فرایند روش جیگ ساو (بهرنگی و آقایاری، 1383)
بعد از اجرای این فرایند معلم بایست به ارزیابی میزان یادگیری دانشآموزان در موضوعات مد نظر بپردازد. بایستی برآورد نماید که آیا همه دانشآموزان در فرایند یادگیری فعالیت داشته اند یا خیر؟ علاوه بر این بایستی از دانشآموزان نیز خواسته شود که به ارزیابی آموختههای خود و دیگر اعضای گروه اقدام نمایند و سپس بایستی اهداف و مباحث یادگیری برای جلسه بعد را مشخص نمود و جلسه درس را خاتمه داد.
روش آموختن با هم[1]
این شیوه را جانسون و جانسون در سال 1987 ابداع نموده اند. در این روش دانشآموزان در گروههای ناهمگن 4 تا 5 نفره مشغول انجام تکالیف خود میشوند. نتایج کار گروهی روی یک ورقه منعکس میشود و مبنای دریافت نمره یا روشهای گروهی همین کار مشترک است محور اصلی موفقیت در این روش یادگیری مشارکتی فعالیتهای درون گروهی مشترک و تشکیل جلسههای مباحث منظم دربارهی چگونگی بهتر انجام دادن یک کار گروهی است.
روش پژوهش گروهی
این روش به وسیله شلوموساران و بیل شاران در دانشگاه تلاویو طراحی شد این روش در اصل یک طرح عمومی ادارهی کلاس درس است که طبق آن دانشآموزان در گروههای کوچک با استفاده از روشهای مشارکتی بحثهای گروهی و برنامه ریزی مشارکت فعالیت میکنند در این روش دانشآموزان به گروههای 2 تا 6 نفره تقسیم میشوند. پس از انتخاب عنوان مورد مطالعه هر گروه آن را به بخشهای کوچک تر تقسیم میکند و هر بخش را یکی از اعضاء مطالعه میکنند در آخرین مرحله هر یک از گروهها مجموع آموختهها و یافتههای خود را به صورت یک کار گروهی به بقیه کلاس ارائه میدهند.
جدول 1-2 مقایسه فعالیتهای گروههای مشارکتی با فعالیتهای گروههای کوچک
گروههای همیار | گروههای کوچک |
همبستگی مثبت وجود دارد یا همه نجات مییابیم یا همه غرق میشویم. گفتگوی رو در رو | هیچ همبستگی وجود ندارد دانشآموزان معمولا برای خودشان کار میکنند. به ندرت جواب هایشان را با یکدیگر مقایسه میکنند. |
پاسخگویی فردی وجود دارد هر دانشآموز باید بر تمام مطالب مسلط باشد. | بازخورد را به روی دوش دیگران گذاشتن بعضی از دانشآموزان اجازه میدهند تمام کار یا بیشتر کار را دیگران انجام دهند. |
معلم مهارت اجتماعی لازم را برای کارگروهی آموزش میدهد. | مهارتهای اجتماعی را به طور نظام مند نمی آموزند. |
معلم رفتار دانشآموزان را زیر نظر دارد. بازخورد و بحث دربره رفتار دانشآموزان | رفتار دانشآموزان مستقیما مورد مشاهده قرار نمی گیرد. معلم اغلب با دانشآموزان دیگر کار میکند و یا درس جلسهی بعد را آماده میکند. هیچ نوع گفتگویی در مورد این که دانشآموزان چطور با یکدیگر کار کردند انجام نمی شود. حداکثر ممن است گفته شود کار خوبی بود سعی کنید زنگ دیگر در هنگام کار کمتر شلوغ کنید. |
مقایسه فعالیتهای گروههای مشارکتی با فعالیتهای گروه کوچک: الیس و والن
(ترجمه رستگار و ملکان، 1379)
گروههای مشارکتی با مشخصهها و ویژگیهایی که برای این نوع یادگیری برشمرده شد از سایر گروههای بدون رویکرد مشارکتی متمایز میگردند. الیس و والن (ترجمه رستگار و ملکان) تفاوت فعالیت در گروههای کوچک را با گروههای همیاری به شرح جدول زیر توصیف مینمایند. جاکوبز[2] و همکاران (2002) برخی تفاوتهای میان آن کلاسهایی که تشویق کنندهی مشارکت و همیاری میباشند و آن کلاسهایی که منع کنندهی مشارکت میباشند را به شرح جدول زیر ذکر مینمایند (به نقل از قلتاش، 1383).
جدول 2-2 تشویق کنندهی مشارکت و منع کنندهی مشارکت
کلاس درس مشارکتی | کلاسی که منع کننده مشارکت است |
به آنچه که هم ردیفان میدهند نگاه کنند، از آنان یاد بگیرند به آنها کمک کنید و با ا یدههای آنها شریک شوید. | نگاه به نوشتههای خودتان کنید. |
با بغل دستی به منظور مبادلهی ایده ها، مباحث توضیح دادن پیشنهاد کردن و سوال کردن هم صحبت شوید. | کار خود را انجام دهید و بگذارید همه کارشان را انجام دهند. |
اگر احتیاج به یاری دارید از هم گروهیها و دیگران کمک بخواهید قبل از اینکه معلم تقاضای یاری نماید. | اگر احتیاج به کمک به معلم دارید از معلم یاری بخواهید. |
به هر دانش آموز یک فرصت بدهید که سخنگویی برای گروه باشد. | جهت جلب توجه معلم با یکدیگر رقابت کنید. |
برای پاداشهای اصلی و فرعی مشارکت کنید. | برای جوایز و پاداشها رقابت کنید. |
[1] – Learning together
[2] – Jacobs
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه هفتم شهرستان جم