عواملی نظیر شرایط نامطمئن اقتصادی، عدم رضایت از عملکرد صنعت بیمه در سال های پیش، عدم رسوخ فرهنگ بیمه، تلاش بخش عظیمی از جامعه برای پاسخ گویی به نیاز های زیستی، تحریم های اقتصادی و عدم حاکمیت اخلاق حرفه ای مورد بررسی قرار گرفته است.
۱۰.۱.۳ مراحل انجام تحقیق:
۲.۳ معرفی جامعه آماری
مقدمه
جامعه آماری که در انجام این تحقیق از آن استفاده شده است، شرکت های فعال صنعت بیمه ایران هستند که به صورت مستقیم به امر بیمه گری اشتغال دارند. این شرکت ها شامل شرکت بیمه خصوصی پارسیان، کارآفرین، نوین، سامان، سینا، ملت، معلم، رازی، دی، توسعه وهمچنین شرکت های بیمه دولتی ایران، البر، دانا و آسیا می باشد. در ادامه با استفاده از توضیح مختصری در رابطه با هر یک از این شرکت ها در وب سایت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایت های هر شرکت بیمه بیان شده است، به معرفی جامعه تحقیق می پردازیم.
۱.۲.۳ شرکت بیمه پارسیان:
شرکت بیمه پارسیان(سهامی عام) براساس قانون تاسیس موسسات بیمه غیر دولتی و طی مجوزشماره ۵۲۰۰ بیمه مرکزی ایران در عرصه بیمه کشور آغاز به کار نموده است.سرمایه شرکت درحال حاضریکهزار و یکصد میلیاردریال می باشد.
عمده ترین سهامداران شرکت بیمه پارسیان عبارتند از :
        بانک پارسیان  
        شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو
        شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت
 
فعالیت بیمه پارسیان به  استناد قانون تاسیس موسسات بیمه غیر دولتی و قانون تاسیس بیمه مرکزی  ایران به موجب  پروانه شماره  ۵۲۰۰ مورخ  ۲۸/۲/۱۳۸۲ و  اخذ مجوز  فعالیت  در انجام کلیه  امور بیمه های بازرگانی اعم از بیمه های  اموال ، مسئولیت و اشخاص می باشد. درحال حاضر بیمه پارسیان از نظر سرمایه (یک هزارو یکصد میلیارد ریال) و سهم  بازاربیمه های خصوصی ، بزرگترین بیمه خصوصی ایران محسوب می گردد. شرکت پارسیان در کل ایران، ۵۸۷ کارمند، ۱۳ شعبه و ۱۱۱۶ نمایندگی دارد.
۲.۲.۳ شرکت بیمه کارآفرین
شرکت بیمه کار آفرین نخستین شرکت بیمه خصوصی است که در چارچوب قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری ، قانون تأسیس مؤسسات بیمه غیر دولتی و قانون تجارت در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۸۱ به شماره ۲۰۰۸۴۵ به ثبت رسیده  و با اخذ مجوز از بیمه مرکزی ایران فعالیت خود را در سطح کشور آغاز نموده است.  
سرمایه اولیه شرکت بیمه کارآفرین یکصد و چهل میلیارد ریال(۱۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) بوده که ۶۵ درصد توسط موسسان شرکت متشکل از بانک کارآفرین، گروه های صنعتی و ساختمانی و متخصصان طراز اول صنعت بیمه کشور و ۳۵ درصد از طریق عرضه سهام تامین گردیده است. سرمایه شرکت در سال ۱۳۸۷ به مبلغ چهارصد میلیارد ریال (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) افزایش یافته است. تعداد شاغلین در بیمه کارآفرین، ۳۹۹ نفر است و تعداد کل شعب و نمایندگی ها در سرتاسر کشور، ۲۰شعبه و ۴۸۳ نمایندگی است.
۳.۲.۳ شرکت بیمه نوین
شرکت بیمه نوین به عنوان هجدهمین شرکت بیمه در کشور جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۰/۱۰/۱۳۸۴ تحت شماره ۲۶۳۴۶۱ در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسیده و پس از اخذ مجوز فعالیت از بیمه مرکزی ایران (به شماره ۳۰۸۸۱ مورخ ۱۴/۱۲/۸۴) فعالیت خود را آغاز نموده است.
مؤسسان شرکت: مؤسسان شرکت شامل سه گروه: بانکی و مالی (بانک اقتصاد نوین و شرکت‌های وابسته)، صنعتی (شرکت توسعه صنایع بهشهر و شرکت‌های وابسته) و ساختمانی (شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و شرکت‌های وابسته، شرکت پیمانکاری بین‌المللی استراتوس و شرکت های وابسته) هستند.
سرمایه شرکت مبلغ یک ۱۴۰ میلیارد ریال (منقسم به یک صد و چهل میلیون سهم یک هزار ریالی با نام) است که در بدو تأسیس پرداخت شده، ۶۷% سهام متعلق به هجده شرکت مؤسس و ۳۳% نیز متعلق به سایر سهامداران است که از طریق پذیره نویسی عمومی خریداری نموده‌اند.
