بعد از ماه ها گمانه زنی و شایعات، آخرسر OnePlus پرچمدار جدیدش، به نام OnePlus2 رونمایی کرد. نسخه اولیه این موبایل اگه یادتون باشه به خاطر امکانات خوب و قیمت پایینش لقب قاتل پرچمدارهای سال ۲۰۱۴ رو به خود اختصاص داده بود و حالا نسخه دوم از این محصول از راه رسیده و شرکت سازنده اونو قاتل پرچمدران سال ۲۰۱۵ خونده.

واسه بررسی درستی این ادعا هنوز باید صبر کنیم. اما میشه توقع داشت که این دستگاه نسل الان پرچمداران رو به دردسری جدی بندازه. از این رو شاید مقایسه بهترین پرچمدار اندروید یعنی سامسونگ گلسی اس ۶ با نسخه جدید وان پلاس خالی از لطف نباشه.

در ادامه این مطلب توجه شما رو به مقایسه انجام شده میون این دو محصول به نقل از سایت Android Authority جلب می کنیم. با سایت ما همراه باشین.

وان پلاس جدید قسمت بزرگی از زبون طراحی نسخه قبلی رو به ارث برده. اما تغییرات و اصلاحات کوچیکی هم روی اون انجام شده که تغییرات با جنس مواد سازنده شروع می شه؛ واسه نمونه در وان پلاس ۲ از قاب فلزی و استیل ضد زنگ استفاده شده.

قاب پشتی دستگاه هم علاوه بر مدل مشکی رنگ ساخته شده از این جنس، به شکل مواد مختلفی شامل کولار، بامبو، چوب بلسان بنفش و چوب زردآلو هم عرضه می شه و جالبه بدونین که این بار تعویض این قابا به مراتب ساده تر از روند تعویض در مدل سال قبل انجام می شه و به وسایل دیگه واسه این منظور احتیاجی نیس. خبر خوب اینکه همه این کاورها از همون روز اول عرضه محصول، موجود و قابل خریداری هستن.

تغییر بزرگی که از همون اول به چشم میاد، دکمه هوم دستگاهه که مانند خیلی از موبایلای عرضه شده در بازار یه اسکنر اثر انگشت رو در خود جای داده.

توانایی جدید دیگه، لغزنده هشداره؛ بخشی که به شما اجازه میده اولویتای مربوط به اخطارا رو (همه، براساس اولویت، هیچ کدوم) بدون نیاز به خارج کردن موبایل از حالت قفل مشخص کنین.

این توانایی بسیار به درد بخور به نظر می رسه اما باید منتظر باشیم و ببینیم که وقتی دستگاه در جیب قرار داره، این نوار اخطار می تونه حرکت کرده و تنظیمات دستگاه رو عوض کنه؟ که امید می رن اینجور مشکلی وجود نداشته باشه.

اما در طرف دیگه، سامسونگ گلکسی اس ۶ قرار داره. دستگاهی که تغییرات بزرگی رو در کیفیت ساخت تجربه کرده و بدنه ای کامل ساخته شده از فلز و شیشه داره.

اما این تغییر، عواقبی رو هم واسه پرچمدار امسال سامسونگ به دنبال داشته؛ مثلا  در این محصول دیگه خبری از باتری قابل تعویض و یا افزایش اندازه حافظه از راه درگاه کارت حافظه نیس. هر چند تغییر واسه سامسونگ به طور کامل لازم بود.

بر خلاف این تغییر کلی، گلکسی اس ۶ بازم ظاهر و شمایل اجناس سامسونگ رو حفظ کرده؛ دکمه هوم این موبایل که در واقع حکم امضا رو واسه موبایلای سامسونگ داره بازم در جای قبلیشه و اپلیکیشنای کلیدی پرچمدار قبلی هم بازم وجود دارن. علاوه بر این، شکل و شمایل دکمه های پاور و لغزنده تغییر صدا که به ترتیب در سمت راست و چپ دستگاه جای گرفتن مثل گذشته.

