انرژیای پاک به نوع خورشیدی و بادی منحصر نمی شن در سراسر جهان محققان تلاش دارن با به کار گیری منابع جور واجور از خاک گرفته تا گرمای بدن آدم و عروس دریایی، به روش هایی پاک انرژی تولید کنن.

به گزارش آلامتو به نقل از خبرگزاری مهر ، گروه علم و فناوری- شیوا سعیدی؛ خیلی از مردم از منابع جور واجور این نوع انرژی که در نقاط جور واجور جهان استفاده می شه، اطلاع دقیقی ندارن. پروژه هایی هستن که از طریق اونا خاک و میکروب به انرژی تبدیل می شه و یا در مثالی دیگه از مواد مذاب زیرزمینی و حتی گامای عابران پیاده بر خیابونا واسه تولید انرژی استفاده می کنن.

با در نظر گرفتن پیشرفتای جور واجور و رو به رشد در این بخش در گزارش زیر به تشریح مهمترین و تازه ترین اقدامات واسه تولید انرژی از منابع جور واجور می پردازیم.

منابع کمتر شناخته شده و ناآشنا واسه تولید انرژی پاک:

مواد مذاب زیر زمینی

در آیسلند یکی از بلندپروازانه ترین پروژه های انرژی تجدیدپذیر داره انجام میشه. محققان این کشور مشغول بررسی راه های دسترسی به مواد مذاب زیرزمینی با گرما بیشتر از هزار درجه سلیوس واسه تبدیل به الکتریسته هستن. اونا فکر می کنند توانایی مواد مذاب زیر زمینی واسه تولید الکتریسیته ۱۰ برابر بیشتر از منابع عادی تولید انرژی زمین گرماییه.

نرژی باد میان شاخه های درختان

به کار گیری باد میان درختان واسه تولید برق خیلی عقلانی به نظر نمی رسه اما در اوایل سال جاری تحقیقات نشون داد ارتعاشات به وجود اومده از حرکت شاخه های درختان رو میشه به انرژی قابل مصرف تبدیل کرد. واسه اثبات این ادعا هم یه درخت کوچیک L مانند با شاخه هایی از فولاد و روکش PVDF ساخته شد. هر چند اندازه الکتریسته تولید شده خیلی کم و حدود ۲ ولت بود اما تخمین زده می شه اگه این پروژه در اندازه درختان واقعی و به طور مثال در جنگل اجرا شه، پتانسیل تولید مقدار زیادی الکتریسیته داره.

منابع تولید برق

باتریای خاکی بهترین گزینه واسه آفریقا

محققان دانشگاه هاروارد یه باتری ساخته ان که از طریق خاک شارژ می شه. به طور مثال کشورای آفریقایی از طریق اینجور پروژه ای می تونن الکتریسیته تولید کنن. واقعا باتری « سلول میکروبی» یه مخزن ذخیره انرژیه که به ساکنان کشورهایی که در اونا شبکه های تولید و پخش برق وجود نداره، کمک می کنه.

منابع تولید برق

در هرحال این باتریا خیلی کم هزینه هستن. باتریای خاکی برخلاف باتریای موبایل و دستگاه های معمولی درون یه سطل پنج لیتری آب شور ساخته می شن که یکدست گرافیتی آندی، یه تور فلزی کاتدی، گل و لایه ای از شن در اون قرار داده شده تا به عنوان یون در محلول الکترولیت نمکی بکنه.

واردات زباله واسه تولید برق

همزمان با افزایش جمعیت کره زمین، اندازه زباله ها هم زیاد شده و این به چالشی واسه برنامه ریزان شهری تبدیل شده که از سویی به دنبال تولید انرژی از مواد تجدیدپذیر و از طرف دیگه در تلاش واسه مدیریت فراوری زباله هستن. در سوئد تلاش واسه رسیدن به این دو مهم ترکیب شده. طوریکه ۹۹ درصد زباله هایی که در زمینای دفن این مواد هست، به واحدهای تبدیل زباله به انرژی و واسه تولید الکتریسیته فرستاده می شه. حدود نصف کل ۴.۴ میلیون تن زباله خونواده های سوئدی به این واحدها فرستاده میشه. واحدهای تولید برق از زباله سوئد اونقدر موثر هستن که این کشور هرساله ۸۰۰ هزار تن زباله از همسایگان خود وارد می کنه.

آجر به جای سلولای سوخت

شاید کسی باور نکنه آجرهای خونه هم توانایی تولید انرژی دارن. پروژه «آجرهای زنده» هم از قدرت متابولیک میکروبا، نور خورشید، فاضلاب و هوا واسه تولید انرژی پاک استفاده می کنه. این پروژه هم تا حدودی مثل سلول میکروبی دانشگاه هاروارده. نمونه های اولیه سلولای تولید انرژی که در این پروژه ساخته شده توانایی تولید مقدار محدودی الکتریسیته رو دارن. البته این اندازه الکتریسیته واسه روشن کردن یه لامپ ال ای دی یا دستگاه کوچیک دیگه کافیه.

