مقدار مجاز مصرف روزانه شیرینی چقدر است؟

مصرف روزانه شیرینی sugar

به احتمال زیاد خیلی از ما عاشق طعم شیرینی هستیم. این طعم واسه ما می تونه یادآور روزای بسیار خوب زندگی مون و در بعضی موارد حتی یادآور روزای سختی باشه که تجربه کرده ایم. شیرینی همیشه برابر خوشی بوده. برابر لبخند و شادی و آرزوهای برآورده شده و امیدواری واسه به آخر رسیدن روزای تلخ. اما می تونیم چشممون رو به روی ضررهای احتمالی اون ببندیم؟

حالا دیگه هممون می دانیم اگه شیرینی و قند زیادی مصرف کنیم، ممکنه به مریضی های مختلفی گرفتار شیم. از دیابت و مریضی قند گرفته تا مریضی های قلبی. از طرفی مصرف قندهای افزودنی در خیلی از موارد می تونه منتهی به چاقی بیش از اندازه شه که همین امر هم خیلی راحت مقدمه ای واسه شکل های جور واجور و اقسام مریضی ها به حساب میاد. اعتیاد به شیرینی و قند می تونه طول عمر افراد رو کم کنه و در موارد زیاد مشکل در مغز، ضعف سیستم ایمنی، پوسیدگی دندون و حتی سوء تغذیه رو به وجود بیاره.

خوردن شیرینی مشکلات بسیاری داره و در بعضی موارد افراد نمی تونن اون رو تشخیص بدن. مثلا اگه افراد معتاد به شیرینی یه روز اون رو نخورن، کم جنب و جوش هستن و انرژی لازم رو ندارن و گاه حتی دچار تکرر ادرار و تشنگی زیاد می شن و حتی در زمان سیری هم احساس گرسنگی فراوون می کنن. این ها در حالیه که سال گذشته اتحادیه قنادی و شیرینی تهران اعلام کرد که مصرف روزانه شیرینی تو تهران بیشتر از ۵۰ تنه!

نیاز شما به شیرینی و قند در طول روز

انجمن قلب آمریکا به مردان بزرگسال پیشنهاد می کنه روزانه بیشتر از ۱۵۰ کالری قند اضافه شده مصرف نکنن. یعنی چیزی در حدود ۹ قاشق چایخوری شکر یا کمی بیشتر از مقدار قند موجود تو یه قوطی نوشابه گازدار معمولی ۳۵۰ گرمی. البته این اندازه قند مصرفی واسه زنان بسیار کمتر از اینه. محققان می می گن زنان بزرگسال باید روزی شش قاشق قند و شکر مصرف کنن. اجازه بدین یه نتیجه کار تحقیقاتی دیگه رو هم در اختیار شما بذاریم. طبق استاندارد سازمان جهانی بهداشت، بیشترین حد مصرف روزانه قند واسه هر فرد عادی ۱۲ قاشق چایخوری در ۲۲۰۰ کالری رژیم غذاییه، که ۹ درصد کل کالری روزانه رو شامل می شه.

ناتلی

پس می ببینن که در کل شما مجاز به مصرف زیادتر از اندازه قند نیستین، اما این به معنی اینه که باید کلا قید خوردن یکی از بهترین طعم های جهان رو بزنیم؟ یا تا چه حد شاید ما بتونیم خودمون رو مقید به مصرف مقداری مشخص از قند کنیم؟ دوری از خوردن شیرینی کار آسون و راحتی نیس. اونم در حالی که حتی تعدادی از آدم ها به خوردن اون اعتیاد دارن یا از اون به عنوان یه عکس العمل روانی در برابر مشکلات زندگی استفاده می کنن.

حتما شمام آدم های زیادی رو دیده اید که می می گن وقتی خیلی خوشحال هستیم یا وقتی خیلی عصبانی هستیم به خوردن شیرینی روی می بیاریم. بدیش اینه خیلی افراد واسه مقابله با افسردگی یا بدبیاری های زندگی راه قنادی ها رو در پیش می گیرند. خوردن شیرینی یکی از اون راه های رسیدن به حال خوبه. پنداری با شیرین شدن کام، روان هم سهم خود رو می برد و احوالات آدمی تغییر می کنه. اما عقل سلیم می گوید مراقب باشین. آدمی که به فکر سلامت خود باشه، این رو می دونه که باید در هر کاری میونه روی رو در نظر بگیره.

