سئو و بهینه سازی سایت

افزایش محبوبیت و تعداد بک لینکا

۲ اسفند ۱۳۹۶

سرفصلای راهنمای کامل سئو و بهینه سازی سایت

افزایش محبوبیت و تعداد بک لینکا

این مطلب توسط عباس حبیبی ویرایش شده.

از اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی تا الان، موتورهای جستجو همیشه لینکا رو به عنوان یکی از ملاکای بررسی محبوبیت و اهمیت سایتا در نظر گرفتن. و با ارائه الگوریتمای جور واجور، در استفاده درست از داده های لینکا (مانند مقصد لینک و انکرتکست)، پیشرفت زیادی کردن تا لینکای موجود در سایتا و صفحات رو آزمایش کنن.

واسه موتورهای جستجو که در کلان شهری به نام وب این طرف و اون طرف می خزند، لینکا نقش خیابونا رو بازی می کنن. موتورهای جستجو با تحلیلایی پیچیده، می تونن کشف کنن که چه صفحاتی به هم وصل شدن و چگونگی رابطه اونا به باهم چیجوریه.

با این حالا که لینکا همه چیزِ سئو نیستن، اما کارشناسان باور دارن که بخش بزرگی از الگوریتمای موتورهای جستجو به فاکتورهای مربوط به لینکا بستگی دارن. موتورهای جستجو از راه لینکا تا حدودی می تونن محبوییت، توانایی اطمینان، وضعیت اسپم بودن و اعتبار سایتا رو بر مبنای تعداد و محبوبیت صفحاتی که به اونا لینک شده تحلیل کنن؛ سایتای معتبر، معمولاً با سایتای بزرگ دیگه رد و بدل کردن لینک دارن، در حالی که سایتای نامعتبر و اسپم اینجور ویژگی ای ندارن.

رپورتاژ آگهی یه روش عالی واسه بازاریابیه.

با درج رپورتاژ خبری، نه فقط محصول شما معرفی می شه، بلکه رتبه های گوگل شمام افزایش پیدا می کنه.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

رپورتاژ خبری

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

به خاطر این استفاده الگوریتمی و تحلیل لینکا، بهتر شدن وضعیت لینکای سایت واسه گرفتن مخاطب و ترافیک الزامیه. واسه همینه که ساخت و درج لینکا، یکی از اصلی ترین بخشای روند بهینه سازی موتورهای جستجو هستش.

چگونگی آزمایش لینکا توسط موتورهای جستجو

موتورهای جستجو چیجوری لینکا رو ارزش گذاری می کنن؟ واسه جواب به این سوال، لازمه به تک تک عناصر تشکیل دهنده یه لینک پرداخته تا دریابیم موتورهای جستجو این عناصر رو چیجوری می بینن. ما از معیارهای اختصاصی مورد استفاده موتورهای جستجو خبر نداریم، اما با به کار گیری تحلیل اپلیکیشنا، تجربه و آزمایشای زیاد می تونیم فرضیاتی هوشمندانه داشته باشیم که در دنیای واقعی هم درست از آب در میان.

اینجا فهرستی از فاکتورهای قابل توجه واسه آزمایش لینکا توسط موتورهای جستجو رو آوردیم. این نشونه ها و خیلی نشونه های دیگه، موقع اندازه گیری ارزش لینکا مورد توجه سئوکارهای حرفه ای هستن.

  • محبوبیت جهانی

هرچه سایت مهم تر و محبوب تر باشه، لینکا از طرف اون سایت هم اهمیت بیشتری دارن. مثلا سایت ویکی پدیا که هزاران سایت دیگه به اون لینک دادن، و همین دلالت بر مهم بودن و محبوبیت اون داره. واسه گرفتن اعتبار و توانایی اطمینان در موتورهای جستجو، به لینکای همکاران خود نیاز دارین. هر چی محبوب تر باشن، بهتر.

  • محبوبیت منطقه ای / محبوبیت تو یه بخش خاص

معنی "محبوبیت منطقه ای" که اولین بار توسط موتور جستجوی Teoma استفاده شد، میگه لینکای سایتای اختصاصی مهم تر از لینکای سایتایی هستن که بخش فعالیت اونا عمومی تره. مثلا، اگه موضوع سایت شما عکاسی و فیلمبرداریه، لینک از سایتای مربوط به هنر و گرافیک از لینکای سایتای فروش لوازم خونگی اهمیت بیشتری دارن.

  • متن لینک (Anchor Text)

یکی از قوی ترین نشونه هایی که موتورهای جستجو در رده بندی استفاده می کنن، متن لینک (Anchor Text) اونا هستش. اگه ده ها لینک وجود داشته باشن که به کلمه کلیدیای برابری اشاره می کنن، برنده این رقابت اون سایتی هستش که متن قابل کلیک بهتر و جذاب تری داشته. اگه می خواین در این مورد اطلاعات بیشتری بدست بیارین، می تونین مقاله ای که قبل تر درباره بهینه سازی انکرتکست نوشتیم، مطالعه بکنین.

  • رتبه قابل اعتماد

شکی نیس که اینترنت این روزا پر از نوعای جورواجور اسپما هستش. حتی بعضی برآورد کردن که حدود ۶۰ درصد صفحات اینترنتی شامل یه جور اسپم هستن. موتورهای جستجو واسه برحذر داشتن کاربر از این نوع صفحات، از سیستمای خاصی واسه آزمایش توانایی اعتماد استفاده می کنن که خیلی از اونا بر مبنای گراف لینکا به وجود اومده ان. لینک گرفتن از دامینای معتمد باعث می شه که این ملاک امتیازدهی واسه سایت شما بهبودی قابل توجه پیدا کنه. سایتای دانشگاه ها، سازمانای دولتی و موسسات غیر انتفاعی از این نوع دامنه ها به حساب میان.

  • لینکای مشابه

لینکای اسپم دار معمولاً "رفت و برگشتی" کار می کنن، یعنی اینکه سایتی که اسپم می فرستد معمولاً خودش هم از سایتای دیگه اسپم دریافت می کنه. موتورهای جستجو این پدیده رو خوب تشخیص داده و متوجه می شن چه مجموعه سایتایی شامل لینکای اسپم دار هستن. واسه همینه که باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین سایتایی که به اونا لینک می دین و از اونا لینک می گیرین، مثل این سایتای کم اعتبار نباشن. انتخاب خود رو با دقت انجام بدین.

  • تازگی

لینکا معمولاً کم کم ارزش خود رو از دست میدن. واسه همینه که باید همیشه به فکر گرفتن لینک از منابع جدید باشین. یکی از معیارهایی که موتورهای جستجو نشونه اعتبار و محبوبیت یه سایت می دونن، همین تازگی لینکای داخل اون هستش.

  • به اشتراک گذاشته شدن در شبکه های اجتماعی

در سالای گذشته، محتوای به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر و گوگل پلاس رشدی انفجاری داشته. تعجبی هم نیس که موتورهای جستجو اندازه به اشتراک گذاشته شدن محتوای یه سایت رو به عنوان نشونه ای مهم از اعتبار اون سایت در نظر بگیرن. کارشناسان شبکه های اجتماعی و سئو در چگونگی استفاده موتورهای جستجو از این ملاک اختلاف نظر زیادی دارن، اما شک نداشته باشینً هیچکی نمی تونه منکر تاثیر این عامل در بالا رفتن رتبه سایت شما شه.

اینجا این سوال پیش میاد که قدرت به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی در مقابل لینکا چقدره؟ در سالای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، افزایش بزرگی رو در به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی و تاثیر اون در جستجوی آنلاین تماشاگر بودیم. گوگل یکی از موتورهای جستجویی بود که در یافته های جستجوهایش از این نشونه ها استفاده زیادی می کرد؛ مخصوصا اینکه اگه محتوای مورد نظر شما در یکی از سه شبکه اجتماعی اصلی (فیسبوک، توییتر و گوگل پلاس) منتشر شده بود، در صفحات یافته های امتیازی خاص دریافت می کرد. این واسه بازاریابی اینترنتی هم امتیازی خاص هستش چون اگه محتوای اونا توسط آدمایی در شبکه های اجتماعی حلقه ارتباطی بزرگی دارن منتشر شه، احتمال دیده شدن اون در صفحات جستجو هم بسیار بالا میره.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که به اشتراک گذاریا در شبکه های اجتماعی مشابه لینکا نیستن. هنوز ثابت نشده که تعداد توییتا، لایکا، و پلاسا بتونن مستقیما روی رتبه سایت شما تاثیر بذارن اما دست کم در بالا بردن محبوبیت محتوا و بیشتر باز شدن سایت شما اثر خود رو می ذارن.

مقدمات بک لینک سازی

لینک سازی درست مثل یه هنره، هنری که شاید دشوارترین قسمت کار سئو باشه؛

اما در عین حال حیاتی ترین بخش کار واسه موفقیت هم حساب می شه. لینک سازی به خلاقیت، تلاش فراوون و البته بودجه مناسب نیاز داره. افراد و شرکتایی که این کار رو انجام میدن هر یه روش متفاوتی واسه لینک سازی دارن، و روش لازم شما بستگی به سایت شما داره. در ادامه، سه نوع کلی از راه های لینک گرفتن رو آوردیم.

۱٫ بک لینکای طبیعی

لینکایی که به صورت طبیعی به سایتا یا صفحاتی داده می شن که میخوان به شرکت یا محتوای شما وصل باشن. تنها کاری که به عنوان یه سئوکار باید انجام بدین اینه محتوای تولیدی شما به اندازه کافی مهم بوده و اونو خوب در برابر دید بقیه بذارین.

۲٫  ساختن بک لینکا "به صورت دستی"

در این روش، مسئول سئو با ایمیل زدن به وبلاگ نویسا، جمع آوری دنبال کننده یا هر روش ارتباطی دیگه مبادرت به ساختن لینک می کنه. این شخص معمولاً در بین ساختن لینکا، به مخاطبان توضیح میده که به چه دلیل باید لینک سایت شما رو در سایت یا وبلاگ خود گذاشته و سود اونا از این کار چیه.

۳٫ ساختن بک لینکا بدون ایجاد رابطه با بقیه

امروزه صدها هزار سایت وجود دارن که به همه کاربران شون امکان میدن تا واسه خود درکامنتای وبلاگا، تالارهای گفتگو یا پروفایلای خود لینک بسازن. این نوع لینکا از نظر موتورهای جستجو کمترین ارزش رو داشته اما در کل وجودش بهتر از نبودنشه. اما در به کار گیری این نوع لینکا باید احتیاط کنین چون تعداد زیاد اونا معمولاً از نظر موتورهای جستجو به عنوان اسپم شناخته می شه.

این که به عنوان یه متخصص سئو بخواین به سراغ کدوم روش برید به انتخاب خودتون بستگی داره. اما به صورت کلی باید گفت که بهتره روند لینک سازی شما تا حد امکان گسترده باشه چون به کار گیری راه های جورواجور، بهترین تاثیر رو رو موتورهای جشتجو داره. نکته بعدی اینه که به کار گیری هر روش لینک سازی که به چشم موتورهای جستجو غیر طبیعی، غیر استاندارد یا حیله گرانه بیاد، در آخر به ضرر شما تموم می شه.

چگونگی شروع یه کمپین لینک سازی

اولین قدم در لینک سازی درست مثل هر فعالیت دیگه در مورد بازاریابی، تدوین اهداف و روش هدف دار ها هستش. بدیش اینه، آزمایش روند لینک سازی خیلی سخته. با وجود اینکه موتورهای جستجو هر لینک رو با معیارهای ریاضی و بسیار دقیق بررسی می کنن، اما دسترسی به این اطلاعات واسه آدمایی که خارج از موتورهای جستجو هستن ممکن نیس.