موضوع فعالیت این شرکت عبارت است از:
الف) انجام عملیات بیمه‌ای در تمامی رشته‌های بیمه‌ای اعم از اشخاص، اموال، مسئولیت.
ب) سرمایه‌گذاری از محل سرمایه، اندوخته‌ها و ذخائر.
ج) انجام بیمه‌های اتکائی واگذاری (تحصیل پوشش اتکائی) حسب نیاز.
تمامی عملیات شرکت اعم از بخش بیمه‌گری و سرمایه گذاری در چارچوب قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری، قانون تاسیس مؤسسات بیمه غیردولتی، قانون تجارت، مصوبات شورای عالی بیمه و اساسنامه شرکت خواهد بود. ۱.۵ درصد از شاغلین صنعت بیمه کشور، یعنی ۲۰۰ نفر در شرکت بیمه نوین کار می کنند. این شرکت ۲۷ شعبه و ۶۶۸ نماینده دارد.
۴.۲.۳ شرکت بیمه سامان
شرکت بیمه سامان در اسفندماه سال ۱۳۸۳ به منظور انجام انواع معاملات مربوط به امور بیمه‌های بازرگانی در رشته بیمه‌های اشیا، مسئولیت و اشخاص با سرمایه ۲۰۰ میلیارد ریالی منقسم به ۲۰۰ میلیون سهم با ارزش اسمی یک هزار ریالی مجوز فعالیت خود را از بیمه مرکزی گرفت و به‌عنوان ششمین عضو گروه مالی سامان در اداره ثبت شرکت‌ها به شماره ۲۴۱۰۵۹ به ثبت رسید.
بانک سامان، شرکت سرمایه‌گذاری بانک سامان، شرکت ایران و غرب، شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد به همراه جمعی از اشخاص حقیقی و حقوقی با سوابق طولانی در صنعت بیمه، صنایع مالی و تولیدی اعضای هیأت مؤسس شرکت بیمه سامان را تشکیل می‌دهند.
ترکیب سهامداران شرکت بیمه سامان با داشتن ۱۵۰۰ سهامدار شامل ۴۲ درصد اشخاص حقوقی و ۵۸ درصد اشخاص حقیقی است. کل سهم بیمه سامان از پرتفوی صنعت بیمه ایران بیش ار ۱ درصد است. شرکت سامان ۲۰۰ کارمند، ۷ شعبه و ۲۳۵ نماینده دارد.
۵.۲.۳ شرکت بیمه سینا
شرکت بیمه سینا(سهامی عام) با مشارکت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران و شرکت سرمایه گذاری نیرو (وابسته به وزارت نیرو) و صندوق ذخیره فرهنگیان کشور و بنیاد علوی و اشــخاص حقیقی و حقوقی دیگــر در سال ۱۳۸۲ با مـجوز بیمه مــرکزی ایران و با ســرمایه ای مــعادل یکصد و چهل میلیارد ریال تأسیس یافت.(این مبلغ درحال حاضر دویست و یک میلــیارد ریال افزایش یافته است.)تعداد کارمندان این شرکت در کل کشور ۲۲۴ نفر است که از این تعداد ۱۲ نفر دارای تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر و ۱۷۴ نفر نیز تحصیلات دانشگاهی فوق دیپلم و لیسانس دارند. سهم از بازار این شرکت در کل صنعت بیمه کشور، ۲.۵ درصد است. ۱.۶ درصد از کل شاغلین صنعت بیمه کشور در شرکت بیمه سینا مشغول به کار هستند. این شرکت ۶۹ شعبه و ۶۴ نماینده در سرتاسر ایران دارد.
۶.۲.۳ شرکت بیمه ملت
بیمه ملت با سرمایه ۲۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد. ۳.۶۹ درصد از پرتفوی صنعت بیمه ایران را به خود اختصاص داده است. این شرکت ۲۱۷ کارمند دارد که این تعداد برابر با ۱.۶ درصد از کل شاغلین این صنعت است. ۲ شعبه و ۲۹۸ نمایندگی در سراسر کشور برای این شرکت مشغول فعالیت هستند.
۷.۲.۳ شرکت بیمه معلم
شرکت بیمه معلم بر اساس قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری در سال ۱۳۷۳ با نام بیمه صادرات وسرمایه گذاری تاسیس گردید. این شرکت پس از تصویب شرایط عمومی بیمه نامه های اعتبار صادرات کالا در سال ۱۳۷۴ عملاً فعالیتهای بیمه ای خود را آغاز نموده است و در حال حاضر نیز با مشارکت شرکت ساختمانی معلم، بازرسی مهندسی و صنعتی ایران، سرمایه گذاری کشتیرانی، و بانکهای توسعه صادرات، سرمایه، ملی، صادرات،تجارت، بیمه مرکزی ایران و شرکت کارگزاری بانک توسعه در حال فعالیت می باشد.
