سرفصل محتوا

      • هوش هیجانی
      • ۱- ایجاد تعادل میان زندگی شخصی و شغلی
      • ۲- توانا سازی شریک خود
      • ۳- تمرکز
      • ۴- خلاقیت
      • خلاقیت

  • ۵- گوش کردن
  • ۶- جست و خیز و به کار گیری توانایی از این رو به اونو پذیری طوری مثبت
  • ۷- کمال گرا نبودن
  • ۸- نپذیرفتن اولین جواب
  • ۹- پشت سر گذاشتن اشتباهات
  • ۱۰- هدایت عصبانیت در راهی سازنده

    عصبانی

    • منبع:  inc

هوش هیجانی

تا حالا به این فکر کردین که به چه دلیل بعضی ادما از بقیه موفق تر ان؟ چگونگی رفتار و تعامل بعضی آدما به خصوص چه ویژگی خاصی داره که اونا رو در قیاس با هم قطاران و هم سن و سالای خود به کسب موفقیتای بیشتری می بره؟

در بیشتر موارد، این هوش هیجانی یا EQ اوناس که باعث به وجود اومدن اینجور تفاوتایی می شه. به بیان دیگه، نقش توانایی اونا در تشخیص و مدیریت احساسات خود و بقیه تعیین کننده س.

کسائی که به واسطه هوش هیجانی بالای خود به نتیجه کارای زیادی دست پیدا می کنن، زندگی شون رو به چند روش حیاتی اداره می کنن که می تونه واسه بقیه آموزنده باشه. ۱۰ نمونه از این عادات و ویژگیا رو در ادامه می خونید:

۱- ایجاد تعادل میان زندگی شخصی و شغلی

کسائی که بدون استراحت کافی یا تمرکز مناسب روی زندگی شخصی، زیادتر از اندازه کار می کنن معمولاً قبل اینکه بتونن به پتانسیل واقعی خود دست پیدا کنن فرسوده می شن. برعکس این موضوع هم صادقه؛ کسائی که به اندازه کافی تلاش نمی کنن هم از دست پیدا کردن به یافته های متفاوت باز می مانند. اولین قدم در هوش هیجانی، باخبر شدن از خوده؛ یعنی بدونین چه مقدار کار و دقیق شدن و فوکوس کردن روی کار رو می تونین در زندگی تحمل کنین و سقف اونو تا کجا می تونین بالا ببرین، بدون اینکه دچار فرسودگی شید.

۲- توانا سازی شریک خود

پیدا کردن شریک مناسب بخشی حیاتی از رسیدن به تعادل احساسیه. این فرد باید بر ثبات شما اضافه کنین، از شما تعریف کنه و شما رو توانا سازه. فرد مورد نظر فقط در صورتی می تونه این کار رو بکنه که شمام در مقابل اونو توانا کنین. روابط حمایتی هوش هیجانی شریک شما با خودتون به هم وابسته و از خود شما شروع می شه.

۳- تمرکز

بهتره فرق معناداری میان انجام چند کار با هم و دقیق شدن و فوکوس کردن روی چند کار قائل شیم. فرد ممکنه تو یه اون مشغول انجام سه کار جور واجور باشه اما تمرکز خود رو روی اهداف کلی خود حفظ کنه و اونا رو تغییر نده تا اهداف مورد نظرش تحقق پیدا کنن؛ مگه اینکه چرخشی نیاز باشه.

۴- خلاقیت

ملالت و خستگی جلوی خلاقیت رو میگیره، که این به نوبه خود سلامت هیجانی فرد رو تحت تاثیر قرار میده. خلاقیت هیجانی خود رو به موثر ترین شکل ممکن در اراده شناخت و کشف بقیه به شکلی درست نشون میده. آدمایی که واقعاً و با نگاهی مثبت در مورد بقیه کنجکاوی نشون میدن، معمولاً روابط قوی و پابرجایی برقرار می کنن.

۵- گوش کردن

توانایی گوش کردن معمولاً با ترکیب خلاقیت هیجانی و انضباط تقویت می شه و نشونه هوش هیجانی بالاست. اینکه فردی در مورد بقیه به درستیً کنجکاو باشه و اونقدر بر خودش مسلط باشه که بتونه ۷۵ درصد مواقع تمرکز رو از خودش برداره و به بقیه گوش دهد کار آسونی نیس و همه کس از پسش بر نمیاد.

۶- جست و خیز و به کار گیری توانایی از این رو به اونو پذیری طوری مثبت

آسایش و امنیت زیادتر از اندازه به ملالت میرسه که خود با گذشت زمان جلوی تحریک توان ذهنی رو میگیره و به نبود امنیت منجر می شه. این نبود امنیت هم ً هوش هیجانی رو تحت تاثیر قرار میده. تغییر، مخصوصا وقتی به عنوان پدیده ای مثبت در نظر گرفته شه، می تونه عامل شتاب دهنده قدرتمندی در زندگی آدم باشه.

۷- کمال گرا نبودن

کمال گرایی، که تقریباً همیشه شکست خورده می مونه، به استیصال و سرخوردگی شدید احساسی میرسه. متهم کردن بقیه به خاطر نبود موفقیت در تحقق استانداردای غیر واقعی هم از جمله یافته های دیگه اون هستش که در نبود برخورداری فرد از هوش هیجانی کافی و بروز مشکل در مورد بقیه نقش برجسته ای داره.

استیصال

۸- نپذیرفتن اولین جواب

از کنجکاوی و گوش کردن واسه جستجوی نرم و پایدار به دنبال راه حلای مشکلات جور واجور استفاده کنین. هوش هیجانی یکی از بهترین راه ها واسه شناسایی راه حلای چند لایه و کنار هم قرار دادن ایده های چند نفر به بهترین روش هستش.

مشکلات

۹- پشت سر گذاشتن اشتباهات

درگیری بیشتر از اندازه با گذشته و اشتباهاتی که یا خود فرد یا بقیه در اون زمان مرتکب شدن باعث بروز فرسودگی، عصبانیت، و متهم کردن بقیه می شه.

۱۰- هدایت عصبانیت در راهی سازنده

عصبانیت به خودی خود احساسی منفی نیس. این احساس یکی از قدرتمندترین عوامل شتاب دهنده زندگی آدم حساب می شه. اما باید اونو کنترل، در راه یه اقدام عملی سازنده هدایت و اونو از سمت بقیه دور کرد. هوش هیجانی به بقیه کمک می کنه از عصبانیتشون درست استفاده کنن.

منبع:  inc