا به فروش برسونین. پنج درصد اصلا کافی نیس.

حتی فروش سخت افزار مربوط به بازی و کنسولا واسه خرده فروشان کار سخت تریه. چون فروشگاه های زنجیره ای به دلیل خرید کلی، سود بیشتری از فروش دارن. اون میگه موقع انتشار ایکس باکس وان، اونا تا چند ماه نمی تونستن به این کنسول دسترسی داشته باشن.

مشکلات Console Connections با تاسیس فروشگاه بزرگ خارج از شهر بیشتر از گذشته شده. بوومن میگه: «الان ساختمانای خالی زیادی هست. مردم دلیلی واسه رفتن به خیابون ندارن، من مشتریان وفادار زیادی دارم که همیشه از اینجا خریدن و شایدً همیشه هم هستن و ممکنه افراد خیلی از امدن به فروشگاه بیخیال شن.

اونم اینکه از نیاز به فروش آیتمای دیگه واسه جبران کاهش فروش بازیا آگاهه: «ما تلاش کردیم سی دیا رو به فروش برسونیم اما حالا همه چیز قابل دانلود شده. ما از فروش لگو، اساب بازی استفاده کردیم. فروش بازیای رترو خوبه اما این موضوع که فقط واسه خریدن اونا مردم رو به فروشگاه خود بکشونین کار سختیه.»

این یه حقیقت غم انگیزه، فروشگاهی که از اول تاسیس اون ۲۰ سال میگذره امکان داره واسه همیشه تعطیل شه، ممکنه بوومن مجبور به تخریب فروشگاه و فروش بازیای رترو به صورت آنلاین شه.

اون آینده بدی رو واسه فروشگاه جداگونه فروش بازی خود متصور می شه: «این موضوع وحشتناکه. عادت خرید مردم تغییر کرده و البته هیچ مشکلی از سمت اونا نیس. فعالیت در بازارهای فعلی بسیار سخته.»

این موضوع که فروشگاه فوق العاده ای مثل Console Collections ممکنه به کار خود پایان بده موضوع غم انگیزیه. محلایی مثل این خیلی کم هستن و ممکنه تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس کم تر هم شن.