این شرکت در حال حاضر در رشته های بیمه زندگی ، غیر زندگی و همچنین اتکائی مجوز فعالیت دارد و بعنوان اولین شرکت بیمه در فروردین ماه ۱۳۸۴، سهام آن پس از تصویب هیات پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار، وارد بورس گردیده است. سرمایه شرکت در دو مرحله ازمبلغ ۲۰ میلیارد ریال به ۹/۷۹ میلیارد ریال افزایش یافته است. شرکت بیمه معلم در کل کشور ۳۹۲ کارمند، ۲۴ شعبه و ۳۲۳ نمایندگی فروش دارد.
۸.۲.۳ شرکت بیمه رازی
به استناد مجوز شماره ۵۱۹۴ مورخ ۲۸/۲/۱۳۸۲ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی, شرکت بیمه رازی فعالیت خود را با سرمایه اولیه ۱۴۰ میلیارد ریال آغاز نمود.سرمایه شرکت در مراحل دوم و سوم به ترتیب به ۲۰۰ میلیارد ریال و ۲۸۰ میلیارد ریال (تماما پرداخت شده) افزایش یافت.گسترش فضای رقابتی در صنعت بیمه , ارتقاء سطح خدمات بیمه به مشتریان و توسعه فرهنگ بیمه ای اهداف اصلی شرکت بیمه رازی را تشکیل می دهند. شرکت بیمه رازی ۳۴۸ کارمند در ۲۲ شعبه دارد و تعدا نمایندگی های فروش این شرکت نیز ۴۰۳ است.
۹.۲.۳ شرکت بیمه دی
شرکت بیمه دی از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را در سرزمین اصلی آغاز نموده و اکنون ۱.۴۸ درصد از بازار را به خود اختصاص داده است. بیمه دی اکنون بالغ بر ۲۴۰ کارمند و ۳۶ شعبه در سرتاسر ایران دارد. تعداد کل نمایندگی های فروش این شرکت، ۲۰۶ نمایندگی است.
۱۰.۲.۳ شرکت بیمه توسعه
شرکت بیمه توسعه در سال ۱۳۸۲ جز نخستین شرکت های بیمه خصوصی، فعالیت خود را آغاز نمود. تعداد بیمه نامه های صادره این شرکت در سال گذشته، ۲۹۷۳۰۴ بیمه نامه است. سهم از بازار این شرکت ۰.۹۷ است. این شرکت ۱۲۵ کارمند دارد که این تعداد، ۰.۹ کل شاغلین صنعت بیمه کشور است. هم چنین شرکت بیمه توسعه ۸ شعبه و ۲۴۰ نماینده در سرتاسر ایران دارد.
۱۱.۲.۳ شرکت بیمه ایران
پانزدهم آبان‌ماه سال ۱۳۱۴ ، شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی ودولتی تأسیس شد و به عنوان بنیانگذار صنعت بیمه درکشور آغاز به کارکرد . آغاز فعالیت بیمه ایران (۱۴ آبان ۱۳۱۴) را به تعبیری می توان ملی شدن صنعت بیمه تلقی کرد. بیمه ایران از آذرماه ۱۳۱۴ صدور بیمه نامه در رشته‌های مختلف را آغاز نمودو ظرف یک سال درشهرهای مشهد، شیراز‌، اصفهان ، همدان ، اهواز و بوشهرنمایندگی تأسیس کرد.همزمان تعدادی از دانشجویان رشته‌های اقتصادی و تجارت برای آموختن فنون بیمه به خارج از کشور اعزام شدند بیمه ایران با دارا بودن ۲۰۵ شعبه فعال و مجتمع خدمات ‌بیمه‌ای در سراسر کشور و ۱۲ شعبه و نمایندگی در خارج از مرزها و با بکارگیری بیش از ۳۷۷۰ دفتر نمایندگی حقیقی و ۱۵۶ نماینده حقوقی تحت عنوان شرکت خدمات بیمه ای (در مجموع ۲۵۶ر۴ نمایندگی ،کارگزار و شرکت خدمات بیمه‌ای ) ، بزرگترین شبکه عرضه بیمه در کشور را در اختیار دارد.
در بدو تأسیس ، بیمه ایران با سرمایه‌ای معادل ۲۰ میلیون ریال آغاز به کار کرد ، اما با افزایش سرمایه اش در مراحل مختلف فعالیت ، هم‌اکنون دارای سرمایه‌ای بالغ بر۲ هزار میلیارد ریال است که تمامی آن متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است.
۱۲.۲.۳ شرکت بیمه البرز
شرکت بیمه البرز با هدف اولیه ارائه خدمات بیمه ای مطلوب و با کیفیت به هموطنان و ایجاد تنوع در بازار بیمه و کسب رضایت بیمه گذراران در تاریخ ۲۸ تیرماه