اصلاً قرار نبود اینتل پردازندهایی به نام «Kaby Lake» داشته باشه. با این حال، سال پیش این شرکت اعلام کرد که چرخه بروزرسانی چیپای خود رو تغییر داده و به جای «تیک تاک»، از این پس می خواد پردازنده هاش رو با چرخه «تیک تاک تاک» عرضه کنه و حالا، Kaby Lake تاک آخر پردازندهای ۱۴ نانومتری اینتله.

پردازندهای سری Kaby Lake که ماه هاست نام اونا اعلام شده و حتی در اواخر مرداد ماه قدرت اونا در یکی از رویدادهای خود اینتل به نمایش کشیده شد، شب گذشته در آخر به شکل رسمی به عنوان نسل هفتم معرفی و جانشین «اسکای لیک» شد.

«کیبی لیک» در اصل از همون معماری ۱۴ نانومتری «اسکای لیک» استفاده میکرد اما اینتل خبر میده که ساختار این طراحی رو بروزرسانی کرده و حالا پردازندهای نسل هفتم می تونن قدرت پردازشی بالاتری رو در اختیار کاربران بذارن.

اما بیایید نگاهی کامل تر داشته باشیم به ویژگی و قابلیتایی که نسل هفتم پردازندهای اینتل در اختیار کاربرانش قرار میده.

پشتیبانی بهتر از ۴K

اینتل در نسل هفتم از پردازنده هاش تمرکز خاصی بر پشتیبانی از ۴K داشته و حالا این موضوع رو بهتر از هر زمان دیگری در کامپیوترای همراه جای داده.

اینتل میگه چیپ هاش می تونن کدگذاری (انکدینگ) و رمزگشایی (دی کدینگ) ویدیوهای ۱۰-بیت HEVC 4K و ۸ الی ۱۰-بیت VP9 رو بکنن. این چیپا حالا از HDR هم ویدیویی پشتیبانی می کنن.

جفت و جور ویدیوهای ۴K و ۳۶۰ درجه به شکلی سریع تر

وقتی که واسه جفت و جور و ویرایش یه ویدیو صرف می شه، رابطه مستقیمی به نوع پردازنده مرکزی دستگاه داره. اینتل ادعا می کنه که سری کیبی لیک واسه انجام این کار، بهترین بوده و می تونه ویدیوهای ۳۶۰ درجه با رزولوشن ۴K رو ۸.۶ بار سریعتر از نسل «Sandy Bridge» که عمری ۵ ساله داره، ویرایش کنه.

تصور کنین که می خواین یه ویدیوی ۴K یه ساعته رو از کلیپایی که قبلاً ثبت کردین جفت و جور کنین. اینتل میگه با داشتن پردازنده کیبی لیک، زمان لازم واسه رندر این فایل، تنها ۱۲ دقیقه س.

نکته باحال اینجاس که اینتل، نسل هفتم رو با «Sandy Bridge» مقایسه کرده نه نسل ششم که اسکای لیک اسمشه. همین موضوع دلیل می شه تا حس شه کیبی لیک، یه بروزرسانی خیلی مهم نیس و کاربرانی که از اسکای لیک استفاده می کنن خیلی راحت می تونن از کنار اون عبور کنن.

گیمینگ بدون داشتن کارت گرافیک

اینتل در اتفاق ماه گذشته خود، پردازندهای کیبی لیک رو نشون داد که چیجوری می تونن بازی «Overwatch» رو بدون حضور یه کارت گرافیک جدا از هم در سیستم اجرا کنن.

با اینکه این سری چیپا نمی تونن بازی «Witcher 3» رو با کیفیت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنن اما دست کم میشه گفت از پس عناوینی مانند Overwatch با ۳۰ فریم بر ثانیه بر میاد. اینتل بازم خبر میده که در مقایسه با «Sandy Bridge»، چیپای جدید می تونن سه برابر بازیا رو روان تر اجرا کنن.

