دهه ۹۰ رو به یاد دارین؟ کامپیوترها کند بودن و با اتصال دایال آپ به اینترنت وصل می شدیم ولی به هر حال از تکنولوژیای اون موقع لذت می بردیم. اگه دل تون واسه اون دوران تنگ شده یه خبر خوب داریم: بدون بستن مرورگر و همین الان می تونین دوباره نرم افزارها و تکنولوژیای دهه ۹۰ رو روی کامپیوتر زنده کنین.

سایتای مختلفی وجود دارن که برنامه های سنتی رو در مرورگر بازسازی کرده و بعضی وقتا مثل سازی می کنن. واسه مطلب پیش رو هم روی همین سایتا دست گذاشته ایم و نگاهی به کارکرد اونا انداختیم. پس با ما همراه باشین تا احساس نوستالژی تون رو قلقلک بدین.

پینت به سبک قدیمی

ورژن الان مایکروسافت پینت (Microsoft Paint) با نرم افزاری که قبلا می شناختیم، به خصوص در مورد رابط کاربری، فرق داره و اگه دل تون واسه پینت قدیمی شده تنگ بد نیس سری به سایت JSPaint.ml بزنین تا با پینت دهه طلایی ۹۰ هم آشنا شید. این بازسازی جاوا اسکریپت پینت، تموم ابزارهایی که می خواین رو داشته و جدا از توانایی کشیدن اشکال جور واجور می تونین عکسی رو از درون کامپیوتر به برنامه فرستاده و اون ویرایش کنین.

آیتونز رو از یاد ببرین؛ Winamp اینجاس

ت

خیلی از قبل تر از اینکه آیتونز به بازار بیاد، تنها یه پخش کننده مدیا وجود داشت که جهان رو اداره می کرد: وینمپ (Winamp). به خاطر اضافه شدن توانایی درگ کردن فایلای ام پی ۳، از وینمپ ۲ به عنوان بهترین نسخه این مدیا پلیر یاد می کنن و Winamp2-JS تموم تجاربی که با این نسخه داشتین رو دوباره بازسازی می کنه. حتی توانایی این رو دارین تا اسکینای متفاوت تر انتخاب کرده و مثل گذشته تغییراتی ظاهری به نسخه وینمپ تحت وب بدین.

انیمیشنای فراموش شده آفیس

واسه کسائی که به یاد نمیارن، مایکروسافت آفیس از انیمیشنای دستیار واسه کمک به کاربران استفاده می کرد. انیمیشنایی که کارایی نداشتن ولی به خاطر تعداد زیادشون، تونستن تنوع خوبی به نرم افزارهای ردموندیا بدن. clippy-js اومده تا این انیمیشنا رو دوباره زنده کنه. در این سایت می تونین یکی از دستیارها رو انتخاب کرده و انیمیشنای اونو ببینین؛ اگه از قدیمیا باشین، شاید انتخاب تون «کلیپی» (Clippy) میشه.

ویندوز ۳٫۰ رو در مرورگر راه اندازی کنین

تموم سایتای بالا نرم افزارهای سنتی رو تحت وب بازسازی می کردن. حالا بیایید یه قدم پیش بریم؛ اولین نسخه ویندوزی که خیلی از مردم با اون آشنا هستن، ویندوز ۳٫۰ هست که با موفقیتای زیادی رو به رو شد و تونست به رقیبی واسه کومودور و مکینتاش تبدیل شه. نسخه کامل این سیستم عامل رو می تونین از اینجا مثل سازی کنین. البته چیز زیادی واسه کار کردن با اون وجود نداره ولی باز میشه یه تجربه باحال با اون داشت.

بازیای ویندوز ۳٫۱ رو انجام بدین

اگه دوست دارین بدونین بازیا از کجا به کجا رسیدن، همین الان سری به مجموعه اینترنت زده و نگاهی به بازیای ویندوز ۳٫۱ بندازین. در این سایت می تونین هر بازی دهه نودی که روی سیستم عامل مایکروسافت اجرا شده بود رو انتخاب کرده و به تجربه اون بندازین. البته تاریخ مصرف این بازیا گذشته ولی باز واسه لمس پیشرفت تکنولوژی، تجربه ای خالی از لطف نیس.

ویندوز ۹۵

اگه ویندوز ۳ اولین نسخه از ویندوز بود که طعم موفقیت رو چشید، ویندوز ۹۵ رو می تونیم اولین سیستم عامل مایکروسافت بنامیم که گسترده شد. مردم مثل آیفونای امروزی، واسه خرید این نسخه از ویندوز در صفای طولانی می ایستادند. win95.ajf.me نسخه کامل ویندوز ۹۵ رو در مرورگرتان مثل سازی می کنه. کافیه سری به اون زده و ببینین که در دهه ۹۰ کاربران واسه چه چیزایی صف می کشیده ان.

همه چیزایی نوستالژی واسه پی سی نیستن و بخاطر این مثل ساز سایت James Friend فوق العاده به نظر می رسه. این سایت کالکشنی از نسخه های مثل سازی Mac OS در دهه ۹۰ رو ارائه میده (قبل اینکه نام این سیستم عامل به macOS عوض شه) و خیلی از اونا دارای نرم افزارهای محبوب زمان خود هستن. اگه قبلا مک داشتین، حالا زمان خوبیه تا خاطرات خود رو زنده کنین.

در بخش آموزش سایت ما بخونین:

سه افزونه مرورگر واسه حذف تبلیغات از وبسایتا

هر چیزی که از اندروید P توقع داریم