عابرانی که برق تولید می کنن

هرساله میلیونا نفر در پیاده روهای شهرهای ایالت نوادا در آمریکا قدم میزنن و نمی دونن از انرژی قدم هاشون الکتریسیته تولید می شه. شرکت نیویورکی «EnGo Planet» حالا مشغول برداشت این نوع انرژیه. یعنی تلاش داره با به کار گیری سنگفرشایی خاص، انرژی جنبشی موجود در پیاده روها رو جمع آوری کنه. به همین خاطر چراغای روشنایی خیابانی اولین دستگاه هایی بودن که نشون دادن حتی کمترین اندازه انرژی پاک تولید شده هم می تونه در تغییرات آب و هوایی اثر داشته باشه. چراغای روشنایی خیابون که با به کار گیری انرژی جنبشی خورشیدی روشن می شن، حالا خود جزئی از برنامه وسیع ایالت نوادا واسه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شهرها با به کار گیری انرژیای پاک هستن.

منابع تولید برق

معجون عروس دریایی

یکی از اثرات تغییرات آب و هوا بر اقیانوسا، اسیدی تر شدن محیط و در نتیجه افزایش جمعیت عروس ماهیا هستش. این درحالیه که برخلاف ماهی، این موجودات دریایی واسه آدم مصرف غذایی ندارن و حتی خطرناک حساب می شن.

این موجود دریایی شامل یه جور پروتئین فلورسنت سبز رنگه که واسه خلق سلولای سوختی بسیار کوچیک استفاده می شه. به همین خاطر محققان سوئدی مدتیه که از یه جور خاصی از عروس دریایی به نام «آکوارئا ویکتوریا» که از خود نور پخش میکنن، واسه تولید برق استفاده می کنن. برق تولید شده از این روش واسه دستگاه های پزشکی نانو به کار میره.

منابع تولید برق

البته باید توجه داشت که این پروتئین فلورسنت سبز رنگ اگر روی الکترودهای آلومینیوم به کار رود و در برابر ژنراتورهای مافوق بنفش قرار گیرد، شامل ده ها نانو آمپر الکتریسیته س.

گرم کردن واحدای مسکونی با گرمای بدن آدم

سال گذشته میلادی در چند شهر بزرگ دنیا پروژه برداشت گرما از سیستمای وسیع متروها شروع شد. به غیر از گرمایی که بوسیله قطارها تولید می شه، روزانه میلیونا مسافر در این فضای سربسته در رفت و اومد هستن و این خود گرمای زیادی بوجود میاره. گرمای تولید شده رو میشه به برق مصرفی خونه ها، آپارتمانا و واحدهای تجاری تبدیل کرد.

سال گذشته حدود ۵۰۰ خونه در لندن به این روش از الکتریسیته استفاده کردن. هم اینکه در سوئد دفاتر تجاری که روبروی ایستگاه های مترو هستن و البته بلوکای مسکونی در پاریس همه با به کار گیری گرمای انسانی بخشی از برق لازم خود رو تامین می کنن. پیش بینی می شه به کار گیری این روش واسه واحدهای مسکونی در آینده رشد بیشتری داشته باشه.

منابع تولید برق

ذخایر کلان فسیلی ایران و بی توجهی به منابع پاک انرژی

به گزارش مهر، براساس آمار بانک جهانی در سال ۲۰۱۳ میلادی سرانه مصرف الکتریسته جهان ۳۱۰۴.۳۸۲ کیلووات بر ساعت بوده. واسه تولید اینجور حجم بزرگی از الکتریسیته به منابع کلان سوخت نیازه و خود این به آلودگی محیط زیست و افزایش اثرات آب و هوایی منجر می شه. درهمین جهت خیلی از کشورای جهان مانند آلمان، سوئد، فرانسه و اسپانیا برنامه افزایش به کار گیری انرژیای تجدیدپذیر رو واسه تولید الکتریسیته با جدیت دنبال می کنن. اونا واسه تولید برق از هر چیزی رو که در محیط هست، استفاده می کنن تا بلکه انگار از آلودگیای به وجود اومده بوسیله تولید الکتریسیته کم کنن.

از طرف دیگه هرچند روند به کار گیری منابع غیر معمولی انرژی واسه تولید برق در کشورای پیشرفته گسترده تر شده، اما در کشورهایی با ذخایر غنی انرژی فسیلی مانند کشورای خاورمیانه و از جمله ایران کمتر به اون توجه می شه. البته طی سالای گذشته ایران هم تلاش کرده با به کار گیری ذخایر بزرگ گاز طبیعی خود، به حفظ محیط زیست کمک کنه. اما منابع انرژی پاک در اختیار ایران فقط به گاز طبیعی منحصر نمی شه.

با وجود ۳۰۰ روز آفتابی در ایران، محاط بودن کشور میان دریاها و فرصت واسه به کار گیری انرژیای زمین گرمایی و بادی، پروژه هایی که دراین جهت در ایران انجام می شن، بسیار محدود و کم هستن. براساس آمار بانک جهانی سرانه مصرف الکتریسیته ایران ۲۸۹۹ کیلووات برساعت تخمین زده شده. این درحالیه که بیشتر از ۹۰ درصد برق تولید شده در ایران از انرژیای فسیلی تامین می شه. این روند خود به معنی بی توجهی به پتانسیل عظیمیه که در ایران هست. در هر حال نگاهی به این گزارش نشون دهنده فرصتای بسیاریه که در ایران هم توانایی اجرایی داره و میشه از اونا به عنوان سرمشقی استفاده کرد.

اعتیاد به تکنولوژی و راه های ترک اون

جلوگیری از هک وای فای

تکنولوژی خبرگزاری مهر