مهاجرت به عمان را باید یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های موجود برای کسانی دانست که سودا و قصد مهاجرت به کشورهای نزدیک و همجوار با ایران را دارند. انگیزه‌های مهاجرت به عمان می‌تواند بسیار متنوع باشد. به همین میزان، مسیرهای مهاجرت به عمان نیز متنوع و مختلف است. در حال حاضر یکی از مسیرهای موجود برای این امر، ثبت شرکت در عمان است. در این مقاله که توسط مدیر تولید محتوای یک موسسه مهاجرتی تدوین شده و تقدیم‌تان می‌شود، چند نمونه از مسیرهای مهاجرت به عمان و مزیت‌های ثبت شرکت در عمان را تشریح می‌کنیم.
کشور عمان یکی از کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس است که اقتصادی شکوفا، سیاستی صلح‌طلبانه و امنیتی بسیار بالا دارد. نگاهی به گذشته‌ی نزدیک این کشور و رشد صعودی اقتصاد عمان نشان می‌دهد که در دهه‌های گذشته، همواره رو به شکوفایی بوده و هر سال، قوی‌تر از سال پیش از خود بوده است. یکی از شاخص‌هایی که نشان‌دهنده‌ی این رشد و ثبات اقتصادی است را می‌توان در ارزش واحد پول این کشور مشاهده کرد. ریال عمان سال‌هاست به عنوان یکی از باارزش‌ترین ارزهای دنیا قلمداد می‌شود به طوری که در حال حاضر، هر یک ریال عمان ارزشی بیش از دو و نیم برابر دلار آمریکا دارد.
گفتیم که برای مهاجرت به عمان، روش‌ها و مسیرهای متعددی وجود دارد. سه مورد از بارزترین و شدنی‌ترین روش‌های مهاجرت به عمان عبارت‌اند از:

  • مهاجرت به عمان به روش سرمایه گذاری
  • مهاجرت به عمان به روش ثبت شرکت
  • مهاجرت به عمان به اتکای شغل و تخصص متقاضی

مهاجرت به عمان به روش سرمایه گذاری
در این نکته هیچ تردیدی وجود ندارد که سرمایه گذاری در عمان مزیت‌‌ها و  محاسن بسیار زیادی دارد. آگاهی از این محاسن و مزایا قطعا می‌تواند برای متقاضیانی که هدف‌شان سرمایه‌گذاری در کشوری امن و در عین حال نزدیک به ایران است، جالب و پراهمیت باشد.
به صورت فهرست‌وار می‌توان محاسن و مزایای سرمایه گذاری در عمان را چنین خلاصه کرد:

  • چشم‌انداز اقتصاد کشور عمان: عمان در دهه‌ها و سال‌های گذشته همواره در حال رشد بوده است. ثبات اقتصادی موجود و مشهود در عمان سبب گردیده که کشور تبدیل به یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای سرمایه گذاری خارجیان باشد.
  • بازگشت سرمایه در کشور عمان با سرعتی بیش از سایر کشورهای منطقه اتفاق می‌افتد. فاکتور بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران همیشه از اهمیتی حیاتی برخوردار است و سرعت بازگشت سرمایه، شاخصی مهم در اقتصاد هر کشور است که نزد سرمایه گذاران بسیار اهمیت خواهد داشت.
  • امکانات و تسهیلات اعطایی از جانب دولت عمان: تسهیلات و امکاناتی که دولت عمان در اختیار متقاضیان سرمایه گذاری در این کشور قرار می‌دهد چنان چشمگیر است که هر سرمایه گذاری را راغب و مشتاق به مهاجرت به عمان می‌کند.
  • نزدیکی جغرافیایی و هم‌مرزی با ایران: اکثر سرمایه ‌گذاران همیشه تمایل دارند سرمایه‌ی خود را به کشوری منتقل کنند که فاصله‌ی جغرافیایی چندانی با ایران نداشته باشد. دلیل این تمایل نیز کاملا آشکار است: سرمایه‌‌گذاران دوست دارند بتوانند به راحتی به کشور اصلی خود رفت و آمد داشته باشند و فاصله‌ی طولانی بین ایران و کشور مقصد می‌تواند آن‌ها را در تصمیم‌شان مردد نماید. شاید در بدو امر به نظر برسد که این موضوع در دنیای حرفه‌ای و کسب و کار اهمیتی ندارد. اما تجربه نشان داده همین موضوعِ به‌ظاهر ساده، مانع از سرمایه گذاری افراد در کشورهای دوری چون استرالیا و کانادا می‌شود.
  • موقعیت ژئوپلتیک کشور عمان: موقعیت مکانی و ژئوپلتیک عمان به این کشور امکان داده است تا راه‌ها و مسیرهای متعدد و پهناور آبی با سایر کشورهای آسیایی، و با کشورهای افریقایی و اروپایی داشته باشد. این موقعیت ژئوپلتیک بدان معناست که با کسب اقامت عمان می‌توان به اقیانوس بی‌کرانِ بازارهای جهانی متصل شد. بالاخص کسانی که حوزه‌ی فعالیت‌شان صادرات و واردات است، قدر این موقعیت ژئولپتیک را بهتر و بیشتر می‌دانند و می‌کوشند از این موقعیت، نهایت بهره را ببرند.
  • پشتیبانی‌ها و حمایت‌های دولتی: بدون حمایت‌های دولتی عملا اقتصاد کشوری مثل عمان، نمی‌تواند به این پایه از رونق و شکوفایی برسد. در همین راستا باید گفت یک دلیل اصلی برای شکوفایی اقتصاد کشور عمان، حمایت‌های تمام‌قد و فراوانی است که دولت عمان از سرمایه‌گذارهای خارجی می‌کند. این حمایت‌ها را می‌توان در تسهیلاتی که عمان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، و متعاقبا در سهولت اعطای اقامت به متقاضیان مشاهده کرد.

ثبت شرکت در عمان
برای ثبت شرکت در کشوری چون عمان، مانند ثبت شرکت در هر کشور دیگر، باید ابتدا با انواع شرکت‌ها در این کشور از نظر ماهیت فعالیت و نوع سهامداران آشنا شد و سپس از بین انواع شرکت‌هایی که امکان ثبت‌شان برای خارجیان وجود دارد، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب نمود. در عمان، تاسیس بعضی از انواع شرکت‌ها فقط برای شهروندان همان کشور میسر است. اما قانون اجازه‌ی ثبت انواع دیگری از ثبت شرکت را به خارجیان می‌دهد. پس اولین قدم آن است که مناسب‌ترین نوع شرکت را به تناسب اهداف و شرایط هر متقاضی شناسایی کرد.
این نوشتار را با شرح مزایا و محاسن ثبت شرکت در عمان به پایان برسانیم.
مزایا و محاسن ثبت شرکت در عمان

  • از حیث موقعیت مکانی و جغرافیایی، عمان موقعیت بی‌نظیر یا حداقل کم‌نظیری دارد چراکه از یک سو مرزهای آبی گسترده‌ای در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند، دریای سرخ و در خلیج عدن دارد و از سوی دیگر، فرودگاه‌ های بین ‌المللی‌ این کشور در راستای تحقق سیاست‌های این کشور، همراهی و مساعدت‌های بسیار خوبی با سرمایه‌ گذاران و صاحبان شرکت‌ها و صنایع داشته‌اند.
  • مزیت مهم بعدی‌ای که ثبت شرکت در عمان دارد آن است که منجر به اخذ اقامت این کشور خواهد شد.
  • متقاضیان نه تنها می‌توانند برای خود اقامت بگیرند، بلکه اعضای خانواده‌ی آن‌ها، شرکایشان، و خانواده‌ِ شرکایشان نیز می‌توانند مقیم عمان شوند.
  • مقایسه‌ی ساده‌ی مراحل ثبت شرکت در عمان و ثبت شرکت در کشور ایران نشان می‌دهد که ثبت شرکت در عمان، به‌هیچ‌وجه با دشواری‌ها و محدودیت‌های ثبت شرکت در ایران روبرو نیست. به عبارت دیگر، فرایند ثبت شرکت در عمان، به‌مراتب راحت‌تر از ایران است و می‌توان به سهولت و سرعت، مراحل ثبت شرکت در عمان را پشت تکمیل کرد و آن‌گاه، شروع به فعالیت و تبادلات تجاری با سایر کشورهای جهان نمود.
  • دولت عمان برای پیشبرد سیاست‌های توسعه‌ایِ خود، بودجه‌ای قابل توجه در زمینه‌ی توسعه‌ی اقتصادی این کشور صرف می‌کند؛ به دلیل همین سیاست‌ها است که اگر یک فرد بتواند پس از ثبت شرکت خود در این کشور، قراردادی با دولت به امضا رساند سود سرشاری نصیبش خواهد شد. عقد این نوع قراردادها با دولت عمان به هیچ وجه عجیب و بعید نیست زیرا سالیان متمادی است که دولت عمان انواع پروژه‌های مختلف خود را جهت اجرا به شرکت‌های خارجی می‌سپارد.
  • عمان عضو سازمان تجارت جهانی می‌باشد و از این رو ثبت شرکت در عمان قطعا افق‌های جدیدی در برابر صاحبان شرکت‌ها خواهد گشود.
  • از دیگر مزایا و محاسن بسیار مهمِ ثبت شرکت در عمان می‌توان به این نکته اشاره کرد که پس از ثبت شرکت، متقاضی خواهد توانست در این کشور برای خود یک حساب بانکی بین‌المللی باز نماید و متعاقبا از تمام تسهیلات و مزایای صاحبان حساب‌های بین‌المللی بهره‌مند گردد.
  • با ثبت شرکت در هر یک از چهار منطقه‌ی آزاد تجاری عمان، می‌توان به مدت پنجاه سال از مالیات معاف شوید. بویژه اگر شرکت شما از نوع مسئولیت محدودی باشد، دامنه‌ی وسیعی از معافیت‌های مالیاتی (مانند معافیت از مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر دارایی‌ها، مالیات بر سود سهام، و…) شامل حال‌تان خواهد شد.
  • افرادی که مقیم عمان می‌شوند، هیچ گونه محدودیتی برای سفر به کشورهای کویت، قطر و امارات نخواهد داشت و می‌توانند آزادانه و بدون هیچ محدودیتی، هر بار که دلشان خواست آزادانه به این کشورها رفت و آمد نمایند.