کارشناسان سئو واسه داشتن معیاری واسه بررسی ارزش لینکا، از نشونه های خاصی استفاده می کنن. بعضی از این معیارها به توضیح زیر هستن:

رتبه بدست اومده واسه عبارات جستجو شده در رابطه

یکی از بهترین راه های تشخیص اینکه یه موتور جستجو به چقدر به یه صفحه مشخص بها میده اینه که کلمه کلیدیا و عبارات دیگری رو جستجو کنین که اون صفحه از اونا استفاده می کنه (مخصوصاً عبارات داخل عنوان اصلی و برچسبای اون). مثلا اگه به دنبال رتبه خود در جستجوی عبارت "فروش هدفون" هستین، باید عبارتای دیگری مثل "خرید اینترنتی"، "لوازم استودیو"، "خرید هدست" و … رو هم مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

MozRank

ملاک MozRank نشون میده که صفحه انتخابی شما در فضای وب به چقدر محبوبه. صفحاتی که MozRank بالاتری دارن معمولاً رتبه بهتری هم دارن. هر چی به یه صفحه لینکای بیشتری داده شه، به معنی محبوب تر بودن اون هستش. لینکا از سایتای مهم از جمله سایتای خبری یا فروشگاه های آنلاین تاثیری بزرگ بر محبوبیت صفحه ها دارن و MozRank خوب این محبوبیت رو تشخیص میده.

اعتبار دامنه (Domain Authority)

این ملاک به طور خلاصه با نام  DA هم شناخته می شه، نشون میده که یه دامنه یا نشانی خاص چیجوری به نسبت به یه جستجوی مشخص عکس العمل نشون میده. DA یه سایت با تحلیل گراف دامنه و آزمایش وضعیت نام اون در برابر صدها هزار جستجوی جور واجور در گوگل محاسبه می شه.

 بک لینکای رقبا

با بررسی وضعیت بک لینکا یا لینک های داخلی سایتی که الان به ازای کلمه کلیدیای مورد نظر شما وضعیت خوبی داره، می تونین اطلاعاتی مهم درباره لینکایی که در به دست آوردن این رتبه به رقبای شما کمک کردن بدست بیارین. با به کار گیری ابزارهایی چون Open Site Explorer، کارشناسان سئو می تونن این لینکا رو کشف کرده و در کمپینای لینک سازی خود به سراغ این منابع برن.

تعداد بک لینکای روی یه صفحه

طبق یکی از فرمولای قدیمی محاسبه رتبه صفحه، ارزش یه صفحه بستگی زیادی به تعداد لینکای روی اون صفحه داره. با فرض برابر بودن همه دیگه شرایط، لینک شدن به صفحه ای که خود تعداد لینکای کمی داره بهتر از لینک شدن به یه صفحه با لینکای فراوانه. البته آمار دقیقی از تعداد مناسب لینکا در دست نیس، اما در کل رعایت اینجور نکته ای می تونه در سئوی سایت شما تاثیر خوبی داشته باشه.

ترافیک بالقوه

فواید لینک سازی فقط محدود به موتورهای جستجو نیس. لینکایی که تعداد کلیکا و اندازه ترافیک سایت شما رو بالا می برن تنها رتبه شما رو بهبود نمی بخشن بلکه بازدیدکنندگانی مهم رو که مشتریان بالقوه شمان به طرف شما روونه می کنن. ترافیک بالقوه چیزیه که می تونین با در نظر گرفتن این بازدیدها یا وسایل تحلیل سایت محاسبه کنین. اگه هم دسترسی به اینجور خدماتی ندارین، ابزارهایی مانند Google Trends هم می تونن کمک کنن که آماری سر انگشتی از این اعداد و ارقام به دست بیارین (البته این اعداد خیلی نمی تونن دقیق باشن).

رابطه برقرار کردن با متغیرهایی که مربوط به ترافیک موتورهای جستجو هستن نیاز به زمان، تمرین و تجربه داره. اما در هر صورت با به کار گیری وسایل تحلیل سایت تون مطمئناً می تونی موفقیت یا شکست کمپین خود رو تشخیص بدین.

موفقیت در کمپین لینک سازی به معنی افزایش ترافیک مربوط به جستجو، رتبه های بالاتر، جستجو شدن بیشتر و مرتب تر و افزایش ترافیک مربوط به لینک هاست. اگه می خواید کمپین لینک سازی خودتون رو شروع کنین، پیشنهاد می کنم مقاله ای که قبلاً در وبلاگ نوین با عنوان چیجوری کمپین لینک بیلدینگ خود رو راه اندازی کنیم؟ منتشر کردیم رو بخونین.

نمونه ای از راه هدف دارای ساخت بک لینک

۱٫ کاری کنین که مشتریان به شما بک لینک بدن

اگه شرکایی دارین که همیشه با اونا کار می کنین، یا مشتریائی وفادار که عاشق برند شمان، از اونا بخواین به سایت شما بک لینک بدن.

۲٫ واسه شرکت خود یه وبلاگ بسازین و اونو به منبعی جذاب، با ارزش و آموزنده تبدیل کنین

روش هدف دار ساخت محتوا در وبلاگ واسه دریافت بک لینک اونقدر مقبول و ارزشمنده که حتی مستقیماً توسط مهندسان گوگل هم پیشنهاد شده. با داشتن وبلاگ می تونین به صورت دائمی محتوای تازه به سایت خود اضافه کنین، از وبلاگای دیگه لینک بگیرین و با افزایش سئوی سایت خود، از رقبای تون پیشی بگیرین.

۳٫ محتوایی بوجود بیارین که به صورت ویروسی منتشر شده و بک لینکای اون به صورت "طبیعی" منتشر شه

در دنیای سئو، به این پدیده تله لینک یا "linkbait" می گن. این کار به صورت خلاصه به معنی به کار گیری نکات به درد بخور، اطلاعات باحال و مقداری طنز واسه ایجاد محتوای محبوب و گسترده هستش. احتمال زیادی هست که افراد این نوع محتوا رو با دوستای خود به اشتراک بذارن. بلاگرها و وبمسترها هم این محتوا رو به عنوان ابزاری واسه افزایش کلیکا و ترافیک سایت خود می بینن. اینجور اندازه توانایی در جلب اعتماد، اعتبار و بهبود رتبه، چیزی نیس که بشه به آسونی از کنارش گذشت.

۴٫ خبرساز باشین

جلب توجه آژانسای خبری، مطبوعات، وبلاگا و رسانه ها روشی قوی و تضمین شده واسه گرفتن لینکه که نیاز به صرف زمان زیادی هم نداره. بعضی وقتا این کار خیلی راحت با دادن جایزه ای به یه نفر، معرفی یه محصول یا خدمت جدید یا به راه انداختن یه موضوع جنجالی انجام می شه.

۵٫ سری آموزشی نوین درباره لینک بیلدینگ رو بخونین و لینک سازی رو شروع کنین

در سری آموزش لینک بیلدینگ واسه افراد تازه کار به شما یاد می دیم که چیجوری بک لینک سازی سایت خود رو به بهترین شکل انجام بدین و سئو سایت خود رو از این رو به اون رو کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تمرکز ما روی بک لینک سازی و لینک گرفتن از سایتای دیگه، به بهترین راه ممکنه.

فعالیتای مربوط به ساخت لینک، تا حد زیادی بستگی به نوع سایتی که با اون کار می کنین داره. با جستجوی کلمه کلیدیا و عبارتای مربوط به کار و کاسبی تون، سایتای مشابه سایت خود رو پیدا کنین. در صورت پیدا کردن سایتایی که مستقیماً حریف شما به حساب ، با اونا از راه تلفن، ایمیل یا هر راه دیگه رابطه برقرار کرده و کار رد و بدل کردن لینک رو شروع کنین!

در آخر، لازمه دوباره روی این نکته تاکید کنیم که موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ تلاش زیادی می کنن تا لینکایی که خریداری شدن، حیله گرانه طراحی شده یا به هر شکل دیگری "طبیعی" به نظر رو شناسایی کرده و واسه اونا جریمه های سنگینی در نظر بگیرن. اینجا تصمیم با شماس که روش هدف دارای لینک سازی خود رو چیجوری طراحی کنین تا دچار اینجور مشکلاتی نشید.

موتورهای جستجو تنها نقش ناظر و جستجو کننده رو اجرا نمی کنن بلکه در کنار این موارد، وسیله ها و خدماتی واسه بهتر شدن وضعیت سئو شمام دارن. در ادامه مطلب بیشتر به این موضوع می پردازیم.

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

علی بلوری

علی بلوری هستم، چند سالی هست که در مورد بازرگانی، بازاریابی دیجیتال و تولید محتوای آنلاین فعالیت می کنم و به دلیل علاقه فراوانم به تکنولوژی، اینترنت و کار و کاسبیای آنلاین، افتخار همکاری با رسانه دیجیتال مارکتینگ نوین رو دارم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین