تا حالا شنیدین که می گن:

“این وضعیت شدنی نیس.”

“من به طور کامل شکست خورده و نا امید هستم”

“من هیچوقت نمی تونم این کار رو انجام دهم.”

“من تلاش می کنم، اما…”

“این اتفاق مثل یه کابوسه.”

اگه جواب شما «بله» هست و هر کدوم از این شرایط رو تحمل کردین، شاید به صورت ناخودآگاه موفقیت خود رو خیلی راحت و فقط به وسیلۀ چگونگی صحبت کردنتون تباه کردین.

تحقیقات روانشناختی نشون دادن که ذهن ناخودآگاه شما، واقعا، همه چیز رو تفسیر می کنه. ذهن و بدن شما به دنبال هدایت کلمات خود هستن. پس اگه می خواین تاثیر و اعتماد بیشتری رو در خود به وجود بیارید و یا فرصتای بیشتری داشته باشین، هر بار که دهن خود رو باز می کنین، چیزی که رو که وارد جهان می کنین خوب سبک و سنگین کنین چون که به خود شما برمی گرده.

قدرت کلمات رو دست کم نگیرید.

قدرت کلمات رو دست کم نگیرید.

کلماتی که از اونا استفاده می کنین قدرت بسیار زیادی دارن. این قدرت همون چیزیه که به شما اعتماد به نفس ، حس جاه طلبی و نفوذ در اجتماع رو میده و احساس اضطراب و بی عرضگی رو در درون شما نابود می کنه. این قدرت ، می تونه فرصتای زیادی رو واسه شما به وجود آورد و یا حتی اونا رو نابود کنه.

به عنوان کسی که در کنفرانسای سراسر جهان سخن گفته، می دونم که صدها نفر تصور می کنن هیچوقت نمی تونن مثل من باشن و از قدرت کلام خود بهره جویند یا از صحبت در مکانای عمومی می ترسن. البته، احتیاجی نیس که همه افراد در تموم مراحل زندگیشون به روی صحنه برن و سخنرانی کنن، اما به کار گیری زبون کلماتی مثل” هیچوقت “و” ترس تا سر حد مرگ “می تونه افراد رو از گسترش مهارت هاشون و حتی تلاش در این مورد باز داره.

بذارین این جوری بگم: کلماتی که میگید، خونه ای هستن که در اون زندگی می کنین. این حقیقتی رد نشدنی و عالیه.

دنیا درهای خود رو به طرف شما باز می کنه اگه از زبون مثبت در مورد خودتون و توانایی خود واسه مقابله با چالشا و رسیدن به اهداف استفاده کنین، این همون چیزی ااست که به روشنی اثبات گردیده. به همین ترتیب، اگه شما همیشه در مورد خودتون یا شرایط خود احساس ناامیدی و ناامیدی، ترس، اضطراب و بدبینی داشته باشین، این کلمات باعث شکل گرفتن واقعیت و دنیای دور و برتون می شن اما نه به روش هایی مثبت و مطلوب.

زبون شما هم به چگونگی ای که بقیه با شما رفتار می کنن تاثیر میذاره. اگه بیشتر احساس می کنین ندیده گرفته شده یا به شما کم توجهی می شه، در نظر داشته باشین که این الگوهای گفتاری شما هستن که به چگونگی ارتباطتونبا بقیه کمک می کنن. با به کار گیری “زبون فوق العاده قوی خود” – مانند بی احترامی به خودتون، حدس زدن نظرات بقیه قبل اینکه اون رو عنوان کنن و نظایر اون، می تونین به طور کامل شأن و مقام خود رو در نظر بقیه پایین بیارین.

با گوش دادن به سخنان هر شخص موفقی به سرعت متوجه میشین که اون از زبون مثبت، دقیق و تمرکز دوطرفه استفاده می کنه و به طور روز افزونی اعتماد به نفس و اعتماد بقیه افراد رو هم به خودش زیاد می کنه.

همونطور که من در کتاب Stop Playing Safe نوشتم، علوم اعصاب ثابت کردن که هر کدوم از ما توانایی بازسازی مغز خود رو براساس روش هایی که عمل می کنیم و با جانشین کردن عادتای داغون کننده فکری، گفتاری و رفتاری و انجام کارای مثبت داریم.. عادتای گفتاری منفی خود رو به عادات مثبت و شفافی تبدیل کنین (از اونجا که ما بیشتر حتی نمی دونیم که چیجوری موفقیتای خود رو خراب می کنیم، و این یه امر عادی واسه ماست!). من دو مورد رو پیشنهاد می کنم:

اول، کار رو با نظارت بر زبون خود درزمان ۲۴ ساعت آینده شروع کنین. دوم، از شخص دیگری بخواین که اون هم بر رفتار شما نظارت کنه، چون عادتامون بیشتر از ما مخفی می شن اما از بقیه نه! بعد تصمیم بگیرین از جایگزینای زبانی مناسب، و قابل قبول و مثبت، که انرژی شما رو زیاد می کنن و دلیل می شن که در دید بقیه ارزش یابید استفاده کنین.

در ادامه میخوایم ۸ راه حل به درد بخور واسه مدیریت کلام در زندگی رو بررسی کنیم:

  1. خود رو قوی نشون بدید.

بهتره خود رو از دید جسمی قوی نشون بدید – چهره، حرکات صورت، کلماتی که از دهن بیرون میارید همه و همه رو در سطحی قوی نگاه دارین. پس اگه واسه اولین باره که اینجور سخنرانی دارین، بهتره وایسید، شونِهاتون رو کمی عقب بندازید، و با لبخندی روی لب و ایجاد تماس چشمی با افراد دور و برتون، با لحنی گیرا کلمات رو قرائت کنین. این، کلامتون رو گیرا می کنه و اطمینان حاصل می کنین که کلمات شما به شکلی بیان می شن که تاثیر مطلوبی بر کسائی که اونا رو می شن می ذارن.

  1. اصلاح گفتار.

به جای بیان کارایی که هیچوقت از عهده اونا بر نمی آیید، کارایی رو به زبون بیارید که از پسشان بر میاید. یعنی، به جای “من نمی تونم، من نمی خوام” باید شروع کنین به گفتن، “من میتونم، من هستم، من انتخاب می کنم، من دوست دارم، من تولید می کنم، من حال می کنم.”

  1. دوری از به طور کامل.

به جای اینکه بگید “اونا به طور کامل احمق هستن،” بگید: “اونا چیزها رو متفاوت ازم می بینن.” یا بگید من تعجب می کنم که اونا چیزی رو می بینن که من نمی بینم.

به جای اینکه بگید هیچکی اینجا هیچوقت به کلمه ای از حرفام گوش نمی ده، بگید انگار بعضی از مردم به سخنان من گوش نمی دن. با ایجاد چند تغییر ساده در سخن گفتنتان خیلی راحت می تونین کاری کنین که عده بیشتری به صحبت هاتون گوش بدن.

  1. به خاطر اعلام نظرتون معذرت خواهی نکنین.

خیلی از افراد، مخصوصا زنان، همیشه به خاطر بیان نظرشون معذرت خواهی می کنن و بدین روش اعتماد به نفس خود رو پایین میارن. این رو بدونین که هیچوقت نباید واسه اعلام نظرتون معذرت خواهی کنین چون هر کسی باید نظر خود رو بگه.

  1. بایدها رو کنار بذارین.

کلمه “باید” به اندازه کافی بی پروا به نظر می رسه. با این حال، همونطور که در آخرین کتابم با عنوان «Make Your Mark» گفتم، اون چیزی که بیشتر پس از این کلمه قرار میگیره پر از، انتظارات، بی عدالتی و قضاوت یه طرفانه و نا عادلانه س. پس به جای به کار گیری کلمه “باید”، که باعث قضاوت بهتر و بدتر می شه، از کلمه “میشه” استفاده کنین ، چون که این کلمه واسه بیان خواسته های شخصی شما کلمه ای مناسب تره. مثلا، به جای گفتن “من باید همه رو واسه چهارم خرداد دعوت کنم،” بگید، “من میتونم همه رو به خونه ام دعوت کنم یا با اونا بیرون بروم.”

  1. تعهد روشن.

من تازگیا با دخترم مگی تماس گرفتم و اون پیام وویس میل خود رو اینجور ضبط کرده بود: لطفا برام یه پیام بگذار و من تلاش می کنم جواب تورو بدهم. پیامی که من به اون دادم این بود: عزیز دلم لطفا قسمت تلاش می کنم رو حذف کن. کلمه تلاش می کنم به شما بهونه ای واسه انجام ندادن کار مورد نظر رو میده. پس هیچوقت ازش استفاده نکنین.

  1. به کار گیری القاب جور واجور رو محدود کنین.

القاب مرز روحی ناخودآگاهی رو ایجاد می کنن که شما رو محدود می کنه. لقب دادن به خودتون به عنوان “تنبل” یا “شلخته” یا “ترسناک یا پول دوست” شما رو به همون لقب تبدیل می کنه و تنها موجب تقویت یه حالت روحی ناخواسته در شما می شه. این که شما تنبل و شلخته هستین، به این معنا نیس که نمی تونین تغییر کنین. بهتره به جای دادن لقبای بیریخت به خودتون بگید: من در مورد این موضوع خیلی جدی نبوده ام، اما از این به بعد بیشتر تلاش می کنم یا من هیچوقت اولویت ام رو سازماندهی نکرده ام، اما حالا عزممو جزم کردم که زمان خود رو بهتر مدیریت کنم.

  1. مشکلات رو به عنوان فرصتا توصیف کنین.

هممون “مشکلات” خاص خود رو داریم – چه کسائی که جزو موفق ترین افراد هستن و یا کسائی که تا کنون موفق نشده ان. پس بهتره اونا رو به فرصتایی فوق العاده واسه پیشرفت توانایی خود تبدیل کنین. چه فرصتی می تونین واسه بهبود توانایی هاتون، اولویت بندی و پیشرفت بهره وری تون داشته باشین؟.

وقتی که روشای توصیف «مشکلات» خود رو تغییر بدید، راه های جدیدی واسه برخورد با اونا باز می شن. به جای این که بگید این یه کابوسه، بگید “این یه رقابت جالبه” و شما خیلی راحت از پس اون بر خواهید اومد.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

اختصاصی خبرهای داغ روز موفقیت چیجوری