اطلاعات فوق حتماً گیمرهای حرفه ای رو راضی نمیکنه ولی اینو حتما درنظر داشته باشین که لپ تاپ بسیار باریک و بعدی شما که به پردازنده کیبی لیک مجهز شده، بتونه خیلی از عنوانای مطرح روز رو با کیفیتی قابل قبول نمایش دهد.

افزایش عمر باتری دستگاه های همراه

بیشتر اوقات، افزایش کارایی دستگاه برابر می شه با افزایش مصرف انرژی. با این حال اینتل مدعیست که خونواده کیبی لیک می تونه عمر باتری بیشتری رو در اختیار کاربران دستگاه های همراه بذاره. الان اگه به سراغ استریم ۴K در یوتوب برید، باتری لپ تاپ شما که به اسکای لیک مجهزه در آخرً ۴ ساعت عمر می کنه و این در حالیه که کیبی لیک همین اندازه رو به ۷ ساعت زیاد کرده. تقریباً دو برابر.

مصرف انرژی حالا بهینه شده و کاربران لپ تاپای مجهز به این چیپ می تونیم مدت بیشتری به استریم ویدیویی، ویرایش فایلای ویدیویی و یا گیمینگ بپردازند.

بهینه بودن پردازنده از طرفی باعث می شه تا گرمای کمتری تولید شه. اینجور مسئله ای به معنی اون هستش که شرکتای سازنده می تونن از چیپای کیبی لیک در لپ تاپای فوق باریک خود استفاده کرده و نگران انتقال گرما به سطح دستگاه نباشن.

درک بهتر پردازندهای جور واجور کیبی لیک

واسه خرید چیپ جدید، فقطً باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که شماره مدل این پردازنده با عدد هفت شروع می شه. مثلا می تونین به سراغ گزینه هایی مانند i5-7500U یا m3-7Y30 برید. هم اینکه حالا میدونید که شماره مدل i7-6920HQ، واسه نسل ششم یعنی اسکای لیکه.

از طرف دیگه i5 و i7، گونه ای از پردازندها هستن که در لپ تاپا استفاده می شن در حالی که m3، واسه تبلتا یا نوت بوکایی فوق باریک مانند مک بوک ۱۲ اینچی استفاده می شه و کلا فن خنک کننده نداره.

اما خود i5 و i7 هم در نسل هفتم به دو دسته Y و U تقسیم شدن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که سری Y مصرف انرژی شدیدا کمتری داره، چیزی در حد و اندازه m3-7Y3 و از فرکانس پردازشی پایینی هم استفاده میکرد.

vrcvwfwihwemgfvyxrrx-w600

بعد نوبت به سری U می رسه که اونم واسه مصرف انرژی پایینش شناخته می شه اما قدرت بیشتری از Y ارائه میده. فرکانس پردازشی چیپای سری U اینتل میان ۲.۴ الی ۲.۷ گیگاهرتز تنظیم شده که در حالتای خاص، در چیپای i5 تا ۳.۱ گیگاهرتز و در چیپای i7 تا ۳.۵ گیگاهرتز هم زیاد شه.

این در حالیه که چیپای سری Y دارای فرکانس پردازشی ۱ الی ۱.۳ گیگاهرتز هستن که در حالتای خاص کارکرد اونا تا ۲.۶ الی ۳.۶ گیگاهرتز افزایش داره.

کدوم یکی از چیپا حالا در دسترسه؟

الان تنها سری Y و U  از پردازندهای کیبی لیک از طرف اینتل عرضه می شه. چیپای قوی تر واسه لپ تاپای گیمینگ یا کامپیوترای رومیزی، در ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ رونمایی می شن.

اما در مورد چیپایی که در موردشون صحبت کردیم، اینتل میگه که اونا رو در ماه میلادی جاری در اختیار سازندگان لپ تاپ قرار میده و می تونین در آینده ای نزدیک به سراغ خریدی لپ تاپی مجهز به همین پردازندها برید. هرچند واسه داشتن نسل هفتم در دسکتاپ خود، باید چند ماه بیشتر و تا ژانویه ۲۰۱۷ صبر کنین.