اگه یادتون باشه، تلویزیونای قدیمی همه دارای لامپ تصویرهای محدب بودن و علاوه بر وزن زیاد، از ابعاد بزرگی هم بهره مند بودن. پس از یه مدت تلویزیونای صفحه تخت به بازار عرضه شدن و کم کم از ضخامت و وزن اونا هم کمتر شد.

حال در عصر تکنولوژی ما تماشاگر تلویزیونای بدون حاشیه و بسیار نازک هستیم و تازگیا، نوبت به نمایشگرهای منحنی رسیده. اما تا حالا از خود پرسیده اید اصلا به چه دلیل اینجور تلویزیونایی عرضه شدن؟

مطمئنا شرکتای سازنده این شکل از تلویزونا باید نسبت به کارکرد اونا اطمینان حاصل می کردن و به زبون ساده، یه دلیل راضی کننده واسه تولید اونا باید وجود داشته باشه.

اگه واسه شمام این سوال مطرح شده، این مطلب رو که "دفتر سامسونگ" واسه ما ارسال کرده رو از دست ندین. 

جهان دور و بر ما تخت نیس، عمق و بعد داره و چشم آدم خیلی راحت می تونه کیفیت هر فضایی رو درک کنه. ایده اولیه تولید و طراحی اجناس خمیده مخصوصا تلویزیونای دارای انحنا (Curved)، بازسازی فضای واقعی و درگیرکردن همه حواسه. یکی از ویژگیای مهم واسه ایجاد این فضای واقعی، ارائه تصاویر با کیفیت بالاست. شفافیت، وضوح رنگ و عمق تصویر از ویژگی هاییه که صفحه نمایش UHD می تونه در کنار کنتراست بالا و کنترل درخشش بسازه.

به باور کارشناسان علوم رفتاری، آدم با مشاهده وسایل خمیده و دارای انحنا، آرامش بیشتری رو تجربه می کنه که به رفع نگرانی منجر می شه. یافته های یه تحقیق نشون میده که به کار گیری لوازم دارای انحنا در طراحی داخلی خونه می تونه در کنترل تنشای ذهنی و عصبی مؤثر واقع شه و باعث آرامش خاطر بیشتر اهالی خونه شه. شاید حکمت انحنا و خم شدن سقفای بلند و گنبدی شکل و دیواره های گچ کاری شده و گرد در معماری اسلامی هم، در همین  موضوع  نهفته باشه.

سامسونگ به عنوان یکی از صنایع پیشرو در بخش لوازم صوتی و تصویری، با فناوری نوین تلویزیونای دارای انحنا و کیفیت تصویر بسیار بالا، تغییر خیلی عجیبی در دنیای تلویزیونای خونگی بوجود آورده. روند ارتقای تصویر در این فناوری، شامل نابود کردن نویز، ارتقای تصویر به کیفیت UHD‏ و اصلاح و تقویت جزییات تصویر با به کار گیری الگوریتم بهبوده.

اما تلویزیونای دارای انحنا که تصاویری با کیفیت UHD (یو اچ دی) پخش می کنن، وظیفه ای بالاتر از ایجاد زیبایی محیطی بردوش دارن. این تولیدات با داشتن ۵۰ تا ۸۰ درصد کنتراست، تصاویری با کیفیت تر از تلویزیونای تخت به نمایش می ذارن و علاوه بر کاهش درخشش نور محیط در صفحه، منابع نوری رو هم کنترل می کنن.

تلویزیونای Curved (دارای انحنا) سامسونگ در سال ۲۰۱۴ با بهینه ترین شعاع انحنا یعنی ۴٫۲ متر ساخته شده تا بیننده قادر باشه تموم جزئیات تصاویر رو حتی از چهار گوشه صفحه نمایش مشاهده کنه. در حالی که دیدن اینجور جزئیاتی در تلویزیونای با صفحه صاف ممکن نیس. هم اینکه فاصله برابر از چهار گوشه صفحه، بیشترین اندازه کنتراست تصاویر رو از تموم نقاط تلویزیون واسه بیننده خلق می کنه.

ویژگی خاص این اجناس، ترکیب دو فناوری خم شدن و نمایش تصویر با کیفیت بالاست. چیزی که در این تلویزیون واسه بیننده جذابه، طبیعی بودن تصاویر و رنگ هاست. برابری خم شدن صفحه با ساختار چشم و نوع دید آدم، به این موضوع کمک می کنه که بیننده احساس کنه جزئی از تصویره. جالبه بدونین کابین هواپیماها هم براساس همین شباهت طراحی شده چون که دید وسیع تر و وضوح بیشتری رو واسه بیننده بوجود میاره و تماشاگران از هر نقطه ای می تونن تصاویر رو کامل و روشن ببینن.

انتخاب طراحی خمیده در اجناس سامسونگ جدا از ایجاد یه فناوری نوین و پیشرفته، دلایل زیبایی شناسانه هم داره؛ طراحی خمیده این تلویزیونا در کنار دیگه وسایل تخت، جذابیت خاصی به فضا می بخشه و تجربه چشمی آسون تری رو واسه بیننده جفت و جور می کنه، گویی تماشاگر در عمق تصاویر محاصره شده.

امروزه گرایش به به کار گیری وسایل دارای انحنا در زندگی مدرن، با تاثیر خوبی که روی سلامت روان و زیبایی فضا می ذارن، بیشتر شده و این تولیدکنندگان لوازم خونگی مخصوصا وسایل پر مصرف رو که مستقیما با چشم آدم در ارتباطند بر اون داشته که به سمت تولید اجناس خمیده با بالاترین کیفیت قدم بردارن.