تحلیل بازار بورس و پیش بینی قیمت هر سهام می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت سرمایه گذاران و کسب سود بیشتر داشته باشد. در صورتی که یک سرمایه گذار بتواند با استفاده از روش ها و تحلیل هایی به درک درستی از این بازار و ارزش واقعی هر سهام دست یابد بهترمی تواند سهام های ارزشمند را در بهترین زمان ممکن خریداری نماید و یا در خصوص فروش آن ها تصمیم گیری کند. از کاربردی ترین روش ها برای تحلیل بازار بورس، فرابورس و ارزهای دیجیتال می توان به پرایس اکشن اشاره نمود.  اگر می خواهید با استراتژی های معامله با پرایس اکشن بیشتر آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.
تعریف پرایس اکشن
پرایس اکشن چیست؟ شاید این سوالی است که در ذهن بسیاری از افراد تازه وارد به بازار بورس شکل گرفته باشد. برای پاسخ گویی به این سوال و تعریف پرایس اکشن باید گفت که این عبارت در واقع نوعی تکنیک تحلیل بازار و معامله گری می باشد که به معامله گران کمک می کند با تغییرات قیمت ها تصمیم بگیرند که به انجام معاملات بپردازند یا خیر. در زبان انگلیسی پرایس اکشن به معنی حرکات قیمت می باشد. در معاملاتی که با پرایس اکشن انجام می شوند نیازی به استفاده از اندیکاتورها نمی باشد. زیرا پرایس اکشن به عبارتی تحلیل تکنیکال محسوب می شود و تنها تاریخچه سهام را در نظر می گیرد.
 
معامله گری با استفاده از پرایس اکشن دارای چه مزایایی می باشد؟
معامله گری با پرایس اکشن دارای مزایای بسیاری می باشد به همین علت خیلی محبوب است. از مهم ترین مزایای این استراتژی معاملاتی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • این روش معاملاتی درهر موقعیت و بازاری قابل استفاده می باشد.
  • تریدرهای پرایس اکشن بی نیاز به نرم افزارهای اضافی می باشند، به همین دلیل این ابزارها کاملا رایگان هستند. نمودارهایی مانند کندل، بار و …اطلاعات مورد نیاز را در اختیار تریدرها قرار می دهند.
  • این روش بسیار سریع است و دارای تاخیر قیمتی نمی باشد، به عبارتی در این معاملات اطلاعات تاریخ گذشته اثری ندارد.
  • روش پرایس اکشن همه جانبه می باشد و به ترکیب همه چیز می پردازد البته دارای تداخل اطلاعاتی نیست.
  • تحلیل پرایس اکشن را می توان به سادگی با هر نرم افزاری انجام داد. از جمله این نرم افزارها می توان به ترید استیشن، متاتریدر، نینجا تریدر و … اشاره کرد.
  • اگر چه این روش دارای مزایای بسیاری است ولی یادگیری آن امری زمان براست و به صرف وقت و تمرین فراوانی نیاز دارد.

انواع استراتژی های پرایس اکشن
از مهم ترین استراتژی معاملاتی پرایس اکشن می توان به شکست یا Breakout اشاره نمود. در این استراتژی زمانی که قیمت یک دارایی حرکت با گرایش خاصی داشته باشد در صورت شکسته شدن گرایش معامله گر یک فرصت معاملاتی جدید خواهد داشت. معمولا برک اوت یا شکست در الگوهای قیمتی مختلف مثل الگوهای مثلث، محدوده های رنج و … رخ می دهد. توجه داشته باشید که منظور از شکست این نیست که قطعا قیمت در مسیر پیش بینی شده حرکت می کند و دراغلب اوقات این حرکت اتفاق نمی افتد.
در مواقعی که قیمت پس از شکست یک سطح مجددا وارد سطح قبلی می شود شکست کاذب رخ می دهد و معمولا فرصت های معاملاتی در خلاف جهت شکست می باشند. در بازه های زمانی کوتاهی که حرکات قیمت دارای یک محدوده نوسانی خاص هستند شکست های یک روند دارای پتانسیل سود عالی هستند.
از دیگر استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن می توان به نحوه شکل گیری میله های قیمت در یک نوع خاص از نمودار اشاره نمود. در این استراتژی معامله گران می توانند برای به دست آوردن فرصت های معاملاتی بهتر از محدوده های حمایت قیمت و مقاومت استفاده نمایند. این محدوده ها بیشتر در مناطقی می باشند که قیمت پیش از این به بازگشت میل داشته باشد. زیرا در آینده احتمال دارد قیمت نسبت به این محدوده ها از خود واکنش نشان دهد.
سخن پایانی
قطعا تمامی معامله گران با استفاده از استراتژی معاملاتی پرایس اکشن و یادگیری آن ها به سودهای قابل توجهی دست می یابند. تنوع این استراتژی ها بسیار بالا است اما یک معامله گر در ابتدا تنها باید مهارت خود را در یک استراتژی افزایش دهد و سپس با توجه به وضعیت بازار و شخصیت خود به انتخاب بهترین موارد بپردازد.