به گزارش آلامتو به نقل از فرادید، پابلو اسکوبار در خونواده ای تقریبا فقیر در شهر مدیین در شمال کلمبیا به دنیا اومد. اون در اول مرتکب جرائم کوچیک می شد، اما پس از یه مدت تونست به یه قاچاقچی قهار تبدیل شه.

پابلو اسکوبار

تا اواخر دهه ۷۰ میلادی، اون و چند نفر دیگه از اطرافیانش مشغول قاچاق کوکائین به بیرون از کلمبیا بودن. چند سال بعد و در اواخر دهه ۸۰ میلادی، کارتل مدیین (مدِلین) تونست به یکی از بزرگترین کارتلای جهان تبدیل شه. کارتل مدیین تونست به ارزش صدها میلیون دلار کوکائین وارد بازار آمریکا کنن.

اندازه ثروت پابلو اسکوبار مشخص نیس، اما می گن که درآمد اون در اوایل دهه ۸۰ میلادی به ۴۲۰ میلیون دلار در هفته و ۲۲ میلیارد دلار در سال می رسید. اون در سالای آخر فعالیت خود، حدود ۸۰ درصد کوکائین جهان رو تامین می کرد که ۱۵ تن اون روزانه به آمریکا قاچاق می شد.

درآمد پابلو اسکوبار ۲۲ میلیارد دلار در سال بود؛ اون دو میلیون دلار پول نقد رو واسه گرم کردن خونواده اش آتیش زد

اون البته به فقرای کشورش کمک می ‎کرد و همین مسئله موجب محبوبیت اون پیش مردم اون منطقه شده بود. در چند سال آخر، پس از اینکه دولت کلمبیا و دولت آمریکا به دنبال اونا بودن، قرار شد که پابلو اسکوبار در زندانی با طراحی خودش زندانی شه.

یه سال بعد مشخص شد که اون بازم کارتل رو از داخل زندان اداره می کنه. در آخر، اون مجبور شد همراه خونواده اش پا به فرار بزاره. اونا بیشتر از دو روز در جایی نمی موندن. پابلو اسکوبار حتی مجبور شد ۲ میلیون دلار پول نقد رو آتیش بزنه تا اعضای خونواده اش از سرما نمیرند.

در آخر، محل اقامت اون در سال ۱۹۹۳ توسط دولت کلمبیا و اعضای «لوس پِپِس» شناسایی شد. گروه لوس پپس مانند دولت کلمبیا به دنبال اون بود. پس از ورود نیروهای امنیتی به خونه، پابلو اسکوبار به پشت بام خونه فرار کرد و مشخص نشد که کی به اون شلیک کرد. سلطان کوکائین دنیا در آخر کشته شد.

اِل چاپو

کوه های سی یرا مادره در ایالت سینولا در شمال غربی مکزیک قاچاقچیان زیادی رو معرفی کرده، اما هیچ کدوم به گرد پای الچاپو نمی رسن. اون کاری کرده که تموم کشورای جهان باید مراقب ورود اون به کشورشون باشن.

اون ۳۷ هزار کیلومتر زمین مخصوص کشت خشخاش و ماریجوانا در مکزیک داره. به عبارت بهتر، مساحت زمینای زراعی اون از مساحت کشور کاستا ریکا بیشتره. شبکه قاچاق الچاپو در ۱۷ ایالت از ۳۲ ایالت مکزیک و هم اینکه ۵۰ کیلومتر جهان فعاله.

کلمبیا بزرگترین تولیدکننده کوکائین در دنیاس که کارتل الچاپو الان کنترل نزدیک به ۳۵ درصد از اونو در اختیار خود داره. در گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۳ اومده بود که کارتل الچاپو نزدیک به ۸۰ درصد مواد مخدر شیکاگوی آمریکا رو تامین می کنه.

هم اینکه می گن که کارتل سینالوآی الچاپو در کشورهایی مثل استرالیا، هنگ کنگ و فیلیپین فعاله.

الچاپو البته قبلا گیر قانون افتاده. اون در سال ۱۹۹۳، یعنی وقتی که به رده های بالاتر کارتل سینالوآ رسید، دستگیر شد و به زندان گواتمالا منتقل شد. الچاپو در جریان یه تیراندازی موفق شد از اون زندان فرار کنه، اما یه مدت بعد دستگیر و تو یه زندان مکزیکی تا سال ۲۰۰۱ حبس شد. اون دوباره در سال ۲۰۰۱ از زندان فرار کرد.

الچاپو ۱۳ سال فراری بود تا اینکه دوباره در فوریه ۲۰۱۴ در «ماساتلان» در سواحل سینالوآ دستگیر شد. اون ۱۷ ماه در زندان حبس بود و دوباره به شکلی باورنکردنی فرار کرد. البته اون ۱۷ ماه به کارای مدیریتی اون اشکالی وارد نمی کرد.

سه ماه از آخرین فرار الچاپو می گذره و نیروهای امنیتی مکزیک شاید به اون نزدیک تر شده باشن.

در تصویر زیر، این دو تبهکار بزرگ تاریخ رو با یکدگیر مقایسه شدن.

مقایسه پابلو اسکوبار و الچاپو