وان پلاس ۲ شک نداشته باشین از دید اندازه بزرگ تره و در نتیجه از نظر قابل حمل بودن میشه گفت که پرچمدار سامسونگ بهترینه. اما کاربران وان پلاس ۲ هم با قطر ۹٫۸۵ میلیمتری و وزن ۱۷۵ گرمی اون، سنگینی بیشتری رو در دستان خود احساس می کنن و دیگه نگران سر خوردن یا لغزیدن دستگاه در دستانشون نیستن.

وان پلاس ۲ همونطور که قبلا در خبرها اومده بود مثل مدل سال قبل خود دارای یه نمایشگر ۵٫۵ اینچیه و در نتیجه همون رزلوشن و تراکم پیکسلی ۴۰۱ رو داره که این خبر میشه واسه اونا که انتظار یه صفحه نمایش Quad HD رو داشتن، کمی ناامید کننده باشه، اما همین رزلوشن ۱۰۸۰p هم می تونه احتیاجات کاربران امروزی رو رفع کنه و در سطح استاندارد قرار داره.

زوایای دید نمایشگر این موبایل فوق العاده ان و همونطور که پیش بینی می شد از نمایشگر In-Cell با زاویه دید ۱۷۸ درجه و روشنایی ۶۰۰ قصد در ساخت اون استفاده شده و از این دید میشه گفت که وان پلاس ۲ همه رقبای خود رو از میدون به در می کنه چراکه کارکرد دستگاه در فضاهای باز در سطح قابل قبول و مطلوبی قرار داره.

نمایشگر موبایل Galaxy S6 با ابعاد ۵٫۱ اینچ در قیاس با حریف خود کوچیک تره اما از طرفی هم رزلوشن Quad HD داره که تراکم پیکسلی اونو به ۵۷۷ ppi میرسونه. از همین رو میشه گفت که برتری سامسونگ در این بخش به طور کامل بر حریف چینی اش محرزه و با اضافه کردن تکنولوژی Super AMOLED به نمایشگر گلکسی S6، هرآنچه واسه ایجاد یه تجربه دلنشین در تماشای شامل نیاز بوده رو واسه کاربران خود به ارمغان آورده.

نکته دیگه اینکه سامسونگ شک نداشته باشین می دونه چیجوری بهترین رنگایی واقعی رو در نمایشگر پرچمدار خود ایجاد کنه و جوری وضوح و شفافیت تصویری رو ایجاد کرده که اونو به حق، بهتر از حریف چینی اش قرار میده.

اما بر خلاف این نکته که نمایشگر سامسونگ یکی از برترینا در دنیاست، گیمرها و کاربران علاقمند به مشاهده رسانه، شک نداشته باشین از ابعاد بزرگ تر نمایشگر وان پلاس ۲ واسه داشتن یه تجربه بهتر استقبال می کنن و حتی ممکنه که نمایشگر بزرگ این موبایل رو به روشنی و تراکم پیکسلی بالای نمایشگر گلکسی S6 ترجیح بدن.

موبایل وان پلاس دو از نسخه ۲٫۱ چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده میکرد که سرعت کلاکی برابر با ۱٫۸ گیگاهرتز داره و مجهز به پردازنده گرافیکی Adreno 430 و سه یا چهار گیگابایت رم (بسته به حافظه داخلی دستگاه) است که اونو در گروه معدود موبایلای بهره مند از چهار گیگابایت رم قرار میده.

بر خلاف بعضی اعلام نظرها مبنی بر گرم شدن بیشتر از اندازه این چیپست، وان پلاس مدعی شده که این اتفاق در مورد نسخه ۲٫۱ اون رخ نمیده و دلیل رو هم پایین آوردن سرعت کلاک این چیپست عنوان کرده و این شرکت حتی اعلام داشته که اسنپدراگون ۸۱۰ بهترین چیپست در دنیا هستش که صحت داشتن یا نداشتن این موضوع هم در تستای عملی دستگاه در آینده روشن می شه.

اما در طرف دیگه پرچمدار سامسونگ قرار داره که یه چیپست هشت هسته ای اگزینوس ۷۴۲۰ رو همراه با سه گیگابایت رم در خود جای داده. در واقع شرکت کره ای سازنده این محصول عزمشو جزم کرد که خوبیای چیپست اسنپدراگون رو کنار بزاره و عوضش تراشه ساخت خود رو در پرچمدران امسالش به خدمت بگیره که اینم اقدامی جسورانه و مهمه. این موبایل از رابط کاربری TouchWiz UI استفاده میکرد که عملکردی بدون مشکل رو از خود به نمایش میذاره.

هر دوی این دستگاه ها همونطور که میدونید بدنه ای یه دست دارن و این یعنی از دید سخت افزاری هم شباهتای زیادی میون این دو هست؛ واسه نمونه هر دوی این اجناس بدون حافظه داخلی قابل پیشرفت هستن مدل وان پلاس ۲ به شکل دو نسخه ۱۶ و ۶۴ گیابایتی (با رم ۳ یا ۴ گیگابایت) عرضه می شه و این در حالیه که کهکشانی سامسونگ یه مدل ۱۲۸ گیگابایتی هم داره.

هر دوی این دستگاه ها هم اینکه دارای یه اسکنر اثر انگشت هستن که موقعیت قرار گرفتن و جایگذاری شون هم یکیه (هر دو در زیر دکمه هوم قرار گرفتن). حسگر اثر انگست موبایل Galaxy S6 دقت خیلی بالایی داره و میشه امید داشت که موبایل وان پلاس ۲ هم همین کارکرد رو داشته باشه.

تغییر سخت افزاری بزرگ دیگه در موبایل وان پلاس ۲ به پورت USB Type C اون مریوط می شه که با این احتساب میشه اونو اولین موبایل اندرویدی بهره مند از این نوع پورت خواند. یکی دیگه از تغییرات مورد پسند ایجاد شده در این موبایل لغزنده یا اسلایدر اخطار اون هستش که در سمت چپ دستگاه قرار داده شده و عملکردی سه مرحله ای داره که واسه دریافت اعلانا بدون نیاز به قفل گشایی نمایشگر استفاده میشن.

در مورد باتری دستگاه هم باید بگیم که این موبایل از یه باتری بزرگ ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعتی بهتره می بره که در مقایسه با باتری ۲۵۵۰ میلی آمپر ساعتی موبایل گلکسی  S6 ظرفیت بیشتری داره.

عمر باتری Galaxy S6 بالاتر از حد میانگین قرار داره اما از این دید هم نمیشه پرچمدار سامسونگ رو استثنایی خواند و اینکه وان پلاس از دید عمر باتری چه عملکردی رو از خود نشون میده، موضوع ایست که جز با گذشت زمان مشخص نمیشه.

در مورد امکانات تصویر ورداری این دو موبایل هم باید بگیم که موبایل Galaxy S6 دارای یه دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال هوشمنده و علاوه بر این یه دوربین جلویی ۵ مگاپیکسلی هم واسه اون در نظر گرفته شده که لنز اون زاویه دید ۹۰ درجه داره.

اما سامسونگ به اینا اکتفا نکرده و یه سری از امکانات به درد بخور دیگه رو هم به دوربین این موبایل اضافه کرده؛ مثلا اینکه با زدن دو ضربه پشت سر هم روی صفحه هوم موبایل می تونین اپلیکیشن دوربین اونو ظرف تنها ۰٫۷ ثانیه باز کنین.

علاوه بر این، دوربین عقب این دستگاه هم یه ویژگی جدید به نام فوکوس خودکار دنبال کننده یا tracking autofocus داره که وسایل و اجسام در حال حرکت (مثل ماشینها یا کودکان در حال بازی) رو دنبال می کنه.

اپلیکیشن دوربین هم همون امکانات دوست داشتنی قبلی رو داره، هرچند تغییراتی در مد اچ دی آر اون اتفاق افتاده که مورد توجه بسیاری قرار گرفت؛ این وضعیت به صورت خودکار و هر زمان که دوربین تشخیص بده فعال می شه و علاوه بر این، یه مد دستی یا منوآل هم واسه فعال کردن اون در نظر گرفته شده.

یکی از مشخصه های کم ناامید کننده موبایل OnePlus One کارکرد دوربین اون بود که شرکت سازنده امید داره با ارائه نسل دوم از این محصول این موضوع رو هم رفع کنه.

این دستگاه از همون دوربین ۱۳ مگاپیکسلی استفاده میکرد با این همه گشودگی دهانه لنز اون به f/2.0 زیاد کرده شده و علاوه بر این، لرزشگیر اپتیکال و سیستم فوکوس خودکار لیزری هم واسه اون در نظر گرفته شده که می تونن دنیایی از فرق رو ایجاد کرده و کیفیت عکسا رو خیلی بهتر کنن.

فوکوس خودکار لیزری این دوربین هم امکان تغییر فوکوس دوربین رو ظرف تنها ۰٫۳ ثانیه و بدون نیاز به لمس نمایشگر جفت و جور می کنه. وان پلاس ۲ هم اینکه امکان ضبط ویدیو با کیفیت ۴K رو داره و حتی می تونه عکسایی با فرمت RAW بگیره.

البته هنوز واسه اعلام نظر در این رابطه کمی زوده و نمیشه تا تست عملی کارکرد دوربین در مورد اون نظر داد، با این همه روشنه که قابلیتای دوربین این موبایل خیلی نسبت به نسخه سال قبلش بهبود پیدا کرده.

موبایل وان پلاس دو از سیستم عامل اکسیژن استفاده میکرد که براساس اندروید ۵٫۱ موسوم به آبنبات چوبی طراحی شده و پر از ویژگیا و خصوصیات اندروید و زبون طراحی متریاله. این محصول هم اینکه بعضی قابلیتای خاص هم داره که از اون جمه میشه به ژستای حرکتی روی نمایشگر خاموشش اشاره کرد. واسه نمونه با دوبار اشاره روی اون میشه نمایشگر رو روشن کرد یا با ترسیم حرف O روی اون، دوربین دستگاه رو گشود. هم اینکه میشه با کشیدن دو خط عمودی مستقیم با به کار گیری دو انگشت خود موسیقی رو پخش یا متوقف کرد.

با کشیدن < یا > هم میشه ترکای موسیقی رو به قبلی یا بعدی عوض کرد. به لطف لامپ LED تعبیه شده روی دستگاه هم میشه یه رنگ خاص رو واسه نوع خاصی از نوتیفیکیشنا تعیین کرد.

مد خاصی هم واسه به کار گیری دستگاه در محیطای کم نور در نظر گرفته شده که مشاهده شامل نمایشگر رو بهتر می کنه و علاوه براین وضعیتی به نام Shelf هم براش در نظر گرفته شده که در واقع یه ویجت بزرگه و همه اپلیکیشنا و شماره تماسای پر استفاده شما رو در بر میگیره.

اما باز می گردیم به گلکسی S6، این محصول از نسخه ۵٫۰ اندروید استفاده میکرد و رابط کاربری Touchwiz براش در نظر گرفته شده. این رابط کاربری ظاهری مشابه به قبل داره و تنها پاره ای تغییرات از دید زیبایی در اون اعمال گردیده.

البته باید تاکید کنیم که تغییرات چشمی ایجاد شده در این رابط کاربری خیلی هم زیاد نیستن و تعداد اپلیکیشنای از پیش نصب شده روی دستگاه هم کاهش زیادی در قیاس با نسخه پیشینش داره که خیلی راحت هر چی بیشتر اون منتهی گردیده.

همونطور که مشاهده کردین هیچیک از این دستگاه ها از دید امکانات و قابلیتا نسبت به دیگری برتری نداره با این همه، موبایل وان پلاس ۲ به خاطر قیمت پایینش می تونه مورد توجه خیلی از کاربران قرار بگیره.

قیمت این موبایل کمتر از نصف حریف کره ای اشه و با در نظر داشتن امکاناتش می تونه رقیبی جدی واسه گلکسی S6 باشه.

البته اگه دوست دارین که وان پلاس ۲ رو داشته باشین باید بگیم که خرید اون با همون سیستم دعوتنامه ای شدنیه که این بار شرکت سازنده وعده داده نسبت به گذشته به شکل بهتری مدیریت می شه. پس بدون در نظر داشتن این مشکل، میشه موبایل وان پلاس ۲ رو با قیمت مناسبش (۳۸۹ دلار واسه مدل ۴ گیگابایتی و ۳۲۹ دلار واسه نوع ۱۶ گیگابایتی) محصولی فوق العاده خواند.