main

شاید یکی از راهای افزایش باروری و بهره وری، چند وظیفه بودن باشه. اما در واقع این جوری نیس. David Meyer دانشمند علوم شناختی از دانشگاه میشیگان که مدیر بخش مغز، شناخت و عمل در دانشگاه و یکی از خبرگان در چند وظیفه گیه میگه: وقتی که شما مبادرت به انجام همزمان چند کار می کنین، اون کارا نیاز به یه کانال پردازشی مشابه دارن و بین اونا تداخل شکل میگیره. بهتره تنها یکی از کارا رو به اون کانال اختصاص بدین و تموم تمرکزتون رو متوجه اون کنین.

ایشون چندین دهه روی تحقیقایی مربوط به کارکرد مغز در شرایط چندوظیفگی کار کرده. اون روی سرعت، دقت مغز و هم اینکه حافظه موقع پردازش اطلاعات با روانشناس David Kieras تحقیق به عمل می یارن. یکی از تحقیقایی که میر در منتشر کردن اون نقش کمکی رو اجرا کرده، پژوهشی در مورد محدودیتای چند وظیفه گی بود. در این گزارش به این موضوع اشاره شده بود که چندوظیفه بودن و انجام چندین کار به صورت همزمان منتهی به کاهش بهره وری می شه.

تحقیقات مِیِر این نتیجه رو در بر داشت که مغز آدم دارای محدودیت در بعضی جنبه هاست، محدودیتایی که می تونه چندوظیفه بودن رو با مشکل مواجه کنه. مغز آدم در حجم اطلاعات پردازشی، سرعت اطلاعات ورودی و حافظهٔ در حال کار، دارای محدودیت هاییه که مانع انجام موثر چند کار به صورت همزمان می شه.

برخلاف باور عمومی که شما نمی تونین دو کار شناختی رو با هم انجام بدین، دکتر مِیِر عقیده داره که وقتی که شما در حال صحبت کردن با تلفن و از طرف دیگه در حال نوشتن ایمیل هستین، مغز شما دو کار رو به صورت همزمان انجام نمی ده، بلکه مغز شما به سرعت در حال تعویض کانال بین این دو کاره. این در حالیه که واسه اون دو کار، شما تنها یه کانال مغز رو در اختیار دارین. اگه می خواین دست به کار پیچیده ای بزنین و اون کار نیازمند تموم حواس شماس. شما نمی تونین کانال پردازشی مغزتون رو بین چند کار تقسیم کنین.

مِیِر عقیده داره که چندوظیفگی نه فقط بیشتر از قبل شایعه، بلکه این موضوع ممکنه واسه سلامت شمام دردسر ساز شه. حتی ماهرترین افراد چندوظیفه در بین برطرف کردن تداخلای چند کار، نابود شده و از دور خارج می شن. این معنیش اینه که شما ممکنه ایمیلتان رو به فردی به اشتباه بفرستین. در واقع دسترسی زیادتر از اندازه به منابع مغزی دلیل می شه تا شما قدرت فکر کردن در مواقع لازم رو از دست بدین. شرایطی مثل حرف زدن با گوشی موبایل در بین رانندگی.

وقتی که شما رانندگی می کنین، شما از یه کانال مغزی واسه حرف زدن، خوندن علامتا و راه بعدی استفاده می کنین. وقتی که در بین رانندگی از گوشی موبایل استفاده کنین، در واقع در یکی از اعمالی که به صورت همزمان در حال اجرایشون هستین مشکل به وجود میاد. آمار تصادفات نشون میده افراد زیادی در حال به کار گیری گوشی موبایل دچار حادثه شدن. در واقع تکمیل کردن دو کار به صورت همزمان، دست کم تا پنجاه درصد زمان بیشتری رو از شما میگیره و ممکنه دست کم یکی از اونا خوب اجرا نشه.

خبر خوش واسه اون دسته از افراد منظمیه که می تونن خیلی راحت زمانشان رو مدیریت کنن. اگه فرد منظمی باشین، می تونین زمانتان رو تقسیم بندی و از تداخل امور -و چندوظیفگی- جلوگیری کنین. اگه می خواید یه کارآفرین خلاق باشین، باید زمان زیادی رو به فکر کردن اختصاص بدین. بد نیس بدونین انیشتن وقتی که به رویاپردازی و فکر کردن درباره تئوری نسبیت می پرداخت، هیچ کار دیگری رو انجام نمی داد و فقط و فقط فکر می کرد.

خواص شکلات تلخ واسه مغز

چیجوری مغزمون رو به کار بندازیم؟

سالم زی سلامت مغز مقاله در مورد ذهن