به نام خدا
تحولات مهندسی در بیست سال اخیر بسیار زیاد بوده است. عامل اصلی این تحولات در دنیای مهندسی، ظهور کامپیوتر و اینترنت و امکان کار با نرم افزارهای پیشرفته است. اما با ظهور کامپیوترهای شخصی و نرم افزارهای مهندسی، تحول عظیمی در زمینه طراحی مهندسی انجام شده است. هم اکنون برای تکمیل تیم طراحی یک برج تنها استخدام مهندس عمران کارآزموده و یک یا دو نفر نقشه کش کافی است و همین یک نفر مهندس طراح ساختمان، به راحتی از طریق نرم افزارهای طراحی، کار طراحی برج را انجام داده و از طریق این نرم افزارها کلیه محاسبات فنی را بدون اشتباه انجام میدهد. حتی می تواند با استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز، بارهای زلزله و طوفانهای شدید را بر روی سازه طراحی شده اعمال نماید و با توجه به احتمال رخداد آنها، بهترین و بهینه ترین طرح را ارائه نماید.

مدل سازی سازه با استخدام مهندس عمران
و اما در گذشته! بسیاری از مهندسین قدیمی به خاطر دارند که پیش از همه گیرشدن کامپیوترها، برای طراحی و ساخت یک قطعه، صدها ساعت کار مهندسی و نقشه کشی توسط تیمهای بزرگ بایستی صورت می گرفت. طراحی پروژه های بزرگ مثل ساخت سدها، برجهای بزرگ، بدنه خودروها و هواپیماها، فقط از عهده شرکتهای بسیار عظیم برمی آمد که آنهم زمان طولانی و نیروی انسانی زیادی را شامل می شد. مهندس مشاور نیز تنها با بررسی نتایج خروجی نرم افزار می تواند با اطمینان کامل طرح را بررسی و برای اجرا تایید نماید.

مدل سازی سه بعدی ساختمان با استخدام و بکارگیری مهندس معمار
همچنین نرم افزارهای طراحی سه بعدی نظیراتوکد و 3d max، تحول عمده ای در زمینه مهندسی معماری ایجاد کرده اند. معماران می توانند از طریق این نرم افزارها به راحتی، آنچه را در ذهن دارند در کامپیوتر با دقیقترین جزئیات پیاده کرده و قبل از اجرا به تایید کارفرما برسانند و نظر کارفرما نیز به راحتی در طرح خود اعمال نماند. از اینرو دفاتر معماری، معمولا با استخدام مهندس معمار در دفاتر خود، به راحتی با بکارگیری نرم افزار های معماری، طرح های بسیار زیبا خلق می نمایند.

بکارگیری مهندس صنایع به منظور کنترل پروژه در پروژه های بزرگ
از جمله سایر زمینه های مرتبط با صنعت ساختمان که نرم افزار در آن تاثیر بسزایی گذارده است، برنامه ریزی و کنترل پروژه است که به مهندسین صنایع مرتبط می شود. شرکت های ساختمانی بزرگ، به سادگی با استخدام مهندس صنایع ، در کنار بکارگیری نرم افزارهای کنترل پروژه، برنامه زمانبدی یک پروژه چندین میلیاردی را به سادگی انجام دهند و به این ترتیب، در مدت زمان انجام پروژه و در نتیجه در هزینه های ساخت ناشی از طولانی شدن پروژه به شدت کاهش چشمگیر ایجاد نمایند.
مدل سازی روشنایی ساختمان با استخدام و بکارگیری مهندس برق
این نرم افزارها تحولی را نیز در صنعت برق ساختمان به وجود آورده اند. با نرم افزارهایی نظیر dialux می توان طراحی روشنایی مختص ساختمانهای بزرگ تجاری و یا پارکها و فضاهای سبز یا استادیومهای ورزشی را قبل از اجرا شبیه سازی نمود و معایب طرح را شناسایی و برطرف کرد . حتی می توان عملکرد سایر تاسیسات برقی ساختمان نظیر برقگیرها، سیستم ارتینگ، تابلوهای توزیع و کابلها را شبیه سازی و رفع ایراد نمود. به این ترتیب کارفرما میتواند از استخدام مهندس برق خود نهایت بهره برداری فنی را نماید و طرح را با اطمینان کامل اجرا نماید.

با توجه به پیشرفت سریع و سالانه قدرت کامپیوترهای شخصی ، نرم افزارهای شبیه ساز نیز در حال پیشرفتند و در حال حاضر نمی توان آینده دنیای مهندسی را بدون کاربرد این نرم افزارها تصور نمود.
منبع:
https://vatanjob.com/benefits-of-computer-software-on-construction