مقاله درباره ساییدگی مفاصل زانو و دویدن

دویدن و ساییدگی مفاصل زانو

اگه بهونه شما واسه فرار از دویدن، مراقبت از مفاصل زانوی آسیب پذیرتونه بهتره یا دویدن رو شروع کنین یا به دنبال بهونه ای بهتر باشین.

،همه ی ما می دانیم که دویدن کمی سخت و غیر قابل تحمل هستش و بعضی وقتا باعث کمی التهاب در مفصل هم می شه.همه اینا درواقع هزینه ایه که شما واسه ورزشای هوازی و سلامت قلبی عروقی خود پرداخت می کنین.به قول ضرب المثل ایرونی “نابرده رنج گنج ممکن نمی شه”.

اما، شاید هم نه!

به گزارش آلامتو به نقل از مجله قرمز؛ تحقیقات جدیدی که در بی وای یو (BYU)،مرکز آزمایشات ورزشی بوسیله تیمی از پروفسورها انجام شد نشون داد تعداد مولکولایی که باعث به وجود اومدن التهاب در مفاصل زانو می شن بعد از دویدن  کم می شو.

با دویدن از درد آرتوروز کم کنین

یعنی به نظر میاد دویدن میتونه باعث کاهش مشکلات زانو مثل ساییدگی مفاصل و آرتورز شه چون که دقیقا میره به سراغ هدف! که همون زانوها می باشن.

یکی از پرفسور های علمِ ورزش در بی وای یو گفت این ایده که دویدن طولانی مدت و در فاصله های زیاد واسه زانو مضر می باشه ممکنه خیالی بیش نباشه.

در مطالعاتی که تازگیا تو یه مجله اروپایی به اسم فیزیولوژی کاربردی ( Applied Physiology) منتشر شد، سیلی و گروهی از همکاران بی وای یو مثل دکتر اریک رابینسون (Dr. Eric Robinson) از سازمان ایمنی و سلامت ، عوامل به وجود آورنده التهاب در مایه مفصلی زانو رو در تعداد زیادی مرد و زن سالم با میانگین سنّی ۱۸ تا ۳۵، قبل و بعد از دویدن اندازه گرفتن.

محققان فهمیدن عامل اصلی به وجود آورنده ارتوروز که اونا در مایه بین مفصلی دنبالش بودن  ( ۲ سلول به نام های جی ام سی -اس افت و آی ال -۱۵ (GM-CSF and IL-15) در افراد مورد آزمایش حدوداً نیم ساعت بعد از دویدن کاهش پیدا می کنه و پخش می شه.این در حالی است که تو یه وضعیت ثابت مثل نشستن و دیگه فعالیت ها غیر از دویدن، قبل و بعد از فعالیت عوامل به وجود آورنده ی التهاب در سطح ثابتی می مانند.

با ورزشِ دویدن از به وجود اومدن مشکلات احتمالی زانو جلوگیری کنین

محقق ارشد روبرت هیلدال(Robert Hyldahl) ،پرفسور یار در علم ورزش در بی وای یو گفت: اون چیزی که ما الان می دانیم، واسه جوانه ها و واسه سلامت فردی، ورزش یه ضد التهاب دور تا دور مفصل می سازه که میتونه تا مدت طولانی واسه سلامت زانوی فرد به درد بخور باشه.

هیلدا گفت نتیجه تحقیقات نشون می دهد دویدن نقش مواظبت از غضروف ها رو داره. این یعنی ورزش کردن  میتونه در به تاخیر انداختن بیماریهای وابسته به نابودی مفاصل مثل مریضی ورم مفاصل و استخوانا و ارتورز و … اثر داشته باشه.

این خبر فوق العاده س چون که آرتوروز – مریضی دردناکی که باعث می شه غضروفایی که در انتهای استخوانه فرسوده شه و این فرسودگی به مرور با گذشت زمان بدتر می شه- حدوداً ۲۷ میلیون آدم رو در آمریکا تحت تاثیر خود قرار داده

این تحقیقات برخلاف چیزی که در بین عموم جا افتاده، پیش بینی نمی کنه که دوندگانی که مسافتای طولانی می دوند با احتمال بیشتری نسبت به مردم عادی در برابر مریضی ورم مفاصل و آرتوروز هستن و برعکس این تحقیقات نشون داد ورزش کردن میتونه به عنوان یه دارو واسه این مریضی بکنه

الان تیمی از محققان که شامل دانشجوی دوره ی لیسانس (که الان فارغ التحصیل شده) الیسا اوانز (Alyssa Evans)و دانشجوی دکترا سونکو کی یون( Sunku Kwon) می شه برنامه ریزی کردن که توجه خود رو روی آدمایی معطوف کنن که سابقه آسیب های زانویی داشته ان مخصوصا اونا به دنبال این هستن که آزمایش های مشابهی روی کسائی که از آسیب های رباطی در ناحیه زانو رنج می برند بکنن

چیجوری روی تردمیل بدویم تا بیشتر کالری سوزی کنیم؟

تقویت استخوانا با ورزش

تمرینات ورزشی دویدن مجله قرمز مفصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *