حتما واسه شمام پیش اومده که کسی از شما درخواستی کنه و شما فقط و فقط به دلیل این که نمی تونید نه بگید به اون جواب مثبت بدین. درسته که شما جوونین و توانا، اما بعضی وقتا در « نه گفتن » ضعیف عمل می کنین. خوب تقصیری هم ندارین. نه گفتن هم مثل هر کار دیگه، راه و روش خاص خود رو داره.

« نه » قدرتمندترین و یکی از لازم ترین کلمات در زبون امروزه که پتانسیل تخریبی بالایی هم داره و واسه خیلی از مردم سخت ترین کلمه س. چون که ما از نتیجه نه گفتن و از دست دادن رابطه خود در هراسیم، پس دوست نداریم که نه بگیم. نه گفتن مقابله ایه بین چیزهای مورد علاقه شخصی ما و تمایل به ادامه ارتباطاتمان.

ما می تونیم نه بگیم و هنوز ارتباطاتمان سر جای خود باشه؟

بله ما می تونیم نه بگیم بدون این که احساس گناه کنیم یا نه گفتن ما باعث ایجاد دعوا شه.

بیشتر ما یاد نگرفته ایم که « نه » رو به صورت مثبت و موثر استفاده کنیم پس ترجیح می بدیم با بله گفتن در تله بیفتیم. هممون در روبرو شدن با درخواست های بقیه یا با بی میلی بله می بگیم یا جواب رو آماده می کنیم و درخواست کننده رو با پاسخی دفاعی مورد حمله قرار می بدیم، طوری که باعث خشم و عصبانیت می شه یا تلاش می کنیم تا از جواب دادن طفره بریم به امید این که قضیه تموم شه.

در واقع وفق دادن، حمله کردن و دوری ورزیدن ۳ تله ایه که بیشتر ما در اون گرفتار می شیم.

 

بدون مهارت در ” نه ” گفتن، شما با کوهی از درخواست ها و تکالیف روبه رو هستین و مرتبا سرتون شلوغه و کیفیت کارتون افت می کنه و همیشه مشغول انجام کارایی هستین که از اونا لذتی نمی برید. با ” نه ” گفتن ممکنه احساس کنین که بقیه ناراحت می شن ( البته ممکنه این طور شه ) ، اما شما این پیغام رو به اونا می بدید که وقت شمام ارزشمنده، شمام وظایف و اولویت های کاری دارین و در عین حال واسه فرد درخواست کننده احترام قائل هستین، چون که نمی خواهید مسوولیتی رو قبول کنین، اما اون کار رو نادرست انجام بدین.

اما باید به هر درخواستی جواب منفی داد؟ درسته که نه. بعضی وقتا لازمه به درخواست ها جواب مثبت بدیم، اما شما باید بدونین که واقعا قادر به انجام چه کاری هستین و علاقه دارین چه کنین. شما باید این احساس رو درخود بسازین که اگه مایل به انجام کاری نیستین این توانایی رو دارین که نه بگید و خود رو گرفتار اون نکنین. البته واسه خیلی از افراد، این کار ساده نیس.

راه هایی واسه نه گفتن هست که هم مثبته و هم سازنده و می تونه روابط شما رو بهتر کنه.

نه گفتن ۳ مرحله داره و فقط نیازمند یکم تمرینه

۱ – در مرحله اول شما باید نه گفتن رو با بله شروع کنین. این بخش، فکر کردن در مورد دلیل شما واسه نه گفتنه. اگه شما « نه » خود رو با ارزش بگید یا با « نه گفتن » بخواین جنبه ای از زندگی خود رو حفظ کنین، درخواست کننده احساس نمیکنه که « نه » شما عکس العملی در برابر اونه.

شاید واسه شمام اتفاق افتاده که درگذشته به خاطر قرضی که به دوستتون داده بودین، ارتباطتونکمتر شده، به این خاطر که اون تمایلی به برگردوندن پول شما نداشته. پس واسه ادامه دوستی های دیگرتون تصمیم می گیرید که همیشه به این درخواست جواب منفی بدین. بیان این دلیل موقع نه گفتن، اعتماد به نفس و جربزه نه گفتن رو در شما ایجاد می کنه و نشون می دهد که شما هنوز در مورد ادامه دوستی با شخص مورد نظر مصر هستین.

۲ – قسمت دوم، « نه » مثبته. در این مورد شما ممکنه بگید « متاسفم، ولی من با خود قرار گذاشته ام که هیچوقت پولی به دوستم قرض ندم، چون واسه دوستی ارزش قائلم و نمی خواهم به خاطر یکم پول اون رو از دست بدهم. » در این مثال شما « نه » رو در مورد خود استفاده کرده اید نه در مورد دوست تون. سیاست شما اینه که پول قرض ندین. شما امید دارین که دوست تون واسه این نظر شما احترام قائل شه.

جواب شما نکته مهم دیگری رو هم در برداره: احترام. این جواب، احترام به دوست تونه، به عنوان کسی که شما تمایل دارین رابطه تون رو با اون حفظ کنین.

۳ – قسمت سوم، پیشنهاده؛ ارائه پیشنهاد واسه چگونگی انجام شدن درخواست طرف مقابل برخلاف جواب منفی شماس. مثلا در مثال قرض دادن پول، با اینکه جواب شما منفیه، اما واسه حفظ دوستی، شما ممکنه پاسختان رو این گونه کامل کنین: «متاسفم من تصمیم گرفته ام هیچوقت پولی به دوستم قرض ندم چون واسه دوستی ارزش قائلم و نمی خواهم به خاطر یکم پول اون رو از دست بدهم. اما امروز ناهار مهمون منی! چطوره؟»

دعوت از یه دوست واسه ناهار، یه کار سخاوتمندانه و دوستانه س. دوست تون حتما از این که دوستی اش با شما اونقدر ارزش داره که در موردش سخاوت به خرج می بدید، خوشحال می شه و احساس خوبی به اون دست میده. شمام احساس می کنین که دوستی، ارزشش رو داره.

پس وقتی درخواستی رو از کسی شنیدید که تمایل به دادن جواب مثبت ندارین، اول فکر کنین که از چی می خواهید پشتیبانی کنین، بعد «نه» خود رو با احترام و ارزشمدارانه بگید و در آخر یه راه حل جانشین پیشنهاد بدید.

چیجوری به درخواست جنسی نه بگیم؟

چیجوری در نه گفتن مهارت به دست بیاریم؟

بازنشر جام جم آنلاین نه گفتن