مونالیزا

محققان شاید راز مخفی پشت یکی از مشهورترین معماهای تاریخ هنر رو کشف کرده ان.

به گزارش خبرآنلاین، کارشناسان دانشگاهی در بریتانیا ادعا می کنن که تحقیق روی یکی از آثار لئوناردو داوینچی به نام «پرتره نامزد جوون» نشون می دهد که لئوناردو در این اثر از تکنیکی مشابه با لبخند مونالیزا استفاده کرده.

نکته مرموز لبخند مشهور بانوی تابلوی «مونالیزا» اینه که تا وقتی که تماشاگر مستقیم به تابلو نگاه نکنه به نظر می رسد که لبخند می زند، اما به محض این که به دهن مونالیزا نگاه کنیم، لبخند کم کم محو می شه. تا امروز مهمترین سوال درباره این تابلو در میان کارشناسان این بوده که داوینچی آگاهانه با به کار گیری فوت وفن ها نقاشی این تاثیر رو خلق کرده یا نه؟

حالا دو تن از محققان دانشگاه شفیلد واسه پیدا کردن جواب این سوال مبادرت به بررسی دقیق یکی دیگه از نقاشی های داوینچی کرده ان. «پرتره نامزد جوون» فکر می رود نقاشی چهره دختر ۱۳ ساله دوک میلان لودویک اسفورزا، قبل از ازدواج با فرمانده نیروهای نظامی میلان باشه.

اونا با بررسی این نقاشی به این نتیجه رسیدن که داوینچی در این تابلو هم از همون تکنیکی بهره برده که در پرتره «مونالیزا» به چشم می خورد. این محققان علاوه بر مقایسه این دو تابلو در شرایط متفاوت، نقاشی سومی از یه نقاش هم دوره داوینچی به نام پیرو دل پولایولو رو هم به این آزمایش وارد کردن.

محققان با بررسی سه نقاشی به این نتیجه رسیدن که با افزایش فاصله و افزایش اثر تاری، اندازه درک لبخند در دو نقاشی داوینچی افزایش پیدا می کنه، در حالی که این مسئله تاثیری در نقاشی دل پولایولو نداره. با در نظر گرفتن تموم این دلایل محققان به این نتیجه رسیدن که خلق این لبخند بوسیله داوینچی آگاهانه صورت پذیرفته س.

زندگینامه میلیونرهای خودساخته

فواید گوش دادن به موسیقی واسه بدن

خبرآنلاین