در ساعات پایانی روز ۶ اسفند ماه، محمدجواد ظریف در اینستاگرام عکس نوشته ای رو منتشر کرد که از نوع طراحی و برش اون مشخص بود با عجله ساخته و منتشر شده. این پست اینستاگرامی شبهاتی دور و بر استعفای محمدجواد ظریف رو در شبکه های مجازی درست کرد و با طلوع خورشید در هفتم اسفند ماه مشخص شد که شایعات حقیقت داشته و وزیر امور خارجه کشورمون متن استعفانامه خود رو واسه چندمین بار تقدیم ریاست جمهوری کرده؛ متنی که ساعاتی پیش به طور رسمی از طرف «حسن روحانی» رد شد.

فارغ از ابعاد سیاسی ماجرا، در اتفاقی که افتاد نقش شبکه های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام رو نمیشه ازش سرسری رد شد؛ شبکه هایی که وزیر امور خارجه در اونجا واسه اولین بار خبر استعفای خود رو داد و خیلی از دولتمردان هم در همین شبکه های اجتماعی درباره استعفای وزیر نوشته هایی رو منتشر کردن؛ بعضیا مخالف و بعضیا هم موافق.

وزیر امور خارجه کشورمون بعد از گذشت ۲۴ ساعت، با یه پست اینستاگرامی دیگه خبر داد که در سمت خود باقی می مونه.

در روز گذشته هشتگی با عنوان #ظریف_بمان از طرف کاربران توییتر فارسی ترن شد و در این پستا همه کاربران مثل شهروندان و سیاسیون جور واجور از وزیر امور خارجه کشورمون درخواست کردن که در کنار مردم باشه و انصراف نده. با اینکه صدا و سیما و مجلات در ۲۴ ساعت گذشته پر شده از اخبار استعفای محمدجواد ظریف و مصاحبه ها، تحلیلا و یادداشتایی هم در این باره منتشر شده؛ اما بیشترین حجم اعلام نظرات سیاسیون و جامعه رو در بین شبکه های اجتماعی میشه جستجو کرد. واسه درستی این ادعا کافیه نگاهی به آمار دو هشتگ #ظریف_بمان  و #ظریف داشته باشیم.

سرویس پردازش هوشمند متن واکاویک این بررسی رو واسه سایت ما انجام داده و باحال اینجاس که بیشترین عکس العمل کاربران توییتر فارسی که از این هشتگ استفاده کردن، اضطراب بوده. تحلیل واکاویک از نظرات کاربرانی که از این هشتگ استفاده کردن نشون میده که راه و روش ها به استعفای ظریف به این توضیح بوده:

  • اضطراب: ۳۴.۱ درصد
  • انتظار ۲۱.۸ درصد
  • تعجب ۲۸.۲ درصد
  • شادی ۲.۱ درصد
  • خشم ۱۳.۸ درصد

براساس آمار واکاویک، ۱۸ هزار و ۲۰۰ توییت با هشتگ ظریف بمون از طرف کاربران منتشر شده. تعداد ری توییتا ۱۳ هزار و ۹۰۰ عدد بوده و در هر دقیقه، ۱۲۰ توییت با این هشتگ منتشر شده. با هم نگاهی به بعضی از این توییتا میندازیم:

بیشترین ری توییت

بازنشر یه انیمیشن کوتاه دور و بر نجات یه سرزمین، بیشترین ریتوییت رو در بین کاربران داشته.

یکی از بیشترین ریتوییتا مربوط به این پست می شه.

سومین رتبه بیشترین ریتوییتا به این توییت می رسه که از جمعیت کاربران دعوت کرد تا طوفان توییتری «ظریف بمون» رو راه اندازی کنن.

بیشترین توییت

مردم بیشترین جواب و عکس العمل با این هشتگ رو زیر آخرین پست توییتری جواد ظریف نوشتند.

رتبه دوم بیشترین جواب به یه توییت واسه توییت محمود صادقی، نماینده مجلسه.

در رتبه سوم بیشترین عکس العمل و جواب کاربران به این توییت بهروز نعمتی، یکی از نمایندگان مجلس برمی خوریم.

تاثیرگذارترین توییت

براساس آمار واکاویک، تاثیرگذارترین توییت مربوط به این توییت می شه.

تاثیرگذارترین توییت بعدی مربوط به خبریه که اعلام می کنه هشتگ ظریف بمون، به رتبه اول ترنا رسیده.

مجموعه تلگرافی که در دانشگاه تهران فعالیت داره و روزانه به تحلیل و ارائه آمار و ارقام فعالیت کاربران ایرونی در تلگرام می پردازه هم این ابرواژها رو به عنوان مهم ترین واژه های جستجو و تولید محتوای کاربران در این شبکه اجتماعی معرفی کرده.

شبکه اجتماعی توییتر و اینستاگرام که بیشترین واکنشات به دنبال استعفای محمدجواد ظریف رو داشته جزو شبکه هایی هستن که یا در کشور فیلتر هستن (توییتر) و یا از طرف بعضی مسئولان حکومتی مورد انتقاد شدید قرار می گیرن. اما در عمل می بینیم که همین پلتفرما به مهم ترین بستر جریان سازی سیاسی کشور می شن.

وزیر ارتباطات هم بعد از رد استعفای وزیر اینجور پستی رو در اینستاگرام منتشر کرد.

جالبه بدونین که در بین دولتمردان خارجی هم آدمایی بودن که از وزیر امور خارجه کشورمون خواسته ان که بمونه و از مقام خود انصراف نکنه؛ مثلا «تارو کونو» وزیر امور خارجه این کشور  تو یه کنفرانس خبری هفتگی در توکیو این جوری گفته بود «زمان زیادی از آخرین دیدارمان نمی گذره و هنوز استعفای اون به وسیله رئیس جمهور (ایران) تایید نشده. این رو می دونم که طبق قوانین ایران، دکتر ظریف هنوز وزیر خارجه س. من از اون می خوام (وزیر خارجه) بمونه.»