با داشتن طرز فکر مثبت و درست می تونین خیلی راحت پله های موفقیت رو طی کنین اما اگه الگوی فکری شما اشتباه باشه به همون اندازه از راه موفقیت دور میشین.

به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترن؛ آمار موفقیت کار و کاسبی ها ممکنه خیلی مورد پسند نباشه. تقریباً ۷۵ درصد کار و کاسبی ها با شکست مواجه می شن و حدود ۹۰ درصد اجناس به موفقیت دست پیدا نمی کنن. بااین حال، هرروز کارآفرینان تازه ای اجناس و خدمات جدیدی رو در سر می پرورانند و وارد میدون کار و کاسبی ها می شن.

واقعاً چی باعث می شه خیلی از کارآفرینان و کار و کاسبی ها در همون اول راه از میدون به در شن؟ مطمئناً شرایط اقتصادی شرایط آسونی رو جفت و جور نمی کنه؛ اما شاید مسائلی به مراتب پیش پاافتاده تر وجود داشته باشه که رقابت پیش روی افراد رو بیشتر می کنه.

مغز ما وسیله پردازش قدرتمندیه، اما درست مانند بیشتر فناوری ها خالی از خطا و اشتباه نیس. ذهن ناخودآگاه شما می تونه به شکلی منفی نتیجه کار و کاسبی یا فعالیت شما رو تحت اثر بذاره و باعث شه مرتکب اشتباه شید. تنها یه خطای ناچیز هنگام تصمیم گیری می تونه یه کسب وکار نوپا رو نابود کنه.

در ادامه چهار الگوی ذهنی آمده که از راه اون ها ذهن ناخودآگاه شما می تونه شانس موفقیتان رو نابود کنه و این که چیجوری می توان با این تمایلات مقابله کرد:

قربونی سوگیری تأییدگرایی (confirmation bias) می شید

یه مطالعه روان شناختی شامل ۸۰۰۰ نفر نشون داد که دو برابر احتمال داره افراد اطلاعاتی رو جستجو کنن که تأییدکننده باورهای قبلی شونه – که به اون سوگیری تأییدگرایی گفته می شه. مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۹ نشون داد که افراد ۳۶ درصد بیشتر وقت صرف مطالعه اطلاعاتی می کنن که با دیدگاه اون ها هم رهستشا هستش تا اطلاعاتی که دیدگاهشون رو به رقابت می کشد.

کاملا معلومه که این مورد می تونه واسه بنیان گذاران استارتاپا مسئله ساز باشه. اگه شما خود رو با تعدادی بله قربان گو محاصره کنین، هیچ کس قادر نخواد بود ایده هاتون رو به رقابت بکشه و در بهبودشان به شما کمک کنه. اگه فقط به اطلاعاتی اکتفا کنین که ایده «بی عیب و مشکل» شما رو تأیید می کنن، خیلی سخت هستش که مخاطب هدف خود یا واقعیت حقیقی صنعت خود رو درک کنین.

راه کار:

اعضای تیم خود رو تشویق کنین تا از زوایای متفاوتی به مسئله نگاه کنن. به این فکر کنین که چیجوری ممکنه فعالیتتون با شکست مواجه شه و از خودتون سوال کنین با چه مخاطراتی ممکنه مواجه شید. وقتی از پیله ای که دور خود تنیده اید خارج شید، اون وقت می تونید مشکلات رو قبل از بروزشان پیش بینی کنین و از وقوعشان جلوگیری کنین.

واسه پیش بینی آینده به گذشته تکیه می کنین

اگه در پرتاب تکراری یه سکه چند بار پشت سر هم شیر بیاد، احتمال اون بیشتر می شه که دفعه بعدی خط بیاد؟ اگه همیشهً بلیت بخت آزمایی بخرین، این معنیش اینه که آخرسر برنده میشین؟ مغالطه قمارباز (Gambler’s Fallacy) یا این انتظار که پیش آمدهای قبلی روی یافته های بعدی اثر بزاره، مسئله ایه که ممکنه صاحبان کسب وکارها هم دچار اون شن.

مثلا، اندازه موفقیت کارآفرینان تازه وارد فقط ۱۸ درصده، اما این اندازه در مورد کارآفرینانی که در گذشته شکست خورده ان ۲۰ درصده. صرف این که یه بار زمین خورده اید، بدین معنی نیس که این بار از خط پایان حتماً عبور می کنین.

راه کار:

تصور نکنین که شرکتتون به طرف موفقیت پیش می رود. اگه استارتاپتان به اون شتابی که انتظارش رو داشتین دست پیدا نکرده، دست روی دست نذارین و منتظر معجزه نباشین. عوضش، مشکلات موفقیت رو شناسایی کنین و شروع به نابود کردن اون ها کنین. از تیم خود بخواین رو راست به محصول یا خدمتتان نگاه کنن و کشف کنن مشکل در کجا نهفتهه.

به شکلی خودکار در انجام کارا دست دست کردن می کنین

اگه تابه حال پیش اومده باشه به جای کار کردن یه ساعت بی هدف در اینترنت گشت وگذار کنین، شایدً با معنی دست دست کردن کردن آشنا هستین. بااین حال این وقت تلف کردن های روزمره می تونه به شدت بهره وری شما رو تحت اثر بذاره. به علاوه ممکنه ترک این عادت خیلی سخت باشه.

Joseph Ferrari، استاد روانشناسی در دانشگاه دوپال (DePaul) کشف کرده که تا ۲۰ درصد آدما به شکلی طولانی دچار عادت دست دست کردن کردن هستن.

راه کار:

Dan Ariely و Klaus Wertenbroch کشف کرده ان «خود رو معتقد کردن» یا تعیین ضرب الاجل های منطقی می تونه به دست دست کردن کنندگان کمک کنه کارا رو تا انتها پیش ببرن. با اینکه ضرب الاجل هایی که فرد خودش واسه خود تعیین می کنه به اندازه ضرب الاجل های خارجی موثر نیستن، اما می تونن در کاهش رفتار دست دست کردن گرانه به درد بخور باشن.

یه راه کار ساده دیگه اینه که به خاطر گذشته خود رو سرزنش نکنین و خود رو ببخشین. این کار به شما اجازه می دهد اشتباهات گذشته رو رها کنین و روی آینده متمرکز شید. Tim Pychyl، استادی از دانشگاه Carleton در کانادا کشف کرده دانشجویانی که پس از رفتار دست دست کردن گرانه ای که داشتن خود رو بخشیدند در آزمون بعدی بهتر عمل کردن. گذشته رو رها کنین و تلاش کنین در آینده فعالیت های کار و کاسبی خود رو سر موعد انجام بدین.

بقیه رو مبنای امتحان ارزش خود قرار می بدید

روزتون عالی پیش می رود تا این که سری به فیسبوک می زنید (توجه به مورد قبلی) و درباره موفقیت های شخصی و حرفه ای دوستای خود می خونید. یهو، موفقیت کوچیکی که شرکتتون امروز صبح به اون رسیده بود خیلی فوق العاده به نظر نمی رسد.

افراد تمایل دارن خود رو با بقیه مقایسه کنن و ارزش یه گزینه رو از راه مقایسه اندازه گیری کنن. این که خود رو با شرکت های بزرگ و ریشه دار یا دیگه کار و کاسبی های صنعت خود مقایسه کنین می تونه تیمتون رو دلسرد کنه و درآخر منتهی به فاجعه شه.

راه کار:

این خوبه که نسبت به رقبای خودآگاهی داشته باشین، اما نباید فقط روی رقبا و کمبود های خود متمرکز شید. اگه می خواهید کار و کاسبی خود رو مقایسه کنین، عوضش به دنبال راه کارایی بهتر در صنعت خود بگردین یا ایده های منحصر بفرد شرکت خود رو کشف کنین.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

بازنشر بیزینس ترن