میگرن نوعی سردرد شدید، یک طرفه و ضربان دار است که به علت اختلالات فیزیولوژیک در بدن بوجود می‌آید. سردردهای میگرنی بسیار شدید و طاقت فرسا هستند و گاهی روزها به طول می انجامند. یک سردرد میگرنی هر زمانی از روز یا شب ممکن است بروز کند حتی برخی از موارد در زمان خواب سردرد شروع شده و فرد از شدت درد از خواب بیدار میشود.
عوامل متعددی بر بروز سردرد میگرنی موثر هستند اما این عوامل تنها محرک سردرد هستند و علت بروز سردرد تا حدود زیادی ریشه ژنتیکی دارد.  محرک‌های میگرن عوامل فیزیکی، شیمیایی و هر عاملی هستند که موجب تحریک بروز سردردهای میگرنی میشوند. این عوامل ممکن است یک ماده غذایی مانند قهوه، برخی از لبنیات و یا یک بو و عطر خاص و حتی تغییرات آب و هوایی باشند.
از جمله عموامل موثر بر میگرن تغییرات هورمونی است که در خانم‌ها موجب تحریک بروز سردرد میگرنی میشود. این دسته از سردردها که وابسته به چرخه قاعدگی زنان هستند به میگرن قاعدگی و یا میگرن وابسته به قاعدگی شناخته میشوند.
 
بیماری میگرن در بسیاری از متون علمی به عنوان بیماری بدون درمان معرفی شده و بسیاری از پزشکان تنها راه مقابله با میگرن را داروهای تسکین دهنده درد مانند استامینوفن‌ها، بروفن‌ها، ارگوتامین‌ها و خانواده سوماتریپتان می‌دانند. گاهی پزشکان برای پیشگیری از میگرن از داروهای سایر بیماری‌ها مانند داروهای فشار خون، صرع و تشنج استفاده میکنند که این داروها اگرچه گاهی موثر هستند اما تاثیر آنها بسیار زودگذر بوده و عوارض جانبی زیادی را برای بیمار به همراه دارند. خوشبختانه در سالهای اخیر داروهای خوبی برای پیشگیری یا درمان میگرن به بازار عرضه شده اند که توانسته اند تا حدود قابل توجهی سردردهای میگرنی را کاهش دهند.
یکی از بهترین داروهای درمان میگرن که در ایران تولید و در دسترس است داروی میگرن کات است. میگرن کات داروی گیاهی درمان میگرن است که در سال 1396 با مجوز سازمان غذا و دارو به صورت رسمی وارد بازار دارویی ایران شد. این دارو به صورت اسپری بینی بوده و در یک دوره درمانی چهار ماهه میتواند باعث کاهش و توقف سردردهای میگرنی شود.