و اما راه حل چیه؟

راه حل این مشکل، طیف خیلی از کارا و مراقبت ها رو در برمی گیرد. شما حتی با توجه مناسب به اندازه خواب روزانه خود می تونید به روان و جسم خود کمک کنین کمتر به طرف شیرینی گرایش داشته باشه. چراکه تحقیقات نشون میدن آدمایی که کمتر از شش ساعت در شبونه روز می خوابند، بیشتر در برابر دچار شدن به مصرف زیادتر از اندازه قند قرار دارن. چون احساس خستگی بیشتر با مصرف قند بیشتر رابطه مستقیم داره.

اما اولین قدم واسه شکست دادن میل و هوس خوردن شیرینی ها، اینه که خوردن شیرینی رو از کار هر لحظه خود تبدیل به کاری با برنامه ریزی قبلی کنین. از طرفی برنامه هدف دار خود رو از صبح شروع کنین. خوردن پروتئین های دیرهضم مانند تخم مرغ در وعده صبحونه می تونه به ثابت موندن قند خون خیلی کمک کنه و هوس خوردن تنقلات رو درزمان روز کم کنه.

انتخاب کوچیکترین شیرینی، نخوردن شیرینی و شکلات با هم، دوری از خوردن نوشیدنی های شیرین، دوری گزیدن از نوشیدن نوشابه ها و نوشیدن آب زیاد در طول روز از دیگر راه کارای پیشنهادیه. یادتون باشه میوه خشک هم شیرینی خیلی زیادی داره و آجیل شور هم اشتها رو زیاد می کنه، پس آجیل خام می تونه انتخاب بهتری باشه. شما باید سبزیجات، میوه ها، اجناس لبنی، گوشت بدون چربی، ماهی و دیگر مواد غذایی طبیعی رو جانشین شیرینی و قندهای افزودنی کنین. هممون می دانیم گرفتن این تصمیمات راحت نیس و وسوسه خوردن شیرینی می تونه خیلی قوی باشه اما همه کسائی که با اراده زیاد بر برنامه خود معتقد مونده ان، بعد از چند روز به این نتیجه می رسند که کم کم میوه ها براشون شیرین تر و خوشمزه تر به نظر می آیند.

ناتلی

همه این ها رو گفتیم که باخبر باشین و بر اندازه قند مصرفی خود نظارت و کنترل داشته باشین. نه اینکه بهراسید و وحشت کنین! شما می تونید با ورزش کردن قند اضافه رو بسوزونین و از تبدیل اون به چربی هم جلوگیری کنین. ورزش هم به سلامت جسم شما کمک می کنه و هم ذهن شما رو قوی تر نگه می داره. انتخاب یه روش زندگی مناسب به شما این کمک رو می کنه که در صورت ضرورت تصمیم مناسب بگیرین.

حالا خوبیش اینه اعتیاد به شیرینی مثل اعتیادهای خانمانسوز نیس. شما می تونید با کنترل مناسب و در فواصل مشخص شیرینی های مورد علاقه خود رو بخورین. تصور کنین به یه قنادی مثلا قنادی ناتلی مراجعه کرده اید. دیدن اون همه شیرینی خوش رنگ و لعاب که خبر از طعم خوب و خوشمزه میدن، شما رو به خریدن شیرینی وا نمی داره؟

اون وقت همون وقتیه که باید به سیستم زندگی خود مراجعه کنین. شما با داشتن یه سیستم مناسب می تونید هم شیرینی بخورین و هم خودتون رو از اثرات مضر اون امن نگه دارین. مصرف شیرینی رو در کنترل خود دارین، به اندازه کافی از مواد مغذی و طبیعی استفاده می کنین و ورزش رو هم در برنامه خود گذاشته اید. پس شما می تونید به ویترین مورد علاقه خود مراجعه کنین و با خیال راحت شیرینی دلخواهتون رو بخرین. فقط یادتون باشه خودتون تنهایی همه جعبه راخالی نکنین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

Author: میهمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *