Adolescent depression,افسردگی در نوجوانان

تربیت بچه نوجوون کار راحتی نیس مخصوصاً اگه پای سلامت روانی اون در میان باشه؛ والدین باید با دقت رفتار بچه خود رو تحت نظر داشته باشن تا در صورت ایجاد تغییری قابل لمس به اون رسیدگی کنن.

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ نوجوانان در دوره سنی خود، استرس ها و فشارهای زیادی رو تجربه می کنن. البته خیلی از نوجوانان با این فشارها راحت و موفقیت آمیز کنار می آیند، اما بعضی از پا درمی آیند و مستاصل می شن.

بیشتر استرس هایی که نوجوانان تجربه می کنن، فشارهای مربوط به مرحله گذار هستن؛ یعنی کم وبیش همه آدم ها در دورهٔ گذار از کودکی به نوجوونی این فشارها رو تجربه می کنن. در هر دورهٔ گذار، فرد نقش های جدیدی رو می پذیرد و تکالیف جدیدی پیدا می کنه.

هرچند درمورد بعضی از نوجوانان، نقش ها و تکالیف می تونه، به دلایلی جور واجور، مانند سابقهٔ دچار شدن به مریضی روانی در خونواده، ویژگی های شخصیتی خاص و… کمی پیچیده تر شه که در آخر زمینه رو واسه دچار شدن به مریضی روانی در اون نوجوون آماده کنه.

تذکر این نکته هم لازمه که خیلی از مریضی های روانی، بیشتر واسه اولین بار در این دوران زندگی شروع می شن؛ در نتیجه، ظهور بعضی از علائم مانند علائم افسردگی در نوجوون، ممکنه بالاتر از یه عکس العمل طبیعی به مرحلهٔ گذار باشه و در واقع بروز اولین نشونه های یه مشکل روانی جدی تعبیر شه.

در این مطلب می خواهیم به عنوان یه راهنمای کوتاه، شما رو با مهم ترین نشونه های افسردگی در نوجوانان و کارایی که شما می تونید به عنوان پدر و مادر انجامش بدید، آشنا کنیم.

شناسایی نوجوون مشکوک به افسردگی

افسردگی در نوجوانان، کمی متفاوت از بزرگسالان خود رو نشون می دهد. لیست زیر می تونه به شما کمک کنه، افسردگی نوجوانتان رو تشخیص بدید. البته مجموعه ای از این علائم با هم معنی افسردگی می دهد و واسه تشخیص درستِ افسردگی در نوجوون باید بیشتر این علائم، نه یکی و دو تا، وجود داشته باشن. مهم تر این که در آخر تشخیص قطعی، رو دوشٔ روان دکتر یا روان شناس بالینیه نه شما.

  1. غمگینی، ناامیدی و کاهش لذت

زیادی بالای هیجان های منفی به خصوص احساس غم همیشگی، خلق مضطرب، احساس خالی بودن، ناامیدی، بدبینی و ازدست دادن علاقه یا لذت نبردن از سرگرمی هایی که هر شخصی از اون لذت می برد، مهم ترین علامت افسردگیه. در این مورد چیزی که در نوجوانان و بزرگسالان می بینیم بعضی وقتا فرق داره. بزرگسالان با گوشه گیری و تنهایی این هیجان ها رو میدن، اما بعضی از نوجوانان با خشونت و تحریک پذیری.

  1. تغییرات در خلق، ظاهر یا رفتار نوجوون

بعضی از نوجوون ها مستقیم نمی می گن که مشکلی دارن، اما ظاهر و رفتارشون چیز دیگری نشون می دهد. نرسیدن به بهداشت شخصی یا ظاهری و چگونگیٔ پوشش ممکنه شاهدی از وجود یه مشکل باشه. افت در کارکرد تحصیلی، حضور نامرتب در کلاس درس، نمونه هایی از تغییرات رفتاری هستن که ممکنه نشونه افسردگی باشن. زیاد ازکوره دررفتن، تهدید همکلاسی ها و مزاحمت های رفتاری هم ممکنه نشونهٔ مشکل باشن.

  1. مشکلات تحصیلی

نوجوانانی که کارکرد تحصیلی اون ها به اندازه شایان توجهی کاهش پیدا می کنه، ممکنه در بخش های دیگری از زندگی شون هم به احساس استیصال دچار شن. بعضی نوجوانان در موردٔ تمرکز در کلاس درس یا گذروندن امتحان ها به مشکل دچار می شن. بعضی وقتا هم تصمیم به ترک تحصیل، نشونهٔ افسردگی است.

  1. نشونه های خودکشی

اگه نوجوونی از خودکشی صحبت کنه یا درباره اون چیزایی بنویسه، این عمل باید جدی تلقی شه. افکار خودکشی، از روی اجبارً خطرناک نیستن، اما نشون میدن که نوجوون احساس استیصال یا افسردگی می کنه. اگه تصور کنیم که صحبت از خودکشی فقط به قصد جلب توجه بیشتر انجام می گیرد، اشتباه بودن این تصور، خطرناکه؛ چون ممکنه موجب فاجعه ای جبران ناپذیر شه.

چه کنیم؟ چه نکنیم؟

والدین و بقیه دور و بری ها نوجوون دپرس، همیشه نگران هستن که چه باید کنن؟ می ترسند دست به کارایی بزنن که شرایط رو بدتر کنه! اگه خیلی خلاصه بخوایم بگیم، بهترین راه حل شما به عنوان والدین، ایجاد رابطه مثبت با نوجوون و داشتن رفتاری پشتیبانی گرایانه س. به عنوان راهنمای کوتاه، ما هم پیشنهاد ها هم قدغن های بعد از افسردگی نوجوون رو براتون گفته ایم.

پیشنهاد ها

  1. به اون بگید دوست دارین کمک کنین

بذارین نوجوون بدونه که شما می فهمید احساس افسردگی می کنه و دوست دارین به اون کمک کنین. واسه این کار بهتره از جملاتی مانند «می دانم که تازگیاً احساس خوبی نداری و شاید دوست داشته باشی تنها بمونی، اما اگه نیاز به کمک داشتی، من اینجا هستم و می توانی رو من حساب کنی» یا «هر شخصی بعضی وقتا احساس غمگینی شدید می کنه و حوصلهٔ هیچی رو نداره، شاید توئم الان این طور شده باشی» و… استفاده کنین.

  1. تشویقش کنین حرف بزنه

بیشتر با اون همراهی کنین و اون رو تشویق کنین تا دربارهٔ احساساتش صحبت کنه. لازمه نوجوون درباره احساس های منفی خود، با شخصی صحبت کنه، اما بعضی وقتا فکر می کنه این کار به درد بخور نیس، یا نگران قضاوت و تمسخره.

در این مواقع به اون بگید «اگه چیزی تورو ناراحت می کنه یا می خواهی درباره نگرانی ات صحبت کنی، من خیلی دوست دارم بشنوم» یا «صحبت کردن درباره احساسات سخته، اما بعدش که انجام می دهی خیلی حس خوبی داری، می خواهی امتحان کنی؟».

  1. به اون پیشنهاد بدید پیش روان شناس بره

هرچند بیشتر نوجوانان از رفتن پیش روان شناس دوری می کنن، اما به عنوان یه مبادرت به درد بخور به اون ها پیشنهاد بدید، از کمک یه روان شناس واسه حل مشکل استفاده کنن.

قدغن ها

  1. ناراحتی های نوجوون رو کوچیک جلوه دادن

مثلاً اگه بگیم «هیچی نیس» یا «عیبی نداره، مشکلات خودشون حل می شن» یا « حالا مگه چه شده؟ دوستت رفته ولی دوست های دیگرت هستن» ناراحتی های نوجوون رو کوچیک کرده ایم.

  1. بمباران کردن نوجوون با راه حل و نصایح عادی

مثلاً گفتن «بلند شو و سرحال باش» یا «تو اگه بخوای می توانی همه چیز رو عوض کنی. فقط کافیه اراده کنی.» دردی رو دوا نمی کنه.

  1. ترس از سوال درباره افکار خودکشی

نشونه های خودکشی در نوجوون رو باید جدی گرفت و اصلا تمسخر نکرد. مثلاً نگیم «خودکشی جربزه می خواهد که تو از پسش برنمی آیی» یا «خودکشی کار آدم های ضعیفه».

به چه دلیل من بیشتر بی دلیل احساس افسردگی می کنم؟

دلیل افسردگی چیه؟

افسردگی سپیده دانایی