قبل از این رتبه بندی سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ بهترین کشورای جهان از دید سرعت و کیفیت اتصال به اینترنت از دیدگاه مؤسسه آکامای (Akamai) رو به اطلاعتان رساندیم. حال نگاهی میندازیم بر آخرین وضعیت اینترنت کشورای منطقه خاورمیانه و افریقا و وضعیت اینترنت کشورمون ایران در سه ماهه اول ۲۰۱۶.

نگاهی خلاصه به آمار و ارقام ارائه شده در این گزارش از رشد نسبی و در بعضی مواقع قابل قبول سرعت اینترنت در کشورمون حکایت دارن. اما این آمار با در نظر گرفتن رشد جهانی سرعت اینترنت و وضعیت کشورای همسایه و منطقه، هنوز جایگاه مناسبی واسه کشورمون به ارمغان نیاورده.

متوسط سرعت اتصال

سرعت متوسط اتصال به اینترنت، ۱۲ کشور از ۱۳ کشور منطقه خاورمیانه و افریقا رو از این دید جزو نیمه دوم کشورای جهان قرار میده. سرعت متوسط اتصال ۴ کشور از این ۱۳ کشور به اینترنت، زیر ۴ مگابیت بر ثانیه بوده، با این حال تقریباً همه اونا نسبت به سه ماهه قبل یعنی سه ماهه پایانی ۲۰۱۵ رشد زیادی داشتن که اندازه این رشد از ۱۱ درصد در نامیبیا تا ۷۵ درصد در ایران متغیر بوده. به بیان دیگه ایران با ۷۵ درصد رشد نسبت به سه ماهه قبل، بیشترین رشد سرعت متوسط اتصال به اینترنت رو در میان کشورای خاورمیانه و افریقا به خود اختصاص داده.

همونجوری که در جدول فوق مشخصه، رتبه ایران از دید متوسط سرعت اتصال به اینترنت در سه ماهه اول ۲۰۱۶، با ۸۸ درصد رشد نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته، در میان کشورای جهان ۱۱۱ بوده.

متوسط بالاترین درجه سرعت اینترنت

افریقای جنوبی و ایران به ترتیب با ۴۰ و ۳۹ درصد رشد، بیشترین رشد متوسط بالاترین درجه سرعت اینترنت رو در سه ماهه اول ۲۰۱۶ تجربه کردن. جالبه بدونین در سه ماهه اول ۲۰۱۶، قطر با ۸۹.۲ مگابیت بر ثانیه و رشدی ۱۵ درصدی، بیشترین متوسط بالاترین درجه سرعت اینترنت رو در منطقه خاورمیانه و افریقا به خود اختصاص داده. رشد کلی کشورای این منطقه به جز دو کشور مثبت بوده؛ کنیا و مراکش از این نظر با افت سرعت مواجه بودن.

رشد هرساله کشورای این منطقه از دید متوسط بالاترین درجه سرعت اینترنت هم وضعیت مثبتی داشته. کنیا با ۲۳۴ درصد، افریقای جنوبی با ۸۲ درصد، ایران با ۴۴ درصد و نیجریه با ۱ درصد بعضی از کشورای این منطقه هستن که از دید متوسط بالاترین درجه سرعت، نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته، رشد رو تجربه کردن.

اندازه به کار گیری اینترنت پر سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه

در آخرین گزارش مؤسسه آکامای اومده از اونجایی که فقط سه دهم درصد از آدرسای IPv4 ایران با سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه به سرورای آکامای وصل بودن، ایران از دید اندازه به کار گیری اینترنت ۱۰ مگابیت بر ثانیه در سه ماهه اول ۲۰۱۶ در رتبه آخر قرار میگیره. این در حالیه که سال گذشته به دلیل اینکه تعداد آدرسای IPv4 وصل به سرورای آکامای از ایران با این سرعت، از ۲۵ هزار کمتر بوده، ایران از پایهً جزو کشورای استفاده کننده از اینترنت ۱۰ مگابیت بر ثانیه ای به حساب نمی اومده.

اندازه به کار گیری اینترنت پر سرعت ۴ مگابیت بر ثانیه

بر خلاف اتصال ۱۰ مگابیت بر ثانیه میشه رشد ۲۷۶ درصدی ایران از دید تعداد اتصالای ۴ مگابیت بر ثانیه رو قابل قبول دونست. اما در کل، نصف جمعیت ۷ کشور از کشورای مورد توجه در منطقه خاورمیانه و افریقا با سرعت متوسط دست کم ۴ مگابیت بر ثانیه به سرورای آکامای وصل شدن. جالبه بدونین این اندازه واسه کشورایی مثل امارات متحده عربی ۹۰ درصد جمعیت رو شامل می شه.

سرعت اتصال اینترنت موبایل

به گزارش آکامای، ایران با سرعت ۱.۸ مگابیت بر ثانیه در سه ماهه پایانی ۲۰۱۵، کمترین سرعت اینترنت موبایل در جهان رو به خود اختصاص داده بود، اما متوسط سرعت اتصال به اینترنت همراه در کشورمون در سه ماهه اول ۲۰۱۶ به ۴.۷ مگابیت بر ثانیه زیاد شده.

عدد سمت راست: متوسط بالاترین درجه سرعت – عدد سمت چپ: متوسط سرعت