ییلاق اولسبلنگاه یکی از جاذبه های طبیعی استان گیلانه که گردشگران و دوستداران طبیعت رو در بهار و تابستون به طرف خود می کشوند. 

گیلان و طبیعت دلفریبش، همیشه حیرت زدگی های مختلفی واسه عرضه به طبیعت دوستان داره و ییلاق ماسال یکی از بی همتاترین این مناطقه. حتی به جربزه میشه ادعا کرد که اولسبلنگاه از بهترین مقصدهای اکوتوریسم در ایران حساب می شه.

جربزه-عنوان-عکس

ماسال

موقعیت جغرافیایی

روستای ییلاقی «اولسبلنگا» (Olasbelanga) یا «اولسبلانگاه» در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار داره.

راه دسترسی

ماسال

ماسال در ۵۰ کیلومتری غرب رشت قرار داره. واسه رسیدن به اولسبلنگاه، که به معنی درختی در ارتفاع بلنده، باید جاده ی جنوبی خروجی از ماسال رو در پیش گرفت. فاصله این جاده آسفالته تا اولسبلانگاه تقریبا ۲۵ کیلومتره و خیلی راحت می توان با تاکسی یا اتومبیل شخصی از اون گذر کرد. محل مرگ «میرزاکوچک خان جنگلی» هم کمی بالا تر از اولسابلانگاه، در روستای «گیلوانه» است و مشتاقان می تونن از اون جای دیدن کنن. این جاده به جاده ی قدیم ماسوله به خلخال منتهی می شه. راه دسترسی آسون به این ییلاق، از دلایل کلی شلوغی و مورد توجه بودن این منطقه س.

  • مریان ؛ دهاتی مرتفع و ییلاقی در تالش
  • سلانسر رستم آباد؛ دهاتی بر فراز ابرها
  • ماسال

    اقامتگاه ها و جاذبه های منطقه

    به جز هتل نوساز این ییلاق که هنوز گشایش نشده، بقیه خونه ها چوبی هستن و اجازه ساخت خونه با مصالح داده نمی شه. این روستای خوشگل شبکه برق نداره و روشنایی و بقیه نیازها٬ به وسیله موتور برق تأمین می شه. واسه اسکان در این ییلاق گزینه های زیادی وجود دارن که تقریبا همه اونا جای های مناسبی هستن. 

    ماسال

    هتل فردین معصومی، کشتی گیر معروف اهل ماسال، لوکس ترین و مدرن ترین هتل موجود در این منطقه ییلاقیه که در اول اوسبلانگاه هستش. هزینه اقامت در اون، بسته به اتاقی که انتخاب می کنین از ۱۳۰ تا بیش ۲۰۰ هزار تومنه.

    روبروی هتل قبلی، مجموعه اقامتی کوچیکی با نام «افرا» هست که دارای رستورانه، اتاق های کوچیکی همراه با سیستم گرمایشی نفتی در اختیارتون قرار می دهد و شبی حدود ۷۰ هزار تومن واسه هر اتاق دریافت می کنه.

    قدم زدن عصرگاهی در مراتع ییلاق بسیار لذت بخشه. اگه خوش شانس باشین، مناظر مه گرفته و ابری این داهات رو تجربه می کنین. با در نظر گرفتن فاصله ی نیم ساعته ی اولسبلانگاه تا ماسال، این ییلاق، جای مناسبی واسه اهالی شهر در روزای گرم ساله. با کمی قدم زدن در دور و بر و فاصله گرفتن از جاده، از بین خونه های چوبی گذر کرده و تقریبا به بالای داهات می رسیم. از اینجاس که شهر ماسال هم دیده می شه. غروب در ارتفاعات اولسبلانگاه بسیار خیال انگیز و زیباه.

    نمایی از طبیعت بکر ییلاق ماسال

    البته باید امبدوار بود تا با افزایش سفر گردشگران، این ییلاق خوشگل همیشه سبز و سرخوش مونده و با حفظ این طبیعت، نسل آینده از لذت دیدن این مناطق محروم نشن.