پایان نامه سازمان بهداشت جهانی و اختلالات یادگیری

نابینایی:
بدیهی است محرومیت از دیدن آثار و نتایج زیانباری در بین افراد مبتلا دارد نابینائی با محدود کردن دامنه و تنوع تجربیات ، محدود کردن توان برای حرکت و کاستن از توانائی مهار محیط و ارتباطی که میتوانند با آن برقرار کنند بر تمام جنبه های رشد و تحول فرد اثر می گذارد .فرد نابینا برای ادراک جهانی که در آن زندگی می کنند از حیاتی ترین حس خود محروم می باشد و در دنیایی تاریک به نشانه هایی برای درک و شناخت بهتر دنیای اطرافش می باشد .
تعاریف :
در این جا به چند تعریف رایج در باب نابینائی اشاره می شود :
نابینا به کسی اطلاق می گردد که پس از بهره مندی از خدمات پیراپزشکی ، مهندسی پزشکی مانند عینک و لنز دید وبینائی او در یک یا هر دو چشم 200/20 یا کمتر باشدبه عبارت دیگر ، آنچه را با چشم عادی می توان در 200 قدمی (یا حدود 70 متری) دید با تعریف مذکور فرد نابینا قادر خواهد بود در 20 قدمی (یا حدود 7 متری) یا نزدیک تر ببیند ، در واقع نابینا به کسی اطلاق می گردد که در فرآیند رشد و تحول زیستی ، شناختی ، فردی و اجتماعی خود از نور و تجربه دیدن محروم باشد (افروز 1381).
انجمن پزشکی آمریکا نیز تعریفی در سال 1934 ارائه کرده که امروزه نیز مورد قبول بینا و آمریکائی نابینان است : یک شخص «از لحاظ قانونی نابینا » کسی است که تیزی دیداری او 200/20 یا کمتر در چشم مسلط است ، و حوزه دید او چنان تنگ است که چیزی را فراتر از زاویه 20 درجه نمی بیند .شمول حوزه یا میدان دید در این تعریف به این معناست که شخص ممکن است از دید 20/20 در مرکز دیدن برخوردار باشد ، ولی در دید پیرامونی دچار محدودیت باشد (انجمن نابینایان آمریکا ، 1998) .
2-1-9-کم بینائی :
کم بینائی اصطلاحی است برای توصیف سطحی از بینائی که از حد هنجار پایین تر است و به وسیله عینک های معمولی اصلاح شدنی نیست . و تیزی دیداری وی در چشم برتر و پس از ترمیم یا کمتر است(انجمن نابینایان آمریکا ، 1998).
تعاریف آموزشی و تربیتی نابینائی و کم بینائی :
تعاریف آموزشی از نابینائی در درجه اول بر توانائی دانش آموزان در استفاده از بینائی به عنوان راهی برای یادگیری تأکید می کند. بسیاری از افراد که محدودیت های تعریف قانونی از نابینائی و نیمه بینائی را درک کرده اند ،به تعریف تربیتی گرایش یافته اند . برای اهداف تربیتی فرد نابینا کسی است که چنان شدید آسیب دیده است که نیازمند آموزش خواندن با بریل و استفاده از روش های گوشی می باشد .نیمه بینایان می توانند حروف را بخوانند ، لذا نیازمند طرح ها یا کتب اصلاح شده و چاب شده با حروف درشت اند ، به لحاظ اینکه این تعریف بر متغیر تربیتی روش آموزشی خواندن تأکید می ورزد ، متخصصان امور تعلیم و تربیت آن را ترجیع می دهند (هالان و کافمن ترجمه ماهر ، 1385).
شیوع نابینائی :
میزان شیوع کم بینائی و نابینائی به عوامل مختلفی مانند سن ، جنس ، نژاد ،منطقه جغرافیایی ، شرایط اقتصادی و اجتماعی بستگی دارد لذا گزارش های متفاوتی از خصوصیات مبتلایان و علل به وجود آورنده کم بینائی و نابینائی ارائه شده است (فوستر ، 1995).آمار کودکانی که دچار آسیب های بینائی هستند نسبت به کودکان عقب مانده ذهنی ،اختلالات تکلم ، اختلالات یادگیری و افتادی و آسیب های شنوائی بسیار پایین تر است تنها یک در هزار کودک دچار معلولیت بینائی هستند .باید توجه داشت که در کشورهای در حال رشد یا فقیر به سبب کمبود امکانات لازم این ارقام به 5در هزار نیز تخمین زده شده است .(سیف نراقی ، نادری ، 1386).طبق تخمین سازمان بهداشت جهانی حدود 180 میلیون نفر در سراسر جهان از اختلال دید رنج می برند که 45 میلیون نفر از آنها کاهش شدید دید در حد کوری دارند انتظار می رود در صورت عدم پیشگیری و درمان مناسب تا سال 2020 این تعدا به 54 میلیون نفر هم برسد.عوارض اجتماعی و اقتصادی دید کم و نابینائی شامل کاهش توجه به کیفیت زندگی ، کاهش تولید ، صرف هزینه های گزاف بهداشتی برای مراقبت از این افراد بسیار قابل ملاحظه است (فریک و فوستر 2003) .
علت معلولیت بینائی :
علت نابینائی در مناطق مختلف جهان متفاوت است و در بسیاری از کشورها شیوع معلولیت بینائی شاخصی از وضعیت اقتصادی کلی آنهاست.
گیلبرت و همکاران در سال (1993) بر اساس الگوه های wHO در سه منطقه غرب آفریقا،شیلی ، هند انواع علل نابینائی را مورد بررسی قرار دارند و به این نتیجه رسیدند که : در غرب آفریقا شایع ترین علل نابینائی اسکارهای قرینه و پس از آن بیماری های شبکیه ، آب مروارید و گلوکوم در رده بعدی قرار داشتند . این الگو در هند نیز تقریباً وجود داشته ولی در شیلی بیماری های شبکیه بیشترین علل موثر نابینائی و کم بینائی اعلام گردیده است (گیلبرت و همکاران ، 1993).
مطالعه ای که در شهر تهران در سال 1382 برروی کل جمعیت شهر انجام شده نشان داده که 36% از علل نابینائی آب مروارید و 20% دژنراسیون ماکولا و آمبلیوپی می باشد( هاشمی و همکاران ، 1382).
اظلاع از علل معلولیت بینائی به والدین و معلمان کمک می کند تا شرایط مناسبی را برای هر یک از کودکان فراهم کرده و انتظارهای خود را با وضعیت آنان تطبیق دهند.
در این جا به چند اختلال رایج بینائی اشاره می شود :
نقایص و ناهنجاری های رایج بینائی:
به طورکلی عمده ترین مشکلات حسی بینائی در نتیجه اشتباهات انکسار نور می باشد . نزدیک بینی دور بینی و تار بینی از جمله خطاهای انکسار نور بود . و می تواند عامل مهمی در ایجادنقیمه بینائی باشد. البته این نارسایی ها در کنار عینک اصلاح و جبران می شود(افروز ، 1386).
2-1-10-رتینوپاتی نوزادان نارس :
نوزادانی که وزن آنها هنگام تولد کمتر از 1300 g است در معرض آن قرار می گیرند پژوهش های گود (1993) نشان داد که 90 تا 100درصدنوزادان نارسی که وزن آنها کمتر از500 گرم است ، در صورت زنده ماندن به ROP مبتلا می شوند عوارض ROP به سطحی از شبکیه که دچار آسیب دیدگی می باشد ، بستگی دارد و از باقی مانده بینائی ناچیز تا بینائی کامل را شامل می شود (گود ، 1993)
کلوبوما: کلوبوما اختلالی مادرزادی است که بر اثر نابهنجاری در مراحل نخستین تحول جنینی (4 تا 6 هفتگی) قسمتی از ساختارهای چشم تشکیل نمی شود یا کره چشم به طور کامل بسته نمی گردد ، این امر سبب پیدایش شکافی به شکل سوراخ کلیه در مردمک می شود .لوچی ، هراس از نور ، کاهش میزان دید بسته به وسعت کلوبوما به وجود می آید .
زالی:زالی بیماری وراثتی ، مادرزادی است که ویژگی آن فقدان نسبی رنگدانه های پوست و مو عنبیه است این بیماری اغلب با خطاهای انکساری و فقدان بینائی همراه است فقدان رنگ در عنبیه موجب می شود نور زیادی به آن برسد و چشم را آزار دهد .
تراخم :عامل اصلی آن عدم رعایت اصول بهداشتی و آلودگی های محیط زیست می باشد . تورم ، قرمزی ، درد چشم از علائم آن است نور نیز به شدت بیمار را اذیت می کند .
این نوشته در علمی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.