بیشتر مردها و خیلی از زنان با بالا رفتن سن دچار ریزش مو می شن ، داشتن تغذیه مناسب میتونه در جلوگیری از ریزش مو تا حد زیادی جلوگیری کنه.

منابع غذایی مهم واسه حفظ سلامت و جلوگیری از ریزش مو

به گزارش ایسنا، کارشناسان کتابخونه ملی پزشکی آمریکا میگن: علل ریزش مو می تونه به افزایش سن، عوامل وراثتی و یا تغییرات هورمونی مربوط باشه. البته ریزش یهویی موها بیشتر به وجود اومده از طریق عوامل مختلفی شامل استرس جسمی یا احساسیه.

براساس گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، این کارشناسان فهرستی از عاملایی رو منتشر کردن که عوامل موثر در ریزش مو هستن. این عوامل عبارتند از:

ـ دچار شدن به یه عفونت جدی یا تب شدید

ـ زایمون

ـ تجربه یه جراحی مهم و یا دچار شدن به مریضیای جدی یا یهویی که موجب از دست رفتن خون زیاد می شه .

ـ قرار گرفتن در برابر استرس شدید احساسی

ـ یه رژیم غذایی ناجور مخصوصا اگه شامل پروتئین کم باشه

ـ مصرف داروهای خاص مانند داروهای ضد افسردگی یا بعضی از داروهای قلب و قرصای ضد بارداری و یا مسکنای گروه NSAIDS

پس گزارش، بعضی از مواد غذایی اثر مهم و بیشتری در سلامت موها دارن. مثلا پروتئین، پایه نیاز بافتای بدن مانند مو، ناخن و پوسته و در مواد غذایی مثل مرغ و ماهی و گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات فت و فراوون پیدا میشه. این ماده حیاتی در مواد نشاسته ای مثل نون، برنج، ماکارونی و حتی سبزیا هم به اندازه کمی هست.

شیر و لبنیات هم منابع غنی از کلسیم، منیزیم و پروتئین هستن. هم اینکه مصرف ویتامینای گروه B یکی از راه های درمان ریزش موه. منابع غذایی غنی از این ویتامین شامل جگر، موز، مغز آفتابگردان، ماهی ، مرغ، جوونه گندم، آلوی خشک و غلات سبوس دار هستن.

آنتی اکسیدانا هم در حفظ سلامت موها بسیار موثر هستن که بیشتر در سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج پخته، کدو، روی و سلنیوم یافت می شن. بیشتر میوه ها و سبزیا منابع غنی از آنتی اکسیدانا هستن. آنتی اکسیدانا مولکولایی هستن که اثر داغون کننده رادیکالای آزاد رو در بدن خنثی می کنن و هم اینکه موجب ساخته شدن تارهای جدید مو و استواری اونا می شن.

علاوه بر اینا، اسیدای چرب امگا ـ ۳ و امگا ـ ۶ نقش مهمی در حفظ سلامت مو و جلوگیری از خشکی، شکستگی، خارش و شوره سر و در آخر پیشگیری از ریزش مو دارن.

